07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

3 gånger på en vecka....att du inte gör dig illa? Ser superkul och fint ut på filmen i alla fall.

Själv har hela familjen utom jag haft influensa och jag har fått köra nattpass i stallet senaste veckan. I onsdags var jag iväg och lät beridaren hoppträna Elle, som tycker att livet som hopphäst är livet.:-) Har slagit till och köpt riktiga hoppskydd, ngt som aldrig funnits i min dressyrgarderob. I dag tömkörde jag över lite bomserier, mkt laddad och glad häst.

Det var jättekul! :banana:
Men jag behöver mer balansträning.

Charlotte: Peppar peppar har det gått rätt bra hittills. Har alltid säkerhetsväst när jag hoppar, när jag är ute och galopptränar och andra gånger som jag misstänker att det kan bli lite livat.

Ramlar hellre av på hinderstöd som flyttar sig eller välter än in i stenmurar och stockar ute på riktiga banorna. :crazy:

Kul att Elle får hoppa lite också!

Ser skitkul med terrängträning inomhus:)! Ett tips är att trycka fram din skänkel för att sitta stadigare om hon slår in en nit eller busar till det. Härligt att hon funkar så bra på hacket. Känner väldigt mycket igen det från mina gamla halvblodsston.

Och ja, jag vet!!! Det är ingen jevla dressyr tävling... :angel:
Jag vet inte riktigt varför vi (jag) har fastnat så i att alltid sitta ner...
Det sitter nog i sen att han har varit så stark innan och att jag har fått sitta emot för att få upp honom liksom..

Fast med en sådan typ av häst (som Q också är) som gärna tar kommandot och blir dragig, stark och för busig och så små hinder så skulle jag inte ha gasat på mera eller lättat särskilt mycket. Det är ju P&J och skutthinder, då ska hästarna skolas. Tempot skulle jag inte lägga upp förän hindrena blir större. Jag tyckte att det var ett fint exempel på hur en häst ska ridas runt en liten träningsbana, lugnt och smidigt.

Håller med de andra om att det ser bra ut! Och hon ser hemskans nöjd ut med hackamoret istället för bett, skönt att ha en sådan häst. Fint flyt i banan också (men damen skulle behöva lära sig rediga galoppombyten för att göra det enklare för er båda när hindrena kommer lite snabbare inpå varandra och för att få bort sträckorna med korsgalopp).

Åhh, tack så mycket!!

Men det ligger nog mycket sanning i det du säger. Jag lättar på röva på träningen när det blir högre och sätter upp tempot lite.
Problemet vi får då är att han blir lite ivrig, jag VILL inte låta honom klämma av förtidigt om det blir fel i avstånden när det blir lite högre för jag vet att han kan det, då får han hellre komma mer samlat och nära och lära sig att lyssna.

Men det är en fin balansgång, och övning ger färdighet :D
(Hoppas jag iaf :angel:)

KL

Min häst skämmer bort mig just nu med att vara helt fantastisk! Tonårs-fasoner är som bortblåsta. Så jag är lyrisk över min fina häst! :love:

Det är såhär det ska kännas!

*kl

Det var en spekulant och tittade på min häst i lördags. Det gick väldigt bra, hon testade henne och var lite dryg i stallet och skrapade med hovar osv men ridningen såg väldigt bra ut. Hon tyckte mkt om henne och idag fick jag ett svar att hon ville ha henne. Men alltså, jag godtar inte ett bud på 20k under mitt lägsta pris jag har nu för säsongen. Min tränare och beridaren har praktiskt taget förbjudit mig att sälja henne för mindre, och vi är alla överens om att hennes kvalitet gör henne värd mer än så också men som sagt säsongen är dålig och hon är prutbar... men det finns gränser :crazy:

Trist, men jag kan liksom inte ge bort halva hästen. så det är bara att fortsätta. Det har kommit in några vettiga svar så då får jag hoppas på någon av dem istället.

Igår red jag ut henne med några stalltjejer som jobbar hos beridaren. Hon går ju klockrent nu i alla situationer med dem så jag tänkte att jag ska prova henne själv. Vem vet, mirakel kan ske och jag vill veta det innan jag sålt henne och måste grubbla på om det var rätt.
Men ja, hennes takter sitter i. Hon känner till våra duster och försökte med mig ändå, backa mot diken och bocka i galoppen. Det var iofs inga stora grejjer och jag behövde inte jobba ihjäl mig för att komma igenom det. Men ändå är det något som stör mig lite att hon alltid ska prova och se vad hon får. Så jag är ännu fast besluten om att sälja henne. Dock inte gratis, då kan jag lika gärna ha kvar henne och betala beridaren för att rida henne ute åt mig 3 ggr/vecka. För budet jag fick på henne var så lågt att det knappt betalat halva hästen jag vill köpa så det är inte till någon nytta för min del :grin:

Och jag var ute och longerade min luftballong igår...:cool:
Han får fullkomligt spunk när någon mer longerar sin häst... Vet inte varför men han tycker det är så fantastiskt spännande att han slår fullkomligt knut på sig själv! Har fiser runt i nån jäkla passage med svansen på ryggen och tränar skolor ovan mark, vänder upp och blåser, sätter fullt sprätt igen och sen e det samma visa om och om igen:angel:

Idag blir det ridhuset iaf så får vi se hur det går där, planen är att dressyra lite men man vet aldrig om Fille har samma planer.. :p

De verkar stendött på sälja häst marknaden har jag förstått. Har vänner som står med bra hästar till försäljning sen förra sommaren. Förstår att du har lägsta pris men du får ju i beräkningen ta med va de kostar att ha hästen hos beridaren. Du skrev att du fått bud 20 tsek under ditt lägsta. De är väl ca 2 månader hos utbildaren??? Självklart ska du inte "ge" bort henne.

Visst är det så, men priset jag satt är med tanke på vad hon kostar hos beridaren. 20k ytterligare under det ger mig liksom motsvarande 4 mån hos beridaren. Jag resonerar som så att på 4 mån är hon antingen såld eller så pass mkt mer utbildad att hon blir dyrare, och då är det vår och antagligen mer lättsålt ändå.
Visserligen vill jag få loss plats och pengar för den hästen jag vill köpa. Men det är ändå inte ett alternativ att kunna köpa den om jag får så pass lite pengar för min som budet låg på.

Om inte annat får jag väl säga till budgivaren att hon får köpa henne, men jag vill inte ge bort halva hästen när jag fortfarande får intressanta svar på min annons. Jag vill se vilka fler som kan vara intresserade. Och hänger det på 20k på en häst som är i den prisklassen min är nu så vet jag inte vad man gör om hästen blir sjuk eller måste få en ny sadel...

*kl*

Nu tänkte jag uppdatera lite om oss! :)

Det är fortfarande något skumt med Amazing, halt vissa dagar och super vissa dagar, vet kliar sig i huvudet & kiro är påväg! Tyvärr ca en vecka försenad då hon varit sjuk men vad gör man, vill man ha det bästa så får man glatt vänta!

Nu är det i alla fall konstaterat att det sitter i bogen och att det är något som är stelt med ena bak då hon tar lite ryckiga steg!

Eftersom att hon blev totalt livsfarlig att hantera in&ut för personalen :crazy::crazy::crazy::crazy: med sin vila så började jag tömköra i skritt en timme om dagen (minst) utan några som helst krav för att vi (vet/stallchef/jag) ansåg att röra på sig bara måste vara bra med tanke på stelheten!

OCH gissa vem som är NÖÖÖÖÖJD över att få "jobba igen"? :love: Hon blir bättre och bättre i kroppen för var dag, något stel&sned?! som sagt men det får kiro ta hand om snart (denna vecka) och efter ett par behandlingar hoppas jag att vi kan få lägga in normalt arbete i lugn takt igen!
Blir inget uppsuttet förens hon galopperar på töm i alla fall, hon busar som en galning (har absolut inte ont, SKÖNT!!) och har fått värsta balansen när hon ställer sig! :devil:

+ att jag har köpt in ett dundermedel, Flexivite för ledernas skull, man kan aldrig vara för noga!

SÅ HOPPAS HOPPAS HOPPAS NU!

Kul att höra ifrån er :) hoppas ni får rätt på det, som någon kommenterade tidigare så är ju hovledsinflammation ganska långdraget. Men nu var det visst något annat, tjatigt.

Hoppas hon blir bättre nu!

Kl
Usch vad jag har tappat lusten, vi har isgata och stenhårt i backen nu. Är inte värt att försöka sig ut och rida nu. Men nya skor blev det för pållen idag, så nu längtar vi efter våren så att det går att rida igen!

KL

Heregud herregud :o
Idag var vi iväg på Ricardo träning. Första sen i november .
VI HAR BYTT GALOPP !!!!!!! Vi har inte ens tränat på detta någonsin innan idag. Och hon satte Ett byte helt perfekt. Resten var ju som det brukar va o början men alltså jag sitter och svävar på moln ännu :D
Och så sa han. She is not totilas yet. Men då hade jag motsvar att dit kommer vi aldrig att nå, och så svarar han, You never know. SÅNT är fruktansvärt peppande måste jag säga. Vilken självförtroende boost jag fick :D

Kommer att lägga med bilder om det blev några bra vill säga :) återkommer :)

Bilder :angel:
Dessa var de som var något. Resten blev bara en suddig plupp :(

dszfdsgfds.jpg

Namnl%C3%B6s1.jpg

Namnl%C3%B6sf.jpg

Och min -07a har haft kolik, som om det behövdes :( Fan vad onödigt.
Extra grädde på moset är att jag själv har ryggskott.

Annars så är hon iallafall igång väldigt kravlöst i alla gångarter hon sköter sig som vanligt så bra så.

Samma här, isgata så man måste ta sig till ridhus för att hålla igång hästen.

Vissa kvällar är det kul men idag var det lite tråkigt, gick inte att plocka fram hinder eftersom halva ridhuset var bokat. Och vi hade behövt ta några språng, ska tävla på lördag.
Hopptränade inte denna veckan,jag känner inte riktigt för det just nu. Kan det vara vädret kanske? de har pratat om plusgrader nästa vecka, hoppas på det, saknar min ridbana.

Anyo vad roligt att träningen gick bra :)

cirkus, men ush vad säger du, hoppas hon är bra nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar