07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Jag och Lotta är igång med en longeringsperiod. (3 dagar :D )
igår gjorde hon det mesta för att komma undan. Idag gjorde hon allt perfekt. Så imorn blir det bara repetition, sen får hon vila en dag eller två. Lotta kan det här med longering, hon testar mig bara. Från det att vi gått ut från stallet till det att vi står i stallgången igen har det gått 20 minuter per gång och vi tränar mycket på att stanna, vända och följa den gångart jag vill, så det är inte "runt-runt-runt-longering" utan mer lydnad. :)

Efter en kort vila blir det tömkörning igen och förhoppningsvis en tur till ridhuset. Sen blir det lite ofrivillig vila, då jag åker och tar hand om min pappa 1 vecka.

Igår var Amazing både dyr och billig!

Hon var dum (fel ord, trotsig!!) när vi lastade, både dit och hem!

Dit var det bara lite och hon var helt lugn, inte alls stressad eller rädd, bara trotsig! Men efter en stund så gick hon på och vi bestämde oss för att åka o hoppa ändå, och vilken tur!!

Hon hoppade supertrevligt och så himla lätt! :love: Hon bara skuttar över 120cm som ingenting! :d Rör sig lätt och smidigt, blir så stolt över allt beröm! :laugh:

Hem stegrade hon sig och höll låda! :eek:
Tog säkert 30 minuter innan vi fick på henne, hon är som mig, sjukt envis och har mycket att säga till om! ;)
Hon har verkligen huvudet med sig, både på gott och ont ibland!
Hon var inte alls stressad eller så då heller, bara trotsig och ville se hur långt hon kunde gå! Men eftersom att jag aldrig slår henne eller ens rycker i henne så gav hon sig efter en stund när hon fattade att jag inte heller gav mig eller blev upprörd, det värsta jag gjorde var att höja rösten och styra henne åt rätt håll med kedja, mer behövs inte, hon blir bara förnärmad och ännu surare om man tar i eller tvingar henne!
Men när hon väl gick på var det massa massa beröm!
Jag blev riktigt ställd, hon har alltid varit lätt att lasta, bara gått rätt på, det är jobbigt att ha en smart häst! :cool::love:

På söndag blir det nog ridning, hon får ju ingen direkt vila eftersom att hennes höst har varit så soft, utan vi kör vila när jag ska bort osv!

Senast ändrad:

Du är inte ensam om att ha en smart och trotsig häst.
våran melroose har väldigt mycket av sådana dagar nuförtiden,vissa dagar undrar man om man orkar med henne, för att vissa dagar vara gudomligt samarbetsvillig. Gissar på tandfällning och pälssättning, eller helt enkelt på att hon är ett sto med bestämda åsikter.
Men det är bara som du skriver att vara den envisaste.

*kl*

Red lite hemma idag, först några varv på gårdsplanen (eftersom ridbanan var genomfrusen och jag inte orkade åka med ännu en häst till ridhuset idag när han bara skulle göra något lätt) och jobbade honom lite i skritt. Sen joggade vi lite längst grusvägen från stallet, han går på i en bra och stadig form nu. Han kändes lite tassig bak så jag höll inte på så länge, inte så konstigt då han är oskodd och vägen också var stenhård. Men han ska ju bara hoppa i ridhuset på lördag och sen åker han på vintervila.

Du är inte ensam om att ha en smart och trotsig häst.
våran melroose har väldigt mycket av sådana dagar nuförtiden,vissa dagar undrar man om man orkar med henne, för att vissa dagar vara gudomligt samarbetsvillig. Gissar på tandfällning och pälssättning, eller helt enkelt på att hon är ett sto med bestämda åsikter.
Men det är bara som du skriver att vara den envisaste.

Exakt som för oss! Ibland när man har en så "mogen" häst som älskar att jobba och att lära sig nya saker så glömmer man av att dom är undomar, och vem har inte bråkat med sin mamma om diverse saker när man kände sig jättevuxen men ändå var så ung? :angel: ;)

Senast ändrad:

Jag är ledsen men en häst kan inte vara "smart". Och hur var hon smart? Att inte vilja gå på transporten? Eller att hon förstod ditt språk efter 30 min?

Som utomstående skulle jag nog säga att den där hästen börjar ta mer och mer från dig, jag vill inte säga ledarskap för det är dumt ord men jag gör det iallafall. Hon "knuffar" bort dig mer och mer hela tiden, iaf om man följer dina inlägg här. Jag skulle "passa mig" om jag var du. Snart kanske du inte kan hantera henne på dina villkor och det är inte roligt (been there done that).

Va stolt över din häst, men akta för att försköna det hon gör mot dig! ( o nej, då menar jag INTE att du ska ge henne stryk)

Fast nu tror jag att du tolkade min text fel! :laugh:

Jag tycker inte alls att det var bra att hon inte ville gå på, det är ju trots och det får inte förvärras. Det var första ggn hon inte ville gå på, detta har alltså inte pågått!
Hon är en stark häst, med mycket vilja, och det är också dom hästarna som blir bäst!
Med "smart" menar jag att hon tänker mycket själv, det är vad jag trodde ett vanligt begrepp, alla andra förstår precis vad jag menar!
Hon är totalt orädd för saker och ting, alltid "Bäst i klassen" när det kommer att förstå och lära sig saker, det räcker med 2 repetitioner och sen så känns det som att vi övat några månader eller iaf minst 10 ggr.

Jag vet inte riktigt hur du tolkade med tanke på att tex "jarnroos" tolkade rätt!
Har du själv något sto med mycket egen vilja? Det går inte ens att jämföra med en valack, eller ens en hingst, ston är ston, och jag låter henne faktsikt vara ett, en häst, inte bara ett djur som ska följa min minsta vink slaviskt utan att få vara det hon är född till.

OCH om jag har antytt att hon skulle vara ett hemskt monster som bara jag kan hantera i andra inlägg så får jag be om ursäkt, för det är verkligen inte det jag vill få fram!
Jag blir bara så ivrig och glad över att hon är så duktig och att vi alltid får beröm, det kanske låter som att jag vill vara snobbig eller som att jag vill få fram att hon är mer värd än alla hästar, men så är det inte!!
Jag är bara som skrivet så fruktansvärt stolt över både henne och mig!! :laugh:

Jag skulle aldrig låta henne få sista ordet, hon vet mycket väl att sista ordet tillhör mig!, men jag gillar att låta henne komma med ider och få fram sin vilja precis som mina föräldrar lät mig vara med och bestämma en del när jag var liten.
Jag vet mycket väl att det är 550kg instinkt jag hanterar och inte min människobäbis...

Senast ändrad:

delvis KL

Jag förstår precis båda sidors 'syn och argument'.

Jag tolkade 'smart' såsom det var menat, samtidigt som jag håller med hippocampus om huruvida det egentligen är 'smart' eller 'taskig respekt'.

De där 'smarta' är ju rätt reptilsnabba på att uppfatta och lära sig. Himla trevligt när man försöker lära dem något man vill de ska kunna. Samtidigt så ser och lär de sig precis lika snabbt dumheter. T ex inser att 'jag behöver inte gå in i den här lådan om jag inte vill, människan i andra änden kan inte tvinga mig'. Och så provar de låta bli. Om/när de går in behöver inte vara för ngt man själv gjorde, utan lika gärna för de själva bestämt sig att nu vill de gå in.

När de där 'smarta' får för sig att börja ifrågasätta om de verkligen måste, så är de dryga som attans. Samtidigt så det de gör är mer än 'prova om man slipper ditt eller kan göra datt', det är ju som hippocampus säger hela 'ledarskapet' (gillar inte heller det ordet, men..) de ifrågasätter.

Vissa nöjer sig där, andra ger man lillfingret och de tar halva armen. Så det är väldigt bra att båda ha ett öga på dem, och när de där perioderna kommer kväsa alla ev försök i alla lägen tämligen snart. Dvs skärpa till reglerna rakt av en period. Ofta så i vardagen och rutinen slarvar man en massa med småsaker. Hästen ska stå still, men man säger inget om den tar ett steg osv. Men när det börjar bli diskussion på ett område, strama upp alla regler, ska man stå till tillåts noll steg osv.

Jag har haft två sådana där. Och 99% av tiden är de helt underbara på alla sätt, och precis som man vill hästar ska vara temperaments-, arbets- och inställningsmässigt. Men vissa kan bli VÄLDIGT otrevliga en vacker dag när de bestämmer sig för att de absolut INTE vill, och anser att egentligen bestämmer de... :crazy:

Både den förra sån jag hade (sto) och min nu (valack) får TONVIS med beröm av 'alla', för att de är så 'snälla och trevliga'. Eg var/är ingen av dem så där supersnäll. De sköter sig inte för att vara snäll, de sköter sig för att de har inget emot det. Båda två har/hade jag från de var små. Stoet egen uppfödning, och valacken sen han var 11 månader. Med båda så bara väntade jag på dagen då det 'skulle smälla'. Folk tyckte jag var knepig, herregud jag hade ju så extremt välartade och lätthanterliga och - just det - snälla unghästar, de var ju rena dröm-A-barnen. Och med en extremt positiv grundinställning, det mesta mottas med 'Kul!'. Men jag väntade på den dagen de INTE skulle tycka kul...

Och den kom, i båda fallen blev det en ganska rejäl protest. Läs: De försökte med regelrätt våld be mig fara åt helvete. Nu var jag förberedd, och hade lite tur, och kunde utan jätteproblem 'vinna' det. Men jag har sett mer än en 'snäll men smart' en vacker dag tycka 'NEJ, VILL INTE' och då inte alls vara med på att det inte är deras val. För de har ju gjort nästan allt annat i livet av eget val - det har bara råkat vara saker människan också velat de skulle.

Båda har hållit sig väldigt snälla och skötsamma efter den där stora diskussionen, men jag har nogsamt stryp varje försök till trots/'dumheter'. Just för jag vet vad som finns under ytan. Man behöver inte slå eller vara elak, men övertydlig med vem som sätter gränserna. MER tydlig än med de där som redan från början undrar 'men måste jag? verkligen?' och kräver lite mild övertalning, de lär sig succesivt att det är människan som har sista ordet. Medan de smarta, lättlärda som är med på noterna som sagt inte lär sig det - helt enkelt för de inte ser anledning att protestera, de vill det människan vill.

Så, jag skulle inte alls bekymra mig om trotset, men ta itu med det på bred front direkt. Just in case.. Och jag skulle inte slå, men jag skulle inte vänta ut att hästen själv tyckte det var bästa iden att gå på.

Apropå gå på, så L har alltid varit grymt lättlastad. Lastar själv och han går rakt på, jag stänger och vi åker. Står som ett ljus, jag öppnar och han kliver lugnt ur på kommando.

Nu sist så beslöt han sig för att han inte ville åka och bli 'biten i benen'. Jag klandrar honom inte, det har varit många klinikbesök, och det där var tredje IRAP-behandlingen - dvs tredje åkningen på 3 v för att sticka leder. Jag talade om att det var på och enbart på som var alternativet (utan att slå, men utan att vänta ut), och han talade om vilken pissmyra till matte jag var genom att sparka upprört i släpet i 10 minuter. När vi skulle åka hem funderade han på om han skulle, jag harklade mig och han gick rakt på. Sen stramade jag upp reglerna hemme med, och nu är lilla herr välartad tillbaka :love: När jag kollade tillbaka insåg jag att jag slirat ganska mkt iom konvalescensen, och tillåtit anings dragande i grimskaftet här, ett steg framåt där osv. Så det var inte så svårt att räkna ut varifrån 'jag ska inte åka släp, kärring' kom från :angel:

Min blir fö också hemskt upprörd om man går på honom, men det är ingen ursäkt för mig - han blir ju förbannad just för att han blir förbannad på att JAG försöker BESTÄMMA över HONOM. Dvs en attityd jag INTE vill se. Och om han börjar svara upp vid korrigering så såvida det är en strid jag kan vinna, så backar jag inte. Sen brukar han utan minsta knot ta korrigeringar i något år framöver, innan han beslutar sig för att bli förnärmad igen. Stoet var precis likadan för övrigt (och hade också en 'dra åt helvete jag ska inte åka släp'-attack)

KL

Elle har varit lite svullen till och från på vänster fram, runt kotan. I går kväll var hon även lite svullen på höger. Hittade inga sår eller annat. Helt fräsch och i går kollade vet. på henne när han var ute och fixade tänderna. Han hittade inte heller något. Bestämde i alla fall att skriva ut Metacam och ge henne om det inte ger med sig. I morse var hon ännu mera svullen trots att hon stått lindad under natten med Back on Track. I dag upptäckte vi att hon har lyckats få sår precis under sporren. Troligen har sporren böjts till nu när det varit fruset och knögligt i hagen, och så har det blivit små sår och lite svampigt. Så nu är hon rentvättad och får gå ut på ridbanan ett par dagar så att det inte kommer in smuts + Metacam i 5 dagar. Får dåligt samvete att jag inte sett det tidigare.:grin: Men kan trösta mig med att det är flera som kollat och klämt och de inklusive en veterinär.

Exakt, jag förstår vad du menar!

Men jag ville också framhålla att jag är riktigt noga med att hon är väluppfostrad, jag är inte lat och låter henne slippa undan bara för att hon "brukar vara snäll"!
Jag kan göra i stort sett allt med henne, broddar henne själv, duschar henne själv osv osv! Är mycket noga med att all vardagshantering fungerar till 100%!
Hon står snällt när jag säger till henne, hon vet att det inte är någon ide att ifrågasätta mig, för när jag har bestämt mig så har jag, det vet hon!
Och det var också därför hon gick på släpet efter en stund, hon fattade att hennes lilla utbrott inte gav någon effekt, jag blev varken rädd eller arg, bara riktigt riktigt bestämd med att hon skulle på, utan våld eller kränkningar!

Att det nu kommer lite trots är ingen konstigt, och jag är mer än berädd på det! Jag har väntat på trotset sen jag fick hem henne! (Hon har vart tuff sen föl)
Så nu när det kommer, så ska ingen tro att jag är lat eller inte tar tag i det, för det gör jag!

Om man inte kan ta trots eller inte orkar bry sig om att det kanske kommer ska man inte ha en unghäst anser jag, för det kommer, alltid!

Bra skrivet Alex! :bow: Väldigt tänkvärt.

Själv är jag petnoga med Ariels disciplin, jag tror många utomstående säkert kan se det som överdrivet och att jag är "hård". Igår när jag var hos henne och tog in henne från hagen så gjorde jag som jag alltid gör, stannar då och då längs vägen, rättar henne direkt hon inte stannar och ofta får hon backa något/några steg också. Flera i stallet har kommenterat hur "snäll" och "enkel" hon är, men egentligen är hon en väldigt tuff häst som lätt skulle ta över om hon fick chansen.

Jag har sett med min nyköpta häst, som var mycket lydigare än Ariel (kombination egen uppfödning + valack) och när han kom till mig igen var läskigt ouppfostrad, hur viktigt det är med de där små vardagsgrejerna. En häst är verkligen en stor och FARLIG varelse om den blir ouppfostrad.

Jag blir alltid förvånad när jag ser hästfolk kämpa med enkla basicgrejer som att hästen inte står stilla när de pratar med stallkamrater på väg till hagen, inte står stilla vid uppsittning, vandrar fram och tillbaka vid skötselplatsen etc. Men då kanske de rider bättre än mig istället. ;)

Där sa du något! Folk här i tråden kanske uppfattar mig som slapp för att jag ser de basic sakerna du tar upp som en självklarhet som inte ens ska behövas diksuteras eller tas upp här, för det är sånt som jag gör ändå, alltid?!?!

Bra =)

Det var ffa delen 'inte slå eller rycka' utan 'bara vänta' som jag fick lite rödflagg för. Nu låter det ju som det var mer än bara vänta.

men det ÄR ju ett sätt att hantera trotsperioder med unghästar genom att helt enkelt lirka dem, eller ignorera trotset och berömma det bra. Och jag anser INTE det är fel sätt - finns ingen anledning att ta strid med en unghäst om man kan slippa.

Men med den kategorin hästar vi diskuterar, så är lirka/locka/ignorera inte ett bra sätt. För andra - ja, men inte för dem. De måste hur taskigt det än låter få lära sig att det människan säger gäller, när människan säger och även om hästen just då inte håller med.

Minns hur frustrerad jag var när stoet som ung plötsligt inte skulle åka. Hon betedde sig VIDRIGT, och var inte alls rädd, hon bara skulle inte. Gick man på slog hon tillbaka. Nu drar jag mig INTE för att faktiskt slå hästar som slår mot mig, det är en gräns de ska veta att den inte ska passeras. Inte för det hjälpte med lilla damen. Hon gick på efter en timme, men som både jag och kompisen sa 'det här lärde hon sig ingenting alls på. Vi må ha bråkat en timme, men hon gick inte på för det, hon gick på för att HON nu bestämde sig för att hon ville gå på'. Och är det läget man bör försöka undvika, och som jag var rädd att det varit vid lastningen.

Sen, om det är för hon vet att det lönar sig inte att trassla, eller är kanon i hanteringen för att hon inte har något emot det går ju inte att säga ngt om. Men jag vet den hårda vägen att det kan vara SVÅRT se skillnad där. Väldigt svårt. Man kan tro att de sköter sig för de vet att det inte lönar sig att inte göra det. Men är inte förrän den dagen de verkligen INTE VILL stå stilla (t ex) man ser vilket det är.

Kan ju säga att jag fått omvärdera en del av vad jag trodde var ett resultat av min uppfostran, här under konvalescenten. Ställ en fyraåring på 4 månaders boxvila och om inte annat får man se vad som 'verkligen sitter', och vad han skött sig kanon med för han inte haft ngt emot att göra just så :angel:

Så stå stilla på gången t ex, det är grundmurat. Han stod lös (med öppen dörr) även under boxvilan. Där är det för han vet att han ska stå still. Men att följa på slakt grimskaft. Låt oss säga att det fungerade halva tiden :angel: Så där var ett typexempel på vad han gjorde för han inte hade något emot det - dvs våra önskningar/viljor drog åt samma håll. Men den dagen han inte ville det så tja, nej det var inte så grundmurat direkt :devil:

Så som sagt, håll ett öga även på det som funkar kanon och 'hon vet' vad om gäller. Så du märker när det ev visar sig att det inte var vet utan ville =) För som sagt, ibland lurar man sig, just för de här hästarna har sån positiv grundsyn =)

(mina är heller inga som helst problem lasta/sko/klippa/stå lösa/duscha/osv. Men som sagt, jag har märkt mer än en gång att jag haft fel om anledningen..)

Sen, jag är inte riktigt så mycket gestapomatte som det kan låta.. Jag anser att ska jag kräva att de lyssnar på mig, då måste jag lyssna på dem med. Kan inte kräva de är små robotar. Däremot kan jag kräva att när jag lyssnat på vad hästen har att säga, så om jag ändå säger 'gör så' - då ska de det.

Tycker att det känns som att vi har lika syn på hanteringen!

Nu var detta första ggn hon bråkade vid lastning, någonsin! Men jag och de andra som var på plats tyckte att jag skötte det kanon! (och min stallvärd som hjälpte till var också super!!)
Jag tror att jag vinner mycket på mitt tålamod! Jag bestämmer mig och sen är det så, hur mycket A än vill reta mig så blir jag inte arg eller ledsen, bara ännu mer bestämd på att hon skall lyssna och göra rätt! För jag vet ju att hon inte gör det för att vara elak, utan helt enkelt för att testa mig!
(= Jag sänder inte ut någon negativ energi, bara positiv!)

Och ni ska också veta att jag visst kan bli riktigt arg på henne, då pratar jag riktigt arg och det räcker, hon är väldigt känslig för ljud, fråga min hovis!!
Han ger henne alltid beröm för att hon är så lyhörd!)

Senast ändrad:

Tycker att du har en sund inställning till hur gjorde när hon var bråkig vid lastningen.Skulle du börja skrika och slåss med henne då så skulle du verkligen framstå som en otrolig orolig ledare för henne, och då skulle du i hennes ögon inte förjäna att vara ledare. Och det skulle garanterat bli mycket svårare att lasta henne nästa gång.
Jag tror på att vara neutral, men hotar hon så svarar jag blixtsnabbt med samma mynt . Ex. Som när våran "näbbgädda" måttade en kospark och fick blixtsnabbt en känga tillbaka. Detta är min personliga erfarenhet om vad som funkar bäst för mig.

*kl* Nu har/ska Cero vila tis-fre, visserligen gick vi en kort promenad i tisdags men det räknar jag inte. Lördag ska vi provrida en ny sadel :) *hoppas hoppas* Söndag ska Cero ha sin första körträning i ridhuset. Har bokat "ensamtid" så ingen kommer och stör, vill inte riskera att skrämma livet ur några hästar som aldrig sett vagn förut :D Om det blir dåligt väder orkar jag dock inte dra fram vagnen utan då blir det ridning i ridhuset istället.

Jag har säkert blivit skadad efter att ha läst etologi på universitet och om hästar att det inte finns "smarta" hästar. Och vad menar "alla andra" med det ordet? *nyfiken*

Det är inte alltid de "starka" som blir bäst (om du syftar på världsmästerskaphästar) utan de som vill hoppa/dressyra. Jag har ridit många svårklasshästar som vem som helst kunde hoppa upp på, jag började rida de när jag ridit i 1 år, och det utan problem. Nu tror ju inte jag att du vill göra din häst svårhanterlig bara för att "de bästa ska vara så", jag hoppas iaf inte det!

Precis som en annan skrev så är jag väldigt van vid att ger jag hästen mitt finger tar den hela överkroppen. Mycket tuffa hästar som inte backar en millimeter, två exempel är en valack som kunde vara en ängel, så fort man släppte honom med ögonen så attackerade han med både hovar och mun. Skulle ngn gå in i hans box och flytta honom, trängde han upp en i hörnet och sparkade tills man låg ner och sedan trampade på en. Sen hade vi ett sto, svårklasshäst, som var förbannat otrevlig i boxen (slickade öron) och högg, sparkade på mot andra i framridningen osv.

Nu är inte alla hästar sådana (tack o lov!) och man måste ju korrigera hästarna individuellt, men därför blev jag nervös, för exakt det du skriver, så började dessa hästar också när de var unga och de blev inte korrigerade alls (pratar fortfarande inte om att slå).

Ston har jag erfarenhet av, riktigt tuffa sådana :D som får din hästs eskapader att verka som en söndagsutflykt :angel: Men jag önskar ingen sådana hästar :crazy:

Själv har jag ett stoföl, tuff men känslig, jag hoppas att hon i framtiden använder sin tuffhet på "rätt" sätt (för min del) :angel:

Det är väldigt intressant med hästar och deras beteende tycker jag, inte för att jag kan så mycket om det. Vet bara att om vi ska umgås så måste jag ovillkorligen vara ledaren skulle bli farligt om hon fick tro något annat,Jätte intressant att läsa era inlägg, ni kan så mycket om detta! Snart ska hon få sin välbehövliga vintervila. Hon är iallafall väldigt cool ute,vill visserligen bestämma färdväg, men går lätt att korrigera. Det är inte det att hon vill vända hemåt, utan vill alltid bestämma vilken stig .(det är vad hon tror , men ack vad hon alltid bedrar sig:() Igår så kom sällskapshästen i full galopp bakom och förbi henne. Hon lyssnar på förhållningen och hänger inte med på buset, har väldigt lätt för att vara sansad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar