07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Han heter Semil och är en treårig fullblodsvalack på modiga 165-6 med världens längsta ben, så har jag otur så blir han en del högre :p

Mitt halvblod är 168 :eek: och tror han kommer bli minst 170... Jag hade inte planerat att köpa en så stor häst. Men å andra sidan hade jag inte tänkt köpa en valack heller, eller unghäst... :angel: Man kan säga att det inte alls blev som jag tänkt mig :D

Mina hästar är inne under natten men går ut vid 05 och släpps in vid ca 20. De dagar jag rider tar jag ju in dem vid 17.
Nova har inte varit skodd någongång än utan väntar till vår/sommar om det behövs. Hon ömmade lite i höstas när det var lite stenigt, men nu i snön är det inga problem.
Rider Nova 2-3 ggr i veckan beroende på hur jag jobbar. Vissa veckor blir det inte alls eftersom min andra häst går före.
Nova är så himla snäll när man rider och känns som en äldre häst. Går fram överallt och bryr sig inte om trafiken.
Har hoppat ett par ggr över några nedrasade (låga) träd och det tyckte hon var jättekul. Tvekade inte någongång utan gör som matte vill.
Nu är ju min andra häst rätt larvig och spänd och vad som helst kan hända, så därför tycker väll jag att Nova är lugn.
Allt beror ju på vad man jämför med.

Hur många av era går ute dygnet runt och hur länge tänkte ni ha det så?
Jag planerar att stalla in efter sommaren.

Sen undrar jag också om någon mer än jag har sin häst oskodd?

Jag har Ariel på lösdrift och planerar att fortsätta ha det hela livet. :laugh: Skulle jag av någon konstig anledning få för mig att ha henne uppstallad så skall det vara vid en anläggning med ridhus. :angel:

Hon är fortfarande barfota och så länge hon fungerar utan skor så kommer hon få gå barfota. Men jag misstänker att vi förr eller senare kommer att slita så mycket på hornet att hon måste skos. :(

Jag låter min få vila helt. Han går ute på lösdrift och gör av med lite energi på det sättet (inbillar jag mig :angel:)

Hur många av era går ute dygnet runt och hur länge tänkte ni ha det så?
Jag planerar att stalla in efter sommaren.

Sen undrar jag också om någon mer än jag har sin häst oskodd?
Jag tänkte ha det så länge det går.

Men kära nån, nu måste väl ändå den mest inbitne optimisten erkänna att sommaren är över, det är ju -20 och nästan en halvmeter snö! :angel:

:D

Om jag ska svara på frågorna istället kanske, Q står inne på nätterna av den enkla anledningen att det inte finns en vettig lösdrift inom 5 mils radie härifrån. Annars skulle jag gladligen haft alla mina ridhästar ute dygnet runt, det är min dröm just nu.

Men för att han ska få stimulans så får han gå i ett annat stall under viloperioderna, där går han med ett par unghästar i flock och de har en jättestor hage att röra sig i, kuperat och skog så de bygger muskler som aldrig förr (märkte jag när min gammelhäst fick gå där ett par månader då han var konvalecent också, han var så fin i kroppen när han kom hem och då hade han bara gått och skrotat). På sommaren går han på samma ställe men då på sommarbete med ovan nämnda flock.

Skor får han inga än. Planerar att försöka ha honom oskodd iaf nästa år, då ska han ju på sin höjd tävla debutant fälttävlan och lite dressyr. Det optimala är om de inte behöver skor förens som 5-åringar, och helst då bara fram.

Mitt halvblod är 168 :eek:

Och min mätte precis 170 i maj, var en av de största på 3-årstestet. Och han har inte slutat växa än om man säger så, skulle uppskatta att han idag ligger på 172-173 och nu håller jag mest tummarna för att det slutar under 175. Han har tur som han exteriören på sin sida.

Min vilar också helt mellan turerna.

Ang uppstallning så har jag min på box och har alltid haft förutom på sommaren. Skor har han haft runt om en period fram tills igår då jag tog av bakskorna. Han har ömmat så när vi ridit på gruset så jag har tyvärr varit tvungen att sko. Men nu i snön räcker fram och då för att jag vill kunna brodda.

Men kära nån, nu måste väl ändå den mest inbitne optimisten erkänna att sommaren är över, det är ju -20 och nästan en halvmeter snö! :angel:

Jag menar ju givetvis nästa sommar :p men tänkte kanske inte att det var nödvändigt att skriva ut det eftersom det inte kan bli mer vinter än såhär som är nu.

Där misstar du dig! Om jag har räknat rätt så kan vi här iaf få ungefär tio minusgrader till och 2½ meter snö ovanpå den vi har... så vintern har bara börjat...

*halvknapp*

Sitter här och drömmer om en egen lösdrift, halm i massor, fri tillgång på hösilage i hagen och en thermobar... drömmarna är långt borta men ack så bra jag och mina hästar skulle må då. Just nu handlar mitt liv om att passa mina hästar så att de får komma ut i tid på morgonen och sedan passa stallägaren så att hon inte tar in dem utan min vetskap och på tok för tidigt :( idag fick de komma in tre timmar tidigare eftersom "det var kallt i stallet". Notera att det alltid är kallt i stallet och oundvikligt att vattnet fryser någon gång under vintern, så som byggnaden är konstruerad... tänk va lätt allt skulle vara om jag kunde bestämma själv...

Dröm inte för mycket bara! För rätt vad det är står du där med hästarna på lösdrift så de blir runda som köttbullar. :D Eller som i mitt fall, en rund fiskbulle som jag dessutom drar mig för att åka ut till eftersom hon ändå klarar sig utan mina besök. :p

Nja, två fullblod och tre halvblod av den sportiga typen, några köttbullar blir det nog inte ;) men att få hästar som är lugna i psyket av stimulans, slippa mockningen och passningen av hästar och folk runt hästarna skulle vara guld värt. Även om lösdrift innebär jobb det med så är det defintivt mindre jobb. Just nu lägger jag ner all min tid och energi på hästarna, och då är de inte ens min huvudsyssla, utan något som ska skötas bredvid arbete och studier.

Idag tömkörde jag Queenie!
Hon tyckte det var kul att få komma ut och göra nånting!
Hon skötte sig mycket mycket bra! En hel hög med överskottsenergi som hon sprang bort på känsliga luckor när "nånting hände" runt omkring. Typ när stallägaren öppnade en dörr 100 meter bort.. :grin:
Hon gick mot slutet i väldigt stadig form i en fin åtta flera varv i både skritt och trav. Så jag är väldigt nöjd med fröken! :)

Det blev ingen ridning idag utan han fick springa lös i paddocken en stund:)

Här är iaf två bilder från förra gången vi skulle ut:)
31920650.jpg

31920651.jpg

Har samma dröm som underbarn, att få ha en egen, riktigt fin och praktisk lösdrift. Dessvärre är det inte så utan jag har mina uppstallade. Dock är jag den som låter mina gå ute dygnet runt först i hela stallet och mina är de som får komma in sist av alla. Så är vädret bara med oss blir det från slutet april/början av maj till början/mitten av oktober.

Min lilla går också oskodd och får göra så iaf nästa skoperiod också. Jag märkte dock i höstas när jag red rätt regelbundet 2-3 ggr/vecka en period att hovarna slits och hon ömmar lite. Hovis behövde inte ta någonting sist och hon brukar ha en del att ta av om hon inte aktiverats.

Gällande storlek på hästarna så går jag snart och gömmer mig. :( Alla har hästar stora som hus och som VÄXER. Min är yttepytt och verkar inte ha tänkt växa en mm till. :crazy: :cry: Växer hon inte mer kan jag nog inte ha kvar henne är jag rädd, hon blir alldeles för liten för mig. Mäter idag runt 156 cm. (eller 157 med skor som en kompis glatt uttryckte sig. :grin: )

Du är inte ensam om att ha en liten häst! Min mäter nog med lite glädje 161-162:p Han var när jag mätte honom senast 160cm men det var ett bra tag sen och jag har slutat mäta för jag tycker att han växer för lite :)

Jag DRÖMMER om att hon ska bli 160, då blir hon som önskat. Dit kommer hon nog dock aldrig att nå är jag rädd. :cry:

Men hur lång är du då? hon borde ju bli 158 iaf och där går smärtgränsen för mig:p Sen får du sätta klackskor på henne om hon vägrar växa mer ;)

Kan trösta dig med att min "nya stjärna" är nääästan 162 med skor (köpte honom för 3 år sedan, då var han 158) och han kliver över 140 som om det vore ett cavaletti... det är inte storleken som räknas helt enkelt ;)

Men visst skulle det vara underbart med en lösdrift? En lagomt stor ligghall för 4 hästar som man mockar för hand och strör som en box så slipper man involvera en traktor. Och en thermobar så de har vatten. Och hösilage (inte hö som jag har nu). Skulle ta mig mindre än en timme per dag att mocka, strö, fodra och fylla vatten... och man skulle bara behöva göra det en gång per dag!*drömmer*

Marvin; Hon var 150 cm som 20 mån och var 154 cm tidigt i våras och är nu 156. Tillväxtkurvan är ju inte lysande direkt.... :crazy: Varje gång jag tycker att nu, NU, måste hon ha växt, jag kollar, men nej...

oxo; Jag är 168 själv och inte helt trådsmal. :angel: Mamman är 158 och mindre än det kan eller ska jag inte ha. Jag har inget emot mindre hästar, alls, men 160 iaf, var målet.

Fast jag har ju sett er som ekipage, och du ser ju inte alls toklång på henne. Så klart du kan ha henne kvar, det där sitter nog mer i ditt huvud? =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel