07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Tack!

Jag hade ju iofs föredragit att hon var nöjd med sitt bett framför hack, som jag inte får tävla på vare sig i dressyr eller i terrängmomentet.

Hon är fortsatt glad, dressyrade i ridhuset häromdagen och min kompis kom och såg lite, tyckte inte att det såg ut som att hon fuskade. Hon provade henne lite också, och insåg hur stark hon blir på hack! :p

Ja, vi behöver göra nåt åt galopperna.
På hoppträningen i förra veckan gjorde hon (tror jag) ett rent byte på hjälpen! :bump: Hoppade på medellinjen, och efteråt red jag ihop henne och ansträngde mig att få henne rak och att rida rakt fram. Sen insåg jag när jag var precis vid kortsidan att jag skulle till höger men låg i vänster galopp, så jag la bara om skänklarna och hon bytte precis när vi skulle svänga. :banana:

Har dock en misstanke om att det där bara funkade bara för att jag överraskade mig själv och inte hann börja stressa upp mig och fundera för mycket. :crazy:

*kl

Guuuuud vad trött jag är på den döda marknaden. Folk hör av sig och är intresserade och sen hör man inget. Och jag ska inte tala om hur trött jag är på alla som bara skriver "hej jag vill se en film" vilket är 9 av 10, och sen är det tyst... alltså min häst är inte SÅ dålig att den inte ska kunna bli såld för det pris jag satt ut. Både tränare och beridare tycker hon är värd mer än så.

Jag blir så trött. Det suger sån j-la energi detta att det står helt stilla:cry::devil: Och ägaren till hästen jag ville ha har ringt och frågat hur det går, för hen känner att hen måste börja skynda på försöken att få den hästen såld nu. Och vi har inget avtal om att hen ska hålla kvar hästen för mig, givetvis inte, men jag vet att jag är en prioriterad köpare.

Men så sitter man här med en häst man inte vill ha kvar men som ändå är en dyr stoppkloss så man inte kan få loss tid/pengar för den man vill ha. Och det enda bud jag fått är så lågt att det är skitsamma, jag har inte råd med den andra hästen ändå... Och visst kan jag rida min egen häst några dagar i veckan för att få rida, men samtidigt känner jag att jag vill egentligen inte i nåt annat syfte än att slippa känna att jag bara betalar och inget nyttjar. Det är inte kul. Det är heller inte kul att jobba med andras hästar och bara få börja om på noll varje gång för att det blir för sällan.

Jag vill ha en häst att rida på där jag känner att det är givande, kontinuerligt och ROLIGT och inte bara en känsla av att "vad för stök ska hittas på idag då" eller "det jobb jag lägger ner idag är döfött nästa vecka eftersom det inte kommer att följas upp annat än när jag sitter här och nöter"... Gnällgnällgnäll. :o

Senast ändrad:

Nu har jag blivit lite inspirerad av att du red på hack så nu har jag ridit dressyr på Fille två ggr på hack!
Han är pigg och framåt och koncentrerad på ett heeelt annat sätt än när jag har bett, varför går han inte alltid så här??
Visst, han kan också bli lite tung, absolut, men att slippa det här fibblandet med bettet och oviljan att ta ett stöd är ju som bortblåst!
OCH, igår fick jag en dressyrsadel av min pappa :love:
Han hade hittat precis en sån som jag har tittat på men inte vågat köpa eftersom Fille är så grymt svår att hitta sadel till som han trivs i. Och att då skicka efter en på vinst eller förlust har inte känts aktuellt..
Och Gud vilken skillnad det var att rida i en dressyrsadel som vi båda tyckte om!
Hoppas bara att den fortsätter att passa, men tror inte att han växer nått speciellt mer, dom är ju trots allt 6 år nu!

Marknaden är ju rätt död nu o det är bara att inse att det är köparen som regerar. Jag tror att många tycker att deras hästar är värda mer för marknaden har ju varit väldigt upphaussad de senaste åren, som jag kan se är vi tillbaka runt år 2000 när man kan få en normalt duktig häst för ca 50 000. Din häst har väl inga direkta tävlingsmeriter och även om hon är ung och lovande så är hon i dagsläget inte en sån häst som säljer sig själv.

Du har ju två val, antingen säljer du hästen för det pris någon vill ge och sen ger du samma bud på den häst du själv vill ha, den har ju heller inte sprungit bort medan du haft din till försäljning vilket visar att den inte är super attraktiv på marknaden heller. Eller så väntar du o under tiden kostar din häst mycket varje månad, det är ju ditt eget val.

Jag hade sålt hästen, lagt ett bud på den du vill ha om de inte accepterade hade jag letat vidare.

Nu vet jag ju att det finns en tillfällig anledning till att du rider på hack men när hon är ok igen så hade jag provat en mängd olika bett tills jag hittat nåt hon gillade. Det jag kommit fram till de senaste åren är att de unghästar jag haft ofta gillar betydligt tjockare bett än vad dagens rekommendationer är. Min 5-åring går med ett jättetjockt silikonbett, rakt, i hoppningen och i dressyr o uteritt har hon ett gammaltsomgatan tvådelat DUNDER tjockt tränsbett som hon älskar! Så prova på med massor av bett, fråga alla du känner som du ser har ett bett du inte testat.

Kl

Nu har jag fått influensa. :-( Proppade i mig Ipren i morse och åkte till stallet. Hade bestämt att vi skulle löshoppa men att bära hinder och fixa fanns inte på min karta. Snälla stallkamrater fixade allt och jag tog bara in hästen i ridhuset. Trodde hon skulle vara tokpigg då hon vilade i går, men hon var väldigt sansad. Så pass att vi kunde höja upp lite mera. Hoppas verkligen febern försvinner snart för jag vill inte låta henne vila.

Hoppas ni hittar en köpare snart, ibland är det segt.

Du kanske inte ska låsa fast dig vid den hästen du tittat på, du kanske själv kan hitta en till ett bättre pris om du nu inte får det du vill ha för din nuvarande?

Vi har hoppat idag, två felfria rundor klarade min stjärna till häst :love:
Hoppade murdel, plank, grind och det var en del annat pynt, min kloka häst tittar inte utan hoppar snällt. Fast ok jag red och visade henne muren först :p Först 90 och sen debut i 1.00

kl Tack alla ja jag är överlycklig :)

har tyvärr ingen film, åkte iväg själv, tur man har en häst som sköter sig på tävlingsplatsen. Men vi hade bra tempo, räknade galoppsprången vid relaterade avstånd och då känner jag mig alltid lite säkrare och vågar rida framåt.

Grattis!! Vad duktiga ni är!

Jag blir så himla glad av att läsa om allas framsteg!:)

tar min egen knapp

Vi gör inte så stora framsteg här, underlag och andra faktorer (jobb) gör det svårt att få till vettiga ridpass. Men jäklar vilken fin känsla lilla Beckahästen ger :love: Hon är inte riden länge, men balansen och takten, känns som jag sitter på en miljon :banana:

IMAG0176_zpsf048bc97.jpg

Härligt Hunter men var försiktig med ditt knä, jag vill ju verkligen att vi träffas på banorna till våren!:banana:

+ oxo, tack ja det är kul när det går bra :) och hon är en pärla!

nu inväntar vi vårvärmen här som skulle komma i veckan så man slipper åka till ridhus, börjar bli lite trött på det ändå.. har ridit henne varannan dag nu när underlaget varit hopplöst, varje dag orkar jag bara inte ge mig iväg, har ca 10-15 min till ridhus så det är ju inte långt men det tar sin lilla tid ändå, men rengöring av transport, packa in grejer mm.

Så mycket smidigare när man bara kan ta hästen och rida ett pass i paddocken när andan faller på.

Nej det suger. Jag har idag gett budgivaren ett erbjudande att köpa hästen för utsatt pris men då få med en av de utprovade märkessadlarna. Om hen inte godtar det så tänker jag nog ändå att det måste vara en bra ide att vänta tills fler provat henne åtminstone. Jag vill inte sälja till första bästa och dessutom inte till underpriset deluxe.

Jag vill inte låsa fast mig vid den aktuella hästen. Men jag kände väldigt starkt för den mkt pga personligheten. Och nu är det viktigt för mig att hästen inte bara är fin att se på, jag ska TYCKA OM den också. Det är ju där skon klämmer för mig och min häst just nu, egentligen inte mest pga svårigheter utan pga kemin som gör att det inte väger upp svårigheterna.
Jag kommer i vilket fall inte att titta på fler hästar förrän hon är såld, det känns bara drygt att hitta nåt och inte kunna köpa. Ser jag någon utgång i försäljningen av henne så kommer jag lägga ett bud på den andra hästen som ligger en bit under annonspriset och se vad dom säger. Men jag vill inte ens buda så länge min är lika osåld som en regnrock i sahara...

Senast ändrad:

KL

Idag har jag varit helt lyrisk. Började passet idag precis som på träningen. Helt lösa tyglar så hon kan sänka sig ordentligt. Sen efter lite uppvärmning tog jag tyglarna och började jobba med öppnor på långsidan. Hon gjorde det som om hon inte gjort något annat ???? Och redan där kom ju bubblet i hela kroppen :) . Sen tänkte jag att det är ju lika bra att fortsätta träna byten som vi gjorde förra gången. ÅH hon bytte ju BÄTTRE tom :D Och för att påpeka på signal och inte 10 språng efter :D Jag är så himla stolt över henne. Hon var som en helt annan häst. Till att gå från Oövertalbar fiol sträng till avspänd och ridbar. Jag säger då det. Allt går bara man vill :D Är fortfarande helt till mig :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna