Sv: 07rnas tråd nummer 7.
eget KL
Idag har jag äntligen kravlat mig upp igen. Förra försöket blev ju krishantering igen då sadeln snurrade.. Han är inte sutten på alls sen mars 2010.
Har köpt en supersmart hopfällbar pall på Hööks som är jätteenkel att ta med sig, just för det här ändamålet. Så när vi kommit genom byn (där jag ledde, idag är stora takrasdagen, det bara dundrar när det kommer sjok med snö och is av taken) - och jag pulsat genom 2 dm snö i 500 meter - de hade inte plogat, så ställde jag ner pallen. Pustade ett tag då svetten rann om mig. Hjälm och säkerhetsväst är inte designade för workout i 2 dm snö =/
Hängde lite och stod i en stigbygel - nu utan sadelsnurr då jag bytt koppjärn och dragit åt gjorden för kung och fosterland
Han var inte riktigt lika cool som han brukar, men eg inte speciellt brydd heller. Försökte backa 'ikapp' mig ett par gånger men inte mer, var sen lite väl taggad framåt kanske, men inom gränserna. Visade dock tendenser till bakskygghet, och jag beslöt mig för att köra lite uttråkningsmetoden. Så upp i stigbygel, skritta lite, gå tillbaka och hämta pallen, upp i stigbygel osv.
Sen satt jag upp. Gjorde väl inget sa Lillen, men försökta 'backa ikapp mig'. Iom att han var lite taggad innan, valde jag att bara sitta av, och så börja om, istället för att 'gå på' mer. Efter några försök gick det bra. Förutom att han prompt skulle gå uppe i snövallen, och INTE svänga ut på vägen fast jag bad honom. Antar det var/är någon trygghet där i snövallen? Men jag gillar det inte, dels sitter det eltråd där, och dels är det diken där det inte sitter tråd, så lätt han trampar ner ett ben (och blir rädd, matte ramlar av, bryter ryggen och döööör...)
Upprepade även på hemvägen, sista svängen gick han mitt i vägen, duktig kille. Han började dock ruttna på att vi hela tiden efter jag suttit av fick vända och gå och hämta pallen. Kan förstå det
Men helt obrydd att jag satt där, dock lite spänd/taggad överlag som sagt. Helt obrydd även när jag fick leta efter stigbygeln, halkade ur den, skramlade med toestoppern osv. Det är bra =)
Blev väl 10 gånger 'upp/ned' och 5 uppsuttna svängar med 5 - 15 meter skritt/gång.
På hemvägen genom byn (avsuttet) fick han träna lite mer. Grannen har ett snöslungeaggregat till traktorn när han plogar. Tänk er en GIGANTISK snöslunga som kastar snön flera meter upp i luften. Grannen körde på ena sidan en häck, och skickade snön rakt ut över Lillen. Eftersom jag är en brutal matte tyckte jag att det var lika bra han vande sig. Lillen tyckte han skulle springa hem, jag tyckte han skulle skritta. Och faktiskt, säger matte skritta så okej då får man väl skritta. Han taktade några steg men slutade vid tillsägelse. Duktig liten kille!