07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Med en häst där man inte vet om det kommer att bli slängtrav eller galopp eller nåt mittemellan och framåtbjudningen är sådär så tycker jag att man kan börja med separata små hinder, sedan kan man sätta ihop småhinder till en liten bana (då har man fortfarande god tid på sig emellan hindrena men måste börja få iordning hästen till nästa uppgift men de separata hindrena gör att det aldrig spelar någon roll hur hästen landar osv).

Man kan börja med travbommar på backen, vanliga cavalettin (typ 3 st), så hästen får lära sig att bommar kan komma flera på raken. Sedan kan man tex lägga upp två bommar lite upphöjda med ca 3-3,5 m emellanm först trava över dem så hästen ser båda (inte så viktigt hur den kommer, bara så den förstår) och sedan testar man att galoppera över. Om den gör det och går på studs som den ska så kan man nästa gång testa att lägga upp 3 st cavalettin och göra om (trava över under uppvärmningen så den får se bommarna och sedan testa med galopp).

Min är också en Ferdinand men efter sommarvilan hade han fått egen framåtbjudning och i hoppningen tar han tag i hindrena själv på ett helt annat sätt än min andra unghäst. Innan han fick framåtbjudning så hoppade jag honom med draghjälp, och hoppade små stockar i skogen. Man får en helt annan framåtbjudning där. Så att hoppa in sega hästar på terränghinder är egentligen det mest optimala.

Tack :bow: för svaret!! :laugh:

Jag är inte så hemma på detta med inhoppning. Jag har mest hållit på med distans och dressyr förut men blivit alltmer hoppsugen :p

Grejen är den att samma lektion denna unghäst gick ville tränaren avsluta med att prova ta två hinder med några meters mellanrum. Jag som inte visste bättre lät henne bestämma och då stannade han på första ett par gånger innan han gick över, rätt trött, och det kändes inte direkt som något bra avslut på en för övrigt bra lektion. Han hoppade hindret på filmen några gånger samt gick cavaletti i början (det finns också på youtube om man söker på filmer med samma namn men nummer från 1-7) och så det mindre bra avslutet som inte finns på film tyvärr.

Mera input och tips är välkommet!!! :D

Spinner vidare lite...

Rätt kortfattat och konkret så tycker jag inte att man ska försöka sig på något med en unghäst som saknar motor som inte är svårare än att hästen kan ta sig igenom hela uppgiften i vilken gångart som helst... om hästen kommer in i undertempo och inte förstår så stannar den mitt i. Grundläggande fakta liksom.

Och om man då gjort övningen för svår så måste man gå ur den och börja om, vilket är nono. Bättre att övningen då är så lätt att hästen kan skritta igenom resten, för har den tagit sig in på ena sidan och ut på andra utan utbrytningar så har hästen inte förstått annat än att det gått bra.

När jag hoppade min nu på hösten (2 gånger innan vilan) så hade jag ett par fristående hinder uppbyggda och en liten serie med travbommar på backen. Jag satt upp och skrittade ett par varv, även över bommarna och runt hindrena. Sedan trav ett eller två varv åt varje håll innan jag gick på travserien ett par gånger per varv. Sedan galopp, något varv åt varje håll. Sedan travhoppning på ett litet räcke ett par gånger och sedan en liten bana i galopp. Alltså absolut inget uttröttande innan själva hoppningen, på så unga hästar får man fokusera på vad de ska göra bäst under passet och sedan lägga det först efter en mycket kort uppvärmning. Om man värmer upp för länge så är ju hästen trött när den ska göra det viktigaste av allt och gör därmed ett sämre jobb.

Min sattes igång idag efter sex veckor vila och nu ska hon förberedas för kvaliten och championatet och för hoppningsvis utvecklas hon som jag önskar.

Men då hinner man ju knappt lämna gården innan det kommer lite svett...min lilla tös ska ju igång igen nu o helst nu i inte till snösmältningen.
Men hon är ju Fluffig! Och på med sadel o stor matte på och extra adrenalinpåslag så blir det svett rätt fort. Vet ju hur man gjorde med sin gammelkuse (för flera flera år sedan) o då täcka jag bara efter turen.
De vuxna jag har hemma blir bara lite fuktiga under sadelgjorde nu när vi är ute så det är ju inge problem, men Bäs blir ju svettig, är ju så spännande o kul o lite jobbigt =).

Ska man bara ge upp o täcka henne oxå?

Ahaa men om hon svettas SÅ lätt så är det väl bara att klippa :) Alla är vi ju olika :) Mina går ute på lösdrift med björnpäls men klarar ändå ett halvtimmes pass i ridhuset utan att bli alltför svettiga. En vanlig skritt/trav runda utomhus svettas de inte alls på :)

Underbarn - TACK för svaren! :bow: :bow: Jag har lite att fundera på hör jag :p

*kl*

Idag blev det ett ganska tufft pass för Ariel. Vi pulsade i snön nästan hela ritten, det var väldigt jobbigt tyckte hon. :D Jag red barbacka, så jag tyckte också att det var lite jobbigt...

Rundan vi red var perfekt, först vanligt underlag, sedan allt mer snö (kothöjd, knähöjd och boghöjd) och slutligen en bit längs plogade vägen så hon fick skritta av sig all mjölksyra.

Vi blev omkörda av en buss på hemvägen och Ariel blev ganska rädd. Tjejen jag red med märkte ingenting, för när Ariel blir rädd så betyder det att hon spänner sig i hela kroppen och står stilla. Gissa om jag älskar den hästen! :love:

kl.

Idag har jag tömkört Plutten igen. Han gick riktigt bra trots barn som sprang omkring med en pulka efter sig:) Provade att flytta honom några steg i sidled och det gick bra:)
DSC00472.jpg

DSC00470.jpg

Jag har börjat sätta igång Chatsi igen nu. Hon har vilat en månad, och börjar bli rastlös nu, då hagarna inte är optimala för vilande hästar.

Longerade henne i förrgår och hon var odräglig, sprang runt med huvudet som en giraff, bockade och for. Tömkörde idag och tänkte att det skulle bli jobbigt, men hon gick super i fin form trots öppen tömsättning. Nu blir det 4 dagar ledigt igen medan jag är iväg och på måndag kommer hovslagaren och skor henne runt om så att vi kan brodda ordentligt. :bump:

kl

Qvintus 110101 - tänka sig att jag aldrig kan ta några proffsiga bilder. Men bättre än så här blir det inte. En riktigt liten björn har han blivit. Päls att må gott i och man att trassla in sig i.

164782_492030557347_585242347_5833429_2734597_n.jpg

Som halvblod känner jag dock kravet att göra något åt manen. Har ju förr haft mest araber, vilket är mycket praktiskt. Det här med att rycka man känns det som att jag inte har tålamod till med denna feta man (hans svans är som fyra stycken normalsvansar) och inte Qvintus heller, tålamod alltså. Jag köpte uttunningssax, så nu ser han ut som (inte på bilden) skabb gått i manen. Så då fick jag klart för mig varför uttunningssax inte skall användas.

Ridningen går utmärkt, men det är mest rakt ut i skogen i 20 min. Men nu börjar det bli svårt, för mycket snö. Men lite skall väl vara bra för att stärka häst. Jag är allt för feg för att ta ut hästkärran vintertid, men jag måste samla mod och sätta på nya vinterdäck med.

Ha det bra i snöyran!

Hälsning Maja

oxo och underbarn - tack! Hur länge ska man hålla på med detta innan man tar nästa steg och kör två pyttehinder på raken t.ex ? Räcker med upphöjda bommar egentligen, men ni förstår min tanke? När kan man höja kraven? Just denna häst är den av mina med minst framåtbjudning så jag tycker han är rätt seeeeg, han är så jämt, har varit sen han var föl. Det är hans personlighet helt enkelt... Lugn ferdinand som hellre luktar på blommor...

Busigdemon - Jag varken rakar eller täckar. Jag vill inte rida mina småhästar så hårt att de ska behöva det. Till nästa vinter lär jag göra det men än så länge är de fortfarande barn på lösdriften :)

Igår badade Qvintus i svett efter ridturen. Orsaken var inte hårdare ridning alls, utan temperaturväxling, från 20 minus till runt noll. Hittills har det varit underbart med päls och ridning. Inte en gnutta svett, men så igår. Jisses. Få se hur det blir idag när jag skall rida ännu mindre. För första gången skall jag köra två dagar på raken för att lägga till en fjärde dag i veckan, så därför lite mindre. Hoppas han inte blir lika svett.

Jag vill helst inte raka jag heller, men det går ju inte lägga ner nu ända fram tills pälsfällningen. Bättre då att raka lite på hals och bog, för att täcka om temperaturen sjunker igen.

Hälsning Maja

Mycket snö här med, i skogen går det att skritta och trava... och idag vräker snön dessutom ner...

...men skam den som ger sig :angel: idag var jag ute en sväng med mamma och tre hästar. Jag red barbacka på en (han hade vintertäcket med hals på sig, ville inte att han skulle bli blöt i all snö), hade en häst som handhäst (också den i full utemundering) och mamma red en. Idag lär de krångla en del med snöröjningen men i helgen tänkte jag ta någon tur till ridhuset.

Q vilar fortfarande i unghästflocken. Var där i måndags och hämtade honom för vaccination hemma i stallet. Han såg fin ut och betedde sig som vanligt. Sedan fick han åka direkt tillbaka till lekkamraterna.

Det finns lättare sätt att fixa en tjock man! Min tjej som är halvblod/PRE har defenitivt fått sitt hår från PRE sidan och manen är tjock och växer som ogräs :grin:. MEN på bla hööks finns en specialgrejj som jag nu inte kommer ihåg vad den heter men den är skit bra! En kam som man typ rycker med men ist för att rycka av manen skär man av den :)

Har varit ute på en kort tömkörnings runda med min tjej i snö stormen och igår fick hon dra pulka en bit. Inga problem. Dock har hon fortfarande ont i ryggen och equiterapeuten jag åker till har legat sjuk men snart ska hon få lite nålar så vi kan komma igång igen!

Usch har hon fortfarande ont i ryggen? Vet du vad det beror på?

Jag var också ute och tömkörde i snöovädret idag. Gisses vad jobbigt det var (för mig) att pulsa i den djupa snön. Flåsade som en blåsbälg när vi kom tillbaka till stallet. Men Plutten var lika pigg som innan och tyckte att det var kul att komma utanför paddocken tror jag:)

Min går ute på lösdrift med björnpäls. Han blir oftast svettig framförallt om det är lite varmare temperatur. Jag brukar skritta av honom lääänge så han hinner oftast torka när vi går in i stallet. Annars torkar han klart i stallet. Om dåligt väder väntas eller om han blir väldigt svettig och inte riktigt har torkat så lägger jag på honom ett fleecefodrat regntäcke. Annars får han gå naken.
Jag rider alla gångarter ute i snön. Det är oslagbart att galoppera i djupsnö.
Så nice och lilla gubben gillar det onekligen!

Japp en sträckning i armbågen som hon gått med länge. Hemska jag märkte ingenting, tyckte hon hänge lite i ena sidan men efter 10 mins uppvärmning var hon liksidig... Sen blev hon öm i ryggen och jag trodde det var ett tornutskott som spökade men icke. Hon har gått och spänt sig och förmodligen försökt stabilisera upp sig och fått ont av det. Sträckningen är utläckt och hon har fått akupunktur 1 gång med ET sa att jag förmodligen behövde komma en gång till för att hon skulle bli helt bra och lagom när jag ville åka tillbaka för behnadling nr två fick han influensan.... Hon har iaf lång ifrån så ont som hon hade innan första gången jag var dit så hon får lulla runt lite tills jag kan åka dit med henne!

*kl*
Min prins skötte sig super på löshoppningen, och promenaden dit och hem :) Är lite får, bl.a. en bagge med bjällra, som spökar till det i huvudet ibland på vägen ;) Men nu stog Cero och pratade lite med dom sen var det lugnt. Slutade på 1m, vet redan att han kan högre och han har ingen vidare kondition nu, så det blev bara lite roliga skutt innan vintervilan :) Han tyckte det var jättekul att springa lös och var nära att riva julgranen som står i ett hörn, haha! Tycker dock det var konstigt att de inte tagit bort den innan löshoppningen.

I början hade han lite väl mycket gas vilket resulterade att han tog hindren som studs en gång, så vi la dit en galoppbom för att sakta ner honom lite ;)

Film! :)

kl*

Hej! :) Har vart oaktiv här ett tag nu eftersom min ju vart skadad!
Men nu ska jag börja sätta igång henne igen och har en sak jag funderar lite på..

Rider alla här ut med sina? :) Alltså, skogen, fält osv..
Har ju som sagt bara haft henne i 2 mån och hon är inte riden mycket. Och eftersom hon är så svår så har jag aldrig försökt mig på att rida någon annanstans än i ridhuset!

MEN JAG VILL JU! Rida ute alltså :) Tänker att hon skulle tycka det var så kul att få slippa vara i ridhuset och kanske blir hon mindre busig (alltså inte försöker slänga av mig) när hon har massa ute att titta på?
Jag vet inte.. men jag har inte vågat än för jag är så rädd att jag ska ramla av och hon kommer lös.. ligger en stor väg väldigt nära :(

Hur gjorde ni när ni red ut i skogen i början? tips på hur jag kan börja göra det, eller är det kanske för tidigt?
Tacksam för svar! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?