07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Hur visar han att han inte gillar betten? (nyfiken) =)
Jag är en typisk tre-delat-älskare, och som tur är så är Nelly det också, men jag har faktiskt stött på en hel del unghästar som vill ha tjocka (och gärna lite tyngre) tvådelade - har du provat något som inte varit ihåligt?

Min hästar har alltid velat att bettet ska ligga så orörligt som möjligt (=tredelat eller rakt), men om din häst föredrar tvådelat kanske han vill ha lite mer aktion i munnen? Har du provat något tredelat med annan metall på mittendelen eller kanske ett sådant med ringar/"pill-grejer" på? :)

Självklart, men han verkar ogilla massiva bett (både två och tredelade) och går mycket bättre på de som är lättare. Rotarybettet går an, precis som det ihåliga tvådelade. I hoppningen går han bra på ett Mylerbett (steg 1) eller ett scourierbett, han verkar särskilt gilla rullen på Mylerbettet och den lätt räfflade sidan på scourierbettet. Men det faktum att det dels inte är jättemånga bett med "detaljer" som går an i klassisk dressyr och dels inte är riktigt samma ridkänsla jag är ute efter i de olika grenarna gör att jag inte riktigt är säker på att jag vill ha samma effekt heller.

Jag vill ha en ärlig bjudning till handen men fortfarande inte en häst som lägger sig på bettet. Känslan ska vara att de tar ett mycket lätt (men ärligt!) stöd och bär sig själva. I lösgörande arbete där ryggen ska upp och halsen ska välvas är det inga problem, där tas ju inte heller påskjutet från bakkärran upp i säte och hand på samma vis som i det mer jobbande arbetet utan förbrukas snarare för att få kraft genom hela kroppen. När han ska upp på bakbenen i dressyren och en lite högre arbetsform efterfrågas för att frambenen ska få plats att göra sitt i rörelserna så blir han lite missnöjd i munnen. Han gör det som efterfrågas men jag får inte den tiptopkänsla och ärlighet i handen som jag vill ha. Så det är mest finlirjusteringar.

Har funderat på ett gummibett med metallkärna eller att linda in något av hans favoritbett i latex. Novabett är för lätta att bli tung och dragig på för att han ska fungera på dem, det är en fin linje där betten inte får inbjuda till för mycket stöd eftersom han är lite av en "ge mig lillfingret så tar jag hela handen". Skulle kunna köra en inventering av nosgrimmor och liknande för att se om det kanske är en annan kombination han skulle vilja jobba på.

(Kan ju här även påpeka att hästen är kollad i munnen u.a. senast i slutet av december)

Senast ändrad:

Jag upplever att tvådelade ligger mer still än 3-delade. Min häst föredrar 2-delat med fasta ringar och inte för tjocka bett. Har försökt flera gånger med 3-delat för att ha lite att byta med men då blir han väldigt orolig i munnen tyvärr. Men det är ju väldigt individuellt vad dom små liven gillar :)

Vad har du för storlek? Jag har några tvådelade relativt tjocka med löpande ringar som ev kan vara till salu för billig peng. PMa isf.

Edit... kom på att mina är massiva. Så då funkar det ju inte ändå...

Gamla tvådelade massiva bett har jag en hel arsenal av, sådana verkar man liksom bara äga flera stycken utan att någonsin ha köpt ett :D men tack ändå.

Budade hem ett hiskerligt tjockt, ihåligt, tvådelat och stort eggbett förut för inga pengar alls. Det är säkert för stort till och med för honom men värt en chansning när det gick på 32 kr inkl. frakt.

Vi har hoppat idag!

Hoppade först en hel liten bana inkl alla hinder i bild på ca 70-80cm. Avslutade med att höja upp sista hindret i serien till drygt 100cm och oxern till knappt 120, och det är det som är med på film här.
http://www.youtube.com/watch?v=puHZZ05uxkw

Det här var som sagt det sista vi gjorde, så hon var rätt trött, men jag är ändå nöjd! Vi har inte hoppat över 100cm på flera nästan 5 månader ;)
Hon tvekar inte längre och även om hon var lite för trött för att verkligen suga tag så går det ändå betydligt bättre än vad det har gjort :p

Det såg ju trevligt ut :) ser ut som om hon skulle behöva komma lite närmare ibland och bli lite rappare i språnget? Men jag förstår att det var en härlig känsla att äntligen hoppa lite högre, det är bra för självförtroendet att våga höja lite ibland tycker jag.

Nu har vi haft riktigt fina eftermiddagar här med sol och mjuka fina grusvägar. Så igår red jag ut en längre runda och det blev mycket galopp, GP blir lätt trött i galoppen så hon behöver verkligen den här konditionsträningen.

Idag började jag med att värma upp lite lång och låg och hoppade sen lite på ridbanan, första gången på evigheter. Underlaget var inte riktigt hundra så det blev bara lite hoppning, kanske lite mer i helgen. Avslutade passet med ett par galopper på grusvägen igen, idag var det lättare att få tillbaka henne och göra lite tempoväxlingar. Mötte en skällande hund som hon inte alls brydde sig om, men däremot en jätteläskig stor maskin som givetvis gav ifrån sig ett pysljud precis när den var bredvid oss (jag hade ridit ut några meter i plöjningen) då blev hon livrädd och stack nästan för mig ! Imorgon får hon vila och slappa i hagen.

Innan tandläkaren var här hade jag inga problem med betten. :mad:

Nu är jag på kurs i Gbg och pållan rids lite grann av min kompis. Tydligen var hästen riktigt tjurig och tråkig igår.

Jag behöver komma ut och galoppera!
Har anmält mig till fälttävlan i Tågarp i påsk, det är otäckt snart med tanke på att vi (jag) inte är helt i kondition och jag inte vet vilket bett hon går att rida på.

Vad gör man förresten med lediga kvällar?? Suttit och glott på hotellrummet nu.

Tog ni vargtänder då, eller var det bara en checkup?

På lediga kvällar kollar man på serier;).

*kl*

Barbie är tokpigg. Igår hade hon varit helt bananas vid insläpp och varit på bakbenen och gjort luftsprång och allt möjligt. Suck. Är det inte den ena så är det den andra. Min stallägare vägrar ta Juno så honom måste jag fixa allt själv eller leja ngn att ta när jag jobbar.

Underlaget är skit nu och Barbie känns spänd och styv i länden:(. Lääääängtar så efter vår och barmark! Men först ska ytterligare sex dm snö smälta undan. Under tiden vi väntar på det får Barbie mest skritta för jag tror att det är underlaget som skapar spänningarna. Jo då, Norrland är kul.

Senast ändrad:

Har du testat att byta nosgrimma? Divan var lite stökig i munnen typ en månad efter vargtandsdragningen. Först fick jag inte ha bett i på 2 veckor så det verkligen skulle läka och sen tog det ytterligare 2-3 veckor innan hon var normal.

Precis som Fiorano säger så kollar man på serier på lediga kvällar. :D

Ikväll har vi foderföreläsning i stallet. Ska bli jättekul då hon som kommer är forskare på SLU och inte bunden till något märke. Innan dess ska jag göra maxpulstest på gymmet så Divan vilar idag. Imorgon kommer tjejen och provrider igen.

På tal om nosgrimmor så var tysken som jag red (och mamma har nu) väldigt orolig i munnen. Han är väldigt känslig överlag och det visade sig att han ogillade när remmar låg emot bettet. Så när han fick en kandarnosgrimma i dressyren och en bygelnosgrimma i hoppningen (en sådan där remont med bygel längst ner och två remmar under hakan så att ingen av dem vilar mot bettet) så blev han mycket nöjdare. Så det kan ju vara en aspekt som hästarna kan reagera på till exempel.

Och jag hoppade Q igår, hans hoppning har i brist på tränare blivit helt bortglömd stundtals och under vintern så har han typ hoppat regelbundet i två veckor och sedan inte alls i fyra. Jag har helt enkelt inte känt mig manad. Han var dock väldigt fin och inte alls stark eller fånig som han kan vara efter en längre bortavaro från bommarna. Hoppade de hinder som stod framme vilket var en mur, en oxer med vattenmatta och ett plank med grejer under och han gjorde det ordentligt. Årets första tävling är om två veckor och sedan blir det förhoppningsvis mer regelbundet både i träningen och tävlandet.

*kl

Jag har tänkt om lite ang min häst med anledning att jag lite gav upp efter att det still synes perfekta hemmet gick upp i rök. Jag red henne själv i några dagar och hon fungerade, testade lite men ingen fara. Så nu tycker jag att jag inte behöver ha beridaren att rida henne varje dag längre, det blir bara dyrt och jag måste ändå rida henne för att verkligen bli säker på vad jag vill med henne.
Så jag har nu istället gjort en överenskommelse att jag har kvar henne där fast som inhyrd, betalar de dagar beridaren rider henne och tar resten själv. Ska även jobba extra i stallet som stallskötare och groom vid träning och tävling vilket minskar hyran samt ger mig lite sysselsättning då jag har tid över. Dessutom lär man sig mkt på att jobba för ett proffs så jag ser det som lite win-win situation.

Min häst kommer att stå till salu men hittar jag inte rätt hem där jag känner att hon får det bättre än hos mig, då har jag kvar henne. På sikt vill jag såklart ha en häst jag känner att jag inte behöver hjälp med för att orka med, men nu är läget ett annat. Funkar hon för mig om jag rider 4 dagar i veckan, beridaren 1-2 och en vilodag så får det väl vara så. Vi klickar ju inte i vår personkemi men det kan ju ändå fungera rent tekniskt tills jag hittar en bra köpare. Dessutom slipper jag stressen det innebär att känna att jag måste sälja och leta ny, och jag kan istället tänka lite mer att det blir som det blir. Speciellt när det inte kostar mig närmare 10k. Den enda nackdelen är väl att jag inte kommer att ha tid att rida andras hästar längre eftersom jag jobbar i stallet, men det får väl tiden utvisa hur jag gör i längden. Detta känns iaf som en vettig lösning just nu.

Ang nosgrimmor så gillar Nelly inga andra träns än Micklem. Blir trutig/lägger sig i handen/okoncentrerad med ALLA andra =/

Det märks verkligen att de börjar bli vuxna. De klarar av att ha en paus en längre period och sen börjar man om där man var innan utan strul.

Tycker du gör helt rätt. Rid på ett tag och har du tur så har marknaden vänt och ni kanske tom hinner ut på någon tävling.

*kl*

Igår red jag och kompisen vilse i skogen :o
Blev en tur för pollarna på nästan 2 timmar, mycket skritt dock, det var inte underlag i skogen till något annat..
Kände mig lagom mör i kroppen igår och i dag måste jag säga! ;)
Idag blev det ännu en "långtur" men mer i bemärkelsen att vi har joggat och galopperat/cantrat massa och att man således kommer ganska lång.
Fille var super fin i dag och framför allt traven är han helt gudomlig i för tillfället :love:
Galoppen är han ju (så klart) pigg i när man har sällskap och ligger på en väldans massa, men det är iaf kontrollerbart med rätt bett :)

Sitter och spånar lite över tävlingsterminen fram över och känner att jag vet inte om jag själv vill tävla så högt som Fille har kapacitet till...
Hoppa högt på träning är inga problem, men att hoppa en hel bana på tävling vet i attans om jag inte har "blivit för gammal för" :p

Är där någon här som låter andra proffs/bättre ryttare tävla era hästar?
Och hur funkar upplägget? Ses ni bara på tävling eller tränar denna person era hästar lite annars också för att "rida ihopa sig" lite och lära känna varandra?
Hur tycker ni att det funkar?

Tacksam för era ideer :)

KL

Min -07a såg ut såhär idag när hon stod och solade

e68fb16e866311e2904822000a9f13f5_7.jpg

Hon har ju haft lite otur först med hålväggar, sedan med en ligamentskada och när jag väl tog hem henne så fick hon kolik efter ett par veckor. Ja så har ju jag haft lite otur också, men samtidigt tur eftersom jag har hittat en perfekt halvfodervärd. Hennes tävlingsskor kommer nog inte plockas fram än på länge, men hon sätts igång nu i lugn och ro så får vi se vart det bär.

Hon rids på ett tredelat Sprenger som "låser" och blir rakt eller på ett vanligt tjockt tvådelat. Funkar bra på bägge

Senast ändrad:

Åh vad jobbigt med dåligt underlag, vet precis hur jobbigt det är. Fast inte hur det är med så mycket snö förstås :p

Cirkus, vad hon ser ut att stå och njuta i solen. Vad är det för häst, kommer inte ihåg stam?

Jag har skippat hoppträningen denna veckan också med GP, känner att jag vill passa på att rida UTE just nu o slippa ridhus.

Imorgon hade jag tänkt köra ett pass dressyr på banan och hålla koll på bogarna. Gärna försöka tänka lite utåtställd. Min "nygamla" tränare sa att det är väldigt viktigt att stretcha hästen ordentligt genom att rida riktigt lång och låg innan man börjar jobba dem, och jag tycker nog att det funkar bra på GP.

Hon är e. Figaro R-Warsteiner.
Det är en kompis till mig som fött upp henne och så helt plötsligt var hon min :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar