07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*KL*

EFtersom jag fick vara med med min 06:a som ligger (minst...) ett år efter pga konvalescens i den här tråden, så kan jag ju göra ett litet inlägg.

Det var nämligen med skräckblandad förtjusning jag hörde veterinären säga 'nu kan du sätta igång honom, fortsätt inridningen lugnt och fint, åter om 2 månader ungefär'.

Jag är inte helt säker på att jag inte kommer att dö, han har vilat i 5 månader, 4½ av dem på box.. Men ändå - äntligen! Jag tvivlade ett tag på att vi skulle komma dit!

Så härligt att höra Alex! Skulle du känna dig väldigt ringrostig och vill provrida lite lugn häst innan, så finns både Ariel och Pussepojken till förfogande. Den sistnämnda dock endast på lördagar. :p

:banana: Heja!

Lotta har fått vila så mycket det här året och speciellt i augusti och september, så vi ska hålla igång nu och göra klart inkörningen. Sen tänkte jag att Lotta skulle få vila 2 månader innan det är dags för "utställning" i april. Vilan får dock Lotta styra över, för hon verkar ha ett halvstort behov av att aktiveras mentalt. Tömkörning och promenader i skogen gillar vi ju båda två, så det blir väl några sådana under den perioden, om Lotta "vill" det. Sen blir det inridning. Jag vill hålla igång henne fram till midsommar, eftersom jag inte vill släppa på bete före juli, så jag hoppas på att allt klickar rätt i tid. :D (Om inridningen skulle pågå längre stör inte mig. Jag släpper hellre sent på betet.)

Så härligt att höra Alex! Skulle du känna dig väldigt ringrostig och vill provrida lite lugn häst innan, så finns både Ariel och Pussepojken till förfogande. Den sistnämnda dock endast på lördagar. :p

Tack för erbjudandet. Kan gärna tänka mig rida liten Gul - dock hjälper det nog inte för själva uppkravlingen på Lillen igen. Där skulle jag nog snarast behöva en sån där mechanical bull eller något :devil:

Men är ju kul rida liten gul ändå!

Han var ju väldigt snäll och trevlig det jag red honom innan. Han är insutten och skrittad på helt utan besvär när han var 2½ år (okt 2008). Sen vilade han vintern etc, men som treåring fick han fång - besvärlig sådan. I början av i år var han ju reda att sättas igång, när han pga sin IR fick en fång igen i feb. Dock så atypisk att det tog ett bra tag få rätt på det. (Enkelsidig frambenshälta, som kom och gick, fler klinikbesök utan att hitta felet). Hann rida honom ett par gånger i mars 2010 innan fångringarna avslöjade vad som var felet. Mer vila, som han toppade med att i juni få gaffelbandsskador, och sen har han boxvilat tills för två veckor sen.

Men då i mars i år, så inte sutten på sen i okt -08 och då var han ju just bara sutten på och skrittad lite. Men var bara att sitta upp :love:

Bilder från då (mars 2010)

lillenuppsuttet20mars20.jpg

lillenuppsuttet20mars20q.jpg

lillenuppsuttet20mars20z.jpg

Så, han är ju ingen liten bockmaskin. MEN, han är ju pigg som en spigg pga vilan, och vad värre är så han vet att jag inte 'går på' honom just nu, och risken finns han kommer använda det till att leva rövare med mig av ren överenergi... Men som jag sa till vet 'ja alla ska vi ju dö någon gång'..

(Sen kanske han är hur okomplicerad och snäll som helst med, vilket jag hoppas. Men han är PIGG som sagt, och inte ute i stor hage än, och går inte att longera innan. I värsta fall får jag plocka fram vetranquilen igen)

Vilken söt! :love: Lycka till med uppkravlingen!

Jag red min i ridhuset igår. Hon har alltid stått som en staty när jag sitter upp, men senaste gångerna har hon krånglat lite och flyttat runt. Igår försökte jag sitta upp från en sockerbit, men hon stökade runt, backade och snurrade. Jag som redan var på väldigt dåligt humör tog inte striden, utan gick bort och hämtade den vanliga pallen, och då fick jag sitta upp efter en liten stund.

Väl uppe är det härligt! Gör avsaktningar och halter med magen, och hon ställer upp sig jättefint. Går fram för en lätt touch med skänkeln. Vi travade över lite spridda bommar, tränade vändningar. Galoppen är underbar, men hon visar bara vänster galopp uppsuttet, vilket gör det svårt när man kommer till kortsidan i högervarv... Har ännu inte befäst fattningarna och vill inte bråka med henne angående vilken galopp det blir, utan är glad när hon fattar galopp, även om det blir vänster.

Nu har jag jour hela helgen, blä. Ska se om jag får till en uteritt på söndag innan nattpasset.

Oooh så söööt! :love: Liknar ju min lilla lite, fast min är MYCKET tjockare... :angel:

KL
Idag ska jag fråga ägaren till grannstallet om jag inte kan få låna en sele! Isf kommer vi försöka tolka efter lillan! :laugh: Vi får väl se vad hon tycker om det, men oftast är det ju aldrig några problem med nånting så vi hoppas på det nu också! Det är väl isf ljudet som kanske kommer störa, men vi får se!

Och snön VRÄKER ner! :love:

Han har bantat, hårt. Är ju insulinresistent och har haft fång. Han är för tjock på bilderna från mars med också, men de är ändå mycket bättre än de från sommaren innan.. Han medicineras dock fortfarande för sin IR, vilket hjälpt med det sista med hullet. (Större delen är ren och skär hårdbantning dock)

Men såhär ser hullet ut nu, finally... Gäller bara försöka HÅLLA det så nu med när vintern kommer och hormonnivåerna ändras :crazy: TYvärr finns ju som synes 'fettnacken'/'fångnacken' kvar. Men han har ju enbart stått på box och 20 min promenad/dag i måånga månader, så hoppas motion och hage gör lite åt det..

lillenminifrislpp201011.jpg

Utan vinterpäls:
lillenhull2010091820.jpg

Och ja, han är söt som socker :love: Även om jag kanske är liiiite partisk i frågan :angel:

lillensadel15nov091.jpg

lillenhull2010091833.jpg

lillenhull10juni2010010.jpg

Nu ska jag sluta bomba sönder tråden..

Nu var det evigheter sedan jag skrev :O Lite lat har jag varit.

Mombasa har fått stått ganska mkt nu under hösten. Jag har haft mkt i skolan och varit bortrest. En stallkompis hade hand om henne i 5 dagar när jag var i London och har jobbat mkt från marken, så nu börjar vi komma igång igen :D Bara på de dagarna jag varit borta tycker jag att hon har växt! och mkt mörjare i färgen. I dag blir det barbacka tur på lillmonstret :bump:

Klipper ni era 3 åringar, eller hur gör ni/kommer ni att göra?

Ahh... Min skulle också behöva hårdbanta... Men jag har ingen möjlighet till det när alla andra i stallet ska ha fri tillgång på hösilage. Men ska som sagt testa greenguard och se om det hjälper lite.

Ang klippning, så klipper inte jag min, även fast hon har björnpäls... Så mycket kommer hon inte jobba att jag anser att hon behöver det. Och skulle hon av någon anledning bli för blöt efter nåt ridpass (svettig eller av nederbörd) nån gång så får hon stå inne och torka under fleecetäcke några timmar istället. :)

Pratade nyss med ägaren till grannstallet, och jodå! Hon hade minsann ett par selar - plus en speciell tolksele! - som hon skulle gräva fram åt mig! Men för dagen satt hon på förarsätet i en långfärdsbuss hela dagen, så det får bli senare! Tills vidare ska vi dra lite skrammelsaker bakom lillan och se vad hon säger om det, tvååringen ska få göra samma sak så de får se och lära av varandra.
Och sen ska jag rida en sväng i snön! :love:

Jag klippte min och har som synes klippt i år. Förra året (som treåring) var det dock för att han skulle få jobba lite mer för att hålla värmen, det ingick i de desperata försöken att kontrollera hullet. I år klipptes han det han klipptes då den långvariga boxvilan och dåliga duschmöjligheter (iom kallstall) gjorde att han blev kliig och mjällig på halsen. Hade han fått gå ute och kunnat rulla osv hade det antagligen inte hänt.

Arbetsmässigt behöver han inte klippas. Däremot drar jag mig inte för att klippa om de svettas av de arbete de gör (shettisen t ex svettas av att stå i hagen en solig dag, eller att skrittas framför vagn). Men jag klipper gärna så att de kan gå ut utan täcke om de inte har täcke normalt.

*kl*
Lanzelot trivs bra hos syrran. Han är vääääldigt kärleksfull mot ett av stona så de får nu gå i skilda hagar.

Vad är det med att kulorna är borta som han inte förstår??? :o:crazy:

Ariel vilar ju nu, så hon får behålla sin päls. Skulle hon vara supersvettig när vi sätter igång i januari så tänker jag testa att bara raka en rand längs underhalsen, det kan många gånger räcka. Jag har aldrig klippt någon utav mina egna hästar. :o

Jag har inte bestämt mig än. Skulle behöva komma igång lite mer innan jag känner att jag kan avgöra om Lotta behöver det eller inte. Om det blir klippning så blir det bara en linjeklippning.

31850681.jpg

Här ser man att hon är rätt rund om magen...
31850627.jpg

Det ska vi jobba bort. :D
(Kommer av att hon gått i en stor hage med gott om gräs och fått ett hö med antagligen rätt hög energimängd.)

SÅn söt! :love: Och det är stora ord, jag är inte så förtjust i skäckar egentligen, så säger jag 'söt!' om en skäck, då är det nåt speciellt ;)

(Ja jag vet att jag har en skäck.. *s*. Jag är inte så förtjust i skimlar heller och har en sån med..)

:bow:

Jag skulle inte ha en fux...och inte unghäst och inte med fullblodsinslag...men ibland blir inte saker som man tänkt sig. :D

Hade gärna väntat något år med att klippa men hon blev för svettig av inget jobb alls. Så hon är nu heltklippt, och var supersnäll.
Självklart blir det mera energi när hon är klippt och hon har varit pigg och haft lite sadeltvång senaste dagarna, tyvärr.:grin: Är väldigt glad att jag lämnat henne till någon som är van vid unghästar. Jag vill inte trilla av. :angel:

Jag klipper inte, eftersom han inte ska göra något under de kallaste månaderna (dec-feb). Han går naken nu för att sätta sin vinterpäls, med undantag för de dagar jag ska rida (av bekvämlighetsskäl, hinner inte sanera helleriga hästar och vill inte ha in en klafsblöt häst att lägga sadeln på). Då får han på sig ett tunt regntäcke.

Tror nog inte jag skall behöva klippa Qvintus heller. Men en gång har han faktiskt blivit lite svettig, så jag får se. Tänker passa på och rida på när tiden finns och han är i form för det (för han lär nog få någon mer växtfas, är ännu unghästtunn). Ser ingen anledning att ställa av honom någon bestämd tid.

Igår red jag ut en sväng med honom utan sällskap för första gången i en vit värld och det var bra märkligt tyckte han. Halvsmälta svarta streck där bilens hjul rullat, kunde ju vara håligheter m.m. Men han var så modig ändå. Och så några galoppsteg igen, då bara blir jag så glad.

Hälsning Maja

Jag klipper inte min i år heller. Vid fint väder dvs ingen nederbörd försöker jag ha honom utan täcke också.
Hinner jag i morgon efter jobbet så ska jag försöka hinna rida. Han har vilat i två veckor nu och igår var hovis här och slog på den skon som han hade dragit av sig. Hoppas bara det inte regnar i morgon med för då vet jag inte om jag orkar rida flera hästar :p

Idag red jag ut ensam för första gången! Chatsi var jätteduktig idag med. Lite otäckt ibland. Det krävdes en del övertalning för att ta sig förbi alla vattenpölar på gamla vägen från stallet, och hon reagerade en gång på en bil som körde förbi snabbt bakifrån. Annars tittade hon storögt på en hundkurs som vi gick förbi, en hage med stora nötdjur och på andra sidan vägen får. (tydligen var fåren farligare än korna, för hon höll sig på den halvan av vägen som var närmast kossorna.)

Hon tvekade lite när jag ville svänga av in på en grusväg, men med lite övertalning går hon snällt. :love:

Travade och galopperade längs en grusväg, och vände sedan och galopperade tillbaka. Sen vart det tvärstopp när vi skulle tillbaka över en stor rektangulär stenbumling vid sidan av en stängd vägbom. Hon gick INTE över där igen.

Till slut backade hon rätt mycket och lättade lite fram, så då vände jag henne och tog en galopp till längs vägen, trav tillbaka och sen hoppade jag av och ledde henne över stenen flera gånger innan jag satt upp från den och vi red hem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar