07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Nu vet jag ju att det finns en tillfällig anledning till att du rider på hack men när hon är ok igen så hade jag provat en mängd olika bett tills jag hittat nåt hon gillade. Det jag kommit fram till de senaste åren är att de unghästar jag haft ofta gillar betydligt tjockare bett än vad dagens rekommendationer är. Min 5-åring går med ett jättetjockt silikonbett, rakt, i hoppningen och i dressyr o uteritt har hon ett gammaltsomgatan tvådelat DUNDER tjockt tränsbett som hon älskar! Så prova på med massor av bett, fråga alla du känner som du ser har ett bett du inte testat.

Håller med. Divan har det tjockaste tredeladebett som jag har hittat. Hade ett smalare förrut på inrådan av veterinär, när hon var 3-4, men bytte när jag märkte att det inte var styrka och utbildning som gjorde att hon inte gick fram till handen. Hon vågade helt enkelt inte. Efter bytet var problemet som bortblåst, eller hon släpper bettet ibland ändå men nu beror det på styrka.

Vad kul att det går så bra för alla. Heja oss!

Idag red jag på Divan för andra gången sen skadan. Känns fin och inte lika stökig som innan så det kanske var bra med 2 veckors vila :angel:

Grattis! :bump:

Novali: Jag har faktiskt aldrig provat smalt bett på henne eftersom hon är så känslig. Var bara några månader sedan som jag slutade rida på tjockt tvådelat gummibett. Har nu ett tjockt tvådelat till hoppningen och ett ganska tjockt tredelat anatomiskt till dressyren.
Ska prova rakt bett också, det har jag aldrig ridit på.

Det finns ju 1000-tals varianter, och jag blir helt snurrig av att försöka lista ut vilka som är godkända enligt dressyr-TR och inte.

Har lånat hem ett bombers happy tounge-bett, rakt med tungfrihet, men det är väldigt smalt.

Har du låtit en hästtandläkare titta i munnen på henne? Beroende på hur de ser ut är ju olika bett milda/skarpa. För en häst med låga laner är ju inte ett tjockt bett snällt och då kan ju ett väldigt smalt vara det bästa. Min häst har tex välvd gom och funkar bra med tvådelat medan hästar med mindre plats kan störas mer av att leden på bettet tar i gommen och vill då ha tredelat eller kanske rakt. Min häst vägrar stänga munnen öht med rakt bett. Hon tål inte att det blir ett tryck på tungan...

De är ju så olika anatomiskt och det är ju omöjligt för oss att veta hur de ser ut utan att få titta med en duktig tandveterinär eller hästtandläkare. Och ibland kan ju hästen ändå välja nåt som går emot allt man lär sig och gilla det som är helt motsatt vad den borde, men det är ju ändå lättare att gissa sig fram och få förståelse om man vet hur det ser ut i gapet...

Min är också lite knepig i munnen men han trivs bäst på riktigt tunna bett som tar så lite plats så möjligt. Har precis börjat rida på ett baucher-bett nu som han går superbra på och jag antar att det beror på att det ligger så stadigt och stilla i munnen. Värt att testa!:)

Det jag kommit fram till de senaste åren är att de unghästar jag haft ofta gillar betydligt tjockare bett än vad dagens rekommendationer är. Min 5-åring går med ett jättetjockt silikonbett, rakt, i hoppningen och i dressyr o uteritt har hon ett gammaltsomgatan tvådelat DUNDER tjockt tränsbett som hon älskar! Så prova på med massor av bett, fråga alla du känner som du ser har ett bett du inte testat.

Och jag har samma erfarenhet, även från äldre hästar. Rider nästan uteslutande på tjocka bett eftersom de hästar jag haft föredrar det. Problemet är när man ska köpa ett nytt bett, eftersom de av den tjocklek som jag (hästarna) föredrar verkar ha slutat tillverkas ungefär samtidigt som man bytte ut hästar mot traktorer i jordbruket och hjälm började rekommenderas vid terränghoppning :angel:

Och jag börjar känna mig lite mera på g igen med hästarna. Klarade BE-uppkörningen i fredags ( :banana: ) så till helgen åker jag och hämtar min nyinköpta transport där den stått och väntat på att någon skulle få dra den :angel: ska lägga en tävlingstermin under veckan som kommer med start i slutet av mars, de första tre helgerna hade redan hunnit bli uppbokade i väntan på körkortet med tranporthämtning, firande av släktings födelsedag och en weekendresa. Men snart så kommer vi igång även här, senare än vanligt men jag antar att årsdebut i mars istället för februari inte är någon dunderkatastrof.

Ja de är svårt att få tag i de tjockare betten. Min gillar helt klart bättre att gå på en tjockare bett, annars släpper hon gärna kontakten med handen. Jag har beställt från en tysk hemsida, där de har alla Sprenger bett i olika storlekar och tjocklekar. Dessutom va de billigare att köpa därifrån inkl. Frakt än i Sverige. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken sida de var.....skulle själv behöva ett till.

Det kanske var calevo? Har för mig att åf till Sprenger berättade att de har kommit med tjockare varianter av Dynamic-serien nu också. Hon berättade iaf att tyskarna skakade på huvudet åt svenskarnas hysteri att rida på för smala bett.

Barbie går på ett rakt med fasta ringar. Har provat lite olika, men det går hon absolut bäst på. Är dock lite sugen på att testa baucher eftersom så många verkar ha bra erfarenheter av det. Varierar med hack i skogen.

Yes, stämmer bra. Kommer ihåg att min gamla ridkompis från ridskolan översatt den till svenska. Då ska jag beställa ett till. Jag fyndade ett rundsytt OS träns för halva priset i veckan, och orkar inte hålla på att byta bett.

Fast om det är ett vanligt gummibett du menar så är det dels väldigt mycket hårdare än det silikonbett jag rider på och dessutom smalare. Så här ser det bettet ut jag hoppar på:

119433.jpg

Det är väldigt mjukt men också tjockare typ den tjockaste gummibettstången som brukar finnas eller som ett gummipelham.

Mitt tränsbett ser ut så här:

9947725-DSQrA.gif

Ingen superbild men det är klart tjockare än de som brukar säljas nu.

Hon funkar också på ett vanligt novabett men det blir liiite för smalt på mitten för att vara perfekt. Ett annat som funkat på mina unghästar är detta sprenger bett med gummikula på mitten. Det är också tjockare än normalt. Men som sagt, det är bara min erfarenhet, Chatsi kanske tycker nåt helt annat.

f6dd92101a266a191fb0f175736baf78043a93d4_320x320.jpg

Amazing är ju också helt otroligt känslig i munnen och det enda bett hon verkligen gillar är mitt 3 delade Sprenger Dynamic RS med D ring! :love: Hon njuter verkligen av att ha det i munnen! :)

Förövrigt blir det klinik för oss igen! :cry:
Ny hältutredning och eftersom att hon fått reservation på frambenen nu efter förra omgången så får jag heller ingen hjälp av försäkringsbolaget den här gången! :cool:

Kul att lägga ut 12,000kr (kostade förra omgången innan försäkringen hoppade in och tog halva) när allt annat kostar döden just nu....:grin:

Funderar på att ta bort försäkringen helt och bara ha min buffert, känns :devil: onödigt att lägga ut flera tusen om året när man ändå får betala allt själv när det väl gäller...:cool:

Detta får bli sista chansen för Amazing, hon har redan missat hela sitt 5:e år och jag orkar banne mig inte se henne missa sitt 6:e också!
Det tar för mycket, både psykiskt och på ekonomin... :( :(

Senast ändrad:

Har du låtit en hästtandläkare titta i munnen på henne? Beroende på hur de ser ut är ju olika bett milda/skarpa. För en häst med låga laner är ju inte ett tjockt bett snällt och då kan ju ett väldigt smalt vara det bästa.

Ja, veterinär med tandinriktning (och dessutom ryttare) var och drog ut vargtanden för två veckor sedan. Hon kommer i morgon igen för efterkontroll. Behöver massa input för att kunna ställa rätt frågor.

Min är också lite knepig i munnen men han trivs bäst på riktigt tunna bett som tar så lite plats så möjligt. Har precis börjat rida på ett baucher-bett nu som han går superbra på och jag antar att det beror på att det ligger så stadigt och stilla i munnen. Värt att testa!:)

Japp, det står på listan över bett som borde provas. Tandläkaren var ju inne på att betten ska vara så stabila som möjligt. Har även funderat på ett pessoa magic system.

Fast om det är ett vanligt gummibett du menar så är det dels väldigt mycket hårdare än det silikonbett jag rider på och dessutom smalare.

Alla mina bett är tjockare än de på dina bilder. Jag har ju aldrig provat silikonbett på henne eftersom hon biter på betten (innan iaf), men lägger till på listan.

Funderar mycket på varför alla bett är så stora? En del bett finns bara från 13 cm och uppåt, vad är det för monsterhästar som har såna gap? :eek: Min behöver 11-11,5.

Vogue: Usch vad tråkigt! :cry:

Ja, veterinär med tandinriktning (och dessutom ryttare) var och drog ut vargtanden för två veckor sedan. Hon kommer i morgon igen för efterkontroll. Behöver massa input för att kunna ställa rätt frågor.

Jag har också en sådan veterinär, har även haft turen att vara med hos förra ägaren då en vet med samma utbildning kollade tänderna. Det jag tycker att du ska göra om du inte redan gjort, är att ta med de träns och bett du brukar rida på och be vet titta hur bett och nosgrimmor passar. Min häst har ju tex ett överbett som gör att hon bör ha bettet ett snäpp lägre än normalt vilket man inte ser från utsidan, samt en nosgrimma då som inte trycker upp bettet. Hon har nu en GG Ariel nosgrimma och tjockt tvådelat bett och trivs super :)

Åh vad jobbigt :( Förstår att känns tråkigt med hästen just nu.

Glöm inte att säg direkt på kliniken att du betalar ur egen ficka, det kan bli något billigare då (de kanske skippar någon undersökning som inte är helt nödvändig)

Undret grattis till körkortet! Måste kännas härligt att äntligen få börja använda släpet :) Och lägga upp tävlingsterminen, det är kul :)

Jag lägger bara upp en månad i taget, vill se lite vad vi klarar först.

Ok men då är det nog bara att prova bett. Kolla med hoppryttare, de gillar att samla på bett!:D Så kanske du kan få prova några annorlunda. Baucher tycker jag också ser ut som ett bra bett men de har jag inte sett så tjocka. Men det kanske kvittar om bettet ligger stadigt, för det är det jag misstänker att mina unghästar har gillat, bett som ligger stadigt. När de sen växt upp o blivit starkare har jag ofta fått byta till smalare/normala bett för de tjocka blir för "svaga".

Fy vad tråkigt men hur kan de sätta en reservation på din häst som gäller alla slags hältutredningar? Inte för att jag tvivlar, försäkringsbolag kan göra det mesta har jag märkt..:crazy:

Eftersom att det verkar vara hovleden igen så sa dom att dom anser att alla fel kommer att komma därifrån tills hon är helt friskförklarad... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gravid som "äldre"