07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Du får hålla lite koll, D-ponnyn fick INTE i sig ngt alls första säsongen, tog ett bra tag innan han kom på tricket. Shettisen tog det ungefär 10 minuter för :angel:

Men du märker ju om hon får i sig ngt, så är ju precis som du tänkt värt att prova. Ska hon gå inne på nätterna i vinter med? Jag tycker inte det är sjysst om de ska behöva ha den på 24/7 nämligen, de kan ju inte klia sig osv ordentligt. Och tänk på vad hon har för hagkompisar, de kan leka osv även med korgen (finns bilder på det med), men inte varken terrornypas eller 'bita tillbaka för att försvara sig'.

Och håll koll ang skav i början. Båda mina fick skav innan de lärde sig tekniken. Med globuskorgen är det viktigt den är tillräckligt stor med (den på bilden är på håret att vara för liten). Shettisen har en gg i fullstorlek med, för att inte kunna putta undan den och äta vid sidan.

Tycker absolut att du kan hänga här!
Jag ligger långt efter många i ridningen, men jag försöker att ignorera det. Lotta och jag har annat för oss. :D

Det är just det där "annat valfritt" som jag funderar på vad det kan vara. Det funkar ju med äpplet, men jag funderar mest på om det finns nåt annat "roligare".

Då kanske munkorgen är bortkastad på min dam, jag försöker ju väga fördelarna (mindre foder) mot nackdelarna (skav) men blir det ändå samma mängd hon stoppar i sig så får det nog vara. :crazy:

Klart du får våldgästa tråden, bara roligt med lite folk man känner. :D

Ditt skav tror jag du får bukt med när du hindrat henne från att ta av den, och hon haft den på sig ett tag och accepterat den. Förutom om korgen är för liten (A ska ha full storlek) så skavet brukar komma pga fel ätteknik eller att de helt enkelt är för fokuserade på att ta av den och därför 'gnuggar runt' med den.

Sen om hon äter mindre eller ej av hö/silage det får du ju prova, alla är ju inte lika stora födgenier, och heller inte lika lättfödda t ex, så för vissa kan det säkert bli precis lagom med korg.

Nja, hon har ju haft korgen en del och lärt sig äta med den. Däremot så envisas hennes kompisar med att slita och dra i den. :crazy: Men jag testar några omgångar till. Det som fungerade bäst sist var att ha den på i några dagar och sedan utan några dagar. Men det var ju innan alla sömmar sprack. :angel:

*kl*

Finns det ingen tråd för bukes alla 2 åringar eller är jag möjligen blind? :D

Det har funnits en 08:tråd i alla fall. Annars kanske det finns något under avelsgnägg. :idea:

*kl*
Nu har snön kommit! :laugh:
Ingen som älskar den lika mycket som jag? :D

Jag är iofs sjuk och hemma från plugg idag, men mår mycket bättre (magsjuka i söndags, mådde dåligt igår så idag är det bara en "vara säker så att jag inte smittar någon"-dag)så det kanske blir en mysig tur i snön :d

Jag älskar också snö! :love: Men då skall det vara kallt någon/några dagar innan och så skall det vara kallt när snön väl landat, så det inte blir en stor sörja av alltihopa.

Fjolårets vinter var magisk, helt fantastiskt underbart! Jag hoppas på en sådan vinter i år igen, så det blir lite styrketräning för hästarna. :bump:

100104-006_67810045.jpg

Hon kommer gå in nattetid hela vintern, så det blir absolut inte 24/7 med munkorg! I hagen går hon tillsammans med mitt dräktiga sto, så det lär knappast vara någon som leker med den heller, utom möjligtvis hon själv... :angel: ;)

Här snöar det, men det blåser samtidigt så förbannat att snön aldrig landar utan mest yr omkring. Men mysigt ändå. Och skönt att det äntligen frusit i hagarna, inga leriga ben och en chans för de som har mugg att äntligen läka ut den helt.

Q var ohalt imorse så han fick gå ut med de andra i hagen. De härjar inte i onödan och han är inte dummare än att han inte rör sig mer än han känner att han fixar. Är han fräch på torsdag så rider jag en liten sväng då och sen åker jag och hoppar honom uppsuttet i helgen. Vill bli färdig med honom nu så han kan åka ut på vintervilan med de andra unghästarna.

/Alex - som glatt våldgästar tråden med hänvisning till att min 06:a pga konvalescens borde få räknas som 07:a - visst? :angel: 06ornas tråd där tävlar de ju och hoppar banor - vi har inte ens gjort färdigt inridningen ju...

Min borde räknas som 08 då, eftersom att hon haft föl i år.:D

Tandis skulle kommit i dag och kollat Elles tänder men vi ställde in det pga snöstormen.

Gällande vad era hästar äter, så måste jag säga att min äter mkt mera både hösilage och kraftfoder och ändå är tunn. Hon är rätt nymaskad men ska nog göra ett nytt Mask prov för att utesluta mask.

Jag älskar också snön. :D
Jag lyckades åka till stallet innan skolan idag och det är jag mycket glad över - NU kom första plogbilen förbi, när gatorna redan är isbelagda. Jättebra.

Nåja, Lotta fick ha täcke på sig idag. Det händer inte så ofta. Hade hoppats på att få hem de nya täckena innan behovet av skydd för nederbörd ökar, men det är inte långt kvar tills de kommer. Tills dess får Lotta gå med en del av rumpan bar. :D (Det sticker ut en handsbredd med rumpa bakom täcket...)

Idag var jag superpepp på att tömköra Amazing men när jag vaknade vid 10 så vart det snöstorm! :eek::cry::devil:

HATAR verkligen snö, den bara förstör! :( (Älskar dock att åka skidor men då väljer jag själv att åka till snön, vill inte ha hit den!!)

Men får väl se vad det är för väder imorgon, är det bara hyffsat vindstilla kan jag bara sätta på gräsbroddarna och tömköra lite i hagen iaf! :laugh:
Funderar på snösulor nästan skoning, vad tycker ni?

Och idag fick A också på sig ett tjockare täcke, hon har vart varm och go under sitt andra ända fram tills nu, idag var hon sval under så det verkade som att hon gillade att få på sig ett tjockare! :love:

Och idag fick A också på sig ett tjockare täcke, hon har vart varm och go under sitt andra ända fram tills nu, idag var hon sval under så det verkade som att hon gillade att få på sig ett tjockare! :love:

Ta det inte som kritik, men sval är precis vad de ska kännas under täcken. Är de varma och gosiga för handen är de för varma.

Ang snösulor så var bor du, och brukar det komma snö lagom till nästa skoning, och snön ligger kvar? Isf skulle jag sätta på snösulor när du skor igen.

Ja fast hon var ju kall/sval och såg inte alls glad ut!
Så fort hon fick på sig det andra så lös hon upp! :laugh:
Med varm och go menar jag inte stekhet, utan just varm och go som dom ska vara för att slippa ta massa energi från hullet för att värma sig!

:)

Nu är jag hemma igen! Oj vad snö här har kommit. Blev lite chockad näre jag steg av planet igår. Fick även hjälpa stallägatren att ta in och kvällsfodra för han satt fast i köerna som snön orsakat. Min lille häst såg ut att må bra, väldigt blöt dock och en tappad framsko. Så jag får ringa hovis i dagarna. Han ska fortsätta vila några dagar sen får jag testa och tolka om snön ligger kvar:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar