07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Min reds in i skogen, från första början har han bara ridits ute med inslag av banarbete så jag kan nog inte riktigt svara på frågan.. Just nu orkar jag inte rida till ridhuset (tar 15-20min) och träna, och paddocken är inte plogad, så jag rider/red bara ute, ställer av min på vila nu... Men ett förslag är att promenera, tömköra i skogen/ute? Rida ut med sällskap är alltid en bra början :)

Nu är ju Lillen inte riktigt inriden än, vi har skrittat ett par turer 2010, och travat några steg. Men allt är gjort utomhus, och jag rider in så. Ute från steg ett. När de rids regelbundet i skritt, trav och galopp ute - DÅ börjar vi snegla på ridbana/ridhus.

Delvis är det för jag inte HAR någon ridbana/ridhus - men jag har ju fält/hagar/ängar, så huvudanledningen är att ute får man så mycket bättre framåtbjudning helt enkelt.

Jag rider in mina helt själv utan både människohjälp eller hästdraghjälp dessutom (inte nödvändigtvis så att jag rekommenderar det dock), så extra viktigt det finns automatisk bjudning och 'styrfart'. Mina går nästan alltid själv sen med, så det är den framtida rutinen.

Lillen har jag ju visat bilder på från i våras, hans femte gång med ryttare.

De här är äldre och vet inte om jag visat den, men andra gången han övht har någon på ryggen, och första gången han har ngn på ryggen med sadel på, första gången utomhus (jag satt upp barbacka en gång inne i stallet innan). Han är 2½ år gammal:
lillenwintecwideuppsutt.jpg

lillenwintecwideuppsutt.jpg

Det här är min K (som inte finns kvar längre). Hon är 3 år på bilden och ute på sin tredje tur (finns en hel film om någon är synnerligen intresserad). Som synes inga problem alls med att 'göra allt ute direkt'.

importeradebilder2108.jpg

Och 2 år gammal och sadelvänjning, även det ute
importeradebilder5146.jpg

Så, för mina är det rutin, de vet inget annat i början helt enkelt =)

Våga prova, är den inriden och riden i ridhus/bana utan problem så ta med en trygg, rutinerad äldre häst som draghjälp så ska det väl inte vara minsta problem? =)

Jag gick o ledde hästen den rundan som vi sedan red.
Har bara haft hjälp att hålla en gång. Sen har jag provat o testat själv. Paddocken användes de första gångerna o sedan var grinden öppen så jag satt upp där men red ut.
Man ska så fort som möjligt ut med unghästarna.
// Linda

Jag har inte tillgång till ridhus på gården eller ridbana. Första uppsittningarna blir inhägnat och så snart jag känner att hästen förstår stopp ger jag mig ut i skogen. Brukar ju ut och gå med unghästar från hand. Så första gångerna jag sitter upp ute i skogen blir någonstans utefter vanliga promenaden där det finns bäst förutsättningar. Långt från bilar och gärna i skogen - ej öppet - på en väg där hästen förstår lätt vart den skall. Sitter då upp och rider en kort bit. Ser till att det blir en positiv upplevelse och när hästen är lugn och fin sitter av och berömmer.

Har ridit in ett antal hästar på detta vis. Rekommenderar inte att du efter att har ridit bara i ridhus sitter upp på gårdsplanen och ber den unga hästen att gå ut med dig på tur - inte utan annan häst i varje fall. När man rider ber man ju hästen gå först och det kan den unga hästen vara för osäker för. Så det kan bli krångel. Jag hoppar ofta av den unga hästen och tar den förbi läskigheter och visar att jag vågar, och det inte är farligt. Glada tillrop får den unga hästen ständigt från mig.

Hälsning Maja

Jag började rida ut ganska snabbt, så fort han var insutten, skrittad och travad och kunde broms och gas någolunda.

Jag började i ridhus och på utebanan hemma. Att jag inte började direkt ute i skogen beror på att vi inte har några fält eller andra öppna ytor som vi kan vara på. Sedan ligger vårat stall så man först måste rida på grusvägar för att komma till skogen. Dessa grusvägar är väldigt trafikerade och få bilister har hyfs nog att sakta ner från 70 (som det är på vägen) "bara" för att de möter en häst :grin:

Jag red nästan bara ut i början, han hade för dålig framåtbjudning för att jag skulle försöka mig på något annat.

Min leddes runt med mig på ridbanan (utan staket) sedan har han ridits ut med sällskap kanske 5 ggr innan jag började rida honom ensam. Han har dock gått som handhäst sedan han var 1 år gammal så jag är hyfsat säker på hans beteende i skog och mark.

Han gjorde i alla fall en strålande debut på träningstävling igår, 40 cm http://www.youtube.com/watch?v=3oSDx4AiqC8

Så här långt har han varit sjukt okomplicerad i allt, till första klippningen gick det åt 2 äpplen, sedan stog han bara och filosoferade när jag klippte. Hoppas att det håller i sig :D

Jahapp, då var man hemkommen från kliniken med ett tråkigt besked, han har ju inte riktigt varit okej i traven ända sen jag fick honom, men har inte förändrats något synligt sen besiktningen, som var u.a... Han har varit helt okej nu i snöträningen, men när vi åkte till ridhuset sist så var han värre än någonsin så beställde tid på kliniken.

Efter böjprov, longering, ridning, bedövning av kotleden och röntgen visade det sig att han har en början till pålagring i kotleden höger fram, man såg lite lite på röntgen, hon pratade även om "någon sorts inflammation", hon trodde att allting berodde på en olycka i hagen eller något liknande.. Tur att det inte är värre än det är, pålagringen är ännu inte en pålagring utan bara en början.. Var rädd att det skulle vara osteochondros. Nu sprutad med kortison + hyaulonsyra, återbesök om 3 veckor, får se om han blivit bättre då annars får vi spruta igen.. Står inne ett dygn, inte det roligaste tycker Cero :/ Men han får fri tillgång på hö nu det här dygnet sen imorgon får han gå ut igen, ensam dock så han tar det lugnt..

Cero har skött sig jättebra, lugn och fin, inget bråk alls. Fick lite lugnande inför röntgen dock så han skulle stå stilla.. Det konstiga är att han inte visat någon smärta, utan är pigg och glad, leker med kompisarna i hagen mer än gärna, så det var inte förrän vi gjorde böjprovet på nedre delen av h.f. som han reagerade lite när hon tryckte ihop honom, så då bedövade vi och han blev bättre, därefter röntgen.. Nu får vi hoppas att allting blir bra!

En bild på nerdrogad Cero inför röntgen, pappa fick vara med eftersom jag inte är 18 än på några månader...
165702_1505809451674_1427411894_31111139_3634219_n.jpg

Håller tummarna att han blir bra!

Min har ju tyvärr pålagringar kotlederna BF, så jag vet hur du känner dig =/ Men håller tummarna stenhårt!

Mina är också bara ridna ute! Queenie är riden en gång i ridhus för tränare, men annars är vi bara ute! Här kommer tre bilder från ridningen idag! Queenie var superduperjättemegapigg och vill bara springa! Så jag fick nästan ingen kontakt med en liten tickande bomb som tillslut hoppade rakt ut i djupsnön och därmed blev av med lite överskottsenergi helt av sig själv... ;)

Stallägaren har plogat upp ett spår runt lägdan som är ca 600 meter långt, plus en liten volt så det är typ vad vi kan rida på för närvarande... Men efter att hon pulsat snö fick vi till samlade galopper och lite finare trav. Så hon kan! ;)

31999135.jpg

En galopp innan hon lugnat ner sig, dvs det gick fort! Men mitt på "långsidan" såg hon nåt läskigt och hoppade ut från spåret så det tog nästan tvärstopp i snön! :D
31999136.jpg

Såhär mycket snö är det...
31999137.jpg

eget KL

Idag har jag äntligen kravlat mig upp igen. Förra försöket blev ju krishantering igen då sadeln snurrade.. Han är inte sutten på alls sen mars 2010.

Har köpt en supersmart hopfällbar pall på Hööks som är jätteenkel att ta med sig, just för det här ändamålet. Så när vi kommit genom byn (där jag ledde, idag är stora takrasdagen, det bara dundrar när det kommer sjok med snö och is av taken) - och jag pulsat genom 2 dm snö i 500 meter - de hade inte plogat, så ställde jag ner pallen. Pustade ett tag då svetten rann om mig. Hjälm och säkerhetsväst är inte designade för workout i 2 dm snö =/

Hängde lite och stod i en stigbygel - nu utan sadelsnurr då jag bytt koppjärn och dragit åt gjorden för kung och fosterland ;) Han var inte riktigt lika cool som han brukar, men eg inte speciellt brydd heller. Försökte backa 'ikapp' mig ett par gånger men inte mer, var sen lite väl taggad framåt kanske, men inom gränserna. Visade dock tendenser till bakskygghet, och jag beslöt mig för att köra lite uttråkningsmetoden. Så upp i stigbygel, skritta lite, gå tillbaka och hämta pallen, upp i stigbygel osv.

Sen satt jag upp. Gjorde väl inget sa Lillen, men försökta 'backa ikapp mig'. Iom att han var lite taggad innan, valde jag att bara sitta av, och så börja om, istället för att 'gå på' mer. Efter några försök gick det bra. Förutom att han prompt skulle gå uppe i snövallen, och INTE svänga ut på vägen fast jag bad honom. Antar det var/är någon trygghet där i snövallen? Men jag gillar det inte, dels sitter det eltråd där, och dels är det diken där det inte sitter tråd, så lätt han trampar ner ett ben (och blir rädd, matte ramlar av, bryter ryggen och döööör...)

Upprepade även på hemvägen, sista svängen gick han mitt i vägen, duktig kille. Han började dock ruttna på att vi hela tiden efter jag suttit av fick vända och gå och hämta pallen. Kan förstå det ;) Men helt obrydd att jag satt där, dock lite spänd/taggad överlag som sagt. Helt obrydd även när jag fick leta efter stigbygeln, halkade ur den, skramlade med toestoppern osv. Det är bra =)

Blev väl 10 gånger 'upp/ned' och 5 uppsuttna svängar med 5 - 15 meter skritt/gång.

På hemvägen genom byn (avsuttet) fick han träna lite mer. Grannen har ett snöslungeaggregat till traktorn när han plogar. Tänk er en GIGANTISK snöslunga som kastar snön flera meter upp i luften. Grannen körde på ena sidan en häck, och skickade snön rakt ut över Lillen. Eftersom jag är en brutal matte tyckte jag att det var lika bra han vande sig. Lillen tyckte han skulle springa hem, jag tyckte han skulle skritta. Och faktiskt, säger matte skritta så okej då får man väl skritta. Han taktade några steg men slutade vid tillsägelse. Duktig liten kille!

Neywaz: Jo känns ju mest bäst på den fronten. Men känns dumt då hon står i utebox o har ju trotts allt varit 30 minus o det är ju iaf 2 månader vinter kvar. Sen kommer det ju inte att bli mer än två pass i veckan. Samtidigt som jag slåss lite mer tiden då jag vill ha henne grundriden innan maj då hon åker till hingst tänkte jag. Kanske borde man vänta till mars o sen köra på? hm...

martineiversby: I brist på ridhus är jag ALLTID ute i skog o mark. På både gott o ont. Inrdingen sker där på gott =framåtbjud och variation, ont =frittfram för kusen om man åker av eller så hittar man lätt läskiga saker där.
men har ju ridit in hästar på bana förr, men tycker så fort broms o hyfsad styrning finns så ska man ut lite då o då, lite mer än i ridhuset iaf. tkr jag :)

Första gången jag satt på Pamilljah gjorde jag det i ett ridhus, annars har vi till 99% varit utomhus, förutom på lektioner för tränare. Red tom ut själv 3:e gången jag red henne, var helt enkelt tvungen i brist på sällskap. Hade dock gått i omgivningarna en hel del, både ensam och med henne som handhäst. Så hon var ju trygg ändå.

Jag har inte varit så aktiv i tråden, Pamilljah har haft vintervila och är på väg igång nu. Har även hunnit flytta hem henne till min nyinköpta gård och idag var hennes första lilla ridtur i omgivningarna. Hon tycker det är lite läskigt men är en otroligt framåt häst som blir nyfiken ,och därför för det mesta kan övertalas till att gå förbi det läskiga. Hon och hennes två kompisar verkar tycka att deras nya hem är helt ok, iallafall hoppas jag det!

Ska även bli ägare till en till 07:a. California e. Ol Metta. Helt grön, så till våren stundar inridning av henne och mer utbildning av Pamilljah :) Slänger in några bilder på min nya röda skönhet

omeletten2_126026848.jpg

omeletten3_126026916.jpg

Min sambo tycker att hon är ful den jäkla knäppgöken, jag längtar som sjutton tills hon kommer hem, hon är ju supersöt!

Vad tråkigt för er. Inte vad man hoppas för sin unga häst.

Hälsning Maja

*kl*

Idag blev det mer snöpulsning med Ariel. Hon jobbade på riktigt bra, jag gillar hästar som man inte behöver driva på. :p Åter i stallet var hon faktiskt lite fuktig om bogen, så vi får väl se om hon behöver klippas längre fram när träningen ökar.

Vi hade även ihopsläpp med en ny häst i lösdriften, så jag fick några hyfsade bilder på Ariel (och massor med dåliga...). Inga actionbilder dock, det var ett väldigt lugnt ihopsläpp.

110108-038_126147279.jpg

Han kanske inte bara begriper sig på det här med klippta hästar. Och visst ser de roliga ut. Qvintus fick sig idag en mesklippning. Hoppas det räcker - bara bringa och undersidan av halsen. Han ser sååååå rolig ut.

Du skall se att det blir annat ljud i källan på din sambo när hon är i blänkande foxig sommarpäls, galopperande i hagen musklad och fin. :D

Hälsning Maja

KL
Idag har vi varit ute och plumsat i snön. Det kom massor med ny snö häromdagen så våra upptrampade vägar fick trampas upp igen. Red min äldre häst först så han gjorde spår till Nova.
Red en ny runda med Nova idag som hon aldrig har sett och det gick bra. Det var bara på ett ställe som hon stannade för det är så mycket grejer vid den gården. Bilar, grävskopor, traktorer, hundar och hästar i hagar bredvid vägen.
Hon ville gärna stanna och bekanta sig med de nya hästarna men efter lite övertalning så gick hon. Blev lite längre runda än jag har ridit tidigare, så hon var lite varm på halsen när vi kom hem.

kl

165104_493527642347_585242347_5854160_6621540_n.jpg

167140_493528007347_585242347_5854162_5432181_n.jpg

Tog några bilder igår när jag red. Ser att Qvintus ju faktiskt har breddat sig. Filmade med, men här hemifrån är det stört omöjligt att ladda ner på både på youtube, fb och photobucket. Har ni några bättre alternativ som är snabbare?

Hälsning Maja

imageshack tycker jag med mitt snigelband går fortare än YT.
http://imageshack.us/

DU kan endera skapa ett konto, eller utan att registrera dig eller ngt ladda upp. Då gäller det du kommer ihåg adressen, för glömmer du bort den är det kört. Du kan heller inte radera om du laddar upp 'anonymt'. Registrerar du dig och skapar konto (gratis) så sparas allt och du kan ta bort osv precis som på alla andra ställen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?