07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Idag har jag tömkört plutten bara i skritt pga det dåliga underlaget. Han var superduktig och bjöd fint framåt nedåt. Nu är jag trött på isgata för jag vill komma igång ordentligt!

Här har det smält undan bra på vägarna senaste dagarna. Dock fortfarande skarsnö och is i skogen, och nu fryser det på igen. :(

Skrittade ut en sväng runt villaområdet nu på kvällen, med sällskap. Första gången vi red i mörker, men det gick bra det med. Hon stod emot en del i början, men sen skrittade hon på fint.

Tävlas det ponny i distansritt nuförtiden? Alltså barn för sig och vuxna för sig? Har tydligen varit borta från sporten bra länge.

Hälsning Maja

Nejdå Maja, du har inte missat något på den fronten. :) Från 8 mil krävs licens på hästen/ponnyn och vill man lösa ponnylicens så måste man även ha mätintyg. Vill jag vara lat kan jag ju lösa hästlicens och strunta helt i mätintyget. :p

*kl*

Nu börjar jag bli lite motiverad inför Q´s hemkomst och igångsättning. Har hittat en helt underbar tjej som vill låna min gammelman som läromästare och dressyrhäst på hobbynivå, så han blir göteborgare i mars om allt går som det ska :)

Sedan ska 6-åringen ut på försäljning framåt säsongen, och hittar jag en köpare till henne så är det "bara" Q och min 9-åring samt mammas sto kvar sedan. Mycket mera lagom, både ur tids och pengaperspektiv.

Åh, nu vill jag ha vår och kunna komma igång på riktigt. (säger hon som just gett upp ishalkan och låter sin nyskodda 07:a få vila nu.)

Till er som gärna vill men inte kan/tycker det är läskigt el vad som, med terränghoppning, hittade det här som lät kanon, lugnt (väl lugnt?) och stilla. http://www.hajjerna.se/hajjerna.se/Unghasttraning.html

Jag ska se om jag får ihop det och kan vara med. Jättefin bana för ynglingar att starta på!

Det är i lääängsta laget för mig att åka och träna, men det låter jäkligt nice att man kan hyra banan själv i en timme och hoppa. Det skulle sitta fint...

Har en bana i örebrotrakten som jag hoppade på innan säsongen förra året (de äldre behöver bara en träning för att rasta av sig innan första start) och den var fin att börja på. Men då måste jag få med mig nån som kan hoppa en annan häst före när jag ska iväg med Q, in case att han behöver lite motivation. Och träna för tränare i grupp är jag inte supermotiverad att göra, det är ont om bra tränare härikring som delar min syn på hur man hoppar i bäbishästarna...

Synd att det inte var i mina trakter. :( Men jag får vara nöjd med ridsemestern, fast jag redan börjat planera nästa års semester på Gotland. :angel:

Åh så kul, det lät verkligen helt perfekt, framför allt för en annan som själv är minst sagt grön på att hoppa men det är självklart jätte långt bort :(

Jag har ju aldrig gjort det förr så jag har eg inga preferenser, förutom när jag känner att det inte känns bra.

Var där med min gamla i våras och somras, vi var/är ju nybörjare båda två så hoppa själv fick vi ju inte så vi var med i "grön och rostig"-gruppen, funkade ok sådär att börja med. Tyckte väl inte hon som höll i gruppen var lysande men funkade just då.

Där skulle jag vilja vara med på min 04:a som ogillar att gå i vatten.

Jag har inte skrivit i tråden på länge. 07:an har haft "vintervila". Det har bara blivit några små promenader. När underlaget tillåter ska vi till paddocken och träna med lina, tömmar, gjord, bett, bommar. I maj är det tänkt att han ska åka på inridning.

Uteritt idag. Chatsi är tokpigg! :love:

Vi hoppade ett vattenfyllt dike och en snödriva, var nere vid havet och tittade.

Lyckades tyvärr skaffa ett broddtramp på kronranden bak, så nu kommer hon väl att ha ballongfot i morn igen. :mad:

Måste nog köpa boots...

Min "nätta lilla halvblodsfröken" (omskrivning för stor brun älg :angel: ) lyckades dra på sig tre broddtramp på ena bakfoten igår (två på kronranden och ett uppe på huden). Men inte blev hon svullen av det inte, såg nästan ihopläk ut idag...

...så vissa fördelar finns det visst med hårda halvblod vs. känsliga fullblod. Där får man lägga jodopaxbandage inom några sekunder för att inte benet ska säga "poff" och tredubbla sig i storlek :p

Jag har peppar peppar varit rätt förskonad från sånt småtjafs iår... förra året fick ena hästen ett så stort balltramp att han fick stå på boxvila i 1½ vecka, enbart för att det skulle läka ihop (såret läkte inte när han gick i hage eftersom det var så satans kallt ute just då).

Några bilder på Skuggi från 2010.

På 3-årsdagen.
Skuggi3r.jpg

Skuggi27.jpg

Första (och enda) ridturen.
SkuggiErikarid.jpg

AnnaSkuggi.jpg

Vad tycker ni om honom?

Tusan vad orättvist! Min fröken har inga fullblod nära i stamtavlan, men hon svullnar upp av minsta lilla sticka.

Hm, jodopaxbandage alltså...? Har ju lärt mig att det inte ska användas på icke-infekterade sår. Dock har jag varit sugen... Attans, skulle ha lagt jodopax med silvertejp-bandage runt foten ändå som jag var sugen på!

Em: Jättefin! :love:

Nu är jag så glad, så glad! :banana: Ariel är nu skodd runt om med traktbroddar i fram och fyra broddar i bak. Vi tog oss en skrittur efteråt och hon skrittade på med avslappnat steg (när hon fattat att hon kunde!) och även några meter trav bara för att det var så kul. :bump:

Rider henne med boots runt om för säkerhets skull och håller en tumme att hon klarar sig bra utan boots i lösdriften. Vid första broddtrampet lär hon få på sig boots hela tiden. :angel:

Jag är så glad att jag skodde henne, att ha en självsäker häst som går fram överallt är verkligen värt massor. Sedan får vi väl se om jag någon gång skor av henne igen. ;)

Det måste vara skönt att kunna brodda nu när det är så halt.
Nova är ju inte skodd och jag väntar nog till våren innan de åker på. Jobbar jättemycket just nu och hinner inte rida någon av hästarna ordentligt. Och min andra kommer i första hand eftersom han får sån energi när han inte blir riden ordentligt. Blir livrädd för allt och hoppar och far.
Så Nova får vila längre än jag hade tänkt. Blir bara någon liten skrittrunda 1gång i veckan.
Hon får nog inte så lång sommarvila istället.

Jaså? Jag har alltid slängt på jodopaxbandage på sår som jag misstänker kan svullna och som är djupare än bara en hudrispa... det gjorde vi på mitt jobb också, hellre en gång för mycket än för lite när det kommer till elithästarna var väl det allmänna resonemanget (fast där hade vi ett annat medel istället för jodopax, den tyska motsvarigheten).

Dock brukar jag använda väldigt utspädd när jag lägger ett bandage "för säkerhets skull".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår