07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Ja dom är bra roliga dom små... :p

KL
Idag blev det lite ridning för fröken fislisa! Hon var SUPERPIGG och tyckte allt var hur kul som helst! eftersom att hon var så pigg sprang vi bort lite överskottsenergi innan vi jobbade lite.

Uppvärmning, jag fick kämpa för att hålla skritt! :D
31856913.jpg

Fullt ös!
31856914.jpg

Andra galoppen påväg tillbaka, försökte få stopp hur länge som helst men damen ville springa!
31856915.jpg

Lite dressyrarbete på den andra lägdan innan vi gav upp. Tränade lite galoppfattningar och lyckades hålla ett helt varv på stor volt i båda galopperna! Hittills har hon inte orkat, men idag gick det! :laugh:
31856916.jpg

Imorrn ska syrran skritta ut henne en sväng med stränga order om hur och var och när och allt... :D

I dag var Melroose "billig"! när jag kom hem från jobbet kom en dotter hem från stallet med svart blick. Vi som sa att hon har skött sig så bra! Varit väldigt positiv.jag tänker aldrig rida den satmaran mer sa hon.:devil:
bråkade mycket när hon inte fick välja färdriktning ute, dvs småstegrar och fryser fast. När hon ska leda henne förbi för att sedan sitta upp så måttar hon för att sparka en kospark, av ren reflex så fick hon en likadan kospark tillbaka av sin ryttare som då hade tapat lusten med sin bråkiga lilla dams exter! efter det blev det lite annat "ljud i pipan" hon knatar på fint.
Vet inte orsaken till detta dåliga humöret, kanske bara en dålig dag eller unghästtrots, vem vet. Huvudsaken var att hon fick ordning i kaoset till sist, så jag hoppas att det blev en lärdom att det inte lönar sig att trilskas så envetet!

Åh va härligt! Har ni fortfarande snö. Lite avis är jag!

Idag var vilan för plutten över. Longerade först en överpigg häst och sen red vi ut jag och kompisen på hennes 06a. Det började bra tills vi kom till en farlig snöhög som låg kvar och då hoppade min till lite i sidled vilket ledde till att hennes häst kastade sig bakåt och hon ramlade av. Hennes häst började springa hemåt men när hon märkte att inte vi kom efter travade hon tillbaka och hon kunde sitta upp igen. Resten av turen gick smärtfritt men vi höll oss till skritt och trav idag :p

Är väldigt glad att min lille inte fick ett frispel när kompisen försvann i galopp utan att han lyssnade på mig trotts myrorna han för dagen verkade ha i brallan:)

*kl*

Åkte till ridhuset och hoppade Q idag. Första gången han fick skutta över mer än enstaka minihinder och stockar i skogen och första gången jag hoppade helt ensam.

Gick finfint. Han var pigg och det blev något litet bocksprång här och var. Red över lite travbommar och hoppade sedan några språng, bland annat plank och oxer i trav och galopp. Satte sedan ihop hindrena till en lite längre bana och red den i galopp. Inga problem, han håller galoppen och är lagomt pigg, lägger sig själv rätt på hindrena och håller koll på benen. Väldigt trevlig häst och verkar faktiskt tycka att det är riktigt kul.

*fortsättning...*

Ska rida en eller två dagar i veckan beroende på tid och väderlek. Sedan åker jag och hoppar honom igen nästa helg och sköter han sig lika bra då så får han åka på vintervila sen. Om han kan enklare dressyr och hoppa små banor så är han helt i fas och kan lätt följa med ut på startfälttävlan när snön försvinner till våren. Tills dess ska han väl bara vila och växa till sig ännu mer (han stiger stadigt mot 175... suck...).

*kl*

Åkte till ridhuset och hoppade Q idag. Första gången han fick skutta över mer än enstaka minihinder och stockar i skogen och första gången jag hoppade helt ensam.

Gick finfint. Han var pigg och det blev något litet bocksprång här och var. Red över lite travbommar och hoppade sedan några språng, bland annat plank och oxer i trav och galopp. Satte sedan ihop hindrena till en lite längre bana och red den i galopp. Inga problem, han håller galoppen och är lagomt pigg, lägger sig själv rätt på hindrena och håller koll på benen. Väldigt trevlig häst och verkar faktiskt tycka att det är riktigt kul.[/QUOT

Åhhhh....vad roligt det låter. Längtar tills vi kommit så långt. Idag blev det lite skogstur, med en gående med, en kvinna som jag delat stall med förut som nu varit hästlös i tre år som vill hjälpa till. Underbart. En så klok kvinna, hon vill vänta ett bra tag med att hoppa upp. Trots att hon är duktig ryttare.

Nåväl fick till en liten fin galopp idag åtminstone.

Hälsning Maja

Här är en till som hoppat idag! Red på terrängbanan, hoppade några få hinder som ligger inom debutant ponny.. Pigg och glad häst, kom rätt på varenda hinder och höll galoppen efteråt :) Han såg väldigt nöjd ut efteråt!

Åh, vilken lyx med terrängbana! *vill ha*

Chatsi känns som om hon växer varje dag! :eek: Mätte henne idag och fick henne till 1,70. :p Man får väl dra av lite för skor och spänd häst, men det är ju betydligt mer än de 1,65 som jag med lite god vilja mätte upp i somras.

Jag undrar om det är nåt fel på min häst som blir supersvullen för minsta lilla pyttesår. Idag var hon tjock i skenan hö bak, och kotan vä bak är fortfarande lite tjock efter ett sår hon hade där för 2 veckor sedan. Hö bakkota är fortfarande tjock efter ett sår i somras... :crazy:

Nu åkte hon på alternativmedicinsk behandling med aromaterapi (tur mina patienter inte vet om det) och står med lindor över natten. Det värsta är att vår hage är så jäkla lerig att benlindorna nog aldrig kommer att bli sig lite igen efter att hon gått ut med dem på i morgon. :(

Imorgon är det löshoppningsdags för Amazing! :laugh::love: Jag hoppas på att vi når 130cm imorgon, det är ju där dom ska ligga så att säga! :d
Tycker att det är kanon på bara 3 ggr, imorgon blir 4:e! :bump:

Och så ska vi ta o rida ut någon dag också, jag har inte suttit på henne sen jag ramlade av (förutom att jag då hoppade upp och red hem) så det är verkligen dags! Nu börjar ju fölet bli mer och mer självständigt och jag har kommit in i rutinerna på nya jobbet så det blir lättare och lättare att verkligen komma igång och planera! :D

Visst, vi kanske är aningens efter många i tråden som redan rider ordentliga pass på sina hästar men samtidigt är A både stor, känslig och explosiv! Bara +++++ enligt mig, men det krävs att man hanterar det med stor försiktighet för att få rätt balans!!

Och jag har inte bråttom, vi har många många år på oss, det är verkligen fantastiskt att följa hennes resa, jag minns det som igår när vi kollade på henne första ggn, knappt 6 månader gammal och NU, nästan vuxen dam!! :love::bow:

Senast ändrad:

Vad mycket snö ni verkar ha! Nu har vi visserligen nästan aldrig snö här (undantag förra vintern).

Nu har vi haft det lite motigt ett par dagar, kom till stallet i söndags kväll förberedd på ett pass i ridhuset istället kommer R in från hagen med ett jättetjockt bakben, han inte riktigt vill stödja på. Haltar inte direkt men trycker inte ifrån och lägger ingen riktig vikt på det.
Isbandage, var allt vi kunde göra på kvällen sen fick vi låta han stå med det över natten. Jag var helt säker på att sista stunden var kommen att nu är det färdigt, jag är väldigt bra på att måla djävulen på väggen sen hästen jag hade innan hans mamma, den hästen blev utdömd vilket kom som en chock för oss vi hade verkligen inte räknat med det. Och i söndags var det 5år sedan första veterinärbesöket och första vägledande beskedet så just den dagen var jag lite extra känslig med (jag kopplar ihop allt och ser mönster i precis allt såväl positiva som negativa händelser).

Fick tag i hovslagarn och tränarn igår och vi kom fram till att antingen var det en hovböld eller lymfangit, hovslagarn trodde även på en vanlig vrickning med tanke på hur ojämnt och lerigt det är i hagarna nu.

Igårkväll var det samma tjocklek på benet som i söndags dock hittade vi ett "hål" på gränsen mellan ballen och hoven som var "varig" och luktade fruktansvärt illa så vi hoppades på att det var en hovböld som letat sig ut, lindor på och temp ingen temp då heller.

Ikväll ringde hovslagarn när jag var och hämtade hö då hade han varit och tittat och svullnaden var helt nere och han var säker på att det var en hovböld som hittat vägen ut själv, dessutom stod han helt stadigt på benet idag. Så nu börjar mitt tryck släppa, nu ska vi bara hoppas att "all skit" kommer ut. Han får stå inne lindad imorgon också sen ska vi stämma av ordenligt på torsdag hur han är då.

Detta kan även vara förklaringen till att han var lite loj och hängig och på dåligt humör förra veckan, han hade inte samma bjudning och trampade inte ifrån som han brukar göra vilket förmodligen har berott på detta men vi får se vad som händer nu som sagt.

Låter precis som det Q haft senast. Svullen, öm och ville inte stödja, sen lite bättre, sen dök en spricka upp i kronranden där något rann ut och sen var det bra.

*kl*

Red ett pass i skogen idag med rätt mycket galopp så han fick sträcka ut ordentligt. Lite lätt dressyr på torsdag, sen hoppning på lördag och sen semester för lillgrabben.

Hovbölder är djävulens verktyg:mad: Har precis haft min 08: a uppe på Ulltuna i 1 vecka pga hovböld.

Hoppas ni kommer igång snart igen.

*kl*
red Divan i måndags och hon kändes mycket bättre än senast men fortfarande lite trotsig, försöker att undvika att gå till vissa ställen i ridhuset är rädd för saker och ting hon gått förbi en miljard ggr osv. Ska rida igen ikväll. Jag tror dock att detta har med brunst att göra då hon springer runt och gnäggar vilket hon aldrig gjort förrut plus att hon är lite kladdig i svansen.

Ja vi har ca 30 cm, som mest kanske 40. :) JÄTTEHÄRLIGT att slippa de leriga hagarna! Nu har vi det ganska bra på den fronten ändå, stor sommarhage som de går i tills marken fryser, och sen sluttar marken från stallet där de går in och ut, så det värsta vattnet rinner alltid undan. Men såklart blir det lerigt där de går ofta.

KL
Syster red inte ponnybusen i tisdags, det hann tydligen bli mörkt innan de skulle ha tagit sig iväg. Men jag red henne igår! Var ute ca 45 minuter, mycket skritt, tre galopper och en MASSA träning på övergångar så att fröken var tvungen att lyssna på MIG istället för på allt runt omkring. :D Gick bättre allt eftersom, och när vi gick på sista stigen påväg hemåt travade hon lång och låg med mjukt fint stöd på bettet och lyssnade kanon!!! Skritt, lång tygel och jättemycket beröm!
Den här damen tycks inte ha något stopp i energin, hon är precis lika pigg efter ridpasset som hon är före, även om hon kan tyckas få bensinstopp efter ett tag. Men det går helt klart snabbt över!

Idag ska jag rida 08an, och syster följer med på Queenie om det verkar gå som det ska! :laugh:

Får väl se om jag hittar någon som vill hoppa henne sen. För med mig på ryggen kommer det bara bli dressyr.....

Hon ser jättetrevlig ut, är du helt säker på att det inte är en fälttävlanshäst? :angel: :D

Q är fräch och piggelin just nu, men min 8-åring gav mig huvudbry idag...

När jag skulle ta ut honom till hagen imorse var han oren, travade honom vid hand och då markerade han höger fram. Inte svullen, gallig eller någon puls i hoven. Efter några timmar i hagen hade han däremot fått en ganska kraftig puls... i andra framhoven!? Var lätt gallig på det benet också vilket han inte var vid utsläpp. Fick gå med de andra under dagen och jag varskodde hovslagaren om att hans hovar skulle behöva tittas över (han har problem med tunna sulor och har gummisulor/specialbeslag i perioder för att vi ska få bukt med det, så jag gissade att det hade med det att göra).

Kom tillbaka till stallet nu på kvällen och skulle ta in hästarna. Och lilleman såg superfräch ut när han kom traskande i hagen. Travade honom för hand igen och han såg helt fräch ut, inte det minsta oren..!?

Nåja, han får stå med stallbadage inatt och så får vi se hur han ser ut imorgon bitti, är han ohalt så rider jag lätt och ser om det märks nåt då... gör det inte det och det går att rida på igen så får jag väl försöka få en plats på hoppträningen till helgen igen, eftersom jag gav bort min plats till en reserv imorse när han var halt...

*kl*

Var hos Ariel idag för första gången på nästan två veckor. Hon hade blivit superfet :eek: och skaffat sig rejäla tandanlag. Hon ser så rolig ut i ansiktet när hon börjar byta kindtänder, blir bred som en hamster. :rofl:

Munkorgen åkte på igen och så får vi hoppas att hon behåller den på. Annars vet jag inte vad jag skall göra. :crazy:

Idag blev det tömkörning för plutten. Kändes super fin i vänster varv men i höger var han lite stel. Funderar på om det kan bero på tandbyte för han går helt rent och när jag stretchade halsen efteråt var han hur mjuk som helst. Sen har ju höger varit hans svårare varv hela tiden. Men jag tror det släpper. Jag kommer nu under några veckor rida ut lite och på banan när underlaget tillåter:) sen blir det vintervila!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar