07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Det har du så rätt i så. Men jag måste faktiskt ge cred till mig häst som har otroligt bra balans. Sen måste man ju som ryttare se till att man själv har koll på läget och har såpass bra balans så att man inte stör hästen och själv blir orsaken till att man välter.

Ja, det är nog att föredra att man i det läget" antar en något framåtlutande ställning ",Än så länge är det ingen stor grej, men man vill inte att hon ska gå högre upp. För övrigt är hon framåt och positiv, bara inte detta med stregring blir en ovana att ta till i tid och otid då hon precis kommit på detta "konststycket" med ryttare på.

Nej det får vi verkligen hoppas att hon inte gör. Det är en farlig ovana.
Min har ju bara gjort detta två gånger och han stegrar ju inte speciellt högt. Men i min värld är det oaceptabekt att dom får hålla på så. Har ridit till ett antal hästar som har haft den ovanan att ställa sig rakt upp när det inte passar och det är inte kul. Nu har jag ändå haft tur att det inte har gått illa och att hästarna har lärt sig av med den ovanan. Det är tyvärr en ganska vanlig olat man får se när man jobbar med tillridningshästar.

Framåt framåt framåt. Gasen i botten är mest effektivt och man inte vill ta en fajt stillastående. Rider du framåt så kan ju inte hästen stegra sig, det värsta man kan göra i det läget är att stanna/sakta av och fega ur. Där, stillastående med en ryttare som inte har någon plan, har hästen definitivt övertaget och kan stegra hur mycket den vill.

Ja det är ju framåtbjudningen som är dålig så det är som sagt bara att tänka framåt. Redan innan hästen börjar tveka så börja trava eller galoppera. Stannar hästen till ändra riktning en aning och driv framåt. Hästen får aldrig börja tänka bakåt och när du väl bestämt dig för att gå en viss väg får du inte ge dig. Felet många gör är att bli spända och genom det hårda i handen. Detta ger hästen dubbla signaler vilket kan provocera fram en stegring som kanske inte hade behövt hända.

Att tänka så har gjort så att jag har kommit ifrån det iaf:)

Idag har Q varit i ridhuset för första gången sen i våras.

Kunde rida i (för åldern) hyfsat stadig form i skritt och trav och galoppera med bra framåtbjudning i båda varven. Det är första gången någonsin som han galopperar under ryttare i ridhus, framåtbjudningen saknades i våras så vi försökte inte ens utan red bara utomhus och med draghjälp.

Men nu har det alltså lossnat. Skönt att det kom innan vintervilan. Red lite serpentinbågar och volter i trav också, han har blivit riktigt med på noterna. Blir inga problem att rida program till våren.

dsc_0184_114584267.jpg

Mamma testade att fota lite fastän vi var inne. Fick ett kort som gick att ljusa upp tillräckligt. Precis i en drivning så skänkeln är under all kritik, men det är i alla fall bildbevis på hur han ser ut under ryttare.

Imorgon kommer T rida ut på henne utan att jag är med, känns lite som att släppa iväg sin unge till skolan. :eek: Jag vet att T rider henne superbra och jag litar helt och fullt på henne, men jag känner mig ändå lite smånervös. :angel:

Det gick jättebra, de hade galopperat tre gånger och Ariel tyckte det var superkul. :D Dessutom red de ut ensamma, men Ariel är ju van vid det och fungerar lika bra själv som med sällskap.

Nu kommer jag rida henne en sväng imorgon, med fokus på trav, och så blir det hoppträning på onsdag. Sedan får jag se om jag rider lördag/söndag nästa vecka eller om jag nöjer mig och låter henne vara ledig. Liiite sugen på en till dressyrträning är jag allt. :p

KL

Och min kille är nog det mest coola jag någonsin ridit in, behöver aldrig hålla tyglarna när jag hoppar upp, rör inte en fena förrän signal kommer om att han ska framåt, lyssnar och gör allt man ber om till 110%.

Tjejerna i stallet är så fascinerade över hur cool han är, som igår när ena tjejen skulle ta in grabbarna från hagen, då det går en 2-årig hbl hingst i hagen så är det väldigt högt el staket, dvs 4 trådar, hon tog bort den översta och den nedersta varpå Jack trodde det va ok att kliva ut under de andra två, hon sa back och han lyckades dra med sig trådarna över huvudet. Hon trodde ju naturligtvis att shit nu blir det kalabalik, men icke Jack trasslade sig ur trådarna helt lugnt och bara stod och väntade på att hon skulle sätta på honom grimman :bow:

Jag bara älskar min vackra cooling som bara gör, men så är han en mycket stabil boskapshäst med en hov i varje hörn som sparar alla energi till arbete och det är ju så han är framavlad till :love:

Tack för kloka råd! som man kan ta till om det skulle bli fler försök till att stegra sig. Var förresten iväg till tränare med henne första gången i går, det var mycket nyttigt, det blev några bakutsparkar:devil: i sargen som protest när det skulle bli till att fatta galopp, tränaren sa då att "damen "har en skarp läggning, är beredd att hålla med honom( Unghästtrots kallade han det också), för övrigt gick det superbra! :love:

kl

Inte varit inne på ett tag, men måste när jag gör det läsa igenom hur alla har det med sina hästar och inser att vi är låååångt efter Qvintus och jag, fast han gör stormande framsteg. Har nog ridit ut på honom själv nu 4 ggr. Då lett honom bort och ridit ca. 20 min. I skritt och trav.

Jag har ingen paddock så det är svårt att lära honom muntligt galoppkommando att använda från ryggen. Han är en kille som mest bara ökar på traven i hagen. Har därmed inte så mycket galoppvana.

Försökte idag få honom att ta galopp på en rak sandväg, men inte. Han blev bara förvirrad, men så vid en brant slänt där jag drev på honom så fick jag mina tre första galoppsprång. :D

Han är otrolig på att lära snabbt. Söker sig framåt nedåt när jag ber om det och det tog inte mer än någon minut för honom att förstå det första gången. Än har jag inte lagt till bett, utan rider honom fortfarande i kapson, men nu när han blir mer modig och framåt så är han inte lika känslig för kapsonen längre, så det kanske är dags för bett. Men jag tycker att det borde vara så rackarns obehagligt för den stackarn.

Hälsning Maja

+ oxo: Tack så mycket :) Det har börjat lossna för honom nu.

*litesådärhalvtknapplån*

Red en kort sväng i skogen idag. Rider aldrig två dagar på raken annars, men det passade bäst så idag. Klättrade i skogen och joggande lite på några grusvägar. Poletten har plötsligt fallit ner och nu vill han inget hellre än att gå i form, tacksamt. Lätt att driva till stöd i handen och mjuk och fin att rida, även ute i skogen där det är lite tittigt. Fick till några steg riktigt trevlig längning också i traven, det finns nog mer i den hästen än jag först trodde, vi får se efter vintervilan.

Han hade i alla fall somnat på stallgången när mamma hade rengjort muggen nu på kvällen, så helgens övningar har satt sina spår. Vila till på torsdag då det är löshoppning och sen ska jag se om jag kan åka och hoppa honom nästa helg under ryttare.

Jag har ridit ut ensam för första gången idag, Ture skötte sig klockrent!

Han stannade och tittade på några monsterstenar i diket vilket jag tycker är helt ok, bara han inte går bakåt. Det räckte med att fundera 10-15 sekunder innan han själv bestämde sig för att gå förbi.
Han travar med god bjudning och det blev även en liten galopp.

Det är precis om om han alltid varit riden och han känns mycket trygg att sitta på till min stora glädje.

A har fått ta det lungt ett tag, kasst väder och nytt jobb för mig!
Men imorgon är det dags för löshoppning igen :love: och jag ska även hämta ut mitt broddsett så att jag vågar träna henne på gräset igen trots lite blött och tråkigt! :laugh:

Hon kommer att gå hela vintern eftersom att vi tagit det så lungt! Kommer att vila hela dec iaf tror jag, då är det så mycket med Jul & Nyår ändå! :laugh:

Idag har jag och Ibban varit ute på en lugn ridtur och i morrn väntar dressyrlektion!

Utöver det har hon fått åka till vet idag för att få ett recept. Jag har behandlat hennes rinnande ögon, hjälpte inte. Sen spolades tårkanalerna, hjälpte inte. Så nu är ny ögon creme uthämtad. Dock börjar jag tro att hon är allergisk mot något. För två veckor sedan fick hon små bulor under i sadelstaden, jag tror inte att de beror på hennes nyutprovade sadel. Även veterinären jag träffade idag trodde att det helt klart kunde hänga ihop. Men frågan är nu bara hur jag lägger upp allt.... tror att jag bestämt mej för att inte ändra någonting och bara börja med den nya salvan och se vad som händer. Fungerar det inte tror jag det är halmen hon inte tål, annars har jag ingen aning!!

Söööööööt! :laugh:

Prinsessan har lyckats dra av sig en sko fram! :devil:
Som tur är så har vi världens bästa hovis :love: och han kunde komma imorgon och slå på en ny så att vi kan löshoppa ändå! :D

*knapplån*

Jag är så långt "efter" de flesta i den här tråden, men jag har inte bråttom. Med tanke på allt vi gått igenom det senaste året så är jag väldigt glad och tacksam över att
- Lotta inte fått varken fång, kolik, korsförlamning eller annat sånt
- jag tröttnat, gett upp och blivit rädd och därför sålt Lotta
- Lotta fortfarande är en väldigt klok och arbetsvillig träningskamrat :love:

Igår hängde jag på Lotta. Sen räckte det för mig och mina knän ville inte sluta skaka, så en kompis satt upp. Det gick strålande! :banana:
20101031200_115048857.jpg

bild052_114742259.jpg

Idag hade vi tänkt göra om samma sak, för upprepningens skull, men det blev ändrade planer och tömkörning istället. Förstörde planeringen och jag gick emot mina principer, men det var samtidigt väldigt bra. Lotta visade sig från sina bästa sidor idag och jag kan inte annat än älska den där hästen. Hon är så himla rätt i typ av häst! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel