07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

På onsdag är det löshoppning i ett ridhus nära oss så det är tanken att Cero ska dit och skutta lite, därefter ställer jag av Cero på vila. Börjar skolan igen 10/1 och jobbar 8-9/1, så får han stå några veckor :)

Kanske ska tillägga att samtliga mina treåringar är av ponnystorlek men tyvärr måste gå utom tävlan eftersom de är araber och araber går under ASVH
:( Jättedumt tycker jag då de flesta araber sällan är över 155 och inom ponnyerna får man även tävla årgångstävlingarna med övervuxna ponnyer. Bättre det än att tvinga alla dessa små 146 cm araberna att gå mot halvbloden.

Mina araber som är födda 2007 är 142, 146 och 148 cm. Damen född 2006 är 159 cm och valacken född 2005 är 147 cm.

Fast det du talar om är väl kvalitén? Där de visas i löshoppning och uppsuttna gångarter...

Jag tänker visa på kvalitén, det är han garanterat redo för nästa höst om han håller sig frisk. Om han visas som hopp eller dressyrhäst beror på vad han utvecklar mest under året, vi får alltså se om han ska löshoppa eller hoppas uppsuttet.

Championatet har jag sikte mot med reservation för att han måste kännas redo för det och långt ifrån alla 4-åringar är det. Tänker visa honom på något kval i dressyren även om han saknar vad som krävs för att komma vidare till final, mest för skojs skull alltså. Målet är att han ska hinna kvala till finalen i fälttävlan, men det är en lång väg och mycket att lära sig för en 4-åring. Då måste han både göra ett vettigt dressyrprogram, hoppa 1 m banor och debutant terräng så han hinner göra en godkänd tävling innan hösten. Och det försöker jag mig bara på om han verkar tycka att det är lätt. Annars räcker det med startfälttävlan och möjligtvis någon debutant på hösten.

Har ngn här tänkt att starta i 4 års championat nästa år?

Jag får inte göra det, så jag satsar på att visa henne 2 gånger under 2010 och hoppas på att inte komma sist. :D
(Amerikanska domare skriver inte omdömen. De ger bara en placering jämfört med andra startande i klassen.)

Jaa det har du nog rätt i, jag rör ihop saker och ting :D

Kvalitets för fyraåringar, heter det samma som för ponnyer? Jag visar ju mina som ponnys så jag undrar vad jag ska svara när folk frågar :p

Jaa visst finns det för ponny! kolla ungponny.se ;) De visas löshoppade och gångarterna uppsuttet.

Jag har fyraårs som mål med iallafall två av mina 07-or :laugh:

En har gått in på vila nu, en är igång sedan 3 veckor och en ska sättas igång nu :)

Jag har kvalitets (ponny får ju gå som 4 eller 5-åring - men 5-åring får inte utmärkelse, min är ju ett år äldre än era så han är 5 nästa år) som 'drömmål'. Men det beror helt på hur han känns, och om han håller sig frisk. Samt om det övht känns som att det inte är en idiotisk ide att han ska hoppa övht.

Så många om och men, men det hägrar där i horisonten som en morot ;)

Är din också i ponnystorlek? Jag har ju också en 2006a som egentligen passar mer i den här tråden eftersom nästan alla mina 07'or har kommit längre än henne :p

Jag drömmer om att ha samtliga mina 2007'or klara för kvalitets i sommar. Två av dem gick treårstestet och alla är inridna i samtliga gångarter och grundutbildas så förhoppningsvis så.... :)

Är din också i ponnystorlek? Jag har ju också en 2006a som egentligen passar mer i den här tråden eftersom nästan alla mina 07'or har kommit längre än henne :p

Jag drömmer om att ha samtliga mina 2007'or klara för kvalitets i sommar. Två av dem gick treårstestet och alla är inridna i samtliga gångarter och grundutbildas så förhoppningsvis så.... :)

Både ponnystorlek och ponnyras =) Har en welshponny, dvs sektion B. Han växte dock över 'sektionsmåttet' för länge sen, och är 'för stor' för att vara en sekt B. De får vara max 137.5 cm, och min är kring 145 cm. Inte mätt på ett tag men klar D-ponny.

Han ligger dock extremt mkt efter, snart kommer tråden för 08-orna gå om oss känns det som :crazy: Han fick tyvärr fång som treåring - innan inridningen, så det året gick bort. Sen hann jag inte mer än att i princip se fram emot att äntligen få sätta igång (ngt försenat, jag förlorade en annan häst mkt tragiskt i nov samma år och blev under isen där), så fick han fång igen - mitt i vintern och med en meter snö. Dock lindrigare anfall, och vi fattade inte att det var fång då. Han var halt på ena fram till och från, var in på klinik utan att de blev klok på vad det var.

Så, där rök resten av vintern. Jag hann rida en handfull gånger i mars men det var det. Han var insutten innan, och nu hann jag skritta ett par turer samt några steg trav (och en ofrivillig galopp) innan det var tillbaka till snörskritt.

Sen borde historien fortsatt med att han reds in ordentligt under senvår/tidig sommar och gick från klarhet till klarhet. Men då lyckas det lilla livet busa omkring såpass i hagen att hans gång som annars är ett plus (mycket stor och rörlig gång) bli ett minus och han fick blödningar i båda gaffelbandsfästena. Och senare upptäcktes nytillkomna pålagringar båda framkotorna, troligen pga att han landade så fel och vinkeln blev så fel när han hade ont i gaffelbanden. Svårt att veta men inget roligt besked alls på en så ung och 'orörd'.. Där nånstans undrade jag om han NÅGONSIN skulle bli inriden, eller ens fylla 5.. Men det är en glad och positiv 'liten skit' med enormt bra temperament, och som själv hela tiden tyckt att det är inga större fel på honom inte, och gärna bockat, galoppat och skuttat om han bara fått. Så jag valde att ge det en chans.

Var konvalescent och stod på box hela sommaren och hösten. Fick i mitten av november klartecken att gå ut i hagen igen. Fri skritt i snöre utöver det, och så då börja skritta uppsuttet. Han reagerade en del på att få komma ut i hagen och snöhelvetet när den kom, så jag har väntat ut det.

NU är han ute med kompisen i hage igen, reagerar inte på det (dvs torra, fina ben) och nu ska jag alltså få börja kravla upp igen. Halleluja. Dock är det order på att 'göra som om han vore tre år och inte inriden, börja om, och 15 min uppsutten skritt 3 ggr/vecka'. Snörskritt får han hur mkt och ofta som helst dock, alltid något (kan ju tömköra etc).

När vi skrittat uppsuttet 15 min/gång 3 dgr/v i ett par mån och börjat med några steg trav här och var är dte återbesök, och sen får vi se..

Så, det är verkligen ur många aspekter ett 'dröm-mål' med kvalitets. Dels att övht 'hinna bli färdig' - och dels att han övht blir såpass bra..

Sötponnyn in person (sorry bildbomb)

Från i somras innan konvalescensen
hull28maj1.jpg

Och från en av de där få ridturerna vi hann med i mars (?) 2010:
lillenuppsuttet20mars20q.jpg

lillenuppsuttet20mars20.jpg

lillenuppsuttet20mars20z.jpg

Senast ändrad:

Usch nu gjorde du mig stressad! ;) Aja, ska skrittas ett tag nu till att börja med så jag hinner nog knåpa ihop nåt bra! :D

Hade varit skoj o se hur andra planerar inför säsongen!

Förlåt att jag missat att svara på det här! :o Du skall inte känna dig stressad, jag är en planeringsfreak så jag är lite konstig. :p

2011 har jag lagt upp med upp till fyra uppsuttna pass per vecka, där det optimalt blir ett travintervallspass, ett galoppintervallspass, ett skrittpass på 1-2 h samt ett pass på ridbanan för tränare.

Jag har äntligen införskaffat mig en pulsmätare :banana: som jag skall ha riktigt roligt med framöver. På Ariel blir det till att hålla oss inom aerobt arbete, dvs omkring 70-120 spm.

Sedan har jag lovat mig själv att försöka bli bättre på att longera, tömköra och löshoppa, men vi får väl se. :angel: Någonstans skall man ju ha tiden också och det lär inte bli mer av den varan jämfört med 2010.

Det stora målet för nästa år är att åka på ridsemester upp till mina föräldrar. Där finns fantastiska träningsmöjligheter, så upplägget blir nog skritt i uppförsbackar + asfalt varannan dag och intervallträning på milsvida grusvägar varannan dag. Något jag drömt om i många år, så det skall bli riktigt härligt att äntligen genomföra. :bump:

Gott Nytt År allihop, om nio timmar har vi fyraåringar! :eek:

Hm, mina mål för 2011 med minstingen är någon/några hoppträningar och ev ngn låg cr nu på våren. Någon terrängträning vore trevligt att få till också fram i maj. Sen lite vila juni-juli och sen om allt känns bra någon startfälttävlan på sensommaren/hösten.
Inga årgångstävlingar/visningar som mål.

Jag går dock hela tiden på hur det känns, både för mig och hästen och jag skyndar långsamt. Kommer nog även i år hålla mig till aktivitet ca 3 ggr i veckan när vi är igång.

Senast ändrad:

Fyraåringar......... Hur hände det!? :eek:

Tack allihopa för info om visning av ponny! :bow: Ska läsa på lite mer och försöka komma iväg på det! Blev ju inget treårstest för oss tyvärr, men vore kul att visa henne nån gång för hon är riktigt fin! :laugh: Men då måste magen bort... :angel:

Nu kommer ni få se en himlans massa kort på egul liten häst, jag har köpt mej en kamera i julklapp!!!! Här kommer ett par bilder, sista dagen som 3åring....

Taget ur film, därav kvaliten
ibba-nyr-2010_124535850.jpg

Leader of the pack!
pc310049_124536485.jpg

pc310047_124536194.jpg

Gott nyått år på er alla!!!

Fyraåringar......... Hur hände det!? :eek:

Ja du, DET är något jag undrar också. Tycker att det var igår som jag ringde det där samtalet mitt i natten till min stackars kollega som akut fick komma in och byta av mig på jobbet så jag kunde åka till stallet och välkomna min lilla till världen.

Fy vad nervös och orolig jag varit under åren, hur skulle jag klara att fostra en unghäst till att bli en bra vuxen häst, än mindre rida in. Trots det så har jag en iaf hyffsat väluppfostrad, rätt så trevlig OCH inriden häst i stallet. Visst kan saker fortfarande gå fel men jag tror att vi har en rätt så bra grund att falla tillbaks på åtminstone. :)

Jag har lagt upp några mål under 2011, han börjar året med vila då som sagt och vilar tills mitten-slutet av februari. Därefter igångsättning, konditionsträning i vagn med lite ridpass emellanåt. När snön försvinner är tanken att vi ska hoppa lite terränghinder som träning inför en pay and cross som jag hoppas genomföra i sommar.

Det andra målet är att ge sig ut på en LC-dressyr för erfarenhetens skull. I mitten av maj var planerna att vi ska tävla en lättklass i körning, dvs dressyr, maraton och precision, men det beror helt på när snön försvinner och man får träningsmöjligheter igen. Vi stressar inte utan är han inte mogen så väntar vi till året därpå (jäkla körtävlingar som bara är en gång om året!).

Alltså - LC dressyr, pay and cross och en lokal lättklass i körning! :laugh:
Hehe, i onsdags fyllde Cero 3,5 år och om några timmar fyller han 4... Det går fort ;)

Jag har en dröm att starta LC dressyr i april och juni samt LD hoppning i juni och augusti, men jag tror inte jag lyckas fixa mätintyg och då får vi snällt avstå tävlingar i år. :grin:

Hjälp... 4 år... och Effie och jag som knappt kommit igång.

Har i alla fall ridit några ggr i ridhuset i december så vi är på G igen efter min olycka och hennes kiropraktor behandlingar... Får ha en intensiv vår istället eftersom det blev mycket vila 2010...

Mitt mål är att vi ska komma igång ordentligt och börja rida för instruktör under våren och kanske delta i några låga clear-round hoppningar under sommaren.

Hade varit kul att visa henne men vi får se hur det går. Hade stora planer förra året som tyvärr gick om intet pga transportolyckan. Men nu lastar jag henne själv utan problem och kör regelbundet till ridhuset en bit härifrån.

Men jag har ju tänkt ha henne i typ 25 år, så vi har tiden på vår sida :banana::banana:

Såg nu att kvalitetsbedömningen på Plönninge är 13-14 september, så... jo det ska vi nog kunna ta oss till... och förhoppningsvis hoppa uppsuttet...

Mina mål under 2011 blir till att börja med åka och få lite fler nålar i ryggen och sen såklart att ryggen blir helt bra! Efter det sätter vi igång lite lugnt för att sedan komma igång med dressyr träningar och jag ska försöka ta mej i kragen och även åka iväg på lite hoppträningar! Innan sommaren tänker jag att jag ska ha statat någon LC blåbärs dressyr. Innan nästa nyår är målet att ha tävlat LB med godkända betyg och kanske att typ hoppat någon banträning på typ 60cm :D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar