07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Nu när killens mun har läkt efter de utdragna tänderna, så fick han ha bett i munnen igen. Det gick kanon! :love:
Han är såå duktig. Men ack så känslig. Tur att han lyssnar så bra på säte/vikt/skänkelhjälper så man knappt behöver ta något i honom. Galoppfattningarna krånglar lite ibland då han gärna vill springa in i galoppen, men när vi hittat varandra lite mer och han blir lite starkare så blir det nog bra. :)

Idag gick Miragon dressyrpass nr 2. Vi trodde nog att hon skulle vara mör i kroppen efter gårdagen men hon var ännu finare idag :love:

Nu får hon välförtjänt vila några dagar.

http://www.youtube.com/watch?v=QemEUr78yVs

Vad det såg trevligt ut.

KL. Åkte med Qvintus med transport till ridbanan idag, mest för att träna lastning. Var som han aldrig gjort annat, på och av som ingenting och som en statu när jag sadlade honom på en helt ny plats. Det blev vår andra galopp där i äppellunden då ridbanan var frusen och knölig. Vilken underbar galopp min pålle ha.

Hälsning Maja

Idag red jag ut 30minuter på en mycket pigg guling :D Han har bara ridits 2 ggr den här veckan, då 5-10minuter i skritt på banan för att träna styrning i repgrimma. Red en sväng i skogen och sen lite på fältet, fick till jättefina volter i trav och en underbar galopp, rund och sansad :)

Kul att läsa att det går bra för så många nu!

KL
Igår var tanken att jag skulle provrida i en ny sadel, men lillmatte hade glömt tränset hemma så det blev inget av med det... Istället blev det lite springande fram och tillbaka för att se hur sadeln låg. Lilla fröken var full av liv och var i början väldigt med på noterna! Men det var väldigt hårt och ojämnt underlag så hon lugnade sig rätt snabbt... Sadeln låg inte alls bra och åkte kana fram på halsen, så den skickar vi tillbaka ögonaböj! ;)

Nu har mitt mamutdjur blivit helrakad. Var inte med själv men fick fick det beskrivet att hon var toksnäll. Rakad från hov upp till öron. Hon blev genomblött av 15 minuter longering i skritt och trav. I morgon kommer tandläkaren och ska kolla tänderna.
Hon har gått ner ganska mkt i vikt rätt snabbt. Var tvungen att minska ner kraftigt på kraftfodret när vi särade henne från fölungen, för att hon inte skulle få juverinflammation. När hon gick med föl hade hon dessutom fri tillgång till hösilge i hagen, vilket hon inte har nu men hon får mkt hösilage flera gånger om dagen. Nu får hon ordentligt med mat igen, men hon är alldeles för tunn i mina ögon. Vad ger ni era 07?

Nya killen/hagkompisen.En PRE kille.

Det där med mat är svårt här också, men åt andra hållet...
Queenie är TJOCK, men mina andra tre hästar är inte det och behöver mycket. Nu går det två och två i hagarna och har rundbal ute, men lillan skulle klart behöva ha mindre än de andra... Men det är inte genomförbart för mig, så jag hoppas på snöööööö snart så att det går att motionera mycket istället!

Om hon ska gå med andra hästar vilket jag verkligen vill att hon gör så går det inte att ha fri tillgång i hagen, för det andra pållarna behöver inte dessa mängder. Sen kan manju inte ge hir mkt kraftfoder som helst för man vill inte ha en galen häst vid ridning. Som sagt svårt, men vore kul att veta vad era äter?

Ja, min har som sagt fri tillgång på hösilage i hagen, vilket hon egentligen inte behöver. Och inne på kvällen får hon ca ½kg torrhö (som hon knappt äter upp) och betfor, 1dl mineraler och lite havre. Men havren ska bort!

Min har ju också varit lite tunn. Hon får 5+5+7 kg hösilage, ett halvt kg kornkross, betfor och mycket lucernhack (2x1,25 krafft-skopa), lite olja och morötter/äpplen. Lucernhacket ger ju mycket att tugga på, mycket protein men sätter sig inte i huvudet.

Red min i ridhuset i lördags, tränade lite för en kompis mamma. Det blev mest miljöträning med 2 andra hästar i ridhuset, som hoppade. Samt en 2,5-årigt barn som sprang och skrek på läktaren, viftade med sittunderlag ut över räcket, tappade kexchoklad i spåret och sprang runt i manegen. Plus andra som kom och gick, slog i dörrar och klampade i trappor. Jag blev stressad men Chatsi var cool. :cool:

På söndagen var det uteritt med en äldre arabherre som sällskap. Chatsi fick visa hur man går över vattenpölar... Vi fick även en mysig galopp där hon fick dra på lite, underbart var det!

Vilket härligt stall!!!
Är dock imponerad av skimlens "krokar", hade jag haft det hängande så hemma hade de varit inne i R:s box efter två minuter och det mesta som hängde på väldigt tuggat på.

R äter idag ca 10kg hö óch 1kg mustang orginal pellets, vilket funkar både när det gäller hull och temperament.

Det är jobbigt med svårfödda och tunna hästar hans mamma var väldigt svårfösd och dessutom kräsen vilket gjorde att hon inte åt vad som helst samtidigt som hon var väldigt "explosiv" i temperamentet. Minns att vi hade problem hösten när R togs ifrån (ett problem som vi visserligen alltid hade de 4,5år jag hade henne), men det som hon fyllde upp bäst på var kraft grund 90 och mustang fiber orginal.
fibern innehåller en del lucern och hon höll sig samtidigt någorlunda på mattan, sen att hon bara åt kortare perioder innan det inte passade damen längre är en annan sak.

Satt tidigare idag och tittade på filmerna från treårschampionatsdressyren och jag och mamma konstaterade att R:s temperament måste komma från Roosevelt. Han och 4:an verkar väldigt lika i temperamentet både i filmen från prisutdelningen och ridningen, prisutdelningen var hon så lik R i uppsynen och uppförandet så jag kunde inte låta bli och skratta lite.

Det där är en sak som jag faktiskt helt seriöst har funderat på! KAN man ha munkorg, sån där greenguard, på hästarna vintertid om de är för tjocka och har bal i hagen (dvs mitt lilla problem)? Eller är det svårt för dem att äta hö med en sån?

Min guling får 7kg hö/dag, mkt bra värden (8.3 MJ och 58 g smbrp/kg foder) och utöver det 5dl betfor, 5dl korn och mineraler+salt efter ridning.

Vi har inte green guard i vårt stall, utan globus korgvariant. Det är ett par hästar som har dem för att inte bita sönder de andra hästarnas täcken och de fungerar alldeles utmärkt. De kan äta ändå, men det tar någon stund att få in tekniken.

Mitt sto hade sådan korg för att minska matintaget, men hon har lyckats lossa alla tre banden utan att förstöra någonting, så jag måste sätta ihop allt med silvertejp någon dag. :p Hon får dessutom lite skav av den, så jag har klippt bort korgen där hakan är tryckt emot och så måste jag få fast ludd på nosryggen på något vis. :confused:

Vad ger ni era 07?

Überordinärt halvblod av den lättare modellen som varken är svår eller alltför lättfödd...

Ca 8 kg hö
Ca 0,7 kg havre (1 krafftmått)
Ca 0,5 kg betfor (½ krafftmått)
1 dl mineraler (krafft blå)

Räknar inte foderstater (gjorde det förr men det fungerar bättre att fodra på känsla och med ögat).

Det andra halvblodet (5-åring) får identisk foderstat, möjligen ett par kilo hö mindre per dygn eftersom hon blir fet så fort hon tänker på mat. Det gamla fullblodet får hö, lucern, havre, betfor och mineraler. Och det yngre fullblodet ger jag så lite energi som möjligt, han får enbart hö, lucern och mineraler och fungerar absolut bäst så.

Senast ändrad:

Lotta får 3+1+2+5 kg silage (4,8 MJ, 38 gram smrp, 45-50% ts som känns mer som 55-60%) + 1 kg halm (som hon för det mesta inte äter upp) och 1 morot. Håller på att vänja in henne på linfröpellets, just nu är vi upp i 0,75 dl. Inga behov av mineraltillskott, bortsett från Tokosel som jag ger 1 gång i veckan i ett äpple. Letar efter andra sätt utan att behöva ge betfor.

Det finns gräs i hagen, men inte så mycket i höjd. Däremot är hagen rätt stor och jag försöker att mocka så ofta som kroppen tillåter.

Lotta är inte TJOCK, men i överhull. Det är dock på nedåtväg och överlinjen börjar bli riktigt fin. Inte konstigt att kroppen sett ut som den gjort med tanke på hur Lottas liv varit de senaste månaderna och med tanke på vad jag fick tag på för hö i somras. Gräset i hagen fick ett nytt ivägskjut på sensommaren också, men vi jobbar oss tillbaka till det normala från det nu. Försöker att hålla igång lite mer också, men skoldagarna är tuffa, speciellt om vi är ute hela dagen. Då säger kroppen emot.

Det där är en sak som jag faktiskt helt seriöst har funderat på! KAN man ha munkorg, sån där greenguard, på hästarna vintertid om de är för tjocka och har bal i hagen (dvs mitt lilla problem)? Eller är det svårt för dem att äta hö med en sån?

ELAKT modifierad greenguard. Jag har limmat på gummi, så det är bara EN springa öppen..

lillenminifrislpp201011.jpg

Globus hinkmodell

feliciaklipplillen22.jpg

Dock individuellt hur lång tid det tar för dem att lära sig, och alla lär sig inte alla modeller. Shettisen fixar INTE hinkmodellen - och hatar den som pesten...

Sen, snö och is och det funkar dåligt, det fryser igen i hålet osv. Och, viktigast - det är VÄLDIGT olika hur mkt det begränsar. Båda herrarna på bild kan även MED begränsare äta PÅ TOK för mkt för att kunna ha fri tillgång. Det skiljer INTE mycket i ättid med begränsare och utan. Och D-ponnyn åt utan problem 10 kg silage på en förmiddag med sin hinkbegränsare.. Jag hade en vild dröm om att kunna ha fbl jag hade då på fritt, och ponnyn med 'munkorg'...haha, jo just det..

(De har dock munkorgen för att inte äta mer gräs, speciellt inte frostgräs, än nödvändigt. Inte för att begränsa silaget, det går som sagt i i princip lika mkt och lika fort med begränsare som utan. Underskatta aldrig en ponny *s* Så de får samma utportionerade mat som vanligt, men som sagt för gräsets skull har de korg tills snön ligger)

Tillägg - mina äter silage, och finstråigt. Men hyser inte minsta illusion om att de skulle ha speciellt mycket svårare med hö. Däremot kanske en rundbal, de måste kunna trycka korgen mot höet/hösilaget för att få i sig, så underlättar om det är lite fluff)

bortsett från Tokosel som jag ger 1 gång i veckan i ett äpple. Letar efter andra sätt utan att behöva ge betfor.
.

Äppelmos, filmjölk, vatten, annat valfritt - rör ut tokoselpulvret i det, ge i spruta i munnen?

/Alex - som glatt våldgästar tråden med hänvisning till att min 06:a pga konvalescens borde få räknas som 07:a - visst? :angel: 06ornas tråd där tävlar de ju och hoppar banor - vi har inte ens gjort färdigt inridningen ju...

SUPERTACK för bilderna! Jättebra att kunna se! Jag har ju en sån greenguard liggande nånstans... Kanske ska ta och prova den på tjejen ifråga så att hon inte kan vräka i sig riktigt som hon gör för tillfället. :grin: Inne på natten äter hon max ½kg torrhö, mer äter hon inte upp! Hon är väl mätt den lilla fetknoppen! :D Måste ta kort på henne så ni får se hur en tunna med ben ser ut...
Bra att veta att de fortfarande får i sig höet! Det var det jag var orolig för, att det skulle bli så svårt att de inte fick i sig nånting alls. Men då ska jag absolut prova!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar