07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

För era klädlistor vill jag tipsa om en buff. Jag har en vintervariant med fleece längst ner.
Men jag har ändå öronlappar på hjälmen.
Just nu rider jag dock inte min 07:a för jag tycker det är för djup snö. Vallarna längs med vägarna gör att man inte kommer undan om det skulle dyka upp något läskigt. Men det är ju inte brådis med honom.

God Jul alla!
// Linda

Samma här med vallarna. Dock rider jag min in i skogen bakom huset. En tur på 20 minuter. Det blir till att pulsa fast vi har en upptrampad stig. Han tar för sig fint och har god ork. Suger inte alls tag i honom med sina 160 cm i manken. Nu förstår han galoppfattning väl. Vi har ett par små uppförsbackar där han tar sig skuttande upp i galoppen och han tycker det är lika kul som jag gör. Nu skall han dock få lite vila när det blir Sälen för mig.

Hälsning Maja

*kl*
Nu har Våfflan vilat i en dryg månad. Dags att komma igång igen tycker jag. Skrittade ut i snön idag o det tyckte han var lite läskigt. :) Men han plumsade på bra o vi red inte så länge, ca 30 minuters skritt. Känns super att sitta på hästryggen igen! Nu ska jag bara komma fram till ett vettigt upplägg inför 2011.

O jag har också tänkt sätta fart på mig och Amazing så gott det går! :laugh: Blir tomkörning varje dag denna veckan, kanske nått ridpass i slutet av veckan! Hon är så fruktansvärt pigg nu! Igår var hon ett monster :crazy::devil: men idag gick hon som en klocka och busade bara lite! :angel: :love:

Det är galet mycket energi i den hästen :eek:, men kul är det! :D

Nu ska jag bara komma fram till ett vettigt upplägg inför 2011.

Jag har redan planerat all träning för Ariel 2011. :o Jag vet ju att detaljplanerna inte kommer bli exakt så i slutändan, men jag vill gärna ha en fast ram att hålla mig till från början. :p

Usch nu gjorde du mig stressad! ;) Aja, ska skrittas ett tag nu till att börja med så jag hinner nog knåpa ihop nåt bra! :D

Hade varit skoj o se hur andra planerar inför säsongen!

Skoj när de har energi! Men det kan bli för mycket ibland! :D

Ja det kan ju det! Tack o lov så är hon extremt lydig annars så jag kan se förbi dom gångerna hon är ofokuserad och busar på! :)
Men just detta beror ju på överskottsenergi, och bara från igår är det ju enorm skillnad! Igår kände jag knappt igen henne, så pigg och stökig var hon :o:eek:, men idag var hon som vanligt, en lydig atombomb! :d:love:

Min skurk har varit så snäll o medgörlig, trots att han varit väldigt pigg o framåt. Men nu sen han fick bättre kondis o blivit lite starkare har han tagit sig ton lite! :p Jag är nog lite mesig också vill inte kräva för mycket av honom... Så nu ska det börja trimmas lite mer på allvar!:)

Jag skulle också vilja börja rida igen nu men jag får allt hålla mig ett tag till. Men han kommer nog få följa med som handhäst lite då och då:)

Just nu känns det svårt att planera vårterminen eftersom det är alldeles för halt hos oss för att åka iväg med transporten. Men om några veckor ska jag iaf börja rida ut och sen får vi se när vi kan komma oss iväg och träna för det är det som är tanken. Åker på semester i mars så då blir det iaf en naturlig vila på några veckor:) Sen får vi se om vi kan starta en liten träningstävling nu på våren:)

Känner mig peppad iaf! Och längtar till det här:
30920977.jpg

Ja jag är också frustrerad över att jag är fast på gården pga vägarna, ville ju löshoppa mer! :cry: Men vädret och ny kvarka som legat kvar hos några av hästarna :grin: gör att vi får vänta ett tag! :(

Men men, nu har vi iaf fått fart på tömkörningen igen! A är riktigt studsig men idag gjorde vi massor av övergångar och hon bär sig fint på volten, tar verkligen för sig och man märker att hon verkligen njuter av att få jobba igen! :laugh: Till slut flöt hon fint och man märkte knappt övergången till ny gångart :d, vi fick även till ett par snygga och samlade galopp till skritt, skritt till galopp och många från trav och upp/ner, allt i form och med bra aktivitet, då blev mamma glad! :love:;)

Jag skulle säga att galoppen är hennes bästa gångart, stor och rund uppför! Men skritten och traven är inte heller dåliga, hon har ett bra övertramp i skritten och när hon verkligen jobbar i traven kan jag knappt se mig mätt! :love:

Vilken gångart är eras bästa och vilka jobbar ni med för att få bättre kvalité i?

Senast ändrad:

Ja det är tråkigt att dom har kvarka. Men sen är det ju bra att det är snö för att rida ut i detta är ju underbart! Har ridit mina två gamlingar idag och det finns inget bättre än att pulsa runt i snön och ta en riktig snögalopp! Men vi har ändå tur som har fått plogat runt ängarna så att man kan rida mer och inte slita ut hästarna för mycket.

Påtal om att slita ut så har jag kollat igenom min almanacka och min lille har då inte fått slitit ut sig under dom senaste månaderna iaf. Sen i augusti har han ridits 33 gånger och kanske ett 10 tal gånger till fått gå promenad eller galopperat lös i paddocken. Nu är han inne på sin 3:e veckas vila och han får vila en vecka till sen så sätter jag nog igång med att rida ut kortare turer igen. I mars blir det 3 veckors vila igen när jag åker till thailand. Så han lär inte ta ut sig:)

Min häst har en bra skritt men traven är hans bästa gångart. Jag har tidigare tyckt att galoppen har varit lite sisådär men nu under hösten/vintern har den blivit mycket luftigare så den är inte alls så tokig. Tror nog att det kan bli bra i slutändan. Galoppen kanske utvecklas jättefint efter några härliga snögalopper:devil::angel:

Låter inte dumt att få åka iväg några veckor och se något annat.

Nova har lite problem med tandlossningen så hon har ätit lite dåligt några dagar. Har pratat med vet men hon tyckte jag skulle avvakta någon dag till och se om den trillar ut av sig själv. Annars kommer hon ut och kollar henne.
Idag har hon ätit bättre och verkar piggare, men jag har inte hittat någon tand.
Så hon har fått lite extra vila nu, så jag kommer försöka rida henne lite mer under våren.
Här rider jag ju mest ut i skogen så vi har inte kommit så långt med dressyren. Är nöjd med att hon kan start, stanna, förhållningar och galoppskänkel (tar rätt galopp i ca 90 % av fattningarna).
Har ju inte sett hur hon rör sig under ryttare så ofta, men hennes trav är väldigt mjuk.

Vilken gångart är eras bästa och vilka jobbar ni med för att få bättre kvalité i?

Galoppen, den är bara :love: Just nu jobbar jag inte på det sättet att få kvalité i någon gångart, utan mer basic, men kvalitén blir bättre ju mer lösgjord han blir under passet.

Mitt mål innan avställning i mitten på januari var att lära honom galoppskänkel och det har jag uppnått nu :) så det är bara å befästa, befästa och befästa.

Ne det kommer bli jätteskönt:) Var ju iofs i västindien i november men det är ju kul att resa så man får passa på:)

Idag har jag varit duktig och varit i stallet hela förmiddagen och mockat hela stallet! 17 boxar så det är bättre än att gå på gym. Hur mysigt som helst att pyssla runt och sen ut och rida några hästar:)

Var tvungen att ta kort på dom när jag gav dom lunch:)
stohagen:
31972682.jpg

Allra sötaste Plutt!
31972683.jpg

Våran dam galopperar väldigt ogärna när det gäller paddock eller ridhus. Ute går det som en dans,tycker nog att hon tre bra gångarter ( när det funkar).
Vi märker att vintervilan gör henne gott.Tror att vi införde den i rättan tid.Tanken är att hon ska vila hela januari ut.
( märkte det på henne både mentalt och fysiskt att hon var trött, med tandfällning på det hela)
Hon fick beröm av hovis, hon har aldrig skött sig så bra förut:love:!Hoppas att arbetet som vi lagt ner på henne äntligen ger resultat.
( Hon har ju varit väldigt jobbig för hovslagaren efter sin hålväggsoperation)

I dag var vi ute på en solig promenad i -13 gr. Plötsligt dyker det upp en flock hästar på rymmen. Tänkte att lilla damen kanske skulle stressa upp sig och ville springa med , men inte då, hon lyssnar och står stilla jämte oss. Ser att flocken om tre stora och en åring galopperar i riktning mot stora vägen.
Vi hade ingen aning om vilka hästarna var,som tur var fanns det en man som visste vilka hästarna var, att dom hörde hemma två km. därifrån. Till våran stora lättnad löste det sig och dom kunde fångas in.

Lägger in några vinterbilder.
Nova som räcker ut tungan.
DSCN0622.jpg

DSCN0621.jpg

En bonusbild på min andra häst.
DSCN0610.jpg

Skritten är definitivt bäst på min herre, traven behöver förbättras medan galoppen blir bättre och bättre :)

Finns det nåt sånt för ponny? Hur går det till? Har dålig koll på annat än halvbloden... :angel:

KL
Idag var vilan slut för Queenie!
Jag och tjockis var ute på tur med två hundar i sällskap! Eftersom hundarna var med kunde jag inte rida varken länge eller särskilt hårt, en är valp på fem månader så hon ska ju inte göra allt för ansträngande saker än. :) Så det blev bara ca tjugo minuter med skritt, övergångar till trav och en kort galopp.
Ponnybusan kickade åt hundarna en gång första gången de sprang förbi, men jag var snabb och rappade till henne direkt (kände tidigt att det var påväg) så sen la hon bara öronen bakåt när de kom för nära.
Queenie skötte sig hur som helst bra, hon blev lite stressad av hundarna ibland och ville springa av sig, så det blev mycket taktande och mycket huvet rakt upp. Men på slutet blev hon mjukare och lyssnade. :) Mötte två skotrar också, första gången! Som tur var var vi på en grusväg då så det var brett och gott om plats. Första skotern kom bakifrån och då blev hon skraj. Men jag red upp på en infart och vände henne så att hon kunde se den, och då var det inga problem!
Andra skotern kom ut från rid/skoterleden precis innan jag skulle in på den, och då brydde hon sig inte nämnvärt. :)
Får se om jag hinner med en tur imorrn också - utan jyckarna...

Jaa visst finns det för ponny! kolla ungponny.se ;) De visas löshoppade och gångarterna uppsuttet.

Jag har fyraårs som mål med iallafall två av mina 07-or :laugh:

En har gått in på vila nu, en är igång sedan 3 veckor och en ska sättas igång nu :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar