07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Min har vilat ett par dagar. Har fullt upp med att rida de andra tre hästarna. Ska åka till ridhuset och rida lite på lördag och sen får vi se. Ska försöka hoppa ett par gånger till innan vintervilan också. Håller på och krånglar med muggen också, men den blir bättre och bättre. Tvätta, skölja, torka och smörja varje kväll. Men jag är ändå i stallet minst två gånger per dag så det är inte särskilt mkt extrajobb.

*kl*
Cero kördes i tisdags (efter framskrittning blev det 4km trav med galoppinslag och därefter lite jogg och avskrittning), han blev knappt trött utan såg bara nöjd ut när vi kom tillbaka till stallet. Man märker verkligen att han gillar att köras :) Vi tränar kondition 1-2 gånger i veckan nu, sen i vinter blir det ett par veckors vila (jag väljer att inte sätta honom på längre vila eftersom man helt klart märker på honom att han blir deppig.. han trivs bättre med en veckas vila, en vecka igång, en vecka vila osv..) och i vår börjar vi träna inför tävlingsdebuten i maj :) Då ska konditionen vara tiptop och ska klara precisionen och dressyren, visserligen väldigt lätt eftersom det är en lättklass :D

Cero har vilat ons, tors och ska vila imorgon. Jag har långa skoldagar ons-fre och mycket plugg, till skillnad mån/tis går jag bara till lunch.

Kl
Idag blev det en tur ut i skogen. Det blev skritt, trav, galopp samt akrobatiska övningar och skolor ovan mark vid en hemsk gammal rostig traktor och en hästätande stor sten. Nästan hela turen var han faktiskt snäll men när vi stötte på dessa nya objekt på en ny ridväg blev det lite för mycket för min mesiga lilla häst. Nu ska han få vila i två veckor och bara bli borstad.

KL!

Idag skrittade jag ut i skogen med två andra från stallet. Diablo var spändare än vanligt. Kanske för att han hade en hetsig häst bakom sig.. Hoppade ett dike, & för första gången bockade han med mig på! :) Buse..

Har era 07: or nå "olater" för sig vid ridning? Bockar, reser sig, sparkar bakut? Eller är dom lika snälla som min varit, tills idag.. ;)

Min har inte gjort nåt alls, sen hon reste sig och slog runt 2 gånger för några månader sedan. :crazy:
Väntar fortfarande på att den stora bockexplosionen ska komma. Å andra sidan bockar hon nästan inte alls även om hon busar och galopperar fritt.

Min är (som jag påtalar varje gång jag skriver känns det som) helt otroligt snäll, han lyder under bonussmeknamnet Tjuren Ferdinand. Han har aldrig gjort någonting, är coollugn iallalägen MEN en gång fick han ett "snedryck" reste sig och balanserade runt på två ben över gårdsplanen hemma, detta var tidigt i våras vi kunde inte lösa det höll på en bra stund, till slut lastade vi åkte i väg till kompisens ridbana där vi kände oss tryggare longerade hoppade upp red alla gångarter utan tvekan. Kompisen står och gapskrattar åt oss och säger att vi måste ljuga med tanke på hur han beter sig 20 minuter senare. Som sagt detta har ALDRIG upprepats efter den gången. Longera slutade jag göra när han var riden i två månader och efter sommarvilan longerade vi bara första dagen innan uppsittning för att stämma av. Tjuren Ferdinand, ja varför inte?

Men jag väntar på att vi ska få bakslag för så här lätt ska det inte vara (vilket jag sagt sen den dagen han föddes, efter tre timmars vakande totalt), kanske har jag bara enorm tur, isåfall är jag evigt tacksam.

Var och tränade igår som sagt och det går stadigt framåt, dock spände han till rejält när det kom en vit ponny in i ridhuset med full reflexutrustning men det var två varv på volten sen var han precis lika fin som innan. Galoppen har faktiskt utvecklats en del han har tidigare galopperat med väldigt raka framben under ryttare men det gör han inte längre. Som sagt jag är taggad för säsongen som fyraåring kvalitet´s och championatskval ska bli kul att se vad som händer.

I måndags introducerade vi lite bommar som vi både travade och galopperade över och han brydde sig inte det minsta så nu ska vi snart påbörja inhoppning också.

I helgen ska vi rida ut på lördag, söndag. Vi får passa på nör det är ljust ute:)

Nästa vecka blir lugn då jag har tenta +kursuppstart på nästa kurs dagen innan tentan, men hoppas kunna rida iallafall någon dag eller två.

Ariel kan sparka bakut för att markera att man kräver något "tråkigt" av henne, men det är ytterst sällan hon gör så. Sedan kråmar hon sig ganska våldsamt efter hinder (à la Baloubet) och vissa dagar har hon dille på stenar och skyggar något steg. Men förutom det är hon lugnaste, snällaste tjejen som finns. :love:

Imorgon kommer T rida ut på henne utan att jag är med, känns lite som att släppa iväg sin unge till skolan. :eek: Jag vet att T rider henne superbra och jag litar helt och fullt på henne, men jag känner mig ändå lite smånervös. :angel:

Min går under smeknamnet filbunken :D. Hon har aldrig gjort något dumt så, blir hon arg stampar hon med en framhov... tex när jag provade ut hennes sadel, jag provred i 6 olika sadlar efter sadel 3 stampade hon en gång i marken när varje ny sadel lades på. she's soooo bad! :D

*knapplån* Jag har visserligen haft en 2007:a i mer än två år nu, och med stort intresse följt alla andra fina treåringar och deras ägare/ryttare, men aldrig blivit färdig att presentera mig och Ziggy. Så nu får det vara dags!

Ziggy är en halvblodsvalack efter Zephyr -Illusion, nu cirka 161-162 cm men ser ut att bli ett par cm till ungefär.

Han köptes som ettåring, egentligen mest för att vara sällskap till min andra häst Dante (det är Dante, inte Ziggy på min profilbild - och det är oerhört förvirrande att se att Dantes matte redan förekommer i den här tråden...:rofl:). Och ska man då ändå ha en sällskapshäst så känns det roligt att ha en ridbar sådan. Själv är jag mest road av dressyr, så det blir vår inriktning men tävlingsbiten är svår att få in i vardagen, så mest sannolikt kommer vi nog bara att hasa runt hemmaomkring.

ZIggy tycker mycket om livet i största allmänhet, vilket syns på hans lyckligt plirande ögon, och har varit ett i princip ständigt glädjeämne sedan han kom hit. Han var hingst till i våras men väldigt behaglig och lätthanterlig. Jag red in honom själv efter kastreringen (första gången jag har ridit in en häst utan att ens ha en medhjälpare någon gång) och hittills inga ofrivilliga avsittningar eller incidenter.

Nu rids han i alla gångarter tre dagar i veckan, max en på ridbanan och resten ut på grusvägarna. Ingen hoppning ännu. Det busigaste han har gjort med mig på ryggen var att plötsligt säga "piiiiiiiiiip" och göra ett litet hopp upp i luften när vi skrittade förra helgen. Men sedan fortsatte han att skritta fint med glatt plirande ögon. Antingen ville han bara säga "fy FASEN vad roligt vi har, matten!" eller så var det helt enkelt lite vanligt spring i benen som behövde komma ut.:D

Senast ändrad:

Jag har ju som jag nämnt innan också en tjuren Ferdinand (till min egen besvikelse). Men jag väntar på explosionen, den måste komma någon gång...

Enda han gör är att bocka i galoppen då och då (men vilken häst gör inte det?). Min 5-åring och 8-åring har varit mycket kreativare, där har det varit bockserier som får en rodeotjur att rodna, kosparkar så fort något inte har passat, promenader på bakbenen, skenturer osv.

I stallet och när man hanterar honom så är han väldigt "grejjig" och ska till varje pris lyfta på allt, putta ner saker, nosa och titta, pilla och grejja. Världens längsta näsa har han och när man tvättar benen på honom så pillar han i håret och drar i alla klädesplagg han kommer åt. När jag sitter på så försöker han tugga
på min skor osv.

Min sköter sig för det mesta, han blir alltid som hästen man rider med. På sin höjd kan han försöka sticka in på en sidoväg när man rider själv. Rider man med en pigg häst "på tårna" så blir han likadan. Blir någon annan rädd, hoppar han till för att sen undra varför han gjorde så ungefär ;) Kan hända att han kollar lite extra på något nytt, dom gräver upp en del diken här i närheten och då kan han gå i sidleds brevid det men gör aldrig något..

Idag blev det lite "pallträning".. Han är lätt att ställa brevid uppsittningslådan (stor klumpig sådan som inte går att flytta), men så fort man sätter foten i stigbygeln så sticker han ut med rumpan så man står där med ena benet i vädret.. Idag blev det repgrimma på, ca 10min träning där jag stog på pallen och inte rörde mig ur min lilla fläck, utan gick bara runt där på. Han vände sig några gånger innan han kom på att han fick godis när han stog stilla. Hade dressyrspö som hjälp så jag kunde flytta honom. Till slut gick det bra och jag satt upp och red lite barbacka i repgrimman i skritt och trav på banan. Han stannar för röst och att jag bara lyfter repet lite, däremot svänga är lite konstigt tycker han ;) Så jag har ett spö som jag håller framåt och om han försöker svänga ifrån spåret så håller jag spöet på innersidan vid huvudet. Självklart mycket vikthjälper också. Ska försöka få tag på en egen repgrimma också, den här lånar jag.. Någon som vet någon bra repgrimma av tunt rep? Typ hööks-grimma funkar inte alls, utan det måste vara 4-5 mm rep..

Knapplån och en liten uppdatering...

För en vecka sedan hade vi vår första hoppträning. (Grabben är ju tänkt att bli min nya hopphäst.) Har tidigare bara skuttat över pinnar i skogen.

Det gick hur bra som helst!! Höjden låg på max 70 cm. Och vi började med bommar /cavaletti. Övergick sen till tre stutshinder på varierande höjd. Grabben min tvekade inte ens. Han hoppade så lugnt, så fint och tyckte det var superskojigt. Verkade inte alls bry sig om sin matte som satt ovanpå och jublade av glädje. Jag får äntligen börja hoppträna igen:D (Gammelkusen min blev pensionerad från hoppningen för några år sedan).

Jag är så lycklig - en sån underbar "liten" pålle jag har. (Skämt åsido, fattar inte att en grov 170+ häst kan vara så smidig).

Slutligen - visst känns det som att våra småhästar börjar bli riktiga ridhästar nu?
Och slutligen en gång till - favoritbild i repris (har inte fotat några nya):
attack2b.jpg

Min vackra<3

Senast ändrad:

Jo minsann har hon egen vilja! kommer man inte iväg inom tio sekunder när men suttit upp så får man räkna med en stegring av mildare variant vissa dagar.
Liksom protester om vilken väg man vill gå, då strejkar och stegrar hon sig :love:inte högt och hoppas innerligt att hon inte kommer på att gå upp alltför högt på sina bakben) Men hon går att korrigera ganska snabbt, hoppas att detta är övergående trots bara. Är annars en krutdurk och vill mest galoppera på skogsvägarna.:love:

Oj! fick visst in ett "love tecken " på stegringarna, men ni ska veta att det blev fel då jag synnerligen inte uppskattar detta!

Min har ju varit en filbunke fram tills nu och jag har trott att han skulle bli lite tråkig. Men nu vid några tillfällen har han hoppat i luften vid vad han tycker är hemska tillfällen. Han kan bli lite lätt i framkant och försöka kasta sig bakåt men ger sig efter en stund. Matte kan ju inte ge sig när hon väl bestämt sig för att det är ett visst håll hon vill gå åt. Men jag ser det som unghäst "trots" och han måste ju lära sig att gå dit jag vill även fast han är osäker. Annars är han hur go som helst och där vi har ridit mycket är det han som är den stabila hästen:)

Låter som min kuse det där. Uppskattar inte heller att han lättar där fram men det gäller bara att vara envisast.

Låter som min kuse det där. Uppskattar inte heller att han lättar där fram men det gäller bara att vara envisast.

Och inte komma i obalans själv... det är förjävligt att slå över med unghästar som stegrar sig bara för att de inte har koll på benen än och inte fixar att stegra sig med ryttare på ryggen utan att hamna i bakvikt...

Ja precis, man vill ju inte att det ska leda till livsfara... vet inte bara inte riktigt hur man ska komma ifrån detta, det går ju med blixtens hastighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar