07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Jag vill också ut på tävlingsbanorna snart. :bump: Jag hoppas att komma ut senare i vår. M vill också ut o tävla, men hon vill helst hoppa.

Det känns bra att både jag och M har kommit igång med träningen. Lanzelot blir bara finare och finare. Han är en riktig liten arbetsmyra ( fast jag brukar säga att han är stendum... på ett bra sätt...;) ). Inget tjurigt sto här inte. :p

Något som är lite surt är att klippmaskinen krånglar. Min kära häst börjar bli långhårig igen, klippte i början utav nov så det är dags igen för avpälsning.
Annars så är det inget fel på orken. Han kan springa tills farten tar slut, fullblodsgenerna är tydliga.

Igår var Dumilot billig. Snälla matte masserade med massageborste efter ridpasset som vi alltid gör så att den fina hästen inte ska behöva bli stel eller få träningsvärk. Och vad blev tacken?? Swisch, pang! Hästskrället måttade till med ett utav sina mycket rörliga bakben och SPARKADE!! Med mening!! Matte blev lite arg men klarade sig utan skador..... :devil:

Idag var han snäll när massageborsten användes....

Jag tycker inte det var så illa på filmen som jag trodde innan jag såg den.
Det finns många sådana hästar och värre ändå.
Det handlar ju mycket om att hästen måste få förtroende för ryttaren.
Min ena häst var precis likadan. När jag köpte han som blivande 5-åring hade han haft 5 ägare före mig och första ägaren (uppfödaren) hade haft honom i 3 av dem. Ni kan ju tänka själva vilket förtroende han hade för människan.
Ägarna emellan mig och uppfödaren hade alla försökt rida in honom och misslyckats. Hos mig fick han gå och skrota i hagen och bara bli ompysslad i börja så vi lärde känna varandra.
Visst har vi haft våra duster och tränaren gav upp många ggr i början och skrek "skjut hästfan".
Idag är han den bästa häst jag har haft och min allra bästa kompis. Följer mig som en svans och om han blir osäker över något räcker det att jag går fram och klappar på honom så går han vidare. Det enda som inte funkar helt är lastningen. Måste alltid vara 2. Funkar inte att skicka in honom för stannar jag utanför stannar han.

Håller med. Markhanteringen gjorde nog mycket. Det i kombination med en längre sammanhängande vila från ridningen. Den behövde uppenbarligen få vila lite i knoppen och få mogna.

Ja precis. En del hästar verkar vara precis som tonåringar, för omogna för uppgiften oavsett de små krav man sätter på dom. Ofta tycker jag att just dessa individer är speciellt begåvade inom nåt, tex hoppar superbra, men huvudet hänger inte med.
Har ett sånt sto i mitt stall, är riktig specialbegåvning i hoppning men huvudet är nån heeelt annanstans. Hon ska få föl i maj o sen betäckas igen 1 år för att sen sättas igång o se om det går bättre.

Ja jag håller med om att det nog var vilan i kombination med att de lärde känna varandra bättre på backen som gjorde skillnaden för det ekipaget. Det är ändå en fantastisk förändring och tjejen är otrolig som fortsatte kämpa!

Tycker att ryttaren var väldigt modig. Jag hade lätt gett upp eftersom jag inte vill dö :)

Kom inte ut idag eftersom SL bestämde att det skulle ta 1,5 tim att ta sig hem från jobbet istället för 20 min så jag hade inget sällskap. Umgicks lite i stallet istället och friserade lite och borstade extra länge.

Köpte mig en Uvexhjälm idag också. 500 spänn på rea. Kap!

Nuuuu är jag på plats i England och har precis fått veta att Nellys lastbil har fått problem så hon kommer inte komma förrän på TISDAG nästa vecka! Jag har aldrig varit ifrån henne så länge och längtr redan ihjäl mig nu efter två dagar, hahaha...!

Gud va töntig man blir alltså :p

Eller när man fått barn ;)
Eller det är länge sedan man trillade av!
Är ett tag sen jag åkte i backen sist, (5år sen) trots alla inridningar och busiga hästar så var det min dåvarande tävlingshäst jag åkte av.
Och jag är helt övertygad om att åker jag i backen så slår jag nog ihjäl mig...:eek:

:D Ja men va fan man är ju stel och gammal nu. Något kommer ju gå sönder om man ramlar av. Iallafall i fart.

Är det något man kan lita på så är det att transporten inte kommer fram när den ska :D

Jag tyckte heller inte att det var så onormalt beteende... Förutom sparkarna mot människan! Det är INTE kul... Men min har haft just dessa saker för sig under inridningen. Han har HELT PLÖTSLIGT insett att det sitter en SAK PÅ RYGGEN! :eek: Och så är bockturerna igång... Gärna en bock med skruv och studs som avslutas med en capriole. ;) Men allt detta har gått bort i takt med att han lärt sig bli hanterad, riden och fått förtroende för ryttaren. Men det har blivit ett antal duns ner i backen eller panikavhoppningar för att inte hamna under honom när han far som en tok. :grin: Men allt som oftast håller jag mig kvar, så är det när matte är envisare än synden!

Så härlig galopp hon har! Ser jättefint ut :)

Igår på hoppträningen provade vi på lite galoppombyten. Tränaren lade en vit bom precis i slutat av snettigenomvägen och så skulle man ge hjälpen precis över bommen. Det gick riktigt bra och blev naturligt fina byten. Ändå lyckades vi få lite förvänd galopp sen när vi skulle hoppa bana, så då bryter jag av till trav och fattar ny galopp för i det läget funkar det inte med byten. Men det finns alltså hopp att min pålla ska lära sig, riktigt kul!

På lördag ska vi tävla igen, på hemmaplan, nästan lite nervös redan. Maken har lovat att filma, får se om jag vågar lägga ut den här sedan.

Ser jättefint och lugnt ut!

Sassiball: Kul att träningen gick så bra! Självklart får du lägga ut filmen på dig och din fina häst. Jag tror det kommer gå jättebra! :)

kl
Igår gick min pålle så bra! Kändes mjuk och fin och det känns verkligen som om vi börjar komma igång igen:)

Skaffa transport med gjuten matta!;)

Skämt åsido, jag har sagt det förut men upprepar, din beridar tjej rider henne helt fantastiskt o får henne så rund o fin!:bow:

Va på väg att köpa ny transport förra veckan, men nu har vi köpt nytt hus i måndags så transporten får vänta lite. Lämnade in transporten i dag och de ska lägga in en komatta, som ska klara broddade hästar. Så isigt som de är nu vill jag inte lasta in och ut utan brodd. Hellre trasig matta än brutet hästben.
Jag är verkligen nöjd med min beridarhjälp, en riktig klippa.

Vad fin hon ser ut! :laugh:

*kl*
Bläääääääääää, red Divan igår och hon känns inte okej. Traven var som en ridskoleponny och lutningen neråt var som i en svart backe i Åre.

Hon är inte svullen någonstans och gjorde skänkelvikning åt höger och vänster men tappade ena bakbenet i galoppfattningarna i båda varven. Suck. Bara att ringa kiropraktorn. Vore väl iofs konstigt om hon inte dragit något snett med tanke på fallet i måndags.

Det positiva var att UVEX hjälmen var skön att rida i även fast den är så lätt att det inte känns som om man hade något på huvudet :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 431
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 507
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar