07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Det gör hon säkert. Ni kom igenom till slut och det såg ju inte ut som om hon upplevde någon större problematik. Hon blev bara fundersam som vilken unghäst som helt blir när den utsätts för något som den inte förstår. Bara du kan släppa det nu så ska du se att det går bra :)

Just av den anledningen rider inte jag för tränare på de yngsta. Det som de ska lära sig först (dvs hoppa minsre hinder av olika typer i ett friskt och starkt tempo) kan jag göra hemma. Och tar man med hästen till en hoppträning så finns risken att tränaren inroducerar den för "övningar" som den inte förstår och så blir det krångel. Och på det kommer pressen från de andra ryttarna i gruppen när hästen krånglar och tar tid och tränaren kanske blir frustrerad för att hästen inte gör det den ska.

Det är klart att man ska rida för tränare om man behöver stödet (och med det inte sagt att jag inte gör det, men jag rider mina äldre hästar för min tränare eftersom jag har flera och kan göra så) men just det här med hoppträning i grupp kan lätt bli lite klurigt.

Bygg upp några små låga cavalettin att lattja över hemma, eller lägg ut några travbommar att rida över någon dag (alltså 2 eller 3 stycken, så det är lätt att få henne att trava över i frisk trav) så hon får se lite bommar under ryttare men utan att det ställs några krav på henne. Bara fokusera på att hon ska kännas framåt både före och efter, hur hon tar sig över är mindre viktigt ;)

Jag tror verkligen inte att du har gjort hästen någon skada, du skötte det ju bra på träningen och ni kom igenom.

*kl*

Divan går så otroligt bra just nu. Helt plötsligt har hästen börjat trava!
Lite trotsig fortfarande men mycket bättre.

Hur länge ställer ni av era hästar?

Hur länge ställer ni av era hästar?

Förra vintern: 5 månader
Sommarbetet: 4 månader
Den här vintern: 3 månader

Efter de tre vilorna börjar jag lägga in kortare vila på sommaren och kortare på vintern som de äldre hästarna har för att de inte ska tappa alltför mycket varje gång. Men nu har de ju sas inget direkt att tappa. Nästa sommar är väl planen att han ska helvila ca 1 månad och sedan får han nog stå 2 månader direkt efter kvalitén på hösten.

Jag tänkte ställa av Divan nästa lördag, 18/12, och tänkte börja rida igen runt 15/2 (när jag kommer hem från Thailand) Sen får hon går till slutet av maj då jag släpper på bete en månad sen tar jag hem henne i början av juli och börjar rida men hon får fortsätta gå ute dygnet runt. Då borde vi vara fit for fight till kvalitéen.

Jag tror verkligen inte att du har gjort hästen någon skada, du skötte det ju bra på träningen och ni kom igenom.

Skönt det! :)

Vi har galopperat över bommar med betydligt bättre framåtbjudning, men det verkar variera väldigt från gång till gång. Nu var det ju mycket annat för henne att titta på.

Jag behöver stöd av tränare vid hoppning, men tanken var ju eg att min väninna skulle hjälpa mig, men hon fick förhinder.

Idag är det löshoppning!

Som min tränare sa (eller snarare skrek :angel: ) "det tar faktiskt längre tid än ett ridpass att rida sönder en häst!!!" när jag någon gång gav upp hoppet mitt under ett ridpass med en av mina äldre hästar :p ;)

Har de släppts än? Jag bara antar att det är på hösten :angel:

Väntar däremot spänt på att få se om de ändrar kvalen till championatet eller vad det blir som gäller...

Kalendern för nästa år har inte kommit men i Mälardalen så var kvaliteén första helgen i Spetember i år och det brukar ligga runt samma tid varje år.

Så då har Ibban varit hos kotknackaren igen. Hon var helt bra i bogen nu och fick nålar i ryggen. Så nu ska hon vara ok! Ska åka dit om ett par veckor och kolla så allt fungerat enligt planerna.

Vet inte hur länge hon får vila. Hon har stått drygt 2 veckor nu och jag tänkte att hon skulle få vila ganska länge men kiropraktorn tyckte att jag borde dra igång henne. Så det kanske blir 1 månads vila nu... eller något sånt...

Slänger in en bild från våran senaste ridtur

201011241760_120873572.jpg

ååh vilken fin häst du har:love:

Jag red på min igår för första gången på två veckor, och hon bockade inte EN ENDA gång :D Första gånge, gissa om jag blev glad!

Ställer alal här av sina på vintern?
Diva har ju inte vart särkilt mycker riden senaste halvåren så jag funderar på att hålla igång henne ist.. :d

Tack!

Min är inriden nu under hösten, så hon förtjänar en vila för att smälta alla nya grejer. Men som jag sagt innan, spännande att låta henne vila så länge... Idag var det löshoppning, och damen har vilat sen i måndags. När vi gick upp till ridhuset var den eldsprutande draken framme igen! :eek: Gick knappt att tro att det var samma häst som på träningen tidigare i veckan!

Dock så behövde hon den lilla boosten, för hon hoppade som aldrig förr! :d Hon har tidigare krävt en hel del drivning, och tvekat något inför hinderna, inte idag! Hon for runt som ett skållat troll först, men sen när det blev högre så backade hon av själv, men utan att tveka. Seglade över 1,20 som ingenting, så jag ät toknöjd med henne. :bump:

Jag har sen mitten på september (då jag köpte hästen) ridit/jobbat hästen ca 3ggr/v och kommer en månad över jul och nyår ha intensivträning. Jag börjar jobba heltid mitten på januari efter 1 1/2 år (drygt) föräldraledighet. Så jag tänkte väl ställa av då för min egen skull för att komma in i rutiner med sonen på dagis osv. Men oklart hur länge. Kanske 1-2 månader, inte mer. Och kanske inte helt.

Idag dammade jag av L. Han är ju 07:a men ligger pga konv lååångt efter. Han är typ insutten och skrittad lite på, och har provat trava en gång. Senast sutten på i MARS och då hann vi med typ 3 ggr. Innan mars så var det typ hösten när han var två..

Klistrar in ur bloggen, enklast så. Vi har haft 'krishanteringsträning' idag, lite ofrivilligt men jag är SÅ stolt över lilla grå :love:

På med full ridutstyrsel, dvs sadel, träns och ländtäcke (vilket han aldrig haft och brydde sig nada om). Han SKEN som en sol när sadel och träns kom på. Trots att det är så länge sen, så han minns och det är ju kul det är positiva minnen/associationer ;) Sadeln har bilivit ungefär en miljard vidde för vid (heja!) och trots tjockt schabrak och lammullspadd så var den väl vid. Ska byta koppjärn i den.

Gick en promenad och det var en överpigg, überglad liten spelevink, vars huvud gick som en radarantenn än hit och än dit. Väldigt glad, men det kändes kanske inte så fokuserat, och där kände jag att vi repeterar grunder idag, ingen uppsittning. Det är ju lääänge sen liksom. Körde lite start/stopp/sväng och han svarade fint och började även tagga ner. Då vill han ha huvudet vid knäna vilket jag inte är helt förtjust i sen när jag sitter på. Det blir väääldigt mkt tygel att hala in om/när det blir bus och brall.

Hursom, släppte ner stigbyglarna. Jag har ju toe-cages på, så de är ganska otympliga, de låter en del när de slår emot sadelgjordsspännen osv och rör sig ganska mkt. Jaja sa Lillen - tills han fick SYN på en av dem i ögonvrån, och försökte inbilla mig att det var bland det läskigaste han varit med om. Jag ansåg han var en fjant och han la ner rätt fort så var nog bara fjant pga överenergin.

Så jag började känna att jag nog skulle sitta upp ändå, men först lite repetition av basicgrejer. Dvs stå stilla lös vid pallen (nemas problemas, DEN läxan har han lärt sig väl). Sen hängde jag lite över och bad om skritt. Normalt är jag inte för att hänga, men då han ju sträckte till sin rygg för några veckor sen ville feg-Alex gärna dubbelkolla att den var bra innan jag satte mig på... Inga problem, utom det klassiska att han provar 'backa ikapp' mig tills han inser att det inte går. Provade från båda sidor och inga problem. Så ställde mig upp i ena stigbygeln och bad om skritt, inga problem. Bytte sida och gjorde om, inga problem.

Så jag gör halt, berömmer och så ska jag 'kliva ner'. Då snurrar sadeln.. Och befinner sig på en split second mitt på magen på den stackars ponnyn. Som fullt förståeligt tycker HJÄÄÄÄLP och bockar rakt upp i 'skjuta-rygg-rodeo-stil'. Varvid jag tycker NEJ och STILLA, eg av ren reflex. Varvid världens sötaste lilla Grå tycker 'o-o-o-kej' och står - spänd som en fiolsträng - PINSTILL. Jag försöker dra sadeln rätt men inser att det är kört. Får fippla med att få upp sadelgjordsspännena, det ena sitter så hårt så tillslut får jag RYCKA till för att få upp det, och då spänns ju för en kort stund gjorden ännu mer. Sötponnyn stod som en staty :wub:

Sadlade av, sadlade på och gick en kort sväng. Inga problem, han var lite 'varse' första stegen men sen lugnt. Där beslöt jag vi var klar. Hade säkert kunnat sitta upp utan problem, men när han skött sig så över förväntan när sadeln snurrade kände jag att det fanns ingen anledning att begära mer, han var klar och kanonduktig.

Det var just det det skulle stå ja, men ibland är hjärnan inte med. Skulle ju påpeka att han är 06 fast han myglat sig in i 07-ornas tråd. :crazy:

Förresten, har du fortfarande WW till Ariel? Vad har du för järn i? Ngt av de lila eller ett vitt/rött?

Vilken bra tråd.. =)

Har själv precis återupptagit mitt hästägande efter många år och har köpt mig en hbl valack av årsmodell 07.
Har bara haft honom lite mer än en månad så vi e fortfatande i bekantningsfasen och det har bara blivit lite ridning än så länge (han är bara riden 5 ggr innan jag köpte honom) men han är underbar på alla sätt o vis. :):):)
Ser fram emot o följa tråden..

Ps.. hur infogar man bild ??

Ps.. hur infogar man bild ??

Du måste om du inte redan gjort det ladda upp bilden någonstans på nätet. T ex på pixbox, photobucket, imageshack etc.

Sen när du har en bildadress som börjar med http:// och slutar med .jpg så kopierar du adressen, sen i ditt inlägg så om du tittar när du skriver så ovanför rutan du skriver i har du en massa små symboler/knappar. Om du kollar från höger, så först är det ett #, sen en fyrkantig pratbubbla, och sen ngt som ser ut som ett frimärke med ett berg på. Klicka på 'frimärket'. Då kommer det upp en ruta. Där skriver/klistrar du in mailadressen, klickar på ok.

Upprepa om du vill lägga in fler biler. Sen postar du inlägget som vanligt =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar