07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Här är det isgata med ett tunt puder täcke på han halkar så han nästan sitter på rumpan bara in och ut från stallet..men har lite järden att rida på så det funkar..hoppas att det ändras :)

Har ni skor runt om på era unghästar?
Klipper ni dem?
Min har skor fram bara.
Han är inte klippt lite träligt då han får hudinfektioner när han måste ha täcke(han blir galen och fryser när han blir blöt!)
Svårt att komma åt och tvätta ordentligt med all päls och det är ju så kallt så att man inte gärna blöter ner hela hästen :(

Min hade skor runt om till 3-års testet, men sen tog jag av dem. Nu går hon utan och kommer göra det några månader till.
Hon är inte klippt.

Glömde, ingen av mina 07or är klippta. De går på lösdrift. När de blir äldre och börjar arbetas hårdare kommer de med stor sannolikhet klippas men i dagsläget behövs det inte :)

*KL*

Min är helskodd och helbroddad samt 'halvklippt' (halva huvudet, hela halsen och hela bogen, halva undersidan av magen). Var likadant förra vintern att han var klippt + helskodd & broddad så beror inte på att han är ett år äldre. Förra året var han mer klippt dock.

Klippningen är dock inte pga att han svettas, han har ju tyvärr inte varken förra eller denna varit igång. Han klipps dels för att det förhoppningsvis går åt någon kalori till då, men framförallt för att han är en rulloman och lätt blir kliig på ffa halsen när han blir pälsig och lortig (har kallstall så kan inte bada kalla årstiden), speciellt om det blir lite 'värme' med (läs sol). Han är en ofrusen sak och fryser inte mer 'halvklippt', och kan gå utan täcke även klippt. (Täckas i år dock, han var ju konv på begränsad yta när det började bli kallt och täckades därför så blev lite 'bortklemad' och har fortsatt täckas, dock sparsamt.

Oki men hur skulle ni göra om ni hadde en häst som fick hudinflamationer(sår å skorv hela ryggen å lite på magen å bogen.
klippa el inte??
Jag lär ju tvätta min häst rätt mkt på vintern å är ju kallt i går 18- här och 2- i stallet han har rätt tjock päls..så det är lite svårt att komma åt. han är tjock i övrigt med ;) å fryser bara när han blir blöt.

Svårt tycker jag, det beror ju mycket på varför den får problemen, och om det blir bättre eller sämre med att helklippa och täcka.

JAG skulle givetvis diskutera saken med veterinär, men om veterinären tyckte/trodde det kunde hjälpa med att klippa skulle jag det. Dvs helklippa hästen och täcka den istället. Så skulle jag skaffa ett täcke med löstagbart innerfoder (det finns flera täcken som har sådana system, ett ofodrat regntäcke som skal, sen kan man sätta i foder med valfri tjocklek och byta när det blir varmare/kallare), och se till att tvätta fodren ofta.

Är de helklippta blir de inte lika smutsiga, och man kan 'snabbtvätta' dem genom att ta riktigt hett vatten, doppa en trasa, vrida ur och stryka trasan över dem. Blir nästan som 'ångtvätt' typ om du fattar? De blir dock inte lika nedkylda som om man blöter dem, och torkar på ett kick iom kort päls)

Dock, risken finns att det blir för instängt under täcket, och att problemet därför blir värre, så beror ju eg på om det är pälsen som är boven?

En valack jag hade fick oklippt som värmeutslag. Kom bara på vissa ställen på kroppen, men han fick som skorpor, som om man pillade bort dem följde det med päls. Kliiga var de med. Vet kollade dem flera ggr, vi odlade, vi tvättade, vi jodopaxade osv. Ingen skillnad. Försvann när han fällde vinterpälsen. Var han klippt på de områdena så kom inga skorpor, även om han hade täcke dygnet om.

Så ett år när han var oklippt drog jag helt enkelt lite med klippmaskinen just där skorven kom (klippte en 'lucka' typ). Inte ett skorv. Så i HANS fall blev det för varmt och tätt i vinterpälsen, men inte i täcke. Han var dock väldigt lokalt.

*kl*

Jag har inte klippt o har inte skor på honom än. Han klarar sig bra barfota än så länge säger hovis o han brukar ha klart för sig! ;)
Jag har ett Bucasvintertäcke på med ett ofodrat regntäcke utan på för att ev hålla vintertäcket liiiite helt iaf denna säsongen...:D Det går rätt vilt till när de leker i hagen...
Han har nästan ingen päls alls iår, skönt, eftersom han förra året såg ut som en gigantisk höggravid röd björn! :angel:

Oki vet har kollat(stallägaren:) ). hon sa att det är en hud infektion (han hadde förra vintern med).
Hon sa att det kan bero på att det blir för tätt i pälsen el smuts bakterier..kommer ju knapt ner med borsten i pälsen. har bara problem med inf då han har päls men jag kan höra vad hon tycker och om klippning är ett alternativ. tar ju vääldigt lång tid för honnom att torka när man tvättar honnom i denna kylan..+ att infektionen sitter på ryggen inte så kul att lägga sadeln där :(

*kl*

Jag har inte klippt o har inte skor på honom än. Han klarar sig bra barfota än så länge säger hovis o han brukar ha klart för sig! ;)
Jag har ett Bucasvintertäcke på med ett ofodrat regntäcke utan på för att ev hålla vintertäcket liiiite helt iaf denna säsongen...:D Det går rätt vilt till när de leker i hagen...
Han har nästan ingen päls alls iår, skönt, eftersom han förra året såg ut som en gigantisk höggravid röd björn! :angel:

Min har bara lätt fodrat hw täcke :) han fryser inte med sin päls bara då han blir blöt och då blir han tokig å kastar sig mot väggar mm(han hatar att vara blöt)

Jag hade nog provat att klippa din om han såna besvär med tjock päls! Det verkar ju vara ett bra alternativ! :)

Oki vet har kollat(stallägaren:) ). hon sa att det är en hud infektion (han hadde förra vintern med).
Hon sa att det kan bero på att det blir för tätt i pälsen el smuts bakterier..kommer ju knapt ner med borsten i pälsen. har bara problem med inf då han har päls men jag kan höra vad hon tycker och om klippning är ett alternativ. tar ju vääldigt lång tid för honnom att torka när man tvättar honnom i denna kylan..+ att infektionen sitter på ryggen inte så kul att lägga sadeln där :(

Då låter det som ungefär för min, fast min hade mycket mindre problem (fick på bogen, vid manken på på ena sidan av korset, fast begränsat inom ett mindre område, kanske 1*1 d som max per ställe.

Just att det blev för tätt och varmt.

Då skulle jag klippa och täcka i ditt läge, om vet tycker det är en bra ide. Är ju inte roligt ha helklippt iofs, samtidigt så är det där ju inte roligt heller.

Tack för svaren :) han har mkt jusst vid manken är värst där! jag ska höra vad hon tror så får hon titta på det i gen! så får vi se ;)
Risken är ju om man har svårt att holla det rent att infektionen sprider sig :( men jag hör med henne i kväll :)

Min är oklippt med väldigt lite päls. Skor fram med snösula och brodd. Har tidigare varit skodd bak pga att han slet så på bakhovarna. Men nu när snön och vilan kom valde jag att dra av bak.
står i valet och kvalet om jag ska sko honom bak på söndag då hovis kommer.

KL

kul att läsa om era framsteg och planeringarna inför året.

Min huvudplan var att försöka göra en start innan betet (hopp) men iom att hon blev opad i december (benbitar i hö bakkota) så ändrades den planen. Nu var tanken att hon skulle börja sättas igång nästa vecka, går i hage nu. Men igår em raserade de två "stora" sin hage o vandrade in i de "smås" så nu står hon med ett broddhål ovanför vä karpal o en svullnad som en stor handboll där :-( så...håller alla tummar för att det inte blir ngn infektion i detta nu oxå.
Damen har dock börjat tala om på skarpen när hon inte gillar något - vissa likheter med det jag hört om hennes far så det blir nog några duster här framöver :-/

Annars är hon oskodd eftersom hon vilat på box, men ska skos iaf fram om två veckor. Vill ha henne barfota bak så länge jag kan o än så länge är det ju mer snö än is så.
Klippa blir aktuellt nästa vinter.

Skulle tippa på att hon närmar 164 cm nu och jag har förväntat mig en höjd på ca 166 cm så på god väg.

Jag har ett äldre fullblod, han får lång men tunn och ganska dålig vinterpäls. Försökte ha honom oklippt det här året (fd tävlingshäst så han har varit helklippt hela vintern annars) men det gick inte. Det var svårt att hålla pälsen helt ren, han var tvungen att ha täcke eftersom pälsen är för tunn att ha som skydd och det blev väl ohygieniskt. Bildades små "krustor" på båda sidorna på magen som kliade lite.

Så jag valde att helraka honom. Det som blev kvar då var små gråa prickar som var lite ojämna. Efter två dagar hade hunden blivit helt jämn och efter en vecka var allt borta. Vet inte vad det var exakt men där fungerade det iaf bra att klippa.

Ang klippning och skoning så är min oklippt och oskodd. Planen är att han ska tävlas oskodd som 4-åring. Värsta snön kommer antagligen att vara borta när han ska sättas igång från vilan. Och där han går nu har de inga problem med isiga vägar, hagen ligger 6 m från stalldörren och är kuperad.

Jo, rider oftast ut själv och har hittills aldrig varit några problem. Men å andra sidan behöver man väldigt sällan rida på trafikerade vägar eller liknande...
I början var alltid en kompis med på min äldre valack, men han är så mesig så det var 07:an som tog tät hela tiden...

Har ni skor runt om på era unghästar?
Klipper ni dem?
Min har skor fram bara.
Han är inte klippt lite träligt då han får hudinfektioner när han måste ha täcke(han blir galen och fryser när han blir blöt!)
Svårt att komma åt och tvätta ordentligt med all päls och det är ju så kallt så att man inte gärna blöter ner hela hästen :(

Min är skodd runt om, dels pga att han sliter mkt och dels pga att jag vill kunna ha honom broddad då jag mestadels rider honom ute.

Han är även klippt, men det har vuxit ut ganska bra igen. Han klipptes i november. Han har en rejäl vinterpäls, ser ut som en shetlandsponny ungefär när han inte var klippt som 3-åring :angel:

*kl*

Sådär, då har vi visat upp våra färdigheter för tränaren också. Det var mycket för unga fröken den här dagen. :D Har ju inte åkt transport jättemånga gånger så det var ju en pärs sen kom ridhuset med speglar, dörrar, pallar och en människa, som dessutom flyttade på sig ibland och vidare kom det även in andra hästar.

Passet var väl mest egentligen en avstämning mer än en träning och där jag fick med mig lite tips och råd om hur jag ska gå vidare. Har ju aldrig haft unghäst och ridit in själv, den enda jag haft är mamman som var inriden men rätt outbildad när jag köpte henne och där har de väl inte blivit så bra. *harkel* Så jag tänkte helt enkelt försöka undvika att upprepa historien och se till att vi blir kollade med jämna mellanrum redan nu.

Min tjej är oklippt (vilket var olägligt idag, mer svettig än hon blev idag*3 går nog inte) och otäckad samt oskodd, än så länge. Imorgon åker det dock på dojor. Den isgata vi har här vill jag inte utsätta henne för mer. Så även om jag hade hoppats kunna ha henne oskodd ett tag till så får jag vika mig.

Ja, vi verkar alla ha samma problem med isen. Där det är plogat är det snorhalt. Dessutom hos oss är den plogade grusvägen nedanför huset där man kan ta sig vidare till skogen, kantad med isiga snövallar. Så där vill jag inte vara med en unghäst och möta bilar. Innan har jag kunnat rida rakt in i skogen och plumsa på. Tog en sväng in där i onsdags bara för att inse att nu får det vara nog. Jag var tvungen att låta Qvintus pulsa på bredvid det upptrampade spår vi gått på förut - för det var frusna spår och rent bedrövligt att ens försöka skritta i.

Så nu blir det vila för Qvintus ett tag. Om inte jag tar mig i kragen och åker iväg till ridhus. Han skall ju löshoppas.

Hade tänkt slå på skor i onsdags innan ridturen, men insåg att skorna nog skulle fastnat där någonstans långt ner i snödjupet - antingen på skogsturen eller i hagen. Leda till tappsko eller vrickning. Så nu är det bara att vänta och hoppas på våren. Det blir utförsåkning idag istället - och det är ju kuuuul!

Qvintus är klippt på undersida av hals och på bringan - ala shettis stuk.

Qvintus är väl den sjätte eller sjunde hästen av de hästar jag haft i mina dagar som jag ridit in och tränare är givet. I början fixade jag själv, men numer vill jag ha hjälp. Fast inte med det allra första. Att sitta in hästen och göra den ridbar i alla gångarter och på volten. Men sedan, med hoppning och dressyrridningen, när hästen har kondis nog för 30-40 min lugn träning då är det guld att få rida med andra och för tränare.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?