07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Löshoppade Divan i lördags och det gick ganska bra men det är ju inget snack om att hon är dressyrhäst:D

http://www.youtube.com/watch?v=K2oj6NmCPc0

Ikväll blir sista gången jag rider innan vintervilan. En kompis ska följa med och filma så det kanske kommer upp en liten film ikväll också.

Så har min också gjort, och veckan innan 3-årstestet när jag hoppade upp så kändes det som jag satt i en skidbacke :angel: men utöver den växtperioden så har han hållit sig ganska jämn, behöver dock växa i sin kostym på bredden om man säger så (han har bara ägnat sig åt att växa på höjden senaste åren och ligger precis under din, ca 172).

Idag var det dags för lillasyster att få rida igen!
Först visade jag henne en liten grundkurs i longering - och tur var nog det för oj vad Queenie var pigg och busig! Hon bockade och sprang som en tok ett tag! När hon hade fått springa av sig det värsta satt systeryster upp och fortsatte rida henne med lite övergångar. Men nu började vi direkt med övergångar från skritt till trav och gjorde bara ett par inslag av halter för att stämma av. Queenie var lite trött efter sin busrunda i linan så hon blev nästan lite seg. Men det är bara bra för då får J lära sig att använda skänklarna!
De övade på lite tempoväxlingar också, inget allvarligt bara lite större travsteg på långsidorna och lite kortare på kortsidorna. Det blev typ två galoppsprång när J glömde halvhalterna också och hon sken som en sol efteråt! :D

På fredag ska jag ta ut lilla ponnyn på en busrunda i skogen så att hon får släppa dressyrtänket för ett tag.

Har vi tur plogar stallägaren upp en liten ridbana åt oss på ca 20x40 meter också! :bump:

Och igår hoppade vi några hinder igen. Några cavalettis fram till ett räcke på båda diagonalerna. Han förstod ganska fort vad han skulle göra.
Han är så söt, det syns verkligen vilken bebis han är, trots storleken :D

Hej! Nyligen har min 3:åring börjat hoppa över staketet i hagen. Först tänkte vi att det kunde bero på att hon var hungrig men nu får hon nästintill obegränsat med hö. Är det någon som varit med om något liknande och någon som har något bra tips?

R:s mamma har hoppat ur hagen imellanåt, innan vi ens fattade att hon hade hoppat ur hagen (hon var dräktig i fjärde månaden).... en kväll i september vid 22,00 ringer grannen och säger att hon står på deras gräsmatta, gick och hämtade henne släppte henne i stallet för att laga stängslet dagen efter.... dock var det inte trasigt, så vi började då ana att hon hade hoppat (hästen innan kröp mellan trådarna när han ville in), höjde och samma visa upprepade sig två kvällar till att grannen ringde och vi fortsatte höja sen slutade hon fjärde kvällen. Efter det har det upprepat sig någon gång om året. Förra året klippte hon staketet sen över framkörsvägen och staketet in i nästa hage (ett par andra grannar såg det från sitt köksfönster), som sagt vi har inte gjort något åt det mer än höjt staketet hon har slutat, men med återfall. Alltid i samband med peroder då vi löshoppat eller hopptränat om det har samband vet jag inte men det är då det har hänt.

Hon har vid samtliga tillfällen haft sällskap i hagen och inte gårr själv, hon har under längre perioder gått ensam i hagen utan att hoppa över så det hade ingenting med det att göra.

*kl*

Idag fick min lilla följa med som handhäst när jag red min gamla. Vilka pärlor, uppför sig exemplariskt. :love: Skönt att få båda motionerade samtidigt. Tänker inte så mycket på den lilla utan hon får hänga på bara och min stora blir bara lite störd om den lilla är alltför på uppe i rumpan. Det händer dock inte så ofta då min stora har betydligt mer framåtanda, något som jag hoppas överförs mer till den lilla om hon får hänga på i ett lite högra tempo.

Det jag funderar på är om longerlina i flexivariant är en affärsidé?! *mycket longerlina blir det* :p

Jag har ett extra långt grimskaft när jag har handhäst.. och alltid bara grimma... en longerlina blir ju farlig om handhästen sliter sig och får den mellan benen när den sticker...

Skulle tippa på att grimskaftet är sisådär 3 m, alldels lagomt.

Jo, långt grimskaft hade varit bra, har inget tillräckligt långt. 3 m känner jag dock skulle bli för kort. Som när vi galopperade idag, lilla hänger ju inte riktigt med i samma tempo hela tiden och hamnar ett par meter bakom. Men skulle väl gå att fixa båttamp som väl går att köpa i önskad längd och sen sätta på hake själv. Grimma är självklart, träns skulle ju bli knastokigt. :laugh:

Haha, jag testade att galoppera med handhäst EN gång. Kan tilläggas att jag rider min fd galoppör när jag har handhäst. Jag tänkte inte riktigt på det och fattade galopp en gång, och handhästen hängde på. Och när han fick en häst som galopperade snett bakom så sade det pang och sen var det kört. Hästen iväg i 180 knyck, jag fick släppa handhästen som också är ett fullblod så han hängde ju på oss och lyckades till slut springa om och hemåt...

Hittade honom travandes på ett gärde halvägs hemåt, han hade saktat av när han märkte att sällskapet inte kom ifatt och väntade in oss :grin:
Behöver jag säga att jag håller mig till skritt och trav nu för tiden? :angel:

:D Jag kände mig dock inte ett dugg orolig med mina. Inte mycket fullblod där, mer än lite av den arabiska varianten förvisso men min gamling är ju allmänt tokig och drar gärna iväg i 150 knyck om hon får, men är dock fullt kontrollerbar till åtminstone nästan stillastående på ett halvt galoppsprång om jag ber henne. Red ju henne med en hand även i galopperna och den lilla, ja hon jobbade nog mest på för att hänga med. Förstod inte riktigt att det gick lite snabbare idag än med det sällskap vi tidigare haft. :p

*kl*

Min gangster har för tillfället vintervila men ska snart igång igen. Ser fram mot att komma igång med att bygga upp kondis o muskler på både honom o mig! Målet är att kvala till 4årschampionatet, men vi får se hur det blir. Jag vill inte stressa utan ha en häst som håller o som tycker det är kul! :)

I hoppning, men som sagt jag har inte brått o det är mest för att ha ett mål att sträva mot. :laugh:

Alltid viktigt att ha delmål! :)

KL
Syster Julia följde med upp till stallet efter skolan och fick lov att rida lilla ponnybusan runt spånvägen (perfekt lång runda i skogen!). Jag sa att om det går bra får du både skritta och trava och galoppera en bit. Men bara om du känner att det går och om det inte är för djup snö.
Julia jättelycklig går ut för att fånga sin ponny i hagen, som tycker det är jättelattjo att springa runt och leka tagen i snön! Grabbarna på sin sida sprang som idioter och visade upp diverse luftakrobatik, och Queenie gjorde sitt till för att reta Julia i djupsnön. Hon fick inte komma närmare än två meter innan ponnyrackaren stack igen.
Efter ett tag gick jag ut och hjälpte henne, tog med lite foder i ett mått och då kom ju alla springande såklart!

När de två skrittade iväg fortsatte jag fixa i stallet, och efter kanske en halvtimma kom båda tillbaka - kritvita! Julia berättade att det var så mycket snö på grenarna på ett ställe på spånvägen att det inte gick att ta sig förbi, dvs de hängde ner och blockerade hela vägen. Queenie hade hoppat till när det rasade snö från en gren, då fick Julia en stor gren med snö i magen och åkte av! Men det blev ju en mjuk landning iaf! ;) Julia hade sinnesnärvaro nog att hålla kvar i tygeln, och Queenie blev tydligen förvånad och stod bara kvar och tittade på henne, ungefär "Men hur hamnade du DÄR!?". Så hon satt upp igen men insåg att det var för mycket snö för att fortsätta och vände. Det var kanske därför de var så himla vita när de kom tillbaka... ;)

Jag får väl ut och plöja upp grenarna då så att de kan ta sig runt igen... :p Får se om jag hinner på söndag fm kanske, vore bra å få det gjort! :)

Fy så ridsugen jag blir när jag läser om ridturer här inne! Vi har också en del snö för att vara skåne, så det ska bli kul att komma ut o rida lite i den. Det är så skoj o se dem busa runt i hagarna med mulen djupt nere i nysnön o sen tittar de upp alldeles snöiga. :) Idag fick Våfflan tag i en gren med massor av snö som han snällt drog ner över huvudet på hagkompisen som såg måttligt road ut! :angel: De är så rastlösa nu o det märks att de är sugna på att börja jobba igen. Så nu i mellandagarna är det nog dags att köra på igen! :bump:

Du ställde av så tidigt att de är färdiga med sin vila nu?

Jag rider hästen i boxen bredvid Chatsi, och hon är avundsjuk och står och biter i gallret och söker uppmärksamhet när pysslar med den andra.

KL!

Red min lilla för sista gången detta året idag. Han var superpigg! Fattade galopp för skänkeln & går att styra, start & stopp. Nu är han värd lite vintervila! :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar