07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag märker ingen större skillnad i ridning/körning, däremot om jag ska ut och promenera eller tömköra när han vilat så förvandlas han totalt.. Måste leda i träns annars drar han, går och blåser upp sig och taktar hela tiden, så matte får jobba hårt :D

Igår var jag och en till i stallet ute och red, båda unghästar (hennes är 6 år, fast de ligger ungefär lika i utbildningen), blev en längre galoppsträcka eftersom vi har en perfekt raksträcka på 4-500 meter, så de fick ligga och bara rulla på. Det är ju mycket roligare för båda hästarna och för oss ryttare att rida ut tillsammans, jag brukar oftast rida ut själv eftersom vi har svårt att passa tider.. Sen är det så att våra hästar trivs bra tillsammans och som sagt ligger på samma nivå så det är perfekt att rida ut för oss :) Jag fick se högergalopp igen :laugh: Han startade i vänster, men efter ett par hundra meter saktade han ner som om han skulle trava, "krånglade" med bakbenen (kändes som korsgalopp) och sen gick han i höger.. Men något byte var det inte :s Hans galopp har förövrigt blivit mycket mer balanserad! Han har lite mer koll på var benen sitter nu :D

Vad kul att han galopperar i bägge nu! Min var också mer balanserad igår, ingen korsgalopp och bytte galopp när hon bytte varv för att rejsa i andra varvet...

Det jag oroar mig över nu är hur hon ska bli om hon ska stå i 2 månader i vinter... :eek: I hagen är hon lugn, och det är kanske bra med tanke på hur lerigt alt gropigt och stenhårt det kommer att bli. :crazy:

När era vilar nån dag här och där som bäbisarna ska, blir de inte pigga då?

Divan har precis vilat i 3 veckor och stått på sin vanliga foderstat men hon är lika lugn som innan. Kanske lite mer tittig när man går till ridhuset men precis som vanligt när man rider.

Hur brukar ni sätta igång dem efter vila? Börja om lite från början eller bara börja rida?

Jag har bara suttit upp och börjat rida. :o Men kanske tagit det lite lugnare de första turerna. Däremot har ju Ariel inte vilat någon längre period än, det blir först efter nyår som det kan bli tal om någon konditionsminskning. Men då blir det lugnare uteritter först och så tuffare allt eftersom hon orkar.

Min lilltös är alltid pigg att rida, men visst märker man en liten skillnad (typ svårare att få stopp efter galopp) om hon har vilat några dagar. Men för det mesta är hon seg att leda (när jag skrittar fram henne) och sen när man kommer upp på ryggen blir hon jätteglad och pigg!

KL
Idag särade jag på flocken, så nu går Queenie ihop med min mamma häst och småpojkarna går i en egen hage bredvid. Det innebär att Queenie numera inte har några lekkamrater i samma hage, kanske inte det ultimata, men det var inte hållbart att ha alla tillsammans längre. Men eftersom att de fortfarande går med bara två trådar mellan varann så kommer det säkert bli lek ändå! :)

*kl*

Var ensam idag men var tvungen att röra lite på Q. Så jag klättade upp och red en stund i paddocken hemma. Testade dressyrsadeln på honom och den låg bra, tacksam häst som kan ha alla mina sadlar.

Skrittade en stund innan han började ge med sig och söka sig neråt. Det här med att gå med huvudet någon annanstans än i skyn är ju lite nytt för honom, det har helt enkelt inte gått förut. Travade några varv och så, POFF, så fattade han vad jag ville... ett år efter inridningen :grin:

När han väl insåg att jag slutade krångla när han slutade krångla så gick det att trava runt i båda varven i hyfsat stadig form, driva med skänkeln och vara stilla med handen. "Äntligen!" som Gert Fylking brukar säga.

Och vad det gäller vila så påverkas min inte det minsta. Han får alltid minst en vilodag (ofta två) emellan aktiveringarna och rids/longeras 3 ggr/veckan. Går ute i flock ca 12 timmar per dag.

När han har sina sammahängande vilor (nästa blir 3 månader vintervila) så får han gå i en unghästflock en mil hemifrån, där har de flera hektar kuperade skogshagar att gå i och kan verkligen växa och utvecklas i lugn och ro. Guld värt.

märker ingen överskottsenergi heller efter vila, skiftar däremot mycket i humör olika dagar( är en riktig bitch när det regnar ute)Oftast tänder hon till i galoppen som en turbo för att några sekunder senare växla ner till "traktorfart" skulle man fortsätta då så skulle det bli totalt bensinstopp. Det kanske blir jämnare med tiden ,nu är det bara att vara lyhörd och skynda långsamt som läget råder just nu.

Hej alla med 07:or!
Jag vill också vara med i tråden. Mitt sto är visad på 3-årstest. Tyvärr lite för mycket nya intryck så det gick inget vidare. Fina poäng på typ m.m. dock (dvs det hon inte behövde göra ngt för;)

Hon blev inriden för att kunna visas uppsuttet men jag gjorde det aldrig då hon ändå inte hade poäng för diplom. Nu är hon betäckt och det kommer förhoppningsvis ett föl i april;) Har ridit henne någon enstaka gång under hösten, ska ut och tömköra nu. Jag försöker mest underhålla det hon faktiskt lärt sig och jobbar henne i princip inte alls.

Ser fram emot nästa höst då hon ska sättas igång med sikte på 4-års championatet, får se hur det går!

Ingen av er som betäckt era stjärnor?

KL!

Tänkte dela med mig av några bilder från gårdagens ridpass..

31798344.jpg

Provade även att gå över bommar för första gången uppsuttet:
31798345.jpg

Lite galoppbilder tagna från en film, därav dålig kvalité:
31798348.jpg

31798349.jpg

31798350.jpg

31798351.jpg

Ingen av er som betäckt era stjärnor?

Nej, det var ingen som nappade på mitt erbjudande att låna mage förrän Ariel fått diplom och det var för sent för betäckning. :p

Förmodligen kommer jag vänta med betäckning tills ungponnytiden är över, sedan får vi se. :angel:

Vad är det för stam på ditt sto och vilken hingst är hon betäckt med?

Vilka fina bilder ni har lagt ut på era hästar!

Vi tar det ganska lugnt nu. Hade tänkt att rida idag men nu öser regnat ner så jag är inte så sugen om jag ska vara ärlig men jag åker nog ut onm en stund iaf:) Min lilel kille kommer att få lite vila nu för jag åker till västindien i nästa vecka för att vila upp mig :p
Men det blir kanske en sista tur ut i skogen i morgon innan han får vila helt:)

Ikväll var det hoppträning igen. Ariel fick prova att hoppa oxer för första gången med ryttare och det var superkul. :bump: Ryttaren fick order att öka på galoppen lite mot ett hinder och gissa om Ariel blev överlycklig över att äntligen få rejsa. :D Hon var väldigt nöjd men trött när jag skötte om henne efteråt. :love:

Planen nu är att hålla igång även nästa vecka, med uteritter och en till hoppträning innan vilan.

Chatsi har vilat idag, och jag jobbade i natt. Mina snälla stallkompisar hade fixat allt i stallet, så när jag kom dit var mat fixad och boxen mockad. :love: Istället ägnade vi åt oss att tvätta svansen, mycket välbehövligt.

En fd stallkompis kom förbi, hon har inte sett Chatsi sen innan olyckan i somras. Hon tyckte att hon musklat på sig massor och blivit ännu trevligare att hantera, så det var kul att höra.

I morgon ska lilla prinsessan få skor fram! Dock rider jag ut en sväng innan dess, så får hon vänja sig vid sina nya pjucks i lugn och ro utan mig sen. :angel:

Vad är det för stam på ditt sto och vilken hingst är hon betäckt med?[/QUOTE]

Hon är e:Orlando ue: Irco Mena uue: Any Question... Jag har betäckt henne med Vivaldi K (e:Indoctro) som blev godkänd på bruksprovet i år. Han e ritkigt läcker tycker jag, ädel o med långa ben, som henne tyvärr har båda lite kort hals..;)) Vi får se vad som kommer ut:rofl:

Tömkörde idag och det gick riktigt bra...några "misstolkningar" gjorde hon ju självklart vände sig och hoppade och så..men på det stora hela får man vara nöjd. Hon har ju som sagt inte gjort mycket nu under hösten, tror att den extra vikten kommer att stärka henne naturligt ändå. Tänkte dock ta en period med lite lätt jobb från marken nu.

Förresten har hon börjat växa ur sin sadel nu... Kollade ordenligt när jag la på den igår, och såg då att den släppte bak, vilket den inte gjort innan. Fick ta bort både luddpadden och gel-front risern, då låg den an bättre.

Suck... Jag som precis köpt en ny sadelgjord.

Min tjej var klockren på dressyr lektionen här om dagen! Hon är dock lite sned så vi red lite sluta och skänkelvikningar, det gjorde hon galant. Jag har flyttat henne två gånger förrut när jag ridit men nu hade poletten trillat ner!

Idag har jag ridit ut en sväng och idag har min häst kommit på att man kan galoppera fort och det är jätte kul!!! :bump: Annars är hon pigg i galoppen ute men har alltid hållit ungefär samma galopp men idag kom hon nog på att man KAN springa jätte fort med matte uppepå! Det är underbart att hon är så otroligt trygg ute! Jag kunde inte hålla mej från att släppa fram henne, det var så längesen jag började skratta när jag red! underbart! :love: Det gick inte riktigt lika lätt att stanna dok :angel:

ibba-huvud-okt10_114312474.jpg

Åh, vad härligt!

Jag galopperade ute för första gången idag! Chatsi hängde inte riktigt med första gången, men andra gången var hon mer på. Sen fick vi vara tryggt sällskap åt det 9-åriga stoet vi hade med oss, som var hysterisk, vände, backade, reste sig osv. Chatsi bara tittade på henne och gick förbi när jag bad henne. :love::love:

Vi träffade och på en militärhelikopter som lyfte en bit bort och som flög precis RAKT över oss på låg höjd. Då blev Chatsi spänd, men stod alldeles stilla och väntade tills den flugit förbi (den andra hästen hade då vänt och dragit hemåt redan).

När vi kom hem (gick på en väg med massa vattenpölar där jag och Chatsi tränat från marken tidigare, och den andra hästen vägrade att gå så hon blev kvar bakom oss, men kom i full fart när vi var nästan framme) hade hovslagaren kommit så Sessan fick skor fram för första gången. Inte en endaste protest trots att det kom och gick hästar och hon blev lämnad ensam i stallet. Hon verkade snarare tycka att det var mysigt att någon pysslade med henne. :laugh:

Min häst är verkligen en klippa!! :love::love:

Kl

I går fick min tjej flytta in på stall efter 6 månaders mamma ledighet. Gav henne ett ordentligt bad och sen lastade vi och åkte till utbildningsstallet där hon var förra vintern, när vi upptäckte att hon va dräktig. Hon gick snällt in i transporten och stod blixt stilla under resan. Väl framme verkade hon väldigt nöjd att få sova inne och rullade sig glatt i nyspånad box. I morgon är det vaccinering och helgen blir lugn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar