07'ornas tråd del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 12

Mitt sto är superstruligt med bett också. Hon går bra på ett Babypelham med tjockt rakt gummi, men tyvärr får hon skav av den, för tjockt. Har testat diverse bett, Sprenger dynamics RS hatade hon, Novabett hatade hon... Hackamore funkar dåligt eftersom hon är så stark och hänger sig i handen. Kombinationsbett från Myler är samma sak. "Vanliga" tränsbett är hon alldeles för stark för.

I lördags hämtade jag mitt Peewee bett som jag beställt (från tillverkaren i Australien, mycket billigare än att köpa det på H..... och fler storlekar) Efter två ridturer är jag positiv, det står att man ska rida med det minst 4 ggr för att hästen ska vänja sig. Det tar väldigt liten plats i munnen och ligger still. Verkar passa Effie. Hon söker sig neråt och blir avspänd när jag rider dressyr på det.

Kanske värt att testa om man har problem att hitta rätt i bettdjungeln?

Annars går det bra för oss. Äntligen funkar det att lasta och åka iväg själv med henne, så nu är det ridhuset ett par dagar i veckan som gäller. (fastnade ju under bom i transporten som unghäst)

Har även tagit mig i kragen och börja hoppa henne uppsuttet, har ju fått fin kritik på löshoppning. Så nu ska det börja hoppas för tränare. Så om du behåller din häst Sassiball, så ses vi nog på Clear round i sommar (om du inte tävlar istället förstås)
Är just nu supertaggad och hon fungerar bra :banana::banana::banana:

Jag har en häst som lätt får skav i mungipor, jag smörjer på med 4S-salva innan ridning och efteråt ibland. Kan du inte göra nåt liknande med gummibettet? Smörja hästen eller hela bettet med nåt, typ vaselin smakar ju inget?

Förövrigt blir det klinik för oss igen! :cry:
Ny hältutredning och eftersom att hon fått reservation på frambenen nu efter förra omgången så får jag heller ingen hjälp av försäkringsbolaget den här gången! :cool:

Kul att lägga ut 12,000kr (kostade förra omgången innan försäkringen hoppade in och tog halva) när allt annat kostar döden just nu....:grin:

Funderar på att ta bort försäkringen helt och bara ha min buffert, känns :devil: onödigt att lägga ut flera tusen om året när man ändå får betala allt själv när det väl gäller...:cool:

Detta får bli sista chansen för Amazing, hon har redan missat hela sitt 5:e år och jag orkar banne mig inte se henne missa sitt 6:e också!
Det tar för mycket, både psykiskt och på ekonomin... :( :(

Åk till Jonas Tornell! Har skrivit det innan, åk inte tillbaka till den du har haft! Det är värt alla mil! Dit åker ju många av Sveriges hästar, alltså till Jonas. Han vet vad han gör och är den bästa!

Eftersom att det verkar vara hovleden igen så sa dom att dom anser att alla fel kommer att komma därifrån tills hon är helt friskförklarad... :(

Det låter konstigt. Kan man verkligen få reservationer under tidens gång? Vad är då vitsen med en försäkring... Trodde reservationer var sånt man fick vid nyförsäkringar eller byte av bolag/omfattning.

Kl

Så trött på att va sjuk och inte kunna motionera hästen. Hon har vilat fredag och söndag och löshoppades i lördags. I dag tog jag Alvedon och åkte och longerade en mkt pigg häst. Hon klarar verkligen inte av att vila. Normalt så promenerar jag henne för hand 30-60 minuter på hennes vilodag, men nu har hon bara gått i hagen. Mitt humör va inte på topp i dag när hon höll på att tramsa. Självklart har min feber gått upp nu igen, så de kanske inte va världens bästa ide att åka till stallet. Men jag vågar inte riskera att få en skogstokig häst.... Måste få gnälla lite.

Förstår att de känns jobbigt när hon inte är ok, men tycker du "ger upp" lite väl lätt. Hon är ju ung och har många år kvar. Vi har ju också haft mkt skador och långa viloperioder. Håller en tumme för er i alla fall.

Vad bekvämt för dom!:mad: Så om du häst får en spark på bogen så beror det på att hovleden varit skadad o hon kunde inte flytta sig undan tillräckligt fort eller??? Jag blir så less på sånt där bullshit.

Liten Englands-update från oss nu då! =)

Vi har landat bra här i vårt nya land, och stallet Nelly bor i är verkligen perfekt med undantag för att de inte förstår varför min häst måste ut varje dag :crazy:
De dagar de inte släpper ut henne är hon helt sjövild att rida, men allt kommer lösa sig bara markerna torkar upp och gräset kommer (då kommer hon kunna vara ute på natten).
Annars har hon en väl upphalmad box på 4x7m :love: och ägaren till gården tar med oss på massa äventyr så fort de har plats över i släpet!
vi har ridit en felfri mjukstarts-85-cm (16 språng, trodde vi skulle dö, haha!) och i morgon ska vi iväg igen (tävling på en tisdag, wtf?). Då blir det förhoppningsvis 100cm iaf! :banana:

Såhär ser Nelly ut nu för tiden, en månad in i sin igångsättning med 1 timme i skrittmaskin varje dag + ridning 6 dagar i veckan:
rumpestumpen_512a3cc19606ee67edef1379.jpg

(verkar dock ha kommit in i en växtperiod IGEN, så ska trappa ner lite på hårdträningen..!)

Och det är just en sån kommentar som gör att jag väljer att lämna tråden tills vidare.
Ingen här vet vad jag har i mitt privatliv eller vad som händer runtomkring.

Så, tack för mig tills vidare helt enkelt!

(Och ett extra tack till er som peppat så gulligt! :love:)

Vad bekvämt för dom!:mad: Så om du häst får en spark på bogen så beror det på att hovleden varit skadad o hon kunde inte flytta sig undan tillräckligt fort eller??? Jag blir så less på sånt där bullshit.

Ungefär så ja! :crazy::cry:

Men snälla.....jag skrev ju att jag håller tummarna för er. Du har aldrig nämnt något (eller jag kanske missat de) om andra problem, och jag hoppas allt löser sig.

Tråkigt att höra Vogue. Hoppas ni kan hitta vad felet är. Håller med Hippocampus , du kanske borde åka någon annanstans? För att få en ny synvinkel liksom.

Jag är ju ganska trött själv på hästarna ibland och alla pengar de slukar men då kan jag iallafall rida på dem medans du inte ens kan det så jag förstår dig verkligen.

Håller alla tummar och tår!

Vi ska åka någon annan stans och nu även röntga båda bakbenen och även över ryggen!

Tack!

Sassiball... Jag har anläggningskort på Schoones i Antorp (Veinge). Har bara tre km dit så det tar inte många minuter med släpet, sommartid skrittar jag dit.

Men träningen framöver blir nog i Ahla. Har en arbetskamrat som tränar för en tjej privat där och jag kommer nog att försöka hänga med där så mycket jag kan under våren.

Rider du i Ahla eller var det Månstorp?

Jag har anläggningskort i Ahla nu då det inte säljs i månstorp längre.

Har precis tagit upp dressyrträningen för en tränare jag inte ridit för på länge så det ska bli kul :) annars kommer jag rida hemma så mycket som möjligt, vill gärna slippa mecket med att åka iväg, även om om min häst är snäll och lättlastad.

Vad roligt att höra ifrån er! Kul att det går så bra för er i England! Hon ser riktigt slimmad ut :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
  • Låst
Träning Herregud, 11:e tråden! :eek::D Amazing har nu varit på sitt återbesök för hovledsinflammationen i höger fram och det var tyvärr inte...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
123 516
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar