07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Så datumet är spikat nu, fint, då kan man börja planera lite upplägg inför året nu.

Jag kommer sätta igång i början av februari, 4pass i veckan, rida två vila en rida två vila två (dressyrträning 1g i veckan hoppträning varannan vecka. Var åttonde vecka ställs han helt sen 6 eller sju veckor över sommarn sen kör vi igång med samma koncept igen och förhoppningsvis infaller kvalitén vecka 4-5 i våran åtta veckor period.

Målet för året år att kunna visa kvalitén med bra resultat på gångarterna, målet är att hoppa uppsutten men det är mest för att kunna göra det där har vi inte samma önskan om resultat även om det skulle vara kul. Utöver detta ska vi visa på fyraårskvalet i dressyr som brukar vara i slutet av augusti. Sen får vi se vart det bär. Någon liten hoppCR under våran och sommaren bara för att komma ut bland folk men något helt dressyrprogram blir det inte förrens senare i höst vill ha 100kontroll på alla delar innan vi ger oss på programmen, sen att han är ganska stor både i kroppen och framför allt i sina rörelser så vill vi inte pressa honom för mycket. Staketen har vi redan känt på och dom bryr han sig inte om ett smack så det känns bra.

Så var årets första ridtur avklarad. Eftersom sadelgjorden på något mystiskt sätt (:angel:) blivit för kort så fick jag rida barbacka. På en häst som vilat i två månader. Dessutom red jag med sidepull... :crazy:

Men finaste Ariel var lika snäll som alltid, vi skrittade en halvtimme och visst var hon pigg, men inte värre än vanligt. :love:

Här syns hon med sitt nya pannband (som jag vunnit):

110102-002_124914340.jpg

Så söt!

Gisses nu har vi fyraåringar! Tiden har gått alldeles för fort!
Min plan för 2011 med min Plutt är att först börja träna för tränare igen när man nu kan ta sig ifrån stallbacken. Sen blir det fram igenom att starta en LC dressyr och någon blåbärshoppning.

Nu har min lille vilat i en månad och kommer så smått få komma ut på små ridturer i skogen och tömköras hade jag tänkt. Så ifall jag hinner så blir det lite tömkörning i morgon. Men närmsta månaden kommer han att få gå på halvfart och vi kommer att ta det väldigt lugnt. I februari kommer jag rida 4 dagar i veckan med minst ett pass i paddocken och resten ut eller tömkörning. Sen vila i mars igen.Så långt har jag kommit i min planering just nu! Detta självklart om inget oförutsett händer:)

Hmmm... Hur gör ni för att få bilderna att synas direkt i texten (utan att behöva trycka på länk)?

högerklicka på bilden och sen står det typ bildinfo. Sen kopierar du bara URL adessen och klistrar in texten i den rutan som kommer upp när du trycker på ikonen med ett litet berg på.

*kl*
Lite bilder på min pojke i hagen, tagna igår.. Red ut barbacka ifredags och hade det mysigt, tog galopp en bra bit på hemvägen, njöt som bara den i det underbara vädret! :love: Idag har jag varit en sväng i Ullared så imorgon ska Cero få prova lite nya "kläder". Han står tills löshoppningen på onsdag, därefter vila :)

84211_1293917813.jpg

70998_1293917817.jpg

Han passade på att smaka lite på min pojkvän som var med och tog lite bilder ;)
27895_1293917816.jpg

Söthästen! :love:

Idag vart en himla lyckad dag! :laugh:
Först var Amazing sur och ville för första ggn inte komma in, utan vände när jag kom! :eek: Där fick jag tydligen för att vi inte har kunnat träna så mycket det sista...

MEN

När jag väl fått in henne efter en stunds snöpulsande :angel: så kom jag på att jag glömt tränset! :devil:
Så jag fick helt enkelt longera henne i kapson med inspänningar och HERREGUD VAD BRA DET GICK!
Amazing tuggade och slickade sig om munnen, mös & frustade i en trevlig form och jobbade på trots snö och lite ojämt i marken! Duktiga tjejen min! :love: :bow:

Hon har aldrig jobbat så fint i kapsonen innan, har mest sprungit runt och inte fattat grejen.. :laugh:

Ska du börja löshoppa igen snart? Såg på deras hemsida att dom har startat igång verksamheten igen:)

Tycker det såg bra ut för att vara en av de första gångerna, man ska inte göra det svårare än sådär... och framåtbjudningen går inte att klaga på, visseligen galopperar inte hästen efter hindret men den tänker framåt iaf, det syns och är huvudsaken.

Och duktig tjej som kan rida (och hoppa) 3-åring trots sin egen låga ålder :)

Tycker det ser jättefint ut! Duktig ryttare för att bara vara 13 år. Det ser lätt och fint ut alldeles lagom för att vara andra gången han hoppar:)

Idag var vilan slut för min lille Plutt och han blev tömkörd i ca 15 min i paddocken.Han kändes jättefin och har mognat ännu lite mer efter vilan. Även fast han var lite väl pigg vissa stunder och trodde att han var en av hästarna på spanska ridskolan när jag råkade pressa honom lite för mycket en gång så gick han otroligt mycket stabilare än innan vilan och han visste vad det handlade om.

Nu har vi tyvärr isgata på våra vägar så jag ska nog ta och tömköra i paddocken någon gång till denna veckan och sen ska jag se om det går att bege sig ut och rida på ängarna. Annars får det bli att promenera ut, för att sitta på om det ska vara såhär halt vågar jag inte eftersom han var som bambi på hal is när jag skrittade av honom idag. Men det ska bli kul att ha igång honom ett par veckor nu igen och han verkar tycka detsamma:)

GOSH! Man börjar ju nästan må illa när man ser hur äckligt aktiva ni är ;)

Nej, har har min ambition och inspiration och lust trytit ett tag...för länge tycker både Bäs och min mamma som sköter insläppen i stallet -Bäs vill inte in, hon vill busa.

Har nu lovat att börja med henne igen.

Så på Trettondagsafton sätter vi igång igen (hoppas jag), longering och uppsittning innan måndag.

VI hann ju inte så långt i höstas innan sadeln helt plötsligt på 1 vecka slutade passa, har letat efter ny men gett upp. Började rida i mammas Torsion på henne i nov (?) o sen blev det väl 4-5 ggr sen kom det MASSOR med snö. Kändes inte ok att låta lilla damen plumsa runt där i 50 cm snö och ingen kondis.
När snön kom, var era i kondis? Eller körde ni på ändå med de små som kanske inte var helt igång? Rakat? Eller täckat?

Har varken eller, tänkte slippa raka men täcke på vid svettig kan jag ju def. tänka mig (står i utebox).

Kan försöka hänga lite mer här och peppras utav inspirationen som det faktiskt ger! :love:

Ariel hade precis fått ledigt när snön kom och eftersom hon går i lösdrift så har hon fått pulsa i snön efter eget tycke. :laugh:

Eftersom hon vilat i två månader så har klippning inte varit aktuellt, men om det blir så att hon svettas mycket nu när hon sätts igång så kommer jag klippa. Beroende på hur mycket som måste klippas bort så blir det antingen med eller utan täcke. Måste bara köpa ett bra täcke som hon kan ha dygnet runt. :angel:

oxo och underbarn - tack! Hur länge ska man hålla på med detta innan man tar nästa steg och kör två pyttehinder på raken t.ex ? Räcker med upphöjda bommar egentligen, men ni förstår min tanke? När kan man höja kraven? Just denna häst är den av mina med minst framåtbjudning så jag tycker han är rätt seeeeg, han är så jämt, har varit sen han var föl. Det är hans personlighet helt enkelt... Lugn ferdinand som hellre luktar på blommor...

Busigdemon - Jag varken rakar eller täckar. Jag vill inte rida mina småhästar så hårt att de ska behöva det. Till nästa vinter lär jag göra det men än så länge är de fortfarande barn på lösdriften :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar