07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Min är ännu mindre! 155 är hon och är dessutom väldigt nätt.. men har inte så mkt manke då :) Vet inte riktigt hur mkt man kan tänka sig att dom växer...? :)

Kl

Min är ungefär 161-162 skulle jag tippa på. En liten kille men jag hoppas att han växer någon cm till. Han har växt långsamt hela tiden. Jag är 171 cm så jag hade velat att han blev 165 men det vågar jag inte hoppas på!

Min var 142cm i september tror jag det var jag mätte honom sist, växte 5cm maj -> september... Nu känns det som han har stannat av ett tag, breddat sig dock, men jag hoppas på att han slutar runt 145cm, eller ja egentligen spelar det ingen stor roll eftersom han inte ska tävla mer än förhoppningsvis körning och där kan jag tävla honom som ponny.. Mamma 139cm pappa 142cm.

Cero vilar nu eftersom han är sprutad i kotleden, ska på återbesök om 2v så får vi se hur det ser ut.

Beror ju på vad den ska tävla och vad man menar med småtävlingar iofs.

Men för kvalitets så att den är miljötränad, ridhusvan, löshoppad på aktuella höjder och trygg i det och fattar vad det går ut på. Samt riden i unghästform i skritt, trav och galopp i båda varven och på stora volter, och kan visa lite skillnad inom gångarten, inte 'äkta' längning men tror du fattar.

Där är ang kvalitets min 'gräns' för vad jag vill de ska kunna. Sen kan man ju givetvis se kvalitets som en ren kul grej, och åka även om hästen inte riktigt uppnått det där men nästan.

Aah tack för svaret! :bow:

Mina pållar klarar kvaliteten redan nu då med andra ord :D

Med småtävlingar menar jag de lägsta klasserna. Typ mest för miljöträningens skull. Pay and jump 40 cm? LC dressyr? Eller är det för höga mål?

Nej det tycker jag inte är för höga mål. Sen beror det ju givetvis på om man ser det ffa som miljöträning och rutin, eller att TÄVLA.

När en häst klarar det jag nämnde ang kvalitets (vilket även om jag inte skrev det givetvis inkluderar 'allmänt styrbar' och att hästen kan göra halt och stå still) så kan den ju samtidigt hyfsat väl momenten i LC. Och då finns eg ingen anledning att inte starta, och sätta det på miljö- och rutinkontot. Vilket kan vara nooog så svårt, jag är såfort det kommer till att tävla perfektionist och väntar generellt (oavsett ålder) aaaaalldeles för länge med just dressyrstarter..

Ang pay and jump så när den kan skutta runt en snällare bana på 40 cm som inkluderar alla vanliga hindertyper och heelst några ovanliga kan den ju starta en pay and jump på 40 cm.

Trots att jag är dålig på att leva som jag lär, så tror jag det är bra ju tidigare man kan komma ut och låta de se sig omkring och prova på, men utan mer krav än att de ska 'ta sig runt hyfsat' så att säga. Dvs jag tror eg det är bättre om man på hösten med en fyraåring har varit på fyra st pnj sen våren, och två första lekte plockepinn men hästen var glad och positiv, de två sista petade ner nåt hinder än om man på hösten har startat en pnj som hästen studsade över felfritt och tvärstabilt. (Nu finns det givetvis hästar som gör det den absolut första starten med, som inte är så bekymrade över miljöer och 'saker att titta på').

Så gäller bara för sådana som mig att släppa 'göra bort och skämma ut sig'-nojan ;)

Red min kille 2 g efter vilan gick bra körde lite krossar i skogen som jagade upp honnom något men mer än små tripp blev det inte :)
Han är så duktig lite halt var det men annars gick det super

Min mätte prick 170 cm på 3-årstestet. Skulle gissa att han växt 2-3 cm sedan dess. Jag själv är 176 så det stör mig inte, eftersom han är så lätt i typen. Min minsta häst är 162 cm, han var 158 när jag köpte honom som 6-åring (nu är han 9 år).

Tvättade bara ryggen på killen i går(där är det värst) var ju 18- när jag åkte till stallet:(
Min lilles mamma var bara 148,5 när hon var 3 när hon var 6 år var hon 156. (pappa som många vet d-ponny).
Men på mammas sida ligger de på ca 165 (blir ju inte så stor) Men kan ju hoppas på någon stans mellan 158-160 ;)

*kl*

Red min kille på banan häromdagen o han var så himla fin! :love: Det blev bara skritt o trav o vi tränade på övergångar. Han drar gärna tyglarna ur händerna på mig så jag ägnade passet åt att ha handen låg o så stilla som det gick. Jag har en tendens att rida lite för mycket med handen när han är orolig i huvudet vilket såklart gör att han blir ännu oroligare...:( Men jag är medveten om det o försöker ha det i tankarna hela tiden. ;)

Han var stadig o fin till sist iaf o trampade glatt på framåt. Han verkligen älskar att jobba o vill vara igång hela tiden. Han frågar efter mer att göra o försöker hela tiden göra det jag ber honom om. Han är så mysig!:love::love:

Han är stor, runt 174, men han känns inte så stor att rida. Längtar tills vägarna är ordentligt körbara igen så vi kan komma igång med träningarna. Tänker försöka komma ut på lite klubbtävlingar o pnj under våren nu, sen när utesäsongen börjar ta några lokala o försöka kvala till 4 års. Luffa runt nån lättare dressyr kan ju också vara roligt! :)

Har ni skor runt om på era unghästar?
Klipper ni dem?
Min har skor fram bara.
Han är inte klippt lite träligt då han får hudinfektioner när han måste ha täcke(han blir galen och fryser när han blir blöt!)
Svårt att komma åt och tvätta ordentligt med all päls och det är ju så kallt så att man inte gärna blöter ner hela hästen :(

Min pålla har vuxit massor sen i somras, närmar sig nu 1,70.

Igår när jag kom till stallet stod hon utan lindor i boxen. Jag var HELT säker på att jag hade lindat henne fram kvällen innan. Hittade inga lindor utanför boxen (om nån varit snäll och lindat av henne). Ringde en stallkompis som varit ute på morgonen och hon sa att hon hade haft dem på sig i hagen och att de satt bra då. Gick ut och letade i mörkret och där låg de bägge två lindorna i hagen. :eek::eek:

Min kära häst har alltså (troligen med lite hjälp från klåfingriga kamrater) plockat av sig bägge lindorna! :eek:

Kände igenom benen ordentligt, men hittade inget utom de två svullnader på insidan av skenbenen som jag lindat henne för. Brukar bara ha henne lindad i undantagsfall, men nu vågar jag ju inte det längre! :crazy:

Jag satte skor fram på min i höstas när jag började rida ut. I måndags skoddes hon runt om så att jag ska kunna brodda henne.

Min går helt barfota och är inte klippt alls. Han har världens björnpäls :D

Han är (tror jag) 168 cm, men känns enorm då han blåser upp sig + att han har ganska kraftigt markerad manke. Han kommer sluta på minst 170 cm :cool:
Jag ser liten ut på honom och jag är 168 cm :grin:

Min plan detta året är att starta på tävling någon gång i april eftersom jag vill kvala till championatet (hoppning), men jag får se hur redo han är. Det är ju i så fall 90 cm - 1 m banor.
Möjligen att vi i stället tar kvalitén, men åker ut på några mindre tävlingar i sommar.

Just nu vilar han och ska få göra det i ca tre veckor till.

Är sugen på att sätta runt om på min med nu då det är så halt!
Någon som har en gissning på vad min häst slutar på för höjd??
Han borde ju i alla fall växa ett par cm till?

Ariel är barfota och oklippt. :) Jag ångrar lite att jag inte skodde henne när hovis var ute häromdagen, men jag har lärt mig min läxa. :p Om det blir samma upplägg nästa år (vila nov-dec, igångsättning jan) tänker jag sko henne då och sedan dra av skorna i mars.

Klippning avvaktar jag tills hon svettas så mycket att hon inte hinner torka under avskrittningen. Kanske blir det redan i år, kanske inte.

Ariel är barfota och oklippt. :) Jag ångrar lite att jag inte skodde henne när hovis var ute häromdagen, men jag har lärt mig min läxa. :p Om det blir samma upplägg nästa år (vila nov-dec, igångsättning jan) tänker jag sko henne då och sedan dra av skorna i mars.

Klippning avvaktar jag tills hon svettas så mycket att hon inte hinner torka under avskrittningen. Kanske blir det redan i år, kanske inte.

Mm jag ångrar att jag inte skodde bak i alla fall nu när det är isgata!
Min häst svättas inte så mkt Typ inte alls:) men har mkt problem med hudinflamationer för att han har tät päls.

Min är lite klippt, typ halva halsen och en fartrand mot ljumsken, syns nog på filmen jag lade upp i tråden för några dagar sedan.

Storleken på honom är som väntad, lite drygt 1,60. Han mättes till 1,57 på 3-års. Tanken är att han ska gå 4-års championatet i hoppning.

Han är skodd runt om med 4 brodd per sko och snösulor (jag har lärt mig från tidigare innehav av unghästar). Han var barfota i somras, sedan skoddes han efter sommarbetet och har varit skodd sedan dess.

Vi har mycket snö och det är väl egentligen inte halt men jag vägrar att halka omkring med honom om det skulle bli väderomslag.

Tack för svaret!

Haha näe, jag struntar fullständigt i om vi skämmer ut oss helt, rider fel vägar, kommer sist eller river hela banan. Det är miljöträningen jag är ute efter :laugh: Jag kräver inte mer av mina unghästar än att de ska uppföra sig väl och ge det ett ärligt försök. Styrkan, utbildningen och rutinen kommer med tiden :laugh:

Raggarn - samtliga mina hästar är oskodda och rids. Det var halt några dagar men sen snöade det samtidigt som det var plusgrader så det mesta av halkan försvann. Tur för mig det! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar