07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Frestande... Då gäller det bara att hitta någon butik som säljer de. Måste mäta och ha mig då Ariel har så liten bakdel. :p

*kl*

Nu är Q på plats i lekstugan igen för några månaders vila. Han ska få löshoppa nästa helg men det är det sista han ska göra (ham missade löshoppningen i nov så han får vara med i dec). Hälsade på de två 2-årsstona och den äldre herren som han ska gå med och allt gick bra, de känner varann sedan i somras. Blir skönt att få lite färre hästar hemma ett tag, tre att rida och mocka åt är nog när man pluggar heltid och jobbar också.

Oj hur hinner du allt det, med flera hästar med. Obegripligt. Själv jobbar jag 80% och ägnar mig åt fritidspolitik, därför jag jobbar mindre. Men jag hinner då rakt bara med en treåring. :D

Skall nog plugga halvtid i vår men då jobba halvtid med. Undras hur det skall gå? Men roligt skall det bli.

Idag blev det återigen en tur i skogen en halvtimme och denna gången blev han inte svettig. Det var lite kallare och jag skippade ländtäcke, så kanske det går på så sätt. Skönt om jag slipper klippa.

Hälsning Maja

Jag multitaskar ofta, pluggar effektivt, mockar snabbt och är igång från arla morgon till sen kväll. Det är nog egentligen inget att rekommendera. I min idealvärld har jag bara 8-åringen och Q, ska också dra ner på hästantalet nu. Ingen som vill låna en häst? (Har ett välutbildat men triangelmärkt fbl och en frächt äldre hbl-sto som ska ut) :angel:

Min sötis i nyinköpt täcke på Globen

Benen ser mkt bättre ut.:)
I går fick hon vara med som handhäst när de red hennes hagkamrat ute i snön. Hon hade sköt sig mkt bra.

Så, fem veckors vila, känts som en hel evighet, men idag kravlade jag mig upp, bokstavligen, termobyxor, tre lager, säkerhetsväst, två lager till, halsduk, inte så smidig med andra ord. :angel:

Bar ut i skogen med sällskap, inte gett mig på att rida ut ensam ännu men ska väl snart testa. Kändes som innan vila, hon går för det mesta i sin egen lilla värld fullt fokuserad på bettet eller något annat och blir chockad när verkligheten påkallar lite uppmärksamhet. :p Blev lite i alla gångarter och sista galoppen tog vi täten. Så nu ska vi väl försöka rida lite regelbundet fram till jul iaf.

Hon har päls som inte den, går otäckad så det är ju bra men blev svettig runt gjorden och öronen. Får se nästa höst om hon sätter mindre vid täckning, mamman vet inte vad vinterpäls är, aldrig behövt raka trots topptränad, så får väl se om det beror på att hon är täckad eller om min lilla fått andra gener. Är inte aktuellt med någon rakning i år iaf.

Ahh dina dagar låter ju som mina! Jobbar minst 150% skift, har två hästar, som rids o är igång, o en hund. Tur man tycker både jobb o djur är så roligt annars hade man väl aldrig orkat ;)

vi är nu på G igen efter hovbölden och killen är riktigt fräsch, förmodligen var det hovbölden som gjorde att han var på lite dåligt humör, tappade bjudning och inte skjöt på som han brukade på träningen innan i veckan.

Tanken har hela tiden varit att vi ska hålla igång till 18december och sen vila två månader, men då jag har hiskeligt mycket med skolan nu fram till jul + jobb (som dessutom hade önskat att jag är där mer än jag är) ställer vi av honom redan nu, en annan anledning är det hemska väder vi fått går inte att rida ordentligt då det är kallt och halt också, dessutom måste jag tranportera varje gång nu och det tar ännu mer av min tid. Egentligen skulle jag hinna men 16mils pendling tor till skolan varje dag och 3,2mil tor till stallet tar också sin tid.

Resten av årter ska jag nu koncentrera mig helt på mina studier jobb och lite jobbsökande, vilket är mer än tillräckligt. Vi sätter igång i slutet av januari/början av februari igen och då har jag förhoppningsvis fått stall plats i stallet vilket skulle göra att jag skulle spara 3mils körning om dagen viilket skulle vara guld värt i mitt tidspressade schema.

*kl*

Nu har snön fallit även över Blekinge. I torsdags vågade jag mig inte ut, utan stannade i ridhuset. Gick inte alls så bra som gången innan då hon hittade en trevlig form. Däremot fick jag en högergalopp, så jag fick vara nöjd med det.

Igår red jag ut med stallets tonåring på hennes gamla hoppfarbror. Chatsi skötte sig fint och vi galopperade i snön! :love: Tyvärr fick vi styltor, så ska jag kunna rida ute måste jag sätta på snösulor. Och helst skor och sulor även bak så att jag kan brodda för det var lite bambi på sina ställen. :crazy: Men jag fick högergalopp även ute!

Också shoppat lite i Globen... dock bara benskydd till Q. Fram+bak hoppskydd från Hampa, han får nöja sig med den fabulösa färgen plommon/lila då de var löjligt billiga :angel: Och duger gott till en växande unghäst.

8-åringen fick ett fleecetäcke att ha i boxen och ett nytt träns. 5-åringen fick ett par likadana lila bakskydd som Q och så hittade jag en Rambo-pad till terrängsadeln.

O va härligt med Globen och shopping! :d

Har inte vart i Globen ännu men är grymt sugen till nästa år, Scandinavium blir det nog dock, och då hoppas jag på att hitta lite snygga schabrak och annat kul! :D

Vi tar det fortfarande lite lungt med tanke på det hemska vädret, och nu har ridklubben där vi löshoppar fått tillbaka kvarkabakterier så det blir ingen löshoppning på tisdag och förmodligen inte på ett par veckor! :cry: Supertråkigt men jag vågar inte chansa! :cool:

På tisdag blir det iaf nya skor och snösulor, då kan jag rida igen! :bump:
(Förövrigt, ska man förvarna sin hovis om snösulor eller kan man bara köpa och be honom sätta på dom när han kommer?! :o:o)

Jag har nästan alltid sulor liggande hemma som jag ger honom och ber sätta på. De håller ju ett par år så jag sparar dem alltid om de är hela. Är ju inget extra jobb för honom att slå på, och har jag inga så säger jag till honom när han kommer att jag vill ha ett par. Han har alltid liggande i bilen under vintersäsongen.

Är ju inget extra jobb för honom att slå på, och har jag inga så säger jag till honom när han kommer att jag vill ha ett par. Han har alltid liggande i bilen under vintersäsongen.

Fast inget extra jobb, det håller inte alla hovslagare med om. Det blir ju ett visst (om än litet jmf med hela sulor etc) extrajobb.

Många hovslagare tar extra för sulor, och flera har om man köper sulorna av dem 'monteringskostnaden' inbakad i priset, men tar extra om kunden själv köper sulor just för monteringen.

Så är bra att vara beredd på, om man inte vet hur ens hovslagare gör.

Nu har Ibban haft 2 veckor av ute ridning i alla våran snö och hon har skött sig otroligt bra! Hon har varit lite tjaffsig i munnen tidigare men nu tror jag alla tänder börjar hamna på plats och hon har varit super i munnen senaste gångerna. Idag ska jag dock åka till kotknackaren med henne, har fått för mej att ett tornutskott har fått sig en smäll så vi får se vad han har att säga!
Ibban har ju haft problem med någon form av allerig som har gjort att det rinner i ögonen, har vait till våran granne Sven och handlat örter så nu rinner det iaf i bara ett öga... alltid något...
Planaerar att rida henne någon gång till i veckan beroende på vad kocko säger idag, jag skulle vilja hinne med en dressyr träning till men sen är det vila som gäller i några veckor!
appropå shopping så är jag lite avis på er som varit i globen men själv ska jag till Olympia i London om tre veckor på deras hästshow som tydligen ska vara jätte stor, den innehåller bla världscup och är 1 vecka lång! :laugh:

BTW här har vi -13 och blåsigt idag!!! Hur hemsk kommer den här vintern bli egentligen?!

kl

Hej. Har följt dessa -07 trådar länge nu men inte aktivt skrivit nåt. Så kul att läsa allas framsteg och se hur ni lägger upp arbetet med era unga.

Min dam har vilat sen månadsskiftet sep/okt, en aning tidigare än planerat men hon ställdes av pga att hon växte mkt och var väldigt trött, efter det har hon varit i stort sett konstant gallig bak i kotorna så förra veckan var vi på klinik och tog rtg på alla fyra kotor + haslederna.
Hittade två lösa bitar i hö bakkota och en liten hälta på vä bak ( antagligen pga överbelastning ) :( så på torsdag blir det nu en första operation och antagligen kan de bara ta den ena biten då så får vi återkomma och ta den andra biten vid ett annat tillfälle....

Har blandade känslor just, diagnosen i sig stör mig inte så mkt för det är en ung häst som förhoppningsvis inte har hunnit få några följdskador av bitarna.
Det som känns mest nervöst är tanken att hon ska sövas och väckas minst två ggr ... har mardrömmar om att hon sparkar sönder sig i uppvaket :-( samtidigt är jag glad för att jag faktiskt tog tag i saken och kollade upp henne innan jag börjde jobba henne nu inför fyraårssäsongen.
Lite synd att missa all härlig konditionsträning i snön nu när det blev vinter så pass tidigt.

Lill fröken ser mkt bättre ut i sina ben.:laugh: Pratade med en vän i dag och kanske är det så att hon blivit lite stressad (även om det inte märkts) av att blivit av med fölis och flytta tillbaks till sitt gamla stall och att det blivit lite obalans i magen som kan orsaka hudproblem som mugg och liknande.:confused: Hoppas det ger sig helt nu i alla fall, men det är verkligen på bättringsvägen. I dag har hon blivit riden lite ute i skritt och trav, första gången utan longering innan och dessutom är hon inte riden på nästan 2 veckor nu. Gick bra.:bow: Provade 2 "nya" sadlar men ingen av dem låg bra, så det är bara att leta vidare.

Ja jag har pratat med han och han tar med sig sulor! Ska bli så skönt att kunna träna igen! :love:

Idag hade Amazing så hårda styltor att hovkratzen böjde sönder sig! :crazy: VE OCH FASA!

Idag red jag på min plutt och nu har vi galopperat i den underbara snön! Stallägaren har plogat runt en stor del av sommarhagarna så där kan man rida runt hela och det ska jag försöka med någon dag. Nu var det tyvärr för mörkt. Kan även säga att min var lite tjaffsig i munnen i början av ridpasset men i slutet så gick han riktigt trevligt och vi lärde oss samarbeta:)

På måndag kommer hovis till oss och jag står i valet och kvalet om jag ska dra av bakskorna eftersom han ändå ska ta det lugnt efter jul.

Melroose får sin vintervila redan, hon verkar behöva den nu. hon har varit extremt inåtvänd den senaste tiden, det känns igen från tidigare tillväxtperioder. Hon är ju våran första unghäst så vi har inget att jämföra med.Men man ser nästan hur hon mognar i kroppen dag från dag.
Nu måste vi dessutom hitta en ny hovslagare tillfälligt ( synd att det händer nu, då hon har fått så bra förtroende för våran hovslagare) Hoppas nu att han kryar på sig snabbt! Det verkar dessutom vara hopplöst att få tag på hovslagare häromkring.Vet inte hur det ska lösa sig,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar