07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Men usch vad otäckt.. Och lite knepigt att det är så många ridhus som rasar? Är dom sämre byggda än vanliga hallar eller skottar alla andra taken på hallarna?
Med tanke på vad det kostar att bygga ett ridhus så borde det väl vara värt att betala någon för att skotta taket om man nu inte vågar göra det själv.
Speciellt om man dessutom hyr ut det till andra, tänk om något hänt med dom ryttarna som red där?
Förstår att du valt att rida någon annanstans :)

Hur mkt rider ni era -07or och hur långt har ni kommit?
Min kille är laddad nu eft vila(klarar inte vila så bra).
Det är 10 minus här och jag måste tvätta hela min kille i dag( han har en hudinfektion)
Vill inte tvätta när det är så kallt men får torka noga å ta på en filt el ett täcke :(

Min rids ungefär varannan dag, nästan bara i skogen. Dock skulle han nog behöva arbeta lite mer, han börjar bli tuff att rida. Från att ha varit coollugn med allt till att bli väldigt tittig och het. Igår fick vi oss en skentur genom skogen efter ett fågelbord där fåglarna flög upp när vi kom ridande.. :grin:

försöker rida min herre med varannan dag..han har redan haft sin första bråk period då han testade gränser rejält mkt gå på bakbenen å bocka å sparka men efter att ha varit riktigt bestämd så har han skött sig mkt bra ;)
Han är en tuff kille min häst man måste vara bestämd hela tiden och visa mkt tydligt vad man vill! men han lär sig snabbt och gillar att få rida ut i naturen. gillar inte banan där kan han bråka rätt mkt.
Rider ni ut själva mkt??
Jag rider jämt själv då jag inte har någon att rida med för det mässta :( han bryr sig inte om att gå själv han går på vääldigt bra :)
Men det skulle ju vara roligt med sällskap någon gång!

Förra vintern var det våran ICA Maxi här i stan som rasade ihop så de fick riva hela byggnaden. Annars vet jag inte om det generellt är just ridhus, det slarvas väl med takskottningen lite här och där även den här vintern. Men jag vågar inte uttala mig om vad som var orsaken den här gången, eftersom hela kortsidan brakade ihop i efterhand också.

Jag rider inte min 07:a alls, han går i en flock ughästar och vilar nu under vintern. Kommer att sätta igång honom i månadsskiftet feb-mars och då har han vilat 3 månader. Han vilade även 4 månader i somras efter 3-årstestet.

Utbildningsmässigt så... han rids ute och på bana/i ridhus i alla gångarter. Styr och reglerbar i dressyren. Hoppar mindre banor med olika hinder under ryttare (i galopp). Visades på 3-årstestet som klass 1 i både hoppning och dressyr.

Jag rider inte min 07:a alls, han går i en flock ughästar och vilar nu under vintern. Kommer att sätta igång honom i månadsskiftet feb-mars och då har han vilat 3 månader. Han vilade även 4 månader i somras efter 3-årstestet.

Utbildningsmässigt så... han rids ute och på bana/i ridhus i alla gångarter. Styr och reglerbar i dressyren. Hoppar mindre banor med olika hinder under ryttare (i galopp). Visades på 3-årstestet som klass 1 i både hoppning och dressyr.

Oj min häst är inte i närheten av så utbildad;)
Han är riden i alla gångarter och går bra å i form men inte hoppad annat än löshoppad. han är mässt riden i skogen och har haft vila 1 mån nu i vinter och 1 månad i sommras.

Min är inte särskilt mycket hoppad, har hoppat honom uppsutten 2 gånger på hösten. Men det räckte för att kunna styra runt en bana och galoppen faller sig naturlig för honom. Satsar på intensiv inlärning under kortare perioder med honom och sedan vila för att få smälta allt mentalt, smidigast så när man har många hästar också.

Oki :) Min kille började jag rida i måndags igen eft vila 1 mån.
Stallägaren tyckte att han började bli lite för laddad!
Hur mkt muskel massa tappar en häst eft 1 mån?

Den tappar ingenting på en månad. Men man kanske inte ska ut och rejsa första dagen ändå;)

Hur mkt rider ni era -07or och hur långt har ni kommit?

Jobbigt med tvättandet. :(

Jag rider Ariel upp till fyra gånger i veckan, eftersom hon precis är igångsatt så är det bara skritt som gäller. Barbacka dessutom, i väntan på sadelgjord. :p

Innan vintervilan var vi igång med uteritter, dressyrträningar och hoppträningar. Vi jobbade med att stärka traven i dressyr och så smått få henne att fatta galopp för skänkeln. :laugh:

Jobbigt med tvättandet. :(

Jag rider Ariel upp till fyra gånger i veckan, eftersom hon precis är igångsatt så är det bara skritt som gäller. Barbacka dessutom, i väntan på sadelgjord. :p

Innan vintervilan var vi igång med uteritter, dressyrträningar och hoppträningar. Vi jobbade med att stärka traven i dressyr och så smått få henne att fatta galopp för skänkeln. :laugh:

Nepp inte roligt att tvätta en häst när det är 10- ute :(
Vi började med med galoppfattningar i höstas men har inte hoppat nå han är bara löshoppad 110 har inte kommit längre;)

Hur stora är era hästar? och hur stora förväntar ni er att de blir?
Min kille är 156 med skor(liten kille) men har hela tiden växt långsamt :)
Men han har växt 1 cm på 6 mån så lite större blir han nog.

Hur stora är era hästar? och hur stora förväntar ni er att de blir?QUOTE]

Ariel är 141 cm nu, jag hoppas att hon INTE blir större. :crazy: Men uppfödaren trodde runt 142-143 cm när hon var liten. Hennes mamma är 150 cm men så stor tror jag inte hon blir (pappa är 139 cm).

Oki då får vi hoppas att hon inte blir större:)
Min kille har rätt bra resning så han känns större men jag är 173-174(ser inte stor ut på honnomå väger bara 58kg) men det känns lite tråkigt om han inte blir någon cm till vilket jag tror han blir.

Jag har araber så de är inte så stora. Samtliga mina 07or ligger på ponnymått (3 st), en kanske växer om storhästgränsen, det får vi se :p

KL

Vad anser ni andra att en ponny som startar kvalitets som fyraåring ska kunna?
Eller en fyraåring som är tänkt att komma ut på småtävlingar i vår?

Alla är ju förstås olika, men jag är lite nyfiken på hur ni lagt upp planen för era hästar.

Tänkte så man har lite riktlinjer :)

En av mina har precis ställts av efter att ha varit igång 2,5 månad. Jag tror han växer nu också, han blir fort trött och känns lite allmänt seg ibland. Tanken är att han ska få vila till mars någon gång och sen igång igen.

En 07a har varit skadad i ryggen så han sattes igång med promenader för hand för 4 veckor sedan. Jag har börjat tömköra honom nu på volt. Om ett par veckor ska jag börja rida korta pass varvat med tömkörning och skogspromenader. Honom vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen på i och med att han säkert behöver vila mentalt ändå efter en period, men då har han ju inte kommit så långt i utbildningen i och med skadan? Hmm...

07a nr 3 är precis igångsatt efter några månaders vila. Pigg, glad och redo för arbete! :D

Ang snön så iaf förra veckan uttalade 'någon expert' sig i tidningen, att den snö som kommit hitills INTE ska få några tak att rasa in om de är byggda enligt de normer de ska. Utan att när tak rasar in nu, så är det konstruktionsfel eller eftersatt underhåll (av byggnaden, inte eftersatt skottning) som visar sig.

Ang höjd så Lillen har jag inte mätt på ett bra tag men han är runt 145 cm. Vuxit kanske en cm sen förra året (då han var 4 alltså). Räknar med att han växer lite till, men inte att han går över ponnymåttet.

Redan när han var under året konstaterade vi att han blir stor, och gissningen låg ´på stor C eller liten D, så han blev eg ännu lite större än vi trodde.

Fan, kanske ska mäta om honom ikväll =) Måste iaf idka lite sårkoll/sårvård. Höll på att få skrämselhicka när jag fodrade nu vid 15. Blod syns så otroligt tydligt på vita bakben, och blod fanns det gått om. Han var ohalt, inte varm, inte svullen, inte öm och jag hittar inte ens såret vid koll i hagen. Får raka och kolla nogrannare när de kommer in, tror han smällt på sig med brodden. Det var riktigt livat vid utsläppet i fm. Nyklippt och köldknäpp = tjoho typ..

KL

Vad anser ni andra att en ponny som startar kvalitets som fyraåring ska kunna?
Eller en fyraåring som är tänkt att komma ut på småtävlingar i vår?

Beror ju på vad den ska tävla och vad man menar med småtävlingar iofs.

Men för kvalitets så att den är miljötränad, ridhusvan, löshoppad på aktuella höjder och trygg i det och fattar vad det går ut på. Samt riden i unghästform i skritt, trav och galopp i båda varven och på stora volter, och kan visa lite skillnad inom gångarten, inte 'äkta' längning men tror du fattar.

Där är ang kvalitets min 'gräns' för vad jag vill de ska kunna. Sen kan man ju givetvis se kvalitets som en ren kul grej, och åka även om hästen inte riktigt uppnått det där men nästan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar