07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag ställde av för drygt tre veckor sen. Han får en månad nu bara, för han har haft några korta pauser under hösten. Tar det lugnt nu i jan med mycket skrittrundor o markarbete. Sen kör vi väl igång mer o mer efter hand. Ska försöka hitta pay´n jumps att åka till när vädret är bättre. :)

*kl*

Var en sväng till Ariel igår och hon har vuxit. :crazy: Mätte henne till ungefär 141 cm men jag tycker att hon har breddat sig också. Satt upp barbacka bara för att jämföra med min valack som jag ridit tidigare under dagen och det är mycket mera hals och bakdel på Ariel.

Tog en del kort också, var ett tag sedan sist. Det är nu två veckor tills jag får rida henne igen. Längtar så!

165380_10150104378652059_646327058_7488186_4555051_n.jpg

kl
Vi var ute och galopperade i djupsnön idag. Det var underbart :love: och han var sååå kanonfin :)

Kl

I veckan har fröken varit ganska avspänd med sadel och skött sig bra vid ridning. Har gått som handhäst en dag ute i snön och löshoppat en dag.
Angående vila, så har jag inget inplanetat. Hon fick ett 7 månaders sommarlov med fölis, från april till nov. Så nu kommer hon att få jobba lite lätt i ett par månader utan längre vila. Hade hon inte haft sadeltvånget kunde hon fått lite längre vilor, men då blir de lite att börja från noll när sadeln ska på igen. Denna vecka har hon uppfört sig mkt bra och inte fått någon panik. Håller tummen för att de fortsätter så.....

Har inte varit särskilt aktiv här märker jag.. men tänkte försöka återuppta det. :)

Snart har man en 4-åring, hjälp vad tiden går.. Lady får vara ganska mycket ledig nu för vi bygger hus och det tar mycket tid. Men det har hittills funkat bra, hon hinner smälta alla intryck mellan varven.

Trots det kan jag stolt säga att jag har en inriden häst som funkar bra så väl ensam som med andra hästar. Riden i alla gångarter både på ridplan och i terräng, kan rygga och början till skänkelvikning. En mycket samarbetsvillig häst!

Planer för nästa år?

Bjuder på en bild från en terrängtur i somras. :)
pic_show_id31953630.html

Jaaa.. :D Hon har akaltheker från pappans sida så jag hoppas att metallskimret ska komma fram ännu mer vart efter hon blir äldre!

--> Charlotte1975: Vilken fin dam du har, hon ser så klok ut!

Oj här händer inte mycket men det är kul att läsa och titta på era fina hästar!
Lite tråkigt med vila nu men jag tror att det gör honom gott, får bara hoppas att snön ligger kvar när jag ska sätta igång igen. Plutten är iaf glad för hans bästa lekkompis har flyttat hem igen!
Ska iaf försöka att komma mig ut och fota lite någon dag:)

Löshoppning idag. Vi var bara två, och jag filmade, och hon skulle nog behövt lite mer hjälp idag. Sist gick det jättebra, idag sådär.

http://s191.photobucket.com/albums/z192/MarvinX222/Chatsi/?action=view&current=MOV01393.mp4

http://s191.photobucket.com/albums/z192/MarvinX222/Chatsi/?action=view&current=MOV01395.mp4

Ett av de bästa sprången:
http://s191.photobucket.com/albums/z192/MarvinX222/Chatsi/?action=view&current=MOV01401.mp4
Sen kraschade hon hindret 2 gånger, och jag la undan kameran för att hjälpa henne lite emellan hindrena och fick inte med de två bra avslutande sprången.

Idag blev det en sväng i paddocken, andra gången den här veckan. :o Brukar planera bättre men fick bli så här pga planeringen med den stora. Hur som så i måndags jobbade jag på att få fram henne när hon började kasta med huvudet och greja för mycket med bettet. Så fort hon började så på med benen och smack. Tyckte att det funkade helt ok även om det emellanåt kändes som om vi låg ner i svängarna. Fokuserade egentligen bara på det.

Idag fick jag däremot se det verkliga resultatet av måndagens arbete, antar jag. En rejält framåt häst med fint stöd i handen som jag kunde balansera upp det från början hiskeliga tempot med och så efter ett par minuter så kom även formen, fint, lätt stöd, inget grejande med bettet, inget kastande, bara jättefin. Kan säkert komma aningens mer ner och välva i halsen men kände att jag inte ville störa för mycket med att ta tygeltag för att förfina utan lät det vara. Men behöll balans och takt, som blev riktigt trevlig när hon relaxat lite, i byte av varv. Så är så himla nöjd med henne idag. Vi slutade efter typ 15-20 min bara. Började komma något kast med huvudet mot slutet så bara onödigt att fortsätta.

Ska erkänna att jag fick lite hjälp av att det är ett spår upptrampat i paddocken på vissa delar som hon ogärna går utanför (skare och djupare snö innanför) men fick då igenom ledande och ställande tygeltag väldigt fint utan att hon svängde och därmed även kunde få tydligheten att böja sig runt inner skänkel, hon gjorde det liksom självmant för att slippa djupsnön. :p

Så, någon som vill ha en dyyyyr snart 4-åring. ;) :love:

*kl* Idag blev det lite ridning på våran "slinga" (har ett traktorspår runt stallet ca 700m) och träna på att få mer "go" i traven. Gick jättebra faktiskt, trampade på bra, med undantag för ett par försök att dra iväg i galopp så lyssnade han väldigt bra! :) Min kropp är skräp just nu så jag orkade inte så länge (när jag var helt slut var han inte ens i närheten av att vara trött) utan ska se om en kompis till mig kan rida honom någon gång nästa vecka..

Det är så underbart när det får vara så! :laugh:

KL
Här är det KALLT nu, så mina pållar gör lite och ingenting. Idag har det legat på mellan -25 som varmast och -29 som kallast, inatt hade det varit nere på -32. När hästarna kom in var det därmed mycket vitt på allt tagel och på ögonfransar! Pojkvännen fick en bild på klumparna i Queenies fransar, även om det hade börjat tina redan.

31956901.jpg

Flickan <3
31956899.jpg

*kl*

Här händer inget på 07-fronten. Bäbis vilar och jag har fullt upp med att hålla igång de andra tre hästarna i kylan. Idag red jag två och hade en som handhäst ena turen i -28, jag var tydligen den enda i grannskapet (sex större stall inom 1 km radie) som var ute och motionerade mina hästar. Som att lite minusgrader skulle stoppa mig :angel:

Hehe, hade nästan ett gräl i stallet igår där en inte red alls för att det var kallt, de andra två beklagade sig något oerhört och ville bara skritta ut en kort sväng för annars fryser de ihjäl. Ingen av dom hade vare sig halsduk el termobyxor, en red i jodpurs. Vad säger man? Lite tempo på ritten och kläder som passar gradantalet så är det bara att köra. Hos oss var det bara -13-14.

Marvin; japp, upptrampade, böjda spår is the shit för att få till fin böjning utan att det ska bli konstiga missförstånd. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar