07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Åh, vad fin han är! Och vilken härlig hage! *avis*

Min sessa blev grundligt fotograferad igår, min syrra var här och passade på att fota. Av 300 bilder blev det nån bra iaf...

Sen fick hon löshoppa på kvällen, var ett tag sen vi gjorde det nu och det gick bättre än tidigare. Bättre teknik och mer bjudning! Ska göra det igen snart, för jag känner att sen är det dax för uppsutten hoppning...

Vad rider ni för övningar med era när ni "dressyrar"? Jag tycker det är lite svårt att hitta på. I lördags red jag mycket mer svängar än tidigare, rider ju på en jättestor utebana. Nu har vi ju tvingats ställa om klockan och det blir mörkt och trist innan man kommer hem från jobbet, så jag kommer nog att bli tvungen att jobba henne i ridhuset mer framöver. :(
I morgon tänkte jag försöka lägga ut lite bommar och koner att tömköra runt, och sen göra nåt liknande från ryggen senare i veckan. Vet inte riktigt hur det blir att rida henne inne, speciellt inte om det finns fler ekipage på banan. Tidigare har vi varit bortskämda med att vara rätt ensamma på jätteutebanan. Utom en gång när vi hade sällskap och Chatsi stannade varje gång vi mötte det andra ekipaget. :angel:

Jag ställer inte så stora krav i dressyren. Min har ju precis lärt sig vad det handlar om :angel:

Men serpentinbågar, volter på bestämd plats, övergångar, lätta tempoväxligar i gångarterna, halt-skritt, ryggning (med assistans från marken till att börja med) och 2-3 travbommar på marken är saker som vi har ägnat oss åt nu på sistonde. Mer avancerat än så behöver det ju inte vara.

Min Qvintus är en rackare på att länga i traven. Antingen är det det eller att studsa fram på sin vakt mot allt runtomkring. Ändå tycker jag att han är väldigt modig och trevlig. Inte ett enda snedskyggsteg hittills.

Det är roligt att läsa om din pålle och jämföra med min.

Till helgen skall jag nog äntligen lasta och åka till ridbana (alt.löshoppa ridhus) för första gången för nu på torsdag har jag äntligen en tid till att besiktiga släpet efter reparationer.

Jag är trots allt helt plötsligt jättesugen på att träna min häst och han gör så snabba framsteg att jag måste passa mig så att jag inte lägger på för mycket.

Hälsning Maja

Jag tränar med min 1 gång i veckan nu. senaste två gångerna har vi fokuserat på rätt tempo, för att få lite påskjut, måste få upp hennes näsa och driva frammåt när vi är i paddocken. I galoppen rider jag på spåret och länger på långsidorna, har även ridit någon större volt i lite kortare galopp, hennes galopp är väldigt bärig! :love: Jag har även börjat flytta henne och det är hon helt med på nu så vi flyttar något steg här och där, hon vill gärna flyta ut till vänster så det blir en hel del flytta till höger.... Rider kanske 15 min i paddocken.

Jag rider mest rakt fram och lite volter, serpentinter, rakriktning och övergångar.
Annars tränar vi mest på att bibehålla form, takt och tempo under längre perioder. Jag sitter även ner i galoppen nu.
Divan är extremt ridbar och går redan nu i väldigt bra form och är bärigare än de flesta 5 åringar så jag försöker att inte göra för mycket med henne, vilket är väldigt lätt då hon känns mycket äldre än vad hon är.
På torsdag blir det tömkörningslektion med Anders Eriksson och då tänkte jag börja med sidvärts. Så pillar vi med det på marken tills jag sätter igång henne efter jul/nyår sen blir det sidvärts uppsuttet.
Jag rider henne ca 40 min i ridhuset 2 ggr i veckan sen tömkörs/löslongeras/löshoppas hon utomhus 1 gång i veckan. Sen går vi på promenader ute också.

Jag har dock ett stort problem och det är att jag är jätterädd för att rida ut efter en olycka så vi har hittills bara skrittat ut 2 ggr men nu ska en annan tjej i stallet rida ut henne och jag ska rida med på hennes superstabila FT häst. Jag vill inte att Divan ska bli rädd för att matte är rädd, men ser jag bara att allt går bra 2-3 ggr så kommer jag våga rida ut på henne.

Vad rider ni för övningar med era när ni "dressyrar"?

Jag rider ju alltid för tränare, just för att jag är så hopplöst dålig på att komma på egna övningar. ;)

Vi brukar börja med att träna övergångar skritt-halt på lite större volt, när det sitter går vi vidare med trav på fyrkantsspåret, snett igenom och stora volter. Fokus är att hitta en bra takt i traven och våga rida på framåt oavsett stöd från staket eller inte. Avslutningsvis brukar vi träna övergångar skritt-trav längs långsidan.

Galoppen väntar vi med tills traven är stadig och jag gaopperat henne mer ute. Däremot jobbas hon mycket i galopp på hoppträningarna.

Jag ska skritta uppsuttet för första gången på 7 veckor. Krasse skadade sig precis när vi börjat få flyt i ridningen. Har gått promenader med honom i några veckor, mest skritt men lite jogging också, nu sist travade han riktigt fint, lugnt och med lång hals och var väldigt uppmärksam på mig:laugh:

Om allt går som planerat blir skritt i skogen i ett par veckor och sedan en tur till ridhuset för longering så jag lättare kan se hur han rör sig. Är han inte halt då bokar jag en lektion:)

Oh löshoppning ikväll, hoppas på att hon hoppar runt 130cm idag! :laugh::love:

Och en fråga till alla, hur långa sadelgjordar har ni till era hästar?
Och gärna stigläder också, gäller hoppläder! ;)
(jag är 175cm lång med långa ben)

KL

Äntligen är min fröken ridhäst igen! :laugh: Förra helgen åkte fölis och i onsdags åkte hon tillbaks till utbildningsstallet där hon var i våras. I torsdags blev det promenad med sadel och träns, fredags longering och vaccinerades sen. Vilade i helgen efter vaccineringen. I går travades hon under ryttare.:bump: I dag har jag varit och köpte en klippmaskin och nytt tjockt innetäcke. Jag hade inte tänkt att klippa henne i år, men efter att jag i fredags såg hur svettig hon blev av 15 minuters longering i skritt och trav så är det ett måste om hon ska ridas nu i vinter.

Min är ju D-ponny så det kanske inte hjälper ;) Till dressyrsadeln som jag har lånat och min bomlösa har jag 45cm gjord, till allroundsadeln jag hade förut hade jag 100cm gjord. Stigläder 145cm, fungerar till både hopp och dressyr för mig :) Är 168cm.

Har ingen aning om stigläder, men har sadelgjord på 120cm. Och det är ju då en tjock D-ponny.....

KL
Igår tog lillmatte med sig Queenie på en rykttävling på ridskolan, och efter tre timmars pyssel var hon utsmyckad i babyrosa med läppstift..... :cool: Hon såg hemsk ut!
Och tänka sig vilken trevlig treåring detta är, även efter att ha stått stilla i nästan tre timmar och bara blivit putsad och utsatt för diverse utstyrslar accepterade hon ändå ett kort ridpass efteråt utan protester!
Eftersom vi har ganska svårt att ta oss iväg till nån ridbana så passade vi på att låna den stora paddocken (30x80 tror jag) och använde lite bommar. Queenie traskade över bommarna efter en kort sekunds tvekan och efter det var det inga problem.
Skritt och trav över bommar och galopp två varv åt båda håll. Hon var jätteduktig! Hade lite svårt att fatta vänstergaloppen bara. Det enda hon inte tyckte om var när vi mötte andra hästar som kom i andra varvet. Det red två små skitungar (:o) på sina ponnyer, en shettis och en welsh mountain, som bara galopperade heeeeela tiden! De galopperade glatt över mina upplagda SKRITTbommar... :cool: Första gången sa jag till, men sen struntade jag i det för föräldrarna satt utanför och jag kände att det var mer deras ansvar än mitt... Hur som helst hade inte de nån uppfattning alls om att försöka hålla sig ur vägen, så jag ger en stor eloge till min lilla ponny som bara visade upp lite läcker balanstrav en gång när shettisungen kom farande i motsatt varv och höll på att rida in i oss... Och ett stort MINUS till föräldrarna som inte brydde sig alls om vad ungarna höll på med! Hade både den ena och den andra kommentaren på läpparna tillbaka inne i stallet, men lyckades fantastiskt nog hålla tyst... :devil:

Jag köpte precis en 1,20-gjord till Chatsi. Den har resår i bägge ändar och är ännu så länge inte uttöjd så det är lite svårt att få på den. Men 1,30-gjorden jag hade innan satt i innersta hålet på bägge sidor och kändes inte helt spänd ändå.

70cm på dressyr gjord och om jag skulle behöva annan gjord passar 130 henne bäst.

Idag har vi hunnit med en dressyrträning, hela 15 min red jag! :D Ibban kötte sig strålande och tränaren var som vanlgt positivt överaskad över att hon idag kunde allt vi introducerat förra gången, precis som vanligt! :laugh: Idag fick vi prova att flytta lite i trav och det var inga större problem. Frammåtbjudningen var riktigt bra idag!

Min vet ju faktiskt inte vad det handlar om alls ännu. Nu kommer fokus att ligga på att få henne att bjuda fram till bettet ordentligt, och förhoppningsvis börja ta stöd på det lite så att vi får nån form att tala om.

Precis där är vi också, det var väldigt nyttigt att rida för instruktör i lördags, han påtalade just att det är viktigt att man får henne att arbeta bak- fram så att det leder till att hon söker stöd på bettet. Hon har väldigt lätt för att fatta vad det handlar om, gjorde en perfekt framdelsvändning direkt.
Dessvärre kan det vara en nackdel också, hon blir väldigt trotsig när jag begär galopp ( hon sparkar bakut hela tiden:devil: så då blir det ingen ordning på något, otroligt att man sitter kvar). Tränaren sa att där har du något att jobba på!
Sadelgjorden är 125 cm. Stigläder?

Då kan ju lätta tempoväxlingar och lite krumelurer passa bra, så hästen bara får tuffa på och man kan ägna sig åt att försöka hitta en drivning fram till bettet.

Gick toppen idag på löshoppningen! :laugh: Hon kom upp på 125cm och hoppade stort och fint! :d
Blev dock lite trött i slutet och jag tror att det beror på att vi inte tränat nått på nästan 2 veckor pga skitvädret!
Men imorgon ska jag hämta ut mitt paket med bla broddarna och då blir det träning i stort sett varje dag för A, jobbar ju 3-4 dagar i veckan och då kan det hända att jag inte hinner, men de dagar jag är ledig och när jag slutar tidigt kommer hon att jobba ett ordentligt pass! :love:

Japp, får väl bli lite sån träning nu i veckan.

Idag försökte jag tömköra i ridhuset, vilket inte gick alls som det var tänkt. Det var 5 andra ekipage i ridhuset, varav 2 skulle longera och 1 trickträna... :crazy: Chatsi uppförde sig som en ängel, så det var bra miljöträning för henne, men det blev inte mycket gjort direkt. Dessutom suger jag på att tömköra. :(

*kl*

lite uppdatering från oss. varit på clinic för min instruktör PW i september,andra gången för henne. men sen har hon fått en ofrivilliga semster då jag lyckades bryta långfingret. NU ahr vi startat lite igen, med långa tyglar, till helgen blir det lite ridning skulle jag tro.

DSC_7826web.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel