Bygga egen pool

MML

Trådstartare
Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om var jag ska börja, eftersom jag aldrig byggt pool tidigare. Vårt förra hus hade redan pool, så det var inte så mycket att fundera på då.

Jag förmodar att man kan köpa en färdig pool, eller välja själv vilken form, storlek o. s. v. man vill ha. Är det billigast att köpa ett "färdigt paket"?

Fördelar och nackdelar med pool ovan jord eller nedgrävd?

Vad bör man tänka på vid val av värmepump och reningsverk? Tak eller annat skydd för poolen, hur väljer man där? Och, ni som byggt egen pool, vad har ni för storlek och djup, är ni nöjda, eller vad skulle ni ha ändrat på om ni gjorde om poolen?

Har inte byggt någon men kan komma med några reflektioner om hur jag skulle tänka... Hade pool i ett tidigare hus. Det var en nedgrävd 9x4 m (1,4 m djup) med sandfilter och separat värmepump. Det gick även att koppla in husets bergvärmepump för att hjälpa till med uppvärmningen av poolvattnet, om man ville att det skulle gå snabbare i början av säsongen.

Uppvärmningen funkade bra upplevde jag. Vi höll ca 30 grader i poolen från maj till och med september, men visst, det drog en del ström.
Däremot hade vi bara plastduk som skydd - hade gärna velat haft ett riktigt pooltak för att förlänga säsongen och hålla värmen. Så det skulle jag definitivt satsa på.

Poolroboten hade jag inte velat vara utan, den är en bra grej. Och definitivt poollampor under vattnet! 😁 Men flera gånger önskade jag att vi hade haft en jet stream, så det skulle jag också ta med om jag skulle bygga nytt.

Jag gillade inte klorhanteringen och ville hitta nåt alternativ, men de alternativ jag hittade krävde större ingrepp/ombyggnader av befintlig pool så det blev aldrig nåt. Men skulle jag bygga ny pool så skulle jag definitivt kolla upp klorfritt alternativ!

En bra början är väl att kolla runt med olika poolfirmor och prata med dem och få lite förslag på lösningar. Jag har uppfattat det som att 4x8 m är ett rätt vanligt mått så det kan nog vara en standardlösning för en nedgrävd pool. Min var visserligen 1 m längre men jag vet inte om det spelar så stor roll, men jag var i alla fall nöjd med storleken på den jag hade.

Har inte byggt någon men kan komma med några reflektioner om hur jag skulle tänka... Hade pool i ett tidigare hus. Det var en nedgrävd 9x4 m (1,4 m djup) med sandfilter och separat värmepump. Det gick även att koppla in husets bergvärmepump för att hjälpa till med uppvärmningen av poolvattnet, om man ville att det skulle gå snabbare i början av säsongen.

Uppvärmningen funkade bra upplevde jag. Vi höll ca 30 grader i poolen från maj till och med september, men visst, det drog en del ström.
Däremot hade vi bara plastduk som skydd - hade gärna velat haft ett riktigt pooltak för att förlänga säsongen och hålla värmen. Så det skulle jag definitivt satsa på.

Poolroboten hade jag inte velat vara utan, den är en bra grej. Och definitivt poollampor under vattnet! 😁 Men flera gånger önskade jag att vi hade haft en jet stream, så det skulle jag också ta med om jag skulle bygga nytt.

Jag gillade inte klorhanteringen och ville hitta nåt alternativ, men de alternativ jag hittade krävde större ingrepp/ombyggnader av befintlig pool så det blev aldrig nåt. Men skulle jag bygga ny pool så skulle jag definitivt kolla upp klorfritt alternativ!

En bra början är väl att kolla runt med olika poolfirmor och prata med dem och få lite förslag på lösningar. Jag har uppfattat det som att 4x8 m är ett rätt vanligt mått så det kan nog vara en standardlösning för en nedgrävd pool. Min var visserligen 1 m längre men jag vet inte om det spelar så stor roll, men jag var i alla fall nöjd med storleken på den jag hade.

Tack snälla för att du delar med dig av dina tankar! Klorfritt har jag inte ens tänkt på som ett alternativ, men nu när du säger det är det ju självklart att kolla upp det!

Det stämmer nog att 4x8 är standardstorlek. Vi kommer att ha någon form av ramp till poolen, så den tar ju upp en del plats. Funderar på om vi bör räkna bort den ytan från poolens storlek, och då kanske vi behöver bygga en något större pool för att den ska kännas "tillräcklig".

Vi är mitt uppe i ett poolbygge.
Valet föll på en glasfiberpool från Best pool som mäter 3.5x6.5m. Vi kommer att ha ett tak som är tillräckligt högt så det går att bada under då en sektion har en dörr. Det är också låsbart så att vi inte behöver hägna in poolområdet. Vi har fått räkna med att taket tar ca 3m däckyta på längden när det är helt avskjutet från poolen, inklusive så att man kan gå runt poolen utan att runda taket också.

I vårt fall så blev grävningen den dyraste posten. De stötte på markförhållanden, som gjorde att det behövde grävas ytterligare djup och återfylla runt om. Själva det arbetet tog en vecka ungefär. Det som är kvar nu är att bygga trädäck, vilket vi kommer göra själva. Samt att installera taket och koppla in värme, rening och belysning.

• Gilla
Reactions: MML
Tack snälla för att du delar med dig av dina tankar! Klorfritt har jag inte ens tänkt på som ett alternativ, men nu när du säger det är det ju självklart att kolla upp det!

Det stämmer nog att 4x8 är standardstorlek. Vi kommer att ha någon form av ramp till poolen, så den tar ju upp en del plats. Funderar på om vi bör räkna bort den ytan från poolens storlek, och då kanske vi behöver bygga en något större pool för att den ska kännas "tillräcklig".
Jag motionssimmade i vår pool och simmade "åttor" (snett igenom ;)), och jag hade inte velat att poolen skulle ha varit mycket mindre, för då hade jag blivit yr! :D Eventuellt kanske man kan få hjälp av en jet stream, men jag tror att det är klokt att satsa på att bygga tillräckligt stor/lång pool om man ändå bygger från början och har möjlighet.

Jag skulle säga att du måste kolla marken först. Här där vi bor är det bara flytlera typ så om poolen grävs ner är det stor risk att den går sönder till slut. Många har vad jag vet valt att gräva ner typ ⅓ av poolen då.

Haft pool i förra huset och vi byggde ett pooltak, utan det var det liksom inte roligt att ligga i någon längre stund trots uppvärmd pool.

Uppvärmningen skedde med vakuumsolfångare på taket samt att husets värmesystem också kunde hjälpa till vid behov.

Om man vill motionssimma i poolen måste man inte ha en jetstream. Det går utmärkt att fästa ett rep/lina runt midjan (eller köpa ett färdigt kit) och fästa i typ en parasollfot eller liknande, så simmar man "på samma ställe". Vi funderade på jetstream när vi renoverade poolen men kom fram till att fler genomföringar i poolväggen inte var värt det med tanke på risken för läckage.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 541
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 772
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 543
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 799
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka