07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Sälj med hjärtat! Dvs behåll den som ditt hjärta säger för att ha häst är ju oändligt mycket mer än att rida 1 tim/5 dgr vecka. Man ska ju tycka om sin häst för då är chansen mycket större att man tar sig över alla ups and downs som det ändå är att vara hästägare/ryttare. Jag älskade min Grå i exakt 10 år innan han fick sluta sina dagar o fortfarande saknar jag honom, inte varje dag längre men varje vecka iaf. Min Lilla Svarta är också en häst att älska o hon kliver käckt på i hans skor som en fantastisk "ersättning" för honom. Medan min dräktiga skimmel har väldigt svårt att fastna på mig så valet till hösten, vem som ska säljas av mor eller föl, det blir inte svårt.

Marvin: Varför hackamore? Har hon ont i munnen?

Jag försöker sälja med hjärtat men det största problemet är att jag inte ens har fått rida på min 08a så jag kan inte riktigt jämföra :D Hon åkte direkt från inridning till sin fodervärd som tog föl.

Just nu känns det som om Divan blir kvar, det är henne jag har en relation till men Joline bokade jag dagen efter hon föddes.....
Så svårt att veta hur man ska göra. Har ju ingen aning om hur bra Joline blir. Hon kanske passar mig bättre. Man har ju inte lust att sälja i denna marknad heller. Joline har ju inte hunnit göra något alls så det blir svårt att få ut några pengar på henne. Bläääää.

Divan är iallafall mycket bättre. Svullnaden är nästan helt borta och när den är det får jag gå promenader och sen börja rida om en vecka. Ibland är det tur att man inte tar planerade vilor när hästen tydligen själv bestämmer när den ska vila :D

:D

Från 3 års testet, överbyggd och jävlig :o
004.jpg

Som föl
Jolene.jpg

Wilton- Don Schufro.

Wilton går Int 1 med Gunilla Byström och är Jazz- Contango så hon har ju sjukt bra stam. Hon fick förra året ett Klass 1 föl e. Master som var 1 poäng från Riksföl och hennes brorsa, Zidane, var reserv till unghäst VM och är godkänd i Selle Francais.

Går inte av för hackor. En sådan häst borde du ju inte behöva ge bort gratis precis, men som sagt så suger marknaden rätt hårt nu. Du hade säkert vunnit lite på att skicka henne till någon beridare en månad eller två om hon inte gjort så mkt mer än blivit inriden? Det är väl pengar man rimligtvis borde få tillbaka kan jag tycka. Men det är ju ett övervägande av tid och ekonomi om man vill göra jobb själv eller inte.

Jag hade valt häst med hjärtat om jag behövde sälja en av två. Förvisso är den ena oprövad och det kan ju kännas som att man går miste om något om man säljer den, men samtidigt finns det många fina hästar och den dag som det är dags att köpa häst igen eller du vill ha en till, så är det kanske inte omöjligt att köpa en likvärdig? Man vet aldrig vart livet tar en, det är svårt att sia om framtiden. Jag kör ganska mkt på Man vet vad man har men inte vad man får i sådana lägen. Vet du vad du har med Divan kanske det är ett säkrare kort att satsa på?

En sån buse! Kan hon galoppera rakt fram utan att bocka också ? :p

kl

hemma från hoppträningen som gick bra, Idag igen :) Resonerade lite med min tränare och tog bort annonserna på båda mina hästar. Hon tyckte att jag kunde ha lite is i magen, och kanske har hon rätt. Unghästen är ju bara 3 år ännu, så egentligen börjar det inte bli besvärligt förrän om kanske ett år.

Så GP stannar lite till i alla fall!

Tycker jag du gör helt rätt i:). Är lättare att ha is i magen med den unga hästen också om man har ngt annat att rida på.

Bra val! Du verkar ju inte så sugen på att sälja GP.

Chatsi hoppade satan utan bett! Jag hade svårt att hänga med emellanåt, speciellt i en trekombination med oxer på 1,10 in, ett galoppsprång, räcke, 2 galoppsprång och räcke ut och hon tog i som bara den på oxern som hade vattenmatta under.

Styrningen gick sådär, drog åt vänster i en kombination och jag lät henne bryta ut till vänster. Så dår gjorde hon såklart det nästa gång också... Med markkänning för mig som resultat. :mad:

Nu är mitt lillfinger lite stelt, men det är väl smällar man får ta!

Du får utföra lite doktorshjälp på dig själv!;)

Jag o harriet har tydligen också den överenskommelsen, dvs drar hon åt vänster innan ett hinder så följer jag med...lättfostrad Matte med andra ord!:o

*kl*

Ikväll blir det P&J premiär för denna säsongen :)
Blir bara en klass, 90 cm tänkte jag. Han hopptränade i söndags och ska träna igen i helgen så vi tar det lilla lugna.
Förhoppningen är väl att vi ska kunna debutera 110 innom kort :)

Ibland kan hon hålla sig på mattan och lyckas galoppera som normala hästar, men de kräver att de absolut inte finns några hinder i sikte ;) Hon går numera under smeknamnet popcornmaskinen här hemma! Och jag är välpoppad vid de här laget kan jag tala om :angel:

Felfria i 90 cm :)
Fille var duktig och hoppade allt trots att han faktiskt tittade lite. Han har ju inte tävlat sedan augsti förra året så det e klart att det var lite spännande.

Och nått som han heller inte är van vid är att vi hade sällskap med. Var faktiskt lite betänksam på hur det skulle gå att bara lasta ut den andra och låta honom stå kvar i transporten men det gick bra!
Han stod fint, jag hörde nog allt att han stod och skrapade några gånger men det gör han i vanliga fall också när han vill ut (och även hemma i skallgången ).
Han drog mot utgången ett par gånger för att sällskapet stod där när dom var klara men det var absolut ingen fara, har suttit på flertalet hästar som betett sig 10 gånger värre!

Så är överlag mycket nöjd även om det kunde flutit på liiite bättre på banan, men, det är ju det träningstävlingar är till för, att träna på att tävla ;)

+ Marvin

Tack :) ja just nu känns det rätt bra. Det kommer lösa sig på något sätt. Satt och räknade lite på hästarna igår och för min del kostar det en fjärdedel så mycket att ha en häst som bara går o slappar i hage jämfört med en som tränas och tävlas. Så det är väl mest dessa kommande utgifter som jag funderar över, men det är ju ett helt år tills dess.

Rebecka, kul att det gick bra! Var du i åstorp o hoppade? du ska inte vara med nu i helgen?

Yes, vi var i Åstorp :)
Tänkte egentligen åka till helgen men jag har inte fått timmen ur att lösa vår licens i år så jag får hålla mig till P&J så länge ;)

Kl

Igår blev det kandar premiär för avalon. ( kanske lite tidigt men prova kan man)
Först funderade hon va sjutton som kom in i munnen :angel: .
Men sen när hon fått "smaka" en stund gick hon som en klocka. Duktiga tös. Jag trodde ju inte alls att hon skulle gilla det men jag hade väldigt fel. Filmade även lite som kommer upp senare :)

20130215-193556.jpg

Åh som jag undrat vart ni alla tagit vägen, också var det en ny tråd som jag totalt missat! :mad: :D Nu har jag endel att läsa ikapp!

KL
Bidrar under tiden med en film från i söndags när syrran och ponnyn var med på P&J. Första gången de var iväg, de har inte hoppat nästan nånting alls men var jätteduktiga båda två. :) Syrran var sjuk och skulle nog helst legat hemma under täcket, snorig och hostig som bara den - men hon skulle prompt iväg. :grin:

Länk till film!

De hoppade 60 och 80 med en extrasväng runt 80. Första rundan var syrran mosig i huvudet tror jag och glömde helt bort att hon måste rida. :D Sen vaknade hon till och red på bra, sista rundan var kanske inte den snyggaste, men ändå felfri, och de fick en rosett att plocka med sig hem. :laugh:

För övrigt har vi FORTFARANDE inte hittat nån sadel, jag blir galen! :cool: Till hösten kommer lilla ponnyn mest troligt stå här hemma hos mig så då blir det lite mera uppdatering om henne. Bantning kommer vara steg nr 1!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar