Sv: 07rnas tråd nummer 7.
Är din också i ponnystorlek? Jag har ju också en 2006a som egentligen passar mer i den här tråden eftersom nästan alla mina 07'or har kommit längre än henne
Jag drömmer om att ha samtliga mina 2007'or klara för kvalitets i sommar. Två av dem gick treårstestet och alla är inridna i samtliga gångarter och grundutbildas så förhoppningsvis så....
Både ponnystorlek och ponnyras =) Har en welshponny, dvs sektion B. Han växte dock över 'sektionsmåttet' för länge sen, och är 'för stor' för att vara en sekt B. De får vara max 137.5 cm, och min är kring 145 cm. Inte mätt på ett tag men klar D-ponny.
Han ligger dock extremt mkt efter, snart kommer tråden för 08-orna gå om oss känns det som
Han fick tyvärr fång som treåring - innan inridningen, så det året gick bort. Sen hann jag inte mer än att i princip se fram emot att äntligen få sätta igång (ngt försenat, jag förlorade en annan häst mkt tragiskt i nov samma år och blev under isen där), så fick han fång igen - mitt i vintern och med en meter snö. Dock lindrigare anfall, och vi fattade inte att det var fång då. Han var halt på ena fram till och från, var in på klinik utan att de blev klok på vad det var.
Så, där rök resten av vintern. Jag hann rida en handfull gånger i mars men det var det. Han var insutten innan, och nu hann jag skritta ett par turer samt några steg trav (och en ofrivillig galopp) innan det var tillbaka till snörskritt.
Sen borde historien fortsatt med att han reds in ordentligt under senvår/tidig sommar och gick från klarhet till klarhet. Men då lyckas det lilla livet busa omkring såpass i hagen att hans gång som annars är ett plus (mycket stor och rörlig gång) bli ett minus och han fick blödningar i båda gaffelbandsfästena. Och senare upptäcktes nytillkomna pålagringar båda framkotorna, troligen pga att han landade så fel och vinkeln blev så fel när han hade ont i gaffelbanden. Svårt att veta men inget roligt besked alls på en så ung och 'orörd'.. Där nånstans undrade jag om han NÅGONSIN skulle bli inriden, eller ens fylla 5.. Men det är en glad och positiv 'liten skit' med enormt bra temperament, och som själv hela tiden tyckt att det är inga större fel på honom inte, och gärna bockat, galoppat och skuttat om han bara fått. Så jag valde att ge det en chans.
Var konvalescent och stod på box hela sommaren och hösten. Fick i mitten av november klartecken att gå ut i hagen igen. Fri skritt i snöre utöver det, och så då börja skritta uppsuttet. Han reagerade en del på att få komma ut i hagen och snöhelvetet när den kom, så jag har väntat ut det.
NU är han ute med kompisen i hage igen, reagerar inte på det (dvs torra, fina ben) och nu ska jag alltså få börja kravla upp igen. Halleluja. Dock är det order på att 'göra som om han vore tre år och inte inriden, börja om, och 15 min uppsutten skritt 3 ggr/vecka'. Snörskritt får han hur mkt och ofta som helst dock, alltid något (kan ju tömköra etc).
När vi skrittat uppsuttet 15 min/gång 3 dgr/v i ett par mån och börjat med några steg trav här och var är dte återbesök, och sen får vi se..
Så, det är verkligen ur många aspekter ett 'dröm-mål' med kvalitets. Dels att övht 'hinna bli färdig' - och dels att han övht blir såpass bra..
Sötponnyn in person (sorry bildbomb)
Från i somras innan konvalescensen
Och från en av de där få ridturerna vi hann med i mars (?) 2010: