07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Är era vilda just nu? Min har så mkt energi att det nästan slår runt i huvudet på henne. Igår var de riktigt nära att jag fick tugga grus, hästen som var inne samtidigt var oxå helt knollrig, trots att hon är 14-år... På ett sätt tycker jag det är lite skönt att hon istället för att tänka bakåt och protestera (som hon gjort innan) busar framåt istället, men blir lite nojig eftersom jag ska resa bort 2 veckor snart och hon ska ridas av andra. an vill ju inte att någon ska göra illa sig pga ens häst.

Min har mkt energi nu och nerverna på spänn. Isen har lagt sig nedanför stallet nu och de har varit mkt skridskoåkande under helgen nedanför hagarna. Väldigt läskigt tycker hästarna. Så läskigt att en häst sprängde sin hage med 3 plank och 4 eltrådar på em precis när jag står och gör i ordning min häst. Efter att jag fått in alla hästar så började min häst sansa ner och jag longerade en sväng. Det var en mkt taggad häst kan jag säga....

Denna veckan har min varit riktigt pigg. Vet inte om det är vädret eller för att hon har vilat lite. Men häromdagen bockade hon runt mitt på vägen. Men men, jag är glad att jag har en liten ponny-det hinner inte bli så dramatiskt och stort:).

När hon är pigg blir hon spänd som sjutton och då är formen så här fin:p
313857_4873776414169_1138270286_n.jpg

Fiorano + Marvin, era hästar ser jättefina ut! Kul!

*kl*

Red ut på Divan idag. Gick bra. Inget strul alls. Måste varit mörkret som gjorde henne koko eller så tror hon att jag var den som drog ner henne och därför sköter hon sig nu. Spelar ingen roll vad hon tror bara hon sköter sig. I fredags red jag i det andra ridhuset och hon kändes mycket bättre så hon var nog bara stel efter fallet.

Vårat stall ligger också vid Mälaren så skridskoåkare har också varit populärt i helgen :D

För övrigt har jag kommit till ett annat beslut. Jag ger ridningen och tävlandet det här året och går det inte bra och jag får lite placeringar så är det bara att erkänna att man inte rider så bra och då kommer jag sälja hästen och bara bli medryttare eller så. För mig är ridning en sport och kan jag inte tävla med resultat så har jag ingen lust att lägga 96000 kr om året på det.

*kl*

Igår var det hoppeträning igen med Fille.
Han var nog fortfarande lite mör i kroppen sen vår rejäla galopprunda i fredags.
Vi hade lite gympa/styrketräning och började med att hoppa "klockan", det gick jätte bra från början men allt efter att orken började tryta så blev han lite sur :/
Vi kämpade oss dock igenom det och sen fick han en bra skritt paus. Efter det skulle vi hoppa på en 8-volt, det gick riktigt bra några av gångerna och några gånger blev det heltokigt när han stökade i svängen. Men han är en klippa när man kommer fel och ställer upp och hoppar iaf :)
Efter det fick vi hoppa en oxer med tre galoppbommar innan och det gick riktigt bra! Vilka fantastiska språng han fick till :love:
Han öppnade upp jätte fint bak på dom högre höjderna och slutsprånget på 120 cm kändes hur enkelt som hellst ;)
Så är överlag nöjd även om han kunde ha varit på liiiite bättre humör, men det e väl typiskt valacker att tjura lite bara för att ha NÅTT att yttra sig om ;)

Är era vilda just nu?

Ja.

Q har två personligheter. Vissa dagar är han snäll och beskedlig, oftast håller han sig hyfsat i skinnet när det är sällskap med ute. Men andra dagar är han tålamodsprövande just nu. Att gå själv till ridhuset tar dubbelt så lång tid som det brukar och jag är helt fysiskt slut när jag kommer fram. Han bockar, stegrar, slänger sig framåt och bakåt, studsar på stället, piper och slår.

Jag räknar det som en period och att det kommer att släppa, så under tiden så rider jag inte ut själv. Mest eftersom underlaget inte är det bästa att ta en fight på från ryggen utomhus just nu så avvaktar jag tills det är bättre förutsättningar. Och vid det laget så kommer han antagligen att ha taggat ner och börjat sköta sig precis som tidigare år. Han blir helt enkelt för pigg för sig själv på vintern och vet inte var han ska placera all energin, så då blir han lite för yvig helt enkelt.

För övrigt har jag kommit till ett annat beslut. Jag ger ridningen och tävlandet det här året och går det inte bra och jag får lite placeringar så är det bara att erkänna att man inte rider så bra och då kommer jag sälja hästen och bara bli medryttare eller så. För mig är ridning en sport och kan jag inte tävla med resultat så har jag ingen lust att lägga 96000 kr om året på det.

Tråkigt att du känner så :(

Jag har själv haft funderingar på det, eftersom jag inte överhuvudtaget saknat min häst sedan hon åkte till beridaren. Jag tycker att det är skönt att slippa ha daglig kontakt med henne, och framförallt att slippa fundera ut lösnngar på våra problem. Men samtidigt har jag varit medryttare/ridskoleryttare innan jag köpte henne och det passar mig verkligen inte. Jag vill ha mitt eget sätt och jag vill dels välja häst själv och sedan bestämma vad jag ska göra med den. Så jag har kommit fram till att även om jag inte rider så bra, så ger det mig iaf sysselsättning och en meningsfull fritid. Jag har hellre hästen och betalar hela kalaset ensam och låter en medis rida ett par dagar i veckan, än att bara få rida ett par dagar och inte betämma nåt själv... Jag tycker att tjusningen med egen häst är just att få bestämma själv. Vill jag rida dressyr på tisdag gör jag det, vill jag rida ut en hel vecka gör jag det...

Men jag undrar ofta vad som driver en att utöva denna dyra hobby. Just nu betalar jag 9000kr/mån för en häst jag inte ens vill ha kvar och som även verkar vara svårsåld... Värdelöst om nånting :crazy:

Hahaha det kommer nog sluta med att jag har kvar båda, jag har faktiskt en till fast hon är hos fodervärd och är 08:a så hon hör inte hemma i denna tråd.

Just nu känns det så omotiverat att lägga de där pengarna och aldrig komma någonstans. Jag har ridit LA-MSV sen jag var 15 år liksom, det är 20 år i år. Är så trött på det men det blir ju så när man bara köper unghästar för att man inte har råd med de utbildade med kapacitet och den enda utbildade med kapacitet blev galen och gick inte att rida. Jag vill åka på en tävling och rida 70% utan problem liksom. Blev helt knäckt i höstas av mina dåliga resultat och känner att jag är nog inte tillräckligt bra för att tävla helt enkelt, hästen skötte ju sig så jag kan inte skylla på henne, och då kan jag lika gärna harva runt på någon annans häst, få de poängen men slippa betala allt annat och behöva åka till stallet 5 dagar i veckan.

Men som sagt, jag kör på det här året och sen får jag göra en ny utvärdering.

Nej, hon är inte vild alls. :(
Möjligtvis mer spänd, och kanske kan hon bocka lite om man galopperar ute. Hon hade gärna fått vara lite vildare! :bump:

Jag har nog aldrig insett HUR spänd hon faktiskt är, men hon är introvert spänd och det syns inte på henne alls, när hon i själva verket är nästan opåverkbar. :crazy:

Jfrelin:
För övrigt har jag kommit till ett annat beslut. Jag ger ridningen och tävlandet det här året och går det inte bra och jag får lite placeringar så är det bara att erkänna att man inte rider så bra och då kommer jag sälja hästen och bara bli medryttare eller så. För mig är ridning en sport och kan jag inte tävla med resultat så har jag ingen lust att lägga 96000 kr om året på det

Intressant synvinkel! Väldigt långt från min. Jag har hela mitt liv väntat på att få möjlighet att slippa vara medryttare och betala för att rida galna hästar i skogen för att ägaren inte vågar själv. Underbart att ha en egen (inte galen alls, men svår på andra sätt)! Visst, jag suger på att rida, men med en egen har jag iaf en chans att träna och utvecklas! :banana:

Med mina tävlingsnerver är det möjligt att det aldrig kommer att gå särskilt bra på tävling för oss. Men då slutar jag nog hellre tävla än att sälja hästen.

Divan blir också lätt introvert spänd. Sjukt svårt att påverka då. För mig brukar det funka om jag rider övergångar i massor, verkligen tvingar henne att fokusera på mig. Har ett system jag alltid rider efter så hon ska känna sig trygg. Skrittar och travar fram, en galopp och båda hållen, skrittar lång tygel, övergångar skritt/trav i båda varven, skritt på lång tygel, trav/galopp övergångar båda varven, avslutar med det vi tränar på just för stunden (just nu skänkelvikningar) lägger ner och sen skrittar av. Har märkt att hon alltid slappnar av när vi kör övergångarna och då blir hon med mig och då kan man göra nästan vad som helst. Börjar jag med skänkelvikning istället för övergångar så blir hon spänd och "orolig". Har iofs ridit exakt på detta sätt sen hon var 3 år också.

Jag är värsta tävlingsmänniskan både med hästar och privat så jag kan verkligen inte avstå från att tävla, då tycker jag inte det är kul alls. Eller det var ju kul med Divan fast hon bara var 3 år såklart men då hade man ju hopp om en bra tävlingskarriär:D

Jag behöver inte rida GP men LB på 55-64% är inte okej för mig. Det är liksom i mitten i den lägsta klassen...

Tyvärr kan jag inte skylla på hästen :D. Hon är klass 1 med 7-7-8 på gången och 8 på ridbarhet och blivit lovordad av massor av duktiga hästmänniskor så det är ju inte hon som hindrar och gör att vi får de dåliga resultaten, eller alltså hon räcker ju inte till GP men ST G kommer hon kunna gå med den gången hon har, och LB borde hon plätt lätt kunna gå på 65% och över.

Jag hatar övergångar, varje gång jag gör en övergång tappar jag henne, hon spänner till och slutar bjuda och tar sig loss från ramen.

Alltså borde jag träna mer på det. :grin: Men så jäkla tradigt att börja om från början hela tiden.

Håller med dig om att det är tråkiga resultat i en låg klass, men nog fasen ska vi ta oss förbi det?

Jag kan iofs skylla på att jag tränar hopping och terräng också. :angel:

Min är också mycket vildare nu när det är kallt. En bidragande faktor tror jag är att dom står så stilla i hagen. På sommarn är han lugn och snäll:)

Har varit och hämtat en sadel som jag hoppas att den passar. En pessoa, hade tänkt att prova den idag men det är jättedåligt väder så vi får se hur det blir med den saken:)

Aaaah, det har varit massa strul med transporten, så Nelly som skulle ha kommit i lördags kommer ÄNTLIGEN i morgon!
Min lilla skrutta har varit på äventyr... Bland annat sovit hos Schockemöhle, hehe! Förhoppningsvis fick hon några tips om hur man blir en superstjärna :p

Oh, måste bara dela med mig av vad jag gjort idag också, hehe :devil:
De fick inte plats med mitt winnie-skåp i lastbilen så det fick lämnas hemma (till salu!), så idag har jag köpt ett nytt ROSA!

pink_tack_pack.jpg

Vi har ju rosa i terrängen, så det här kommer bli awesome, haha!
Jag skrattade så himla mycket när jag hittade det, men tillslut har alla på facebook lyckats övertala mig så jag beställde det :rofl:

Efter lite funderande bestämde jag mig för att vara modig och lägga ut en filmsnutt från uppvärmningen inför fotosessionen förra helgen.

http://www.youtube.com/watch?v=WSBIDRnDzzU

Det typiska är ju att hon var så fin innan vi började filma, för att sedan genast bli mer spänd. Jag antar att det är jag som spänner mig, för hon borde ju inte veta skillnaden. :angel:
De hysteriskt viftande skänklarna (framförallt i traven) tror jag är ett uttryck för att jag blir stressad av kameran, men jag ägnar mycket möda just nu åt att inte sitta och peta och klämma på henne i varje steg, utan försöka hålla skänkeln stilla tills den behövs. Tänker att den ska hänga rakt ner! Toksvårt!

Tyglarna blir för långa HELA tiden! Ska man göra en knut?

Men du, ni utvecklas verkligen hela tiden så inte ska du känna att du behöver mod för att lägga ut film på era framsteg:). Särskilt traven på slutet börjar faktiskt se lösgjord ut. Men precis som Nova skällde på mig om samma sak så slarvar du också i övergångarna. I övergången galopp-trav förbereder du henne inte alls så du ger er inte förutsättningarna att göra det bra. Gör inte övergångerna med handen utan tänk övergången med hela kroppen och tänk framåt även när du tar tillbaka:).

Vad det gäller tyglarna så hade jag velat sätta ett handtag på sadeln som du skullat hålla i. Båda för att ha styr på tyglarna och för att din hand ska vara still. Överlag sitter du mycket bättre i denna sadlen, men försök få till ett tryck i stigbygeln med skänkeln för att få längre ben.

Ja j-lar i min låda vad rosa:eek::D! Du lär inte behöva oroa dig för att nån ska lyckas sno det på tävling:D.

Fiorano + Marvin, era hästar ser jättefina ut! Kul!

Tack så mycket:)!

Men väldigt tråkigt att du känner så inför hästeriet. Samtidigt har du en så fin häst och rider så bra att jag tror du har en fin kommande säsong framför er! För min del hade jag inte kunnat sluta ändå. Hästarna är en så stor del av mig. Höll ju på med Tetris i hundra år där hon i långa perioder inte gick att rida alls och när vi väl tävlade var vi fast i 50%-träsket. Det är förstås roligare med ponnierna, men hästarna är mitt liv.

Jag kan erkänna: Jag slarvar med övergångarna med flit, för att slippa ta fighten. :o:o
Det räcker med att jag tänker övergång så spänner hon till och skjuter ut ytterbogen och blir lång. Så jag låter bli att tänka det. :angel::o

Detta måste jag såklart ta tag i, men jag ville inte den dagen. Ofta slutar det med att hon skuttar runt på bakbenen och är jättearg, och jag skulle ju rida barbacka ute sen...

Jag föreslog handtag för min kompis som rider henne ibland, men hon trodde inte att min häst är redo att "ta" en så fast ram, stor risk att hon går och spänner emot den, eller börjar resa sig.

Provade rida med handtag på kompisens häst, vilket lätt blev att jag råhöll i handtaget och tyglarna blev iaf längre och längre... (Även om den hästen inte försöker sno tygeln på det sättet som min gör.)

Ångrar förresten mig angående att min häst inte är vild, hon var ganska vild idag. Fick tuppjuck i skogen för att hon såg andra hästar långt bort. Sen försökte hon sticka i galoppen ute på ängen och drog iväg i en bockserie. :eek: Jag fick som tur var henne att sluta med det efter 3-4 språng, annars hade jag nog fått rulla i snön. :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 434
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 508
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Regntäcke
  • Guldfasanerna