07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

På tal om ridhus... det ligger ett ungefär 300 m från mitt stall. Men eftersom jag inte tycker om underlaget, hur det sköts och hur folk rider där (folk tar inte hänsyn när man rider osv) så har jag valt att ha anläggningskort på ridskolan som ligger på andra sidan stan (ca 1 mil) och köra dit. Ett 20x80 ridhus där minst halva i stort sett alltid är ledigt (förutom någon kväll i veckan) och jag som alltid rider på förmiddagar är oftast helt själv där inne.

I förrgår sa det knakelibrak i grannens ridhus och taket rasade in... och något dygn senare rämnade ena kortsidan och lite mer av taket :eek: Så han får nog snällt riva hela skiten till våren... och jag är gladare än någonsin att jag inte löst någon anläggningsavgift där.

Men tur i oturen hade de tre ryttare som red där inne när det brakade ihop, en tjej blev avslängd men ingen skadades.

Uh, läskigt! :crazy:

"Vårt" ridhus är nybyggt, typ två år, 20*60, fint underlag, tyckte mycket om det faktiskt, massor med hindermaterial. Ligger kanske 150 m från stallet genväg genom en av våra hagar. Vi har inte fått rida där alls förut, tills nu. Jättetrevligt tyckte vi....tills de sa att för dec-mars skulle vi betala 3000kr. Då backade jag. :crazy: Skulle jag regelbundet rida två dgr i veckan hela den perioden skulle det bli 100kr/gång. (Dvs samma som de tar per gång.) Så mycket vill jag inte känna mig "tvingad" att rida med en konvalescent i uppbyggnad,kan ju krascha när som dessutom, och så då med ynglingen. Vet inte ens om jag skulle få rida båda till samma pris eller om de vill ha mer då. Idag red jag dock båda där.

Ridhuset är tomt alla kvällar, vi får inte rida där mån-lör före 12.

3000!? :eek:

Här har vi ett ridhus ca 2-3 km från stallet, bra ridavstånd för de vuxna - uppvärmning avklarad! - men mina knattar vill jag inte rida eller leda över E45 och genom samhället... Därför har jag tyvärr svårt att ta mig dit ändå eftersom att jag inte har någon transport... :crazy: Men där kostar det ändå bara 500:-/termin att lösa ridhuskort, annars 150:-/timman, så jag tänkte lösa ett ändå!

Hua vilket ridhuspris. :eek:

Min valack står vid ett ridhus, men jag vill ju ge honom omväxling från ridskolejobbet så vi rider ändå mest ut. :p Nästa lördag är det dock hoppträning, det blir spännande! :bump:

Ariel står ungefär 1 ½-2 timmars ridning från nämnda ridhus, så jag får vänta något år innan jag kan rida dit. Men vi har ju en riktigt trevlig paddock som kompensation (jag har tidigare haft 1 timmes ridning till närmaste paddock...) och just nu är det ganska hyfsat underlag i den. Ja, för en skodd häst förstås.

För övrigt har jag fått ok från chefen att ta långledigt, så i maj åker jag och Ariel 40 mil norrut för ridsemester. :D :banana:

För övrigt har jag fått ok från chefen att ta långledigt, så i maj åker jag och Ariel 40 mil norrut för ridsemester. :D :banana:

WOW så spännande! Berätta mer!

Själv är jag mest bitter ju nu! Rida kan man inte göra alls här om man inte har ridhus, isgata på vägarna och 50cm tungsnö + skare på ängarna... Vi fick våran jättefina paddock plogad precis innan det började töa så i den är det oxå isgata... morr! Men from nästa vecka blir det till att åka skyttetrafik till ridhus med alla hästarna, dom har vilat allt för länge nu! Vad det gäller min egen händer inte ett skit, ET gör sitt schema per vecka så man lär ringa honom hela tiden för att försöka matcha in en passande tid + att han jobbar ju hela tiden så han svara inte jämt. Imorrn åker jag till Sälen så hon får skrota runt med sin onda rygg i hagen ett tag till men nästa vecka är jag ledig så då tycker jag allt jag borde få till en tid!

Fy f*n vad dyrt det lät, hua.

Jag har turen som står i ett stall med ridhus på gården. Mycket bekvämt.

Jag hade ju tänkt ställa av honom med början från måndag men eftersom jag legat sjuk i maginfluensa i en vecka så blev han avställd tidigare. Han har dvs redan stått en vecka.
Tänkte bege mig dit idag och borsta lite kanske gå ut och gå en sväng.
vi har isgator här också så jag får se hur jag gör.

Och jag verkar ha ca 2 km till samma ridhus. Har aldrig stått vid ridhus så för mig är det extrem lyx att någon gång då och då rida inne.
Just nu glädjer jag mig åt att ha fått plats i en hoppgrupp, ska alternera mellan min lilla arab och min halvkonvalecenta 8-åring är tanken.

Ska även bli ägare till en till 07:a. California e. Ol Metta. Helt grön, så till våren stundar inridning av henne och mer utbildning av Pamilljah :) Slänger in några bilder på min nya röda skönhet

omeletten2_126026848.jpg

omeletten3_126026916.jpg

Min sambo tycker att hon är ful den jäkla knäppgöken, jag längtar som sjutton tills hon kommer hem, hon är ju supersöt!

Kommer hon från Hanafis? Jag brukade titta förbi hennes sida när jag letade häst och tycker att jag känner igen hästen och namnet... Jag har undrat vad det är för kvalitet på hennes hästar då de alla är så billiga så det blir spännande att följa er för att se hur det går :laugh:

Japp, hon kommer från Hanafis. Och jaa hästarna är snorbilliga och detta en chansning. Det jag är mest rädd för är att holländska hästar ska hålla sämre, men ägaren var väldigt tillmötesgående vad gäller röntgen etc så det verkar inte vara något hon oroar sig över iallafall. Sen får man nog räkna med att man med största sannolikhet inte köpt sig en topphäst för en liten summa, holländarna säljer väl medelmåttorna billigt av en anledning. Men jag föll för hennes uppsyn och energi och kräver inte en häst som kan gå 140-klasser :) Har man sådana ambitioner så får man nog lägga till lite :P

kl*

Shit vilka dyra ridhusavgifter! Skönt att stå på Lillerud där det ingår! :)

Min lilla har ju vilat i 3 veckor pga skada men nu är vi igång igen och första gången i ridhus idag gick det suuuper mycket bättre än jag hade förväntat mig och jag kunde t.o.m galoppera utan att hon började med sina bock-race! Kanske nyttigare än jag trodde att få viloperioder? :)

Här är iaf ett kort: (Och ursäkta min sits men det är sååå mycket lättare att sitta kvar när hon bockar om man sitter i "stolsits" haha!)

*KL*

Äckelvidrigt pissväder här idag. Så illa att jag tog in halvsju. Då klirrade det både om pannluggar och täcken pga istapparna :crazy:

Passade på att klippa om och ta lite kort (på hullet egentligen). Hoppas den otäcka kylan INTE kommer, så jag kan rida på fredag =)

Men här är iaf en nytagen bild på Söta Grå. (Som är 06:a som sagt)
lillenhull2011011211.jpg

*kl*

Idag har jag ridit Chatsi igen, efter 4,5 veckas vila. Hon tog det coolt som vanligt. Skrittade och travade, tränade på att svänga och stanna (svänga tyckte hon var ganska onödigt). Ingen galopp då hela ridhuset var fullt med hinder och en vild och galen travare som longerades och en annan lika galen som reds.

Nu måste jag börja leta tränare så att vi kan komma vidare.

Jag har stallplats på en stor anläggning med ridhus, men vill rida ut mer än jag gör. Svårt bara när det är vägar runt hela anläggningen och dessutom kolmörkt när jag kommer från jobbet. Samt snorhalt överallt.

hon är verkligen söt! :love: har det gått bra o få hem henne?

Det gick jättebra! Hon var törstig och hungrig men gick bara rakt in i hage och började pussas med killarna. Pamilljah däremot var inte lika övertygad och försökte jaga bort henne. Nu återstår det att se hur natten gått :) Kom och hälsa på!

Hej tänkte höra om man kan få vara med här..Jag har en -07 e Gimmick.

Roligt att få dela med sig om hur det går med ridning ex och läsa hur det går för andra.

Jag har satt i gång min kille nu eft 4 v vila...helt underbart att få börja igen och han var laddad och tyckte att det var skoj.

Vi red en runda på ett järde då det var isgata på vägarna, Är supernöjd med hur det gick då det inte var de bästa förutsättningarna
det blåste nästan storm och var mörkt smällde i log dörrar och prasslade i hösilage balarna men han var avslappnad och gick på framåt med bra bjudning utan att bråka :) toppen start!

Nej, bilden kan inte ligga på din dator, den måste ligga någonstans på nätet. Prova t ex photobucket eller liknande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V