07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Det spelar ingen roll om det vore självaste RGB, på tisdagar kan jag inte. Och torsdagar passar dåligt, eftersom det ärden dagen som min dressyrtränare kommer till hemmaanläggningen. Men tack för tipsen. Varför kan det inte bara vara jätteenkelt att hitta nya tränare för..?

Kl
Nu börjar äntligen isen töa bort här så idag gick det att släppa en pigg pålle i paddocken! Underbart tyckte Plutten! Så i morgon ska jag ta och rida hade jag tänkt. Det ska bli himla kul faktiskt :)

*kl

Är på så jäkla dåligt humör:mad: Hade två inbokade provridningar i veckan, dels den som var intresserad tidigare men lade skambud. Och sedan en ny, som verkade helt perfekt.
Den nya gillade min häst otroligt mkt och skulle komma tillbaka i helgen igen då det stod mellan min häst och en annan hon provat tidigare i veckan. Jag hoppades mkt på henne och kände verkligen att det hade varit det ultimata för min häst. Men så fick jag ett mejl ikväll om att hon bestämt sig för den andra hästen, shit happens och mitt ljus i tunneln blev återigen mörkt. Den tidigare provryttaren avbokade när hon hörde att fler var intresserade av att provrida, och jag är inte den som känner för att truga folk som ska vara tjuriga och krångla. Så denne har jag avskrivit, vem vågar göra affärer med en sådan ändå?

Så då står man här. Och jag är så jävla jävla less. Imorgon ska jag åka ut och rida hästen själv, för det känns som att det är det enda jag kan göra. Bita ihop, behålla och rida själv för det verkar ju lönlöst att sälja. Vi passar inte ihop och vi tycker väl inte direkt om varandra heller men jag kan inte ha en häst för över 9000 i månaden som jag inte ens rider på själv.

Gud vad jag är trött på tillvaron just nu. Vill bara lägga mig ner och stirra i taket så hopplöst det känns. Varför kunde man inte ha blivit intresserad av fotboll, basket eller fågelskådning istället? Alternativt vunnit på triss så jag kunde köpa en annan häst åt mig själv, och ha denna kvar hos beridaren på obestämd framtid.

Senast ändrad:

åh vad tjatigt att känna så.. men nu har du ju ändå haft två intressenter så visst finns det ett intresse för henne :) Nu är det vår och det kommer säkert gå lättare att sälja. Du lägger mycket pengar på häst just nu, men du skulle ju kunna spara lite genom att vara hästlös en period efter att du sålt? Lättare sagt än gjort, det hade aldrig jag klarat :p

oxo, visst är de skönt att man äntligen kan rida hemma !!

ridbanan här hemma ser underbar ut och idag ska jag rida igenom GP inför tävlingen imorgon. Ska bli kul att åka iväg på dressyrtävling igen, det var ju evigheter sen. Kör nog på vanligt vitt schabrak, sydde ju annars ett dösnyggt (tycker jag då :angel: ) svart med silverdetaljer men tror det kan bli lite mycket på tävling.

Mja, om man bortser från att jag redan hittat en häst jag vill ha, så är det ju ett enkelt sätt att spara pengar genom att vara hästlös. Men jag tror ju också att den hästen kommer att vara såld om försäljningen av min går i den här takten:grin:
Och då löser det ju sig naturligt eftersom det normalt sett tar ett tag att hitta ny häst igen. Det enda som känns positivt är att min inkomst tillåter ett större sparande om jag är hästlös, så jag kommer nog ikapp rätt snabbt isåfall. Ridtimmar får jag ändå då jag rider en hög hästar på annat håll, men gud så tråkigt det är att inte ha en egen häst och en egen plan att rida efter :(

KL

Hej,

Hoppas jag också är välkommen till tråden, har just blivit lycklig ägare av en liten 07:a. En import från tyskland som haft det lite trassligt, hon ska bli lite av min bonushäst! Bilder kommer!

Jobbigt att sälja häst nu. Jag fick i stort sett min 07:a gratis. Så fort det är minsta problem emd hästen så är den värd noll. Finns ju helt normala friska hästar för en spottstyver också.. Men ibland kommer köparen som blir lite kär!

Med det sagt så skulle nog inte jag heller komma och provrida en häst som man eventuellt kan få köpa om en annan spekulant inte vill ha den? Jag kanske har missuppfattat men aldrig i livet att jag skulle lägga ner tid och bensin på en häst som jag kanske ändå inte får köpa i slutändan? Det finns för gott om andra hästar att köpa helt enkelt.

Nja, nu var det inte så det var sagt. Utan spekulanten hade gett ett lågt bud, jag sa att jag ska fundera på saken och det är inte omöjligt men hur det än blir så ville jag att spekulanten skulle provrida min häst fler ggr för det är resultatet därav som är grunden till mitt beslut. Oavsett köpare är jag mest noga med att man ska passa ihop med min häst, vilket jag varit helt klar med inför alla som hört av sig. Hem viktigare än pris. Att då avboka för att fler ska titta är ju lite märkligt, vad väntar man sig när man hör av sig på annonser? Att man bara visar för en spekulant åt gången..?
Vill man sälja och helst inte dra ut flera månader på tiden är det ju mer konstigt om man inte visar hästen för flera spekulanter under en period, för att sedan se om man har flera intresserade. jag vill ju att den som passar bäst med min häst köper den, inte att det är den första som provrider som har första tjing.

*kl*

I måndags var tandläkaren/veterinären tillbaka för återbesök. Såren i kinden var helt läkta, det fanns kvar en liten flisa av vargtanden som togs bort.

Sen började bettprovningen. Började med ett kimbelwick som veterinären rekommenderat. Chatsi hatade det! Gick runt som värsta westernhästen med nosen i backen (ingen nosgrimma förstärkte synvillan).

Provat Novabett, jag hatade det. Hon blev lång och seg-stark, inga förhållningar gick igenom.
Rakt bett, också svårt med förhållningarna, men lite bättre. Dock gick hon och gapade då. :(
Hopptränade på hacket i onsdags och hon blev superstark och bara segdrog, och vi kom tokfel på hinder för att jag inte kunde reglera henne.

Känns som om det här kommer att bli jobbigt. :crazy:

Låter jobbigt med bettfrågan, hoppas ni får rätsida på det.

Fy fasen vad jag har frusit idag, brrrrrr, var i Åsbo och dressyrade, GP s första dressyrtävling. I LB:1 fick vi 58.79 och hamnade i mitten av startfältet, i LB:2 fick vi 62% och hamnade också någonstans i mitten. Så för min del så är jag mer än nöjd :) Några ryttarmissar angående vägarna, och så blev det fel galopp vid ett tillfälle när hon skyggade för en dörröppning. Ökningarna och upptagnigarna var ok, halterna var av lite varierande kvalitet.

Fick faktisk bäst siffror för galoppen, tror jag lyckades få henne i lite lägre form där och i traven var hon ganska spänd och blev hög i nacken, så jag vet att det finns mycket mer att ge.

Jag ska också börja bett-experimentera lite =/
Just nu rider jag henne mest på samma tredelade anatomiska mässingbett med fasta ringar som hon reds in med (och ridits med sedan dess). Varierar med ett tvådelat happy-mouth, nova-bett och rider ibland ut med hackamore (om hon känns snäll, haha).

Nu rider vi ju dock ut rätt mycket i grupp, och är det galopp så är det fullt race med tokstollarna här, och Nelly tycker att det är typ det roligaste som finns i hela världen och slänger in de största bocksprången jag någonsin varit med om + att jag varken har styrsel eller broms förrän de andra börjar sakta in. I början var det fine för hon orkade inte så länge ändå, men nu börjar hon bli värsta fitness-monstret och plöjer över åkrarna som en besatt :crazy:
Jag har liksom slutat försöka bromsa, hehe, tar en hand i manen och mest bara väntar...
Tror jag ska köpa ett kimblewick eller prova ett flippanbett att ha på äventyrs-ritterna i alla fall x)

Härligt väder idag också! Blev att rida över lite cavaletti idag han är riktigt pigg nu när det inte har gått att rida på ett tag men snart ska vi vara igång igen!

Åh det låter härligt! :love: (och lite farligt ;))

*kl*

Jag kan inte låta bli att skriva :angel:
Får ta o ursäkta om jag har skrivit otrevligt (alla som känner så kan ta åt sig av ursäkten :bow:) men det är så himla mycket just nu, på alla plan, så när Amazing som är mitt balsam för själen, mitt andningshål inte mår bra så blir det liksom för mycket!

Hos oss är det i alla fall bestämt att vi gör ett nytt försök med leden och hoppas på att hon klarar en igångsättning och sen håller! För gör hon inte det, ja då blir det avlivning tyvärr, hon kan inte leva som promenadhäst, det går bara inte!
Ett alternativ är ju att betäcka, men då måste hon vara hel, en så tung kropp ska inte bäras av sjuka ben, det skulle jag aldrig kunna med!

Jag bokar tid på Husaby imorgon och så hoppas vi på att få en tid i alla fall tills nästa vecka igen!
Vill bara ha ett slut, oavsett utgången så att säga.. Tar fruktansvärt mycket energi att vara konstant orolig! :(

*kl*

Idag var ev. halvfodervärden och provade Divan. Dagen till ära gick Divan som ett litet ljus i hörnet :laugh: Tjejen var jätteduktig och red henne riktigt fint. Hon ska komma tillbaks på torsdag och pröva igen så alla får hålla tummarna att detta kommer funka och att jag kan ta hem min andra häst.

Igår tömkörde jag ute och eftersom hon blev lite på tårna så passade jag på att trampa henne lite. Första gången och så duktig. Hoppet finns!
Vi är ju absolut inte alls på träningsnivå för tramp men jag brukar tänka på att Brink sa en gång att man kan ta vara på vissa grejer och utnyttja situationer och leka lite och det var precis det jag gjorde.

Ska verkligen hålla tummarna för er Vogue..! Ni förtjänar ett lyckligt slut!

Idag fick jag reda på att jag och Nell-bell är anmälda till en lagtävling om två veckor, haha!
De är så roliga i stallet, de vet att jag vill följa med på så mycket jag bara kan, så de organiserar så att det finns en ledig plats i någons transport för mig och Nelly och sen åker ett helt gäng iväg och tävlar/tränar/pay n jumpar ihop!

Nu tyckte de alltså Nelly varit så stadig den senaste tiden att vi förtjänat en plats i laget, haha! Det blir 90cm tror jag, och sen kan jag hoppa en högre klass efteråt om jag vill (blir 100 eller 110 beroende på hur hon känns fram tills dess). Någon vecka efter det åker vi nog till en jättefin terrängbana som har en hel slinga genom en skog av 90-100 hinder HELT på sand/grus! Så vädret kommer inte spela någon roll - yey! :banana:
Planen är att få ytterligare lite mer fart i Nelly genom att vi hakar på ett team chase ekipage runt slingan! Då behöver inte Nelly fundera över vart vi ska eller nått, bara hänga på. Jag tror det blir jättebra!
EXCITED!

Såhär snygg var trumpetnäsan idag <3
8d0bfcde841911e28e2022000a1cdd10_7.jpg

Tack! :) Ja bara hon blir hel igen blir jag lycklig! Är faktiskt sugen på att betäcka men helst vill jag ju kunna spendera sommaren på hennes rygg! :love:

Ni är ju för roliga! :D:D Häftiga möjligheter! :laugh: Och vilken härlig bild, påminner om en med mig och Amazing, tyvärr har hon flughuva (och är bara året gammal)! ;):D

39581_446632233179_5294832_n.jpg

Och jag har också besvär i bettdjungeln just nu. Behöver ett nytt dressyrbett och vet inte vad hästen vill ha riktigt. Han ogillar tredelade bett, och han ogillar smala bett. Han ogillar även bett som är i lagom storlek och Novabett fungerar inte alls. Hittils så har han gått som bäst på ett KY Rotary (tvådelat) och ett ihåligt tvådelat och tjock bett som måste vara en kvarleva från 60-talet. Båda är självklart en centimeter för långa också. Han är dock inte helt optimal på dessa heller när man kräver mer finlir i dressyren så nu vet jag inte vad jag ska peta in i munnen på honom. Tror att jag behöver ropa in några gamla tjocka bett på Tradera kanske, har nog gått igenom största delen av min bettgarderob nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar