07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

*kl*

Fifan vad min häst e dyr idag!!
Tog med honom på löshoppningen i förmiddags bara för att han skulle få röra på sig i nått annat än dressyr nu när vädret varit så tråkigt...

Han tyckte iaf att det var hur lajbans som hells, flög över hinderna med en jäkla spänst.
Jag höjd och han hoppade!
Han är inte löshoppad i ridhus sedan han gjorde kvaliteten för 1 ½ år sedan och då hade han aldrig löshoppat så högt som han gjorde då heller (130), men idag var han taggad!
Slutade på 150 cm + (finnns ju inte högre markeringar på stöden så vet inte exakt) och han hade en MYCKET marginal tillgodo!!:love:
Aldrig sett honom hoppa som han gjorde idag, såg inte ens ut som att han tog i utan det var fortfarande normala fina språng :)

När jag själv tittade på hindret så fick jag nästan svindel och tänkte för mig själv att så där högt kommer jag aldrig någonsin våga hoppa :p:angel:

Bah, en av mina bästa vänner är veterinär på Ale;). Hon har dock inte varit där så länge.

Ale har tyvärr inte det bästa ryktet, Åby har jag däremot inte hört lika mycket negativt om.

*kl*

Och så befann man sig i en del av landet där dressyrklasserna blir fulla så fort arrangören öppnar för anmälningar, antar att vi laddar upp med hopptävlingar den här våren också. Har i alla fall lagt en termin fram till maj nu, då ska vi väl förhoppningsvis kunna gå ut på fälttävlansbanorna. Hopptävlingar på onsdagar är en gåva till mänskligheten, skönt att kunna tävla utan att vara borta varje helg.

Sitter nu och letar efter en hopptränare för behovshoppningen under veckorna, men det är svårt att veta var man ska börja med så många klubbar runt omkring. Någon som har tips runt Göteborgsområdet?

Ja jag såg att du skulle tävla hos oss en onsdag :D Bestäm dig sedan om du tycker det är för långt ner till oss, om inte så har jag tips på bra hopptränare.

Långt?! Du bor ju praktiskt taget i Göteborgs förort! :angel: jag vill gärna ha tips på tränare. Red en period för Anna E och trivdes bra med det, hennes syster (antar lite snabbt här att de har samma grundfilosofi) håller träningar på min hemmaanläggning vilket skulle passa bra om det inte vore för att det är tisdagar - enda kvällen jag absolut inte kan. Försökte hitta en hemsida med info om var hon håller träningar mer, men den enda som fanns har inte uppdaterats sen 2009 :grin: och att leta via varje separat anläggning tar ju en evinnerlig tid...

Förresten är de dära onsdagstävlingarna ett väldigt bra initiativ, då hinner man ju både tävla igång hästarna och se sin sambo vissa helger i annat än stallkläder :D

Åh nej då! Han rider den andra hästen jag har fyra-fem dagar i veckan och hjälper till i stallet samt tar fodringar och ut/insläpp åt mig för att jag ska få sova ut på helgerna eller göra annat, det är jag som vill se honom i annat än stallkläder ibland :angel:

rebeckasff: Damn va kul!!! Jag har aldrig kunnat löshoppa Nelly mer än 130 pga dålig fart ;)
Inga bilder/filmer på det!?

Idag har Nellyboo hoppat 90cm felfritt (vi fortsätter vår mjukstart, vill inte riskera hennes nyfunna självförtroende genom att höja upp för fort).
Det var SVINKUL, och Nelly var den galnaste hästen på hela anläggningen! Jisses, jag vet inte om det är den brittiska luften med hon har blivit helt vild sen hon kom hit!
Min stora långsamma hon-blir-nog-en-fin-dressyrhäst har blivit skogstokig och bockade runt på framhoppningen + att jag knappt kunde styra inne på banan, haha! Vanligtvis behöver jag liksom uppmuntra henne mot hindren, nu sög hon själv som aldrig förr och det var verkligen jättekul!

Inte vår snyggaste runda, hehe... Men KUL hade vi :banana:

http://www.youtube.com/watch?v=NG05FV0nxtI&feature=youtu.be

hopp1_512d0d46ddf2b305587f8f6f.jpg

hopp2_512d0d4ae087c37976f76284.jpg

hopp3_512d0d4dddf2b30546a1f9c3.jpg

Barmark!!!:eek: Fy för höge FARAO vad orättvist!!!:mad: Men Docka ser ut att trivas o ni gjorde ju en jättefin runda.:bump: Det man kan se på videon är att när du har en ordentligt grundgalopp då stämmer det mot hinder men så fort du tappar lite i en sväng eller så så kommer du i botten. Du behöver nog lägga en del tid på att få henne lite snabbare i fötterna i galoppen, just nu har hon liksom ett unghästtempo och där behöver hon gå för att få till det. Är du med?

Jättefin runda! Så härligt det såg ut att hoppa ute :)

den bilden där hon står utanför stallet ser ju så typisk engelsk ut, jättefin och en speciell känsla i den. Ni verkar trivas :)

Vad roligt att ni trivs!!
Och Gud vilken bana! Ser ut att vara enorm och så många språng!
Men det gick ju galant ;)

Självklart hade jag för en gångs skull inte kameran med!!!:cool:
Och jag var så exalterad att jag glömde ta upp mobilen som jag åtminstone kunde förevigat språnget med ;)

Jag är med på vad du menar Novali01, men jag tror det kommer komma lite av sig själv också - när hon vuxit in i sin kropp mer och allt eftersom hon bli äldre :)

Hon kommer aldrig bli en kvick häst, hehe.. Och i situationer som kräver kvickhet är hon så larvigt fysiskt stark att hon orkar lösa det hela långsamt ändå, även på högre höjder och i exempelvis terrängen. Ingen vet riktigt hur hon tänker när hon gör så, allt hade gått så mycket enklare om hon bara ville vara lite snärtig, men hon har helt enkelt sitt eget sätt :crazy:

Nu när vi äntligen fått upp lite fart är jag dock optimistisk! Det kanske blir en fälttävlanshäst av henne tillslut ändå :devil:

Tack alla :bump:
Ni kan ju trösta er med att det är SVINKALLT även om det är bar mark, haha! Och även om väldigt mycket är heeeelt perfekt och fantastiskt så är till exempel alla hagar rena lervällingen och kommer vara det i några veckor till innan våren kommer :(

Kl

I dag va de planerad hoppning för Elle. Tyvärr har även beridaren blivit sjuk så de blev inställt. Elle är inte riden på en vecka pga att jag haft influensa(dock tömkörd och löshoppad) så jag tyckte de var perfekt att hon skulle få sig ett ordentligt pass i dag. I stället skrittade jag ut i solskenet. Var lite rädd att hon skulle få sadeltvång nu när de var en vecka sen hon reds, men inte en tendens. :-) Hoppas jag har lite mera ork i morgon och att jag orkar rida lite mera då.

Kul att hon inte visade några tendenser till sadeltvång fast hon vilat, måste ju vara ett klart framsteg! Låter härligt med en skrittur i solskenet :)

Undret, en sån kanonkille du har, verkar nästan lika bra som min :p

Ush idag hade jag dåligt samvete, dottern har varit hemma och maken vabbat, hon skrek som en stucken gris när jag skulle iväg o träna...vid de tillfällena känns det lite jobbigt att ha både familj och häst som ska hållas igång.

Men träningen gick bra, tränade för en annan dressyrtränare som jag tränat för förut med gamla hästen och det var riktigt upplyftande. Jobbigt var det också tyckte både GP och jag. Jag måste tänka på att forma hennes kropp mer på voltspåret, tydligen åker ofta bakdelen ut och så blir hon förböjd i halsen. Vi fick massor av bra tips, ska ju iväg på vår första dressyrtävling till helgen och jag behövde verkligen den här träningen.

Jag räknar inte med några vidare resultat, men vi ska rida igenom programmen och göra vårt bästa i alla fall. Ska bli så kul att se henne i knoppar, har aldrig knoppat henne innan :)

*kl*

Divan mår bra och går ganska bra. Spökar i det där jävla hörnet igen i ridhuset bara. Så drygt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Blir galen.

På söndag kommer det en tjej och provrider henne för att ev. bli halvfodervärd. Om hon blir det kommer de pengarna hon betalar för att vara det göra så jag kan ta hem min 08a och ha på vår lösdrift. Lösdriften är 5 min gångväg från stallet så jag kommer kunna ta in henne och rida 4-5 dagar i veckan och förbereda henne själv för Kvaliten och sen får vi se.

Långt?! Du bor ju praktiskt taget i Göteborgs förort! :angel: jag vill gärna ha tips på tränare. Red en period för Anna E och trivdes bra med det, hennes syster (antar lite snabbt här att de har samma grundfilosofi) håller träningar på min hemmaanläggning vilket skulle passa bra om det inte vore för att det är tisdagar - enda kvällen jag absolut inte kan. Försökte hitta en hemsida med info om var hon håller träningar mer, men den enda som fanns har inte uppdaterats sen 2009 :grin: och att leta via varje separat anläggning tar ju en evinnerlig tid...

Vet att Emma Emanuelsson har träningar på Bulycke ridklubb (Torslanda) varannan torsdag och även Billdals ridklubb, kommer dock inte ihåg vilken dag! Jag tränar för Anna.E på tisdagar i Gråbo! Tycker i och för sig att Anna är några snäpp bättre än Emma men nu vet du 2 klubbar hon är på ibland iaf :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar