07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Igår när jag var i stallet hade mina småpojkar fått fnatt i hagen bredvid ponnyn och mamma häst. Och Queenie är aldrig sen att haka på när de sätter igång! Så de springer där med två trådar emellan sig och bockar och vänder och kastar sig hit och dit och bara störtar runt som några vettvillingar! :D Himla kul att titta på! :D

Idag snöar det vågrätt, kändes inte så lockande att göra nånting alls...

kl

Ja, det snöade lite idag. Tog en tur bara rakt bak in i skogen bakom huset. Små skogstigar och lite kalhygge, någon liten kort vägsträcka finns med där man kan trava lite och även några galoppsprång uppför. Annars var det för Qvintus mest att lyfta på fötterna och traska på i skritt. Han är mycket säker på foten och känns stadig. Han söker sig nedåt rejält för att bära upp mig och titta ordentligt vart han skall sätta fötterna. Skritten går undan även där det är lite tuff terräng.

En halvtimme var vi ute sådär. Han hade god framåtanda hela tiden. Inte trött alls. Har tänkt att bygga styrka i min häst på liknande vis tre dagar i veckan hela vintern och kanske någon gång ibland byta ut mot en tur till ridhus för ridning för instruktör eller löshoppning. Vi får se om han verkar pigg hela vägen, eller om jag behöver låta honom få vilperioder.

En sak som jag dock funderar lite över är att en tur som idag gör honom allt lite svettig, på hals och mage (under sadelgjorden). Hittills har han torkat fint på en timme i stallet med fleecetäcke och under det bara ett back on track täcke över rumpa och rygg. Men en funderar, skall jag till och klippa honom halvklippt. Vet inte just. Tycker att det bara är bra för honom att få bygga häst med mycket skritt nu under vintermånaderna. Tycker ju att man skall göra det när de fortfarande är unga och växer. Sådär lite lagom belastning.

Är den någon som klippt än?

Hälsning Maja

Jag klippte i början av oktober och måste snart klippa igen för hans päls växer som bara den... Om jag var du skulle jag spårklippa eller göra en islandsklippning, bara fram och ta lite på magen :)

23658_1289498201.jpg

(är medveten om att hacket sitter långt ner, ändrat nu, nytt träns den dagen och det gled ner lite under ridturen)

Senast ändrad:

Jag klippte för flera veckor sen, en månad till och med tror jag *kollar* Japp, klippte 23/10. Det har växt ut rejält, och vore han i arbete skulle jag klippa om nu. Nu klipptes han för han stod på boxila, och iom inte kunde rulla osv, så han blev väldigt kliig och dan på hals och bog och klippes därför.

De andra klippte jag för ungefär en månad sen. Då bara "halvklippning". Ska ta fram maskinen i veckan och ta lite mer på dem, men den ena behöver både lugnande och brems och någon som håller i så det kan jag inte göra själv. Gammelman kan stå lös på gången och bli klippt, han älskar det och står blixtstilla. 5-åringen var snäll förra gången fastän det var första gången i hennes liv.

Men jag helklipper inga iår. Orkar inte och tycker det är svårt att få snyggt om man inte tar från öronen till bakkotorna, helklipper jag så tar jag verkligen allt och det behövs egentligen bara om de är högpresterande. Gammelman blev helrakad förr om åren men nu är det ju slut med hårdträningen för hans del.

Den som är besvärlig skulle egentligen behöva helrakas, men det kommer att ske över hans döda kropp... eller min, och det vill jag inte riskera. Han svettas och sen får han torka med bra täcke som andas på i hagen med ett svett-täcke under, funkar bäst på honom.

Ska köra Q till stallet där han går när han vilar imorgon för några månaders vila. Han har gått otäckad ett tag nu och blivit rejält lurvig.

Krasse har blivit mörkskimmel nu, och sedan jag klippte av hans långa man har han också mittbena, jättegulligt.
Vi skrittade lite i snön igår men han ville helst springa. Det märks på honom att jag inte haft så mycket tid för honom sista veckorna, och om några veckor ska jag opereras och sen tror jag han får vila resten av vintern tills jag är bra igen.

Han ska flyttas nästa helg också och jag kan inte bestämma mig om han ska åka transport eller om jag ska gå/rida, det är ca 18km.

Har Krasse inte åkt transport innan?
I så fall hade jag lastat o kört. Det är bättre att öva när man inte har en exakt tid att passa. Sämre när kliniktiden är bokad och man är stressad av att få upp hästen o komma iväg i rätt tid.
// Linda

Har Krasse inte åkt transport innan?
I så fall hade jag lastat o kört. Det är bättre att öva när man inte har en exakt tid att passa. Sämre när kliniktiden är bokad och man är stressad av att få upp hästen o komma iväg i rätt tid.
// Linda

Jo han har åkt några gånger men i våras skadade han sig ganska illa i transporten och efter det har han bara åkt en gång. Det gick bra men han var väldigt nervös fastän han hade sällskap.
Det bästa är kanske att köra honom men jag vill verkligen inte att han ska skada sig igen.

KL
Idag var jag ut och red i MASSOR med snö!!! Lillan började med att leka "Tagen" i hagen, och lät mig inte komma närmare än tre meter med grimman. Hon busade runt som en riktig stolle och drog med sig alla de andra (tom mamma häst!) så att det var ett enda virrar av hästar ett tag... Tillslut lyckades jag mota in henne i ett hörn och hon erkände sig besegrad. :grin:
Väl ute med matte på ryggen är hon alltid väldigt pigg och framåt! Hon hostade nån gång sådär, men det gick över. Det var nog bara nåt tillfälligt som det verkade. Red en liten skogsslinga i alla gångarter och övade mycket på övergångar. Efter ett tag slutade hon stressa framåt-framåt-framåt och började lyssna. Och jisses vad fint hon gick sen!
Efter skogsslingan pulsade vi snö på lägdan utanför stallet och dressyrade lite. Där var det ca 50 cm snö nu! Och bara pudersnö så det flyger upp så fort man sätter ner fötterna! :love:
Queenie gick uuuuurbra och tog jättebra stöd på bettet och blev rund och fin - i ALLA gångarter! :o Tog en kort galopp i båda galopperna bara för att kolla henne, och hon fattade bara jag vred om i höften och det blev rätt båda gångerna! Efteråt skrittade jag av henne en lång bit för hand, det tycktes vara uppsklattat!
Även fast jag tycker att det här passet blev ganska hårt för henne, och även fast hon blev andfådd, så svettas hon ingenting! :o Visserligen jätteskönt, men jag har aldrig varit med om att en häst aldrig svettas förut!

Efteråt provade vi på att stretcha lite också! I början förstod hon inte riktigt vad jag menade, men efter en stund slappnade hon av och lät mig dra åt alla håll jag ville. :D Hon såg tom ut att tycka det var skönt! En ordentlig omgång med ryktborsten fick hon också. :)

FRÅGA!
Skulle inte nån kunna tipsa om lite grundläggande stretching för hästar!? Jag är ganska så grön på det området och kan bara några få "övningar"...

Morotsböjningar är väl det allra enklaste.
Ge hästen en bit morot "på sidan", vid magen/ryggen, och mellan frambenen. Så kan man öka stretchningsnivån allt eftersom. Man lägger inte på nåt tryck, man behöver inte bråka med hästen om benen och hästen gör efter sin egen förmåga (eller så snurrar den runt).
(Att stretcha genom att lyfta ben o s v känns enklare att visa IRL, med video eller bildserier, men jag har inget sånt att bjuda på, så jag tipsar som ovan.) :D

kl

Jag har alltid haft täcke på när hästar klippts förut, men måste man verkligen fina vinterdagar om man bara har klippt hals, halva bogen och mest där sadelgjorden sitter. Vill gärna att Qvintus skall kunna få gå utan täcke vid fint väder och inte bli instängd i täcke helt och hållet redan nu som treåring.

Hälsning Maja

kl

Jag har alltid haft täcke på när hästar klippts förut, men måste man verkligen fina vinterdagar om man bara har klippt hals, halva bogen och mest där sadelgjorden sitter. Vill gärna att Qvintus skall kunna få gå utan täcke vid fint väder och inte bli instängd i täcke helt och hållet redan nu som treåring.

Hälsning Maja

Min shettis går naken med hela halsen, hela bogen och halva magen (undertill) klippt. I alla väder utom möjligen minus 30 och snöstorm. Inga problem.

L gick naken i nästan alla väder med en betydligt mer omfattande (men all päls kvar över rygg och körs) förra året, inga problem.

Så ser inga som helst problem ha honom naken vid fint väder om han inte verkar frysa.

*kl*

Nu är Q på plats i lekstugan igen för några månaders vila. Han ska få löshoppa nästa helg men det är det sista han ska göra (ham missade löshoppningen i nov så han får vara med i dec). Hälsade på de två 2-årsstona och den äldre herren som han ska gå med och allt gick bra, de känner varann sedan i somras. Blir skönt att få lite färre hästar hemma ett tag, tre att rida och mocka åt är nog när man pluggar heltid och jobbar också.

Kl

Usch vad jag känner att jag har dåligt med tid just nu. Har jobbat mycket nu det senaste och har inte hunnit rida. Men plutten verkar nöjd. Var där en sväng förut och bytte boots på honom. Nu har han bara en boots på ena fram för han har fått lite mugg på andra och det är inte den skon han har dragit av sig så det passade ju bra:) får se om jag hinner rida på södag eller om det får vänta tills på mådag. Men ut måste vi någon dag och galoppera i snön!

*kl*

I tisdags kom hovslagaren ut och fixade till Ariels hovar. Det var (som vanligt vid den här tiden) inte mycket att verka, men vi bokade ändå en ny tid om sex veckor. :)

Igår var det veterinärens tur att titta förbi. Först blev det vaccinering och sedan sedering för munkoll. Hon hade tappat tre av fyra mjölktänder, den fjärde tog vet ut åt henne. ;) I övrigt såg allt bra ut, bra bett och fina slemhinnor. På grund utav tandbytet har hon lyckats bita sig i tungan på flera ställen, men det var tack och lov bara ytliga sår. :crazy:

Ikväll blir det första svängen till Globen för lite shopping, hoppas hitta en snyggt rött ländtäcke till damen. :D

Ang ländtäcke, så om du inte hittar ngt på Globen har ju Hööks ett rutigt i svart/rött till bra pris.

sadelprovningl25juli201.jpg

landtacke.jpg

Nä, jag vill ju ha den här färgen:

146.jpg

Förmodligen slutar det med att jag köper från något ställe på internet när jag tröttnat på att jaga runt på mässan. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar