07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Och jag kan trösta dig ännu mer med att jag själv är 176 och inte ser det minsta för stor ut på honom :D

Kan trösta dig med att min "nya stjärna" är nääästan 162 med skor (köpte honom för 3 år sedan, då var han 158) och han kliver över 140 som om det vore ett cavaletti... det är inte storleken som räknas helt enkelt ;)

Men visst skulle det vara underbart med en lösdrift? En lagomt stor ligghall för 4 hästar som man mockar för hand och strör som en box så slipper man involvera en traktor. Och en thermobar så de har vatten. Och hösilage (inte hö som jag har nu). Skulle ta mig mindre än en timme per dag att mocka, strö, fodra och fylla vatten... och man skulle bara behöva göra det en gång per dag!*drömmer*

Nej, förvisso men 156 är ändå i bra minsta laget.

Lösdrift ja, men ändå med bra skötselutrymme, förvaringsutrymme, sadelkammare osv. Min äldre dam skulle älska det. Hon är en vildhäst egentligen och var en skogsarbetande nordsvensk i sitt förra liv, trots sin pimpinetta uppenbarelse idag. :D

Min var ju 158 som 6-åring och växte till över 160 sedan dess (så att tro att han var något i den stilen som 3-åring är inte omöjligt), så tappa icke hoppet :D försöker bara trösta dig lite ;)

Lösdriften ska vara inbyggd i en byggnad där det finns spolspilta, skötselspilta, någon box för akuta behov, ett rum för att hänga blöta täcken och sadelkammare :love:

*kl*

Två dåliga bilder från hoppträningen igår:

DSC01379-1.jpg

DSC01380-1.jpg

Fotografen lyckades bara pricka när jag står upp i lättridningen. :p

Hur många av era går ute dygnet runt och hur länge tänkte ni ha det så?

Sen undrar jag också om någon mer än jag har sin häst oskodd?

Jag hade gärna haft Lotta på lösdrift, men det finns ingen bra i närområdet som inte har hingstar och som har ledig plats.

Lotta är fortfarande oskodd och kommer fortsätta vara det tills det finns behov av skor. :)

Så jag ska rida på en för liten häst i 5 år till? :eek: Jag som tänkte ge henne ett år till. :devil:

Lösdriften låter precis som mina planer. Säg till när du byggt den i närheten av där jag bor. :angel: :p

Lite halvt knapplån..
Lösdrift är drömmen för min pojk, så han får gå och leka med kompisar! Nu står han 12 timmar i box och det gillar han inte alls..
Han är skodd fram pga att han ömmade så mycket under sommar/höst men ska dra av skorna nu inför vintern.

Min var 137cm, spinkig och "ranglig" när jag köpte honom i maj i år, mamman är 139cm och pappan 142cm och nu ett halvår senare, är han runt 143cm nu, mycket grövre och har breddat sig rejält :D Vilket jag bara gillar, då jag är 168cm (han får gärna växa till storhäst, haha, men det lär knappast hända). Tvekade lite när jag köpte honom pga storleken men det löste ju sig perfekt :)

Jag antar att det inte hjälper att påpeka att jag rider en ponny som är 140 cm fast jag är 163 cm och definitivt inte smal? :angel:

Bildbevis:

100529-014_90952573.jpg

I går var hovis i stallet och skodde Elle. Satte på henne bakskor nu, så hon är skodd runt om med snösulor och brodd. Har inte haft så mkt sadeltvång 2 senaste dagarna. :)

Jag ska vara med på vår första hoppträning ikväll. Fast vi kommer bara trava bommar och titta på de andra hästarna. Som lite social träning :D
Ännu är han inte riktigt redo att hoppa hinder. Men det vore bra skoj :)

kl*

Ja, min är också för liten :( 155, och väldigt nätt... Känner mig större på henne än på ponnyn! Men inbillar mig att hon känsn större med lite mer muskler och förhoppningsvis några cm till i mankhöjd :)

Hon går också oskodd och ska göra det så länge det funkar :D

Ikväll ska jag rida henne igen för första gången sen jag ramlade av.. kan bli spännande! ;)

Det är inte bara din som växer dåligt på höjden. Nova har knappt växt något på över ett år. Ca 1 cm. Däremot har hon ju blivit grövre och mer muskler.
Hon växte rätt rejält de 2 första åren, men vet inte om det är att travare växer tidigt. Hon är ju korsning så det är ju svårare att veta hur de blir.

Ja min är ju ponny, korsning welsh/halvblod. Var i januari när jag köpte henne 141 cm, har nog inte vuxit många cm sen dess... Är ju dock egentligen syrrans ponny så att hon är just ponny gör inte mig så mycket! Jag är dessutom bara 166cm och smal så det funkar bra tycker jag. :)

KL
Apropå att det är syrrans ponny!
Systeryster fick idag rida sin första "lektion" på henne, för mig, vilket gick jättebra! Syrran sitter faktiskt riktigt bra och bara hon får koll på att inte glappa i tyglarna går lilla tjockisen jättebra! De fick öva mycket på övergångar från skritt till halt och senare även från skritt till trav. Funkade kanon! Hästen gick riktigt riktigt fint vissa bitar (dvs när syrran kom ihåg att både driva och ha tyglarna tillräckligt korta samtidigt), kul att stå på sidan och titta på lilla damen ibland också!
Men hon har ALLDELES för stor mage! :o Vilket syntes mycket mer när hon kom ihop sig och jobbade. Och jag som funderade på vintervila... Nejhejdu! Inte förrän magen är några nummer mindre! ;)

Bjuder på ett par kort från igår i hagen, även här syns det är magen är lite väl stor... (Hon är tjockare än min mamma häst som är dräktig...)

31922639.jpg

31922638.jpg

Förstår ni vad jag menar om jag säger att hon i princip består av en rumpa!? ;) Skulle vilja se någon/något som INTE snurrar av hennes runda rygg... Det var ett helsikke att få tömkörningsgjorden att sitta kvar!
31922637.jpg

Mer målande bild framifrån...
31922636.jpg

Så dumt när man inte kan ha hästarna på nåt annat sätt... Queenie skulle behöva gå på strikt ranson, medan mina andra tre behöver fri tillgång... Suck!

Kul att följa hur det går för er, för tillfället tunnt med uppdateringar om oss R vilar på och det går bra;) Dock viskade R i mitt öra idag att han väldigt gärna vill ha sin yngre morbror som boxgranne och få uppfostra honom:angel: Jag säger inte nej tack, utan hade gärna plockat hem lilla D på studs men jag har sagt nej, en häst ska jag ha inte mer. Men jag är bra sugen.

Men en film på D och R:s mormor kan jag iallafall bjuda på; http://www.youtube.com/watch?v=beYq-1lHlRk&translated=1
Jag är såld hans fina ögon säger bara kom och hämta mig:love:

Jag börjar däremot få ridabstinens nu och tanken är att jag inte ska sätta igång honom förrens början av februari, så jag får fortsätta vara ridsugen.

Jag börjar däremot få ridabstinens nu och tanken är att jag inte ska sätta igång honom förrens början av februari, så jag får fortsätta vara ridsugen.

Åh, jag har redan ridabstinens, och har inte börjat Chatsis vila ännu. Ibland önskar jag att jag hade tid för 2 hästar. :crazy:

Tänkte lägga upp lite bilder på Cero, bilder ifrån "nu" (visserligen en månad sen) och bilder i juni :) Rätt så stor skillnad om man säger så.. Cero gick jättebra ikväll, red barbacka i repgrimman och tränade på att styra, det fastnade i huvudet direkt på honom, är jättenöjd!

Såhär lång var jag på honom i juni barbacka..
32790_1276540589.jpg

Och såhär ser vi ut idag ;) Lite mage och en hel del päls, men myycket mer massa!
46683_1289048729.jpg

I somras med hoppläder..
26036_1278341050.jpg

Nu med dressyrläder :)
46496_1289497930.jpg

Nu är bilderna tagna i olika vinklar, men 60kg (mest) muskler och 5cm högre gör skillnad!

Är hästen hoppad förut?

En 5½ är ju knappast en ultimat övning att introducera en så ung häst på... jag ger mig inte in på kombinationer och serier förens jag kan rida av mot enkla hinder i ett starkt tempo, inte nödvändigtvis galopp men det ska vara ett stakt tempo för annars kommer man inte ut på andra sidan på ett vettigt sätt.

Sedan reagerade jag på kommentaren "är hästen för hård så är handen för låg", men det är väl snarare för att det inte är mitt synsätt...

Hästen är fin :love:

Va fin hon ser ut!

Men jag reagerade också på det som underbarn sa. Jag hade inte valt att försöka hoppa fler hinder i rad när hästen inte har någon direkt framåtbjudning. Men hon sköter sig jättefint för att vara på en så rörig träning för första gången! Stor guldstjärna till din häst!

Är hästen hoppad förut?

En 5½ är ju knappast en ultimat övning att introducera en så ung häst på... jag ger mig inte in på kombinationer och serier förens jag kan rida av mot enkla hinder i ett starkt tempo, inte nödvändigtvis galopp men det ska vara ett stakt tempo för annars kommer man inte ut på andra sidan på ett vettigt sätt.

Sedan reagerade jag på kommentaren "är hästen för hård så är handen för låg", men det är väl snarare för att det inte är mitt synsätt...

Hästen är fin :love:

Jag kan bara hålla med. Är som sagt inte nöjd med hur den träningen blev. Hon är inte direkt hoppad, men vi har kravlat över upphöjda bommar. Nu hoppas jag bara att pållan förlåter mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar