07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Idag har jag galopperat på ängarna i snön! Underbart härligt på en mycket pigg liten häst som gärna hade sprungit hur länge som helst! Lycklig matte också:)

Åh va mysigt! :laugh:

Jag ska rida imorgon,var ett bra dag sen nu så jag börjar med longering och hoppas på att sitta kvar! :angel: ;) :love:

Det är bara att hålla i sig:) kommer säkert att gå bra!
Jag longerar innan nu när det är så kallt för han är riktigt på tårna och behöver få springa av sig. Som tur är blir han knappt svettig och vi var ändå ute i 40 minuter alldeles ensamna i skogen:)

Jo det brukade vara så :angel: ;), men denna häst kan bocka utan dess like! :D
Dock så älskar hon att jobba och hon har varit riktigt rastlös nu det sista, så hon blir nog riktigt glad över att få komma ut o jobba igen! :love:

Längtar ju tills hon är ridhäst fullt ut! :bump:

Idag var vi ute och galopperade över fälten igen! Med sällskap, härligt solsken och gnistrande snö! :love:

Drog på rejält sista omgången, det tyckte både hästar och ryttare var superkul! För första gången funderade jag på om jag skulle kunna stanna Chatsi, men det var inga problem. :D

Börjar förbereda mig inför Chatsis vintervila nu, tror att jag ställer henne efter löshoppningen på torsdag.

Oh var mysigt det var att rida idag! :D:love:

Longerade A en bra stund innan, hon hade MYCKET galopp och bock i kroppen! :angel:
Detta tog hon också med sig tills jag satt upp och det blev ett par kickar! Inte så att jag höll på att ramla av eller så men jag valde ändå att behålla linan på en stund!
Visst, kändes lite mesigt med tanke på att vi hade både travat och även galoppat lite när vi red ut i höstas men jag vill inte riskera något, bättre lina och skritt än att chansa och behöva börja om från början! :laugh:

Efter en stund fick jag henne mellan hjälperna och vi tog loss linan, skrittade runt över hela hagen och A var så pigg och härlig! :love: Då slutade hon busa och klev på istället, det känns som att man har en lydig atombomb under sig! :d
Dock så hade jag glömt av att det var vatten på ett ställe i hagen innan snön och detta hade ju naturligtvis blivit till is nu som BRAKADE som bara den när vi gick över! :eek:
Men A gjorde ingenting, blåste upp sig och klev på! :bow:

Härligt att du är uppe igen!

Håller med, bättre att ta det försiktigt med lina tills det känns bra.

Ja det känns verkligen riktigt bra! :laugh:
Och Amazing var så trött så trött efteråt, men inte trött som i utmattad, utan trött som i väldigt nöjd! :love:

Här har vi haft premiär för att rida ut ensamna, jag och lillskit. Jag som tror att inget kommer att gå bra och lätt, fick mina något negativa förväntningar på skam, som vanligt.

Vi tog en välkänd runda, fick ett stopp en bit ifrån gårdsplan med lite back, men sen gick det bara framåt och det var inte mycket som skrämde henne. Hon var på helspänn och helkoll på allt, cementblandare, andra hästar, bilar osv men trampade på bra. Lät henne trava när hon bjöd på istället för att få ett stopp om det upplevdes läskigt. Avslutade en sväng på en åker för att få lite trav och någon galopp då vi mest bara skrittat ute.

Hon är lite jobbig i munnen emellanåt, ffa när vi bara skrittar, kastar hysteriskt med huvudet. Ska se om det blir bättre med annat bett. Sen har jag köpt sadel till henne som kommer i veckan, om det är något med nuvarande som stör henne.

Har du haft veterinär ute och kollat munnen? Ariel hade spår efter en ganska jobbig tandlossning när vet kollade, men eftersom jag inte ridit henne hade jag (turligt nog) missat all tjafsighet. Så kanske har hon någon mjölktand som fortfarande spökar?

kl

Igår blev det tur på 30 min. Qvintus är också en pigg herre nu i kylan och lite osäker. Fick hoppa av vid ett ställe och leda fram honom. Ville inte att han skulle trampa ner i snövallen/diket för att det fanns ett läskigt brunnslock att gå förbi. Fältet får vara för vår del när han är så på tårna. Vill ju överleva. Han tog en liten galopp på skogsvägen dock, där han känner sig som mest trygg.

Hälsning Maja

Kan säkert vara tänder, hon har mjölktänder kvar på de yttersta incisiverna runt om så sitter säkert kvar uppe i munnen också. Så jag gör ingen jättegrej av det än.

Idag blev det en tur ut i skogen igen fast med en kompis:) gick jättebra och hästarna var pigga och vi galopperade lite ute på ängen:) mysigt!

*kl*
Blev en liten skrittrunda i skogen barbacka idag, avslutade med lite trav på vägen hem och på fältet. Blev även en galopp i varje varv..
Här är en film från idag!
Dock ingen galopp med, lyckades inte byta format på den filmen så fick inte med den.. I början fick han ett litet ryck och hoppade till haha :)

Senast ändrad:

*kl*

Ställde ju av Q för två veckor sedan men han fick hänga med på löshoppning ändå idag... det var häst överallt de första minutrarna, han bockade till rejält några gånger till mattes förtjusning.

Inte löshoppat mer än en gång sedan 3-årstestet och det var för över två månader sedan, så vi tog det lugnt, han fick rulla på och känna att det var lätt, låg väl på 110. Mellan visningarna ska löshoppningen ändå bara underhållas, träna upp dem på höjd behöver man inte göra förens precis innan det är dags att visa upp det.

Nåja, syns att han växt till sig i kroppen. Han hoppar med mer attityd nu och det är lite klipp i honom, han blir såklart aldrig lika blixtsnabb som fullblodet men han är på god väg till en jäkligt bra teknik. Gångarterna har också förbättrats markant.

Jag hade minst sagt tur i det genetiska lotteriet, jag fick ut precis det jag avlade för att få när han föddes. Man kan matcha hingst och sto perfekt men ändå få något helt oväntat, så även om det är baserat på kunskap och skicklighet så är det lite tur i slutänden.

Hej :D Får man bara hoppa in såhär utan vidare? :)
Har läst tråden ett bra tag nu.. så här kommer iaf en liten presentation:

Hon heter Calandiva och är född juli 2007. E: Corlensky G och UE: Landlord :)En speciell, väldigt liten dam (155cm) som tycker om att busa, och är inte riden så väldigt mycket än. Men har iaf ridit på henne i alla gångarter ;)
Här kommer bilder: :D

Och hoppa, det hon gör bäst:

Fin typ, gillar små nätta saker, visade du på 3-årstestet?

(Var väldigt många Corlensky-avkommor med, iaf i Värmland, men -07 var väl en stor kull överlag, vimmlade ju av dem i listorna i våras..)

Ja, hon är väldigt liten och nätt!
Nej hon visades inte tyvärr, ägarna (jag lånar henne bara) hade inte tid till det. Lite synd då hon både har fina gångarter och hoppar super bra. Men som sagt, är hon väldigt liten :)

Ja, visst är hon:love:

Men jag har en fråga som någon klok person som kanske har varit med om samma sak kan svara på:
Jag har lite problem med ridningen på henne...
Hon är väldigt busig, alltså hon bockar mycket och ofta och gör små hopp och skutt. Jag har inte tyckt det här har varit jobbigt eller så då jag har hållt mig kvar. Men för två veckor bockade hon av mig från skritt, när jag hade ledare.. jag blev sparkad i ryggen och har inte ridit henne sen dess pga ryggen då. (En annan satt upp på henne såklart efter)

Men nu på onsdag ska jag sitta upp på henne igen (har jobbat henne från marken i två veckor). Någon som har nått tips på hur jag ska hålla mig kvar den här gången? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar