07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Lät som vet tyckte att jag skulle klippa min i alla fall halv klippning för att kunna tvätta ordentligt å torka snabbare!
I går var han även öm där han har inf så blir ingen ridning på nån dag nu så jag får försöka motionera på annat vis :)

*kl*

Nu ger jag upp. :( Det går verkligen inte att rida vettigt nu med en barfotahäst, så nu blir det skor och broddar.

Skrittade ut idag och bitvis känns det riktigt trevligt och så rätt vad det är så försvinner bakdelen under en. :crazy: Så för både min och Ariels skull blir det broddat, som tur är så är det okej med alla i lösdriften. :)

Blir att klippa killen i morgon stallägaren(vet) klipper honnom :)
blir nog så mkt bättre då. idag hadde han kastat ner allt som hängde runt boxen täcken grima grimskaft låg så fint så på golvet vid kvällsfodringen.. han hadde nog roligt.

Blir roligt att se hur han ser ut under all päls och om han är så tjock som han ser ut ha,ha..Kan i alla fall inte rida nu han är öm av inf på ryggen så vill inte ha sadel så det blir kanske att longera lite i stället :) om det inte tar hela natten att klippa och tvätta honnom ;)

I skrivande stund får min lille pålle nya skor. Jag kan inte vara där för jag ligger i magsjuka. Blä
blir iaf bara skor fram igen. Så får vi se när jag blir frisk så jag kan börja rida.

Tvi för magsjuka... :crazy: Det har jag klarat mig undan i flera år, men så kom Östersunds-parasiten och satte igång magen på annat sätt ändå! :devil: Hoppas du kryar på dig snabbt!

KL
Idag skulle jag rida lillan på vår fina bana, men den var helt igendriven sen gårdagens blåsväder, så det gick inte. Hade tänkt lägga ut bommar och kanske eventuellt ett litet minihinder på två hinkar, men det blev ingenting.

Dessutom måste jag nu sälla mig till alla andra som svär över vädret, för här är den bara 1 minusgrad och underkylt regn... :crazy: Så här blir det väl också snorhalt och skare och is och allt annat h*lv*t* som finns... URS! Vi har haft jättebra underlag hittills! Vill helst inte sko, men om det blir riktigt dåligt även i fortsättningen så får jag väl ge med mig jag också... *suck*

KL!

Behöver lite tips nu..
Min har vilat i 4 veckor. Longerade igår, o medryttaren red en kort tur idag. Vilket hade gått jättebra. MEN, han har börjat krångla vid uppsittning. Han går framåt, backar, går åt sidan & vägrar stå still! När man väl kommer upp är han supersnäll.

Vi väntar alltid ut honom & hoppar inte upp förens han står still. Men tycker han bara blir värre o värre.

Min har också börjat krångla vid uppsittning. Innan stod hon alltid still, men nu går hon runt en del. Om det står någon och håller är det inga problem.

Igår skulle jag ut och skritta en kort sväng tänkte jag. Det tog en timme, och jag fick hoppa av 3 gånger och leda henne (stor snödriva, framsmält vattenpöl i snön och en snödriva till). Jag hade hela stövlarna fulla med snö. :p Jag fick iaf träna på att sitta upp från marken vilket gick rätt bra. Hon börjar ju bli hög nu...

Idag red vi en sväng i ridhuset och min kompis satt upp några minuter. Chatsi var lite tjafsig i munnen, men kompisen tog snabbt igenom att det var ett jämnt stöd som gällde. Efter några minuter hade Chatsi accepterat det, och sen kunde jag rida henne i form i alla gångarter. :love:

Tänk var bra det är att någon annan kommer och skjutsar en lite på vägen. Jag har varit lite mesig med att ta i henne, eftersom det är det som gjort att hon rest sig och slagit runt 2 gånger.

KL!

Behöver lite tips nu..
Min har vilat i 4 veckor. Longerade igår, o medryttaren red en kort tur idag. Vilket hade gått jättebra. MEN, han har börjat krångla vid uppsittning. Han går framåt, backar, går åt sidan & vägrar stå still! När man väl kommer upp är han supersnäll.

Vi väntar alltid ut honom & hoppar inte upp förens han står still. Men tycker han bara blir värre o värre.

Har varit där med, med en häst jag red in förrförra och förra året. Väntade också ut med samma resultat som du. Det gav sig inte förrän jag blev arg och sa ifrån på skarpen.

Med den jag rider in nu så sa jag till så snart den tendensen visade sig, med följd att han bara provade någon enstaka gång. Tur det, för han är högre och jag är ovig, speciellt med min väst. Så där drar jag mig verkligen upp i sadel och man. Kraken. Och pall kan man ju inte ha med ut i skogen. Hoppar av när behov finns.

Hälsning Maja

Är ju olika vad som passar för olika hästar. Men det kan funka genom att INTE sitta upp. Träna i att han ska stå still, gör precis allt som du brukar, som om du skulle sitta upp. Fast gör inte det, utan gå tillbaka in i stallet/hagen, och rid inte.

Andra gånger rider du, ytterligare andra longerar du.

Det funkar på de som gör det endera för de associerar det med något negativt eller de som gör det för de associerar det med något positivt. Det vet vad som väntar, men poletten har inte trillat ner att man måste stå still. Genom att ta bort förväntningen pall och/eller stigbyglar släpps ner eller vad det nu är = matte ska sitta upp och vi ska ut på ridur så kan man få bort det.

*kl*

Här har vi lidit av akut ströbrist ett tag, spån har inte varit att få tag på, halm är alltid svårt i den här delen av landet och torv vill jag helst slippa då jag inte har bädd och det bara går åt massor om man strör med det utan att ha bädd.

Nu har vi i alla fall inte haft spån på flera veckor, har varit tvugna att strö med torv, det har varit svindyrt och besvärligt att hämta...

Men i helgen fick jag tag på en vännina som hade halm att sälja! Och idag var vi och hämtade... så nu står mina i väl upphalmade boxar och jag har halm för ytterligare en månad hemma. Sedan får vi komma och köpa mer. Och det bästa av allt, jag har skurit ner störkostnaden med mer än 2/3 och hästarna älskar det :love: plus att jag har ströåtgången säkrad för våren och bara behöver hämta en gång i månaden (till skillnad från 2 ggr/veckan som det varit nu).

Här i södra halland forsar vattnet genom hagarna ikväll. I min lösdrift står en ny storbal halm - i 15 cm vatten :mad:

Annars går det framåt här. Lastade henne igår och körde till ridhuset där vi red samtidigt som tre andra hästar och hon skötte sig perfekt. Hoppas på barmark nu så jag kan rida ut igen på grusvägarna.

I går kväll blev min häst halv klippt..vilket var bra för vi upptäckte än mer hud inf å vet tyckte det var mer än hon trott så det var bra att vi klippte! sedan vart han tvättad ordentligt å så duttad med virkon...han fick ta på ett nytt täcke då allt annat ska tvättas.
vi var tvungna att ge lite lugn å snäll då han var lite rädd(vi hadde säkert kunna klippt) men det hadde nog tagit vääldigt lång tid!
Mätte honnom med tumstock och vatten pass å när han står rakt på alla ben var han 159-1cm brodd så ca 158..kan det stämma? Någon mer som mätt så ??(vattenpass och tumstock) mäst manken som växt! Idag blir det stor tvätt av täcken!
Vi hadde i alla fall tur med vädret var 3 + här då vi klippte :) i dag blir det att longera och leta nytt stalltäcke ;)

Knapp!

Idag har min lilla flicka varit i ridhuset och "hoppat" för första gången. Blev ca 50 cm. Kan ju inte säga att hon hade någon bjudning och det var ju inte direkt hoppning då hon bara trava över det men hon sköte sig bra och var inte alls vinglig utan sammarbetade bra.

kl

Nu är jag frisk!!! Eller ganska iaf, men det hjälper mig inte nu för det är fortfarande isgata på alla vägar och stallbacken så jag kan ändå inte rida. Får se om jag hinner till stallet innan det blir mörkt i morrn och då hade jag tänkt att göra något med plutten iaf. Idag blev det bara till att borsta och spola benen... japp ni såg rätt vi har lite lerigt i hagarna nu :(

Kl

Tjoho, i dag reds min fröken helt själv i ridhuset. Har tagit det väldigt lugnt pga att hon varit spänd och sadeltvånget. Hoppas på att hennes nya sadelgjord kommer snart och att den kan underlätta sadeltvånget. Är verkligen glad att hon är skodd runt om nu, för även fast vi har ridhus går det inte att ta sig ditt utan broddar pga all is.

Snygg häst.

Men kan svära på att jag sett filmen förut? Är hon utlagd till salu någonstans?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar