Sv: 07rnas tråd nummer 7.
KL
Idag var jag ut och red i MASSOR med snö!!! Lillan började med att leka "Tagen" i hagen, och lät mig inte komma närmare än tre meter med grimman. Hon busade runt som en riktig stolle och drog med sig alla de andra (tom mamma häst!) så att det var ett enda virrar av hästar ett tag... Tillslut lyckades jag mota in henne i ett hörn och hon erkände sig besegrad.
Väl ute med matte på ryggen är hon alltid väldigt pigg och framåt! Hon hostade nån gång sådär, men det gick över. Det var nog bara nåt tillfälligt som det verkade. Red en liten skogsslinga i alla gångarter och övade mycket på övergångar. Efter ett tag slutade hon stressa framåt-framåt-framåt och började lyssna. Och jisses vad fint hon gick sen!
Efter skogsslingan pulsade vi snö på lägdan utanför stallet och dressyrade lite. Där var det ca 50 cm snö nu! Och bara pudersnö så det flyger upp så fort man sätter ner fötterna!
Queenie gick uuuuurbra och tog jättebra stöd på bettet och blev rund och fin - i ALLA gångarter!
Tog en kort galopp i båda galopperna bara för att kolla henne, och hon fattade bara jag vred om i höften och det blev rätt båda gångerna! Efteråt skrittade jag av henne en lång bit för hand, det tycktes vara uppsklattat!
Även fast jag tycker att det här passet blev ganska hårt för henne, och även fast hon blev andfådd, så svettas hon ingenting!
Visserligen jätteskönt, men jag har aldrig varit med om att en häst aldrig svettas förut!
Efteråt provade vi på att stretcha lite också! I början förstod hon inte riktigt vad jag menade, men efter en stund slappnade hon av och lät mig dra åt alla håll jag ville.
Hon såg tom ut att tycka det var skönt! En ordentlig omgång med ryktborsten fick hon också.
FRÅGA!
Skulle inte nån kunna tipsa om lite grundläggande stretching för hästar!? Jag är ganska så grön på det området och kan bara några få "övningar"...