07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Antar att du redan har halsrem på henne att nypa tag i.. och nja, det gäller ju alltid att hålla sig kvar efter bästa förmåga ;) om man kan rida hästen i alla gångarter och ta igenom det så är full fart framåt tills de ger sig den bästa metoden (för det mesta). Framåt är liksom en universallösning när det handlar om unga hästar.

Okej, tack för tipset! Det ska jag tänka mer på :)
Det är mest det att det går mer uppåt än framåt, och ofta både och samtidigt, när jag driver.. haha, men hon är ju inte riden så mycket så man får väl hoppas att hon ger med sig mer och mer efter ett tag. Hon har iaf blivit betydligt lugnare i hanteringen på sistonde så :P

Min är också en riktigt bockis, kickar gärna med bakbenen om man gud förbjude skulle trycka för hårt med skänklarna på hennes ömtåliga sidor! :angel: ;)
Detta är dock bara i början av passet när jag inte har henne mellan hjälperna, jag brukar morra på henne och kanske tocha lite med spöet, då brukar hon fatta att det är arbete som gäller och börjar koncentrera sig istället!

Men jag bryr mig inte så mycket så länge hon lyssnar, det handlar mest om överskottsenergi! Så nu när jag har snösulorna på så ska jag tömköra och rida så mycket jag bara hinner, då tror jag att hon kommer att bli sådär stabil men ändå kraftfull som hon hann bli i höstas! :love: :laugh:

Vilken fin! :love: *gillar svarta ston* :angel:

Longerar du av henne innan du rider? Alt släpper henne i ridhuset/nåt annat inhägnat med bra underlag? Så kan man slippa det värsta bockbuset i början kanske.

Jag och Chatsi ska vara med på hoppträningen i morgon! :banana: Mycket spännande! Hoppas jag hittar nån som kan filma/fota lite.

Alltså, i början blir det gärna både framåt och uppåt på de yngre av den bockigare sorten, men i slutändan så varken orkar dem eller fixar att hålla igång om man fortsätter framåt framåt framåt hela tiden... även de värsta brukar ge med sig då. Att longera innan på en sån häst är ju i stort sett givet när de är yngre, om du inte gör det så testa.

Och när det kommer till tolerans så... jag både accepterar och gillar hästar som bockar, men det är väldigt stor skillad mellan en häst som bockar för att livet leker och den är full med överskottsenergi och en häst som bockar för att den ska ha av ryttaren och har lärt sig att det är en utmärkt sätt att lyckas på. Och en unghäst kan mycket väl börja som en glad individ med spring i benen men om den lyckas få av ryttaren regelbundet i början så är det lätt att den lär sig att man kan bete sig så för att slippa. Eller om ryttaren alltid saktar av när det börjar busas... big nono eftersom det också blir positivt i hästens ögon. Även då slipper den ju jobba. Framåt är lösningen helt enkelt, kan inte påpekas för sällan.

Ja, jag har aldrig ridit henne utan att longerat eller tömkört före :)
Hon är nog helt av den typen som busar för att hon är glad och har överenergi efter som hon aldrig surar, utan hon ser alltid väldigt glad ut ;)

Hon har ju bara lyckats få av mig en gång, så då hoppar jag för hennes del att jag sitter kvar nu så att hon inte "lär" sig slänga av mig.

Sen har hon liite sadeltvång, så jag tror det kan ha berott lite på det också den gången, ´för jag provade en ny sadel just då :)

Hur många dagar i veckan motionerar ni era? bla.a rider? :d

När han går, 2-3 dagar i veckan. Ibland men sällan 4 dagar i veckan, men aldrig ridit alla pass då.

Min rids för tillfället 2-3 dagar i veckan, ska ha vintervila om några veckor.

Här är en film från när min medryttare red honom i torsdags (mörk film):

http://www.youtube.com/watch?v=Mzp4TqlZehE

Han har alltid varit väldigt "flaxig" med huvudet. Trodde det berodde på vargtänderna så dom drog vi ut i augusti. Men han har blivit mycket bättre iallafall! Jag red honom igår kväll & han gick ovanligt bra då! PIGG! :love:

Hej!
Har inte läst hela tråden och inte heller del 1-6 :p men tänkte hoppa in här, omk jag får, eftersom jag också har en 07:a som jag köpte för några månader sen.
Valack e: Akribori. Inriden, men inte så mycket riden. Har väl nyligen lärt honom framåtdrivande skänkel. När det har satt sig ska vi gå över till galoppfattningar, men han tycker det är svårt att galopperas uppsuttet :D, tappar balansen lite fast han är ovanligt balanserad för att vara tre år.

Han rids/jobbas tre dagar i veckan.
Jag är föräldraledig just nu och börjar jobba 17 januari så i fyra veckor innan jag börjar jobba tänkte jag ha lite intensivträning så att jag kan låta honom vila med gott samvete. Planen är att han ska ha lärt sig galoppfattning, befästa det och sen låta honom smälta i lugn och ro.

Idag är det alldeles för länge sen lillan blev jobbad... Det har varit kallare än -20 i flera dagar och innan det blev kallt var jag sjuk. Så här har det bunkrats överskottsenergi kan jag säga! Men idag ska jag nog trotsa kylan och aktivera lite... Tror det blir tömkörning (dubbellongering) för det var länge sen nu...

Ariel reds 2-3 gånger i veckan innan vintervilan, någon gång ibland blev det avsutten aktivitet. Efter nyår skall jag försöka att vara lite mindre lat, då blir det ridning 3-4 gånger i veckan och så många avsuttna aktiviteter som möjligt. Nu jobbar jag ju till väldigt sent 2-3 dagar i veckan så det blir naturligt lediga dagar. :p

Ariel har under hösten varit überpigg, men så har jag hela tiden fått kämpa med att faktiskt kräva saker av henne, jag är lite eh... feg av mig. Hon går dessutom i lösdrift vilket jag tror lugnar ned henne lite mer än om hon stått på stall. :angel:

Förut när jag hade mer tid och det inte var så :devil: kallt aktiverade jag min tjej kanske 2-3 gånger i veckan. Men nu har det blivit veckolånga pauser mellan varje inslag, väldigt dumt... Men kommer ha lite bättre tid framöver och ska då rycka upp mig och arbeta med henne mera kontinuerligt! Funderar på att låta henne vila fram tills efter nyår så har hon redan fått sin vintervila, men vi får se hur det blir!

Det blev för övrigt ingenting gjort idag ändå. Valpen hade gjort en passande pöl på min stalljacka (vad nu den gjorde på golvet...) så den åkte i tvätten (jackan alltså :D). Då det är den enda riktigt varma jackan jag har blev jobb uppskjutet tills imorrn.

Blir ingen ridning imorgon men på onsdag ska jag tömköra, på torsdag rida och sen rida en eller två ggr i helgen också! :laugh:

Hon får ju ingen ren vintervila med tanke på den lugna hösten, snart får jag körkort och då händer det grejor! Men mer om det när det är dags! :D

Nu har vi hopptränat för första gången!!

Kan ju konstatera att min häst är verkligen stencool. :cool::cool: Det var en kaosträning med mycket dålig hänsyn från både övriga i gruppen och tränaren (:crazy:) till att det var en grön häst med. Chatsi skötte sig super, och var lugn och snäll trots galopperande hästar från alla håll och kanter. Vi travade över små plutthinder på båge och sen en 5½-a där hon bröt ut typ 7 gånger innan hon fattade vad hon skulle göra, och då hoppade hon fint, men var rätt matt då.

Nu är jag superirriterad på mig själv som gör så mycket ryttarmissar. :mad::(

Roligt med hoppträning! Mindre roligt dock att folk inte tar hänsyn till varandra.

Idag fick Plutten nya skor fram med snösulor och bakskorna åkte av:) Ska se hur det går att rida honom utan bakskor annars får hovis komma och slå på dom igen. I morrn blir det nog ridning igen ska försöka och ta mig ut och klättra lite i våran lilla klätterbacke:)

KL.
Kastar mig in så här längst bak i tråden då jag för tvveckor sedan köpte mig en egen "liten" 07a.

En liten presentation då: Han heter Semil och är en treårig fullblodsvalack på modiga 165-6 med världens längsta ben, så har jag otur så blir han en del högre :p, och är efter Nicolotte-Precocious.
Han har gått på banan så han har hunnit med en del i sitt unga liv. Debuterade på hösten som tvååring och gick ca 7 lopp under höst-vinter-vår. Där på våren fick han en chip-fraktur i ena framknät pga stenhårt underlag. Chipet opererades bort och han fick vila (och en del behandlingar) i ett halvår. Sattes igång runt september och började så smått ridhästridas med sikte på försäljning eftersom man inte ville chansa på en upprepad skada som galoppör. När jag köpte honom i november reds han ca 2-3 dagar per vecka.

Nu har han som sagt stått i vårt stall i två veckor och vi kan väl konstatera ett det är en glad och pigg skit som trivs riktigt bra med sin nya bästa kompis, syrrans 9åriga fullblod. Tyvärr lyckades vi tajma så att den dagen vi tog hem honom började det snöa och två dagar efter hade vi nästan 20 cm snö och 10 minus… Sedan dess har snön legat tjock och temperaturen har varierat mellan pudersnö och kladdklampar så vi har inte fått så mkt allvarligt gjort än.

Detta innebär att jag har en häst som är en energibomb och skritt- och travturerna ut i snön med syrran som var tänkt som lugn miljöträning har mest bestått av busbockar och men-jag-vill-ju-springa-ju:grin:. Han är dock tuff om en bandyboll och har än så länge inte reagerat/tittat på något(!), barn, snögubbar, bilar, barnvagnar och strålkastare/lampor som rör sig över snön i mörkret som skämt syrrans pålle har inte berört honom över huvud taget!:love:

Det är fördelen med de som gått på banan, det ska oftast myyycket till för att rubba deras cirklar =) Ja det ska vara små läskiga ponnyer som man tvingas möta i ridhuset då :devil:

Grattis till nyförvärvet! =)

Gud vad roligt att komma så lång att man kan hoppa uppsuttet och träna lite smått:love: själv övar vi vi än på att kunna gå framåt i alla gångarter utan att flyga i luften..

Men en liten fråga till! Jag har inte haft unghäst förut så kul att höra hur ni gör: De flesta rider alltså 2-3 dagar i veckan (eller longerar,tömkör) Men vad gör ni med dom de andra dagarna? :) Bara låter dom vara helt, eller lätt motion? ;)

Låter dem vila helt. De behöver den tiden till att smälta vad som händer och vila sig i form.

Jag låter min få vila helt. Han går ute på lösdrift och gör av med lite energi på det sättet (inbillar jag mig :angel:)

Hur många av era går ute dygnet runt och hur länge tänkte ni ha det så?
Jag planerar att stalla in efter sommaren.

Sen undrar jag också om någon mer än jag har sin häst oskodd?
Jag tänkte ha det så länge det går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel