07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*knapplån
Idag hade vi tänkt göra om samma sak, för upprepningens skull, men det blev ändrade planer och tömkörning istället. Förstörde planeringen och jag gick emot mina principer, men det var samtidigt väldigt bra. Lotta visade sig från sina bästa sidor idag och jag kan inte annat än älska den där hästen. Hon är så himla rätt i typ av häst! :love:

Planering är väl OK, men att ha principer som säjer att man MÅSTE följa planeringen, tror jag man ska akta sig för! Du gjorde säkert rätt som ändrade planen och gjorde något som kändes rätt för er båda istället.:)

Ja, precis. Jag följer inte planen stenhårt, men försöker att hålla mig till mina principer om upprepning, belöning och vila. Men jag tror inte att Lotta bryr sig, för hon vet ju inte om nån plan. :D
Dessutom var hon så hiiiimla fin, så jag tolkar det som att vi gjorde helt rätt.

Igår var jag ute i hagen och bara satte på täcke, eftersom Lotta började bli lite väl blöt neråt magen. Jag hade satt in en vilodag, men det tyckte inte Lotta. Hon följde med mig till grinden när jag gick och undrade varför hon inte fick följa med. En minut senare fnös hon och gick tillbaka till favoritviloplatsen. :D

Underbara häst! :love:

*kl*

Glöm allt jag sa om Divan :D
Igår var hon skrikig, väldigt ostyrbar ibland och allmänt ofokuserad :rofl:
Brunst på G kanske.
Dock får hon en stjärna för att hon inte far iväg och härjar runt.

*kl*

Hejsan! Får man tränga sig in i tråden? Jag och resten av familjen gick nämligen och köpte oss en liten 07:a för snart fyra veckor sedan.
Han heter Carel och är en KWPN-valack efter Ungaro och morfar heter Chronos. Ca. 166 cm hög. Kom från Holland i somras och var då riden i ett par månader.

Både jag och syrran (som jag ska dela honom med) föll som furor när vi såg denna lilla filur. Det var inte meningen att vi skulle kolla på honom ens, för vi visste inte om att han fanns. Vi åkte till ett import-/försäljningsstall för att provrida två andra hästar som dock inte passade oss alls. Då visade damen oss Carel och han var som en dröm att sitta på. Mamma och pappa sa att det var länge sedan de sett mig så glad. (Min förra häst hade då varit skadad och sjuk länge och avlivning var bokad till dagen efter...) Kändes egentligen lite "fult" att kolla på ny häst innan den andra var borta, men jag höll på att bryta ihop fullständigt så det var enda sättet att kunna hålla sig över ytan.

När lillkillen kom hem så visade han dock lite andra sidor än på provridningen och min syster fick tugga grus.
Nu verkar han dock ha lugnat sig och sedan vi tog honom till en tandläkare och fick munnen åtgärdad så funkar han mycket bättre. Han är lite tunn, men har man haft ont i munnen så kanske det inte är konstigt om det är jobbigt att äta? :crazy:
Säljaren sa att de dragit ut en vargtand men att han hade en kvar, så vi tänkte att det kanske var den som spökade. Visade sig att de inte fått med roten när de dragit den första tanden! Fint...

Nu har jag ridit honom bettlöst ett par gånger och det funkar kanon. Det är en känslig häst och man behöver egentligen inte göra så mycket med tyglarna. Han lyssnar så bra på säte/vikt/skänkel. Till helgen är det dags att prova med bett igen och jag hoppas att det går bättre nu med lagad mun. :)

Ett par bilder på underverket:

72074_499504594808_641309808_6996018_4141990_n.jpg

67771_499504569808_641309808_6996015_1358056_n.jpg

*kl*

Blev ingen hoppträning för Ariel, då vädret var alldeles för otrevligt. :grin: Istället blev det vila och nu kommer hon att vara ledig till årsskiftet. Jag kommer säkert att läsa här ändå, men kanske inte kommentera så mycket. :p

Vilken söt liten sak, ser väldigt nätt ut. Fullblod i?

*kl*

Skulle ha löshoppat idag men fick stryka mig. Igår kväll när Q kom in från hagen så var han halt och benet stocktjockt. Muggen hade förvärrats markant sedan kvällen innan (extremt mycket, konstigt) och han tyckte såååå synd om sig själv. Lade stödbandage under natten men det var tjockt och hästen halt imorse med. Han fick gå ut med de andra ändå och har linkat omkring lite i hagen, betat och legat och sovit. Ser det värre ut vid intag så får han gå i sjukhage under helgen, annars får han nog fortsätta gå med de andra så han rör på sig rimligt mycket.

Ska skrubba rent med hibbiscrubb ikväll och se om jag kan utröna mer exakt vad som orsakar svullnaden, antagligen samma sak som för några veckor sedan. Då gick det över på ett par dagar och sedan kunde jag rida igen. Annars får vi skicka prov till labb att odla på för att lista ut exakt vad det är han har fått i karlederna.

Inte i närmsta leden, men det är 35,15% fullblod i honom. (enligt http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=522695) Gillar att han är nätt, men ändå rätt hög. Passar mig utmärkt som har samma kroppsbyggnad själv. :D

*kl*

Nyss hemkommen från stallet efter en kort ridtur. Hästen var pigg och glad, men höll sig på mattan. Vi gick över två bommar som råkade ligga i ridhuset och han fattar väl inte riktigt det där med att lyfta på tassarna alla gånger. Men han lär sig väl. ;)
Jag är i alla fall väldigt nöjd med honom. Han är så förnuftig och lättlärd, även om han är lite försiktig av sig.

Vilken söt liten sak, ser väldigt nätt ut. Fullblod i?

*kl*

Skulle ha löshoppat idag men fick stryka mig. Igår kväll när Q kom in från hagen så var han halt och benet stocktjockt. Muggen hade förvärrats markant sedan kvällen innan (extremt mycket, konstigt) och han tyckte såååå synd om sig själv. Lade stödbandage under natten men det var tjockt och hästen halt imorse med. Han fick gå ut med de andra ändå och har linkat omkring lite i hagen, betat och legat och sovit. Ser det värre ut vid intag så får han gå i sjukhage under helgen, annars får han nog fortsätta gå med de andra så han rör på sig rimligt mycket.

Ska skrubba rent med hibbiscrubb ikväll och se om jag kan utröna mer exakt vad som orsakar svullnaden, antagligen samma sak som för några veckor sedan. Då gick det över på ett par dagar och sedan kunde jag rida igen. Annars får vi skicka prov till labb att odla på för att lista ut exakt vad det är han har fått i karlederna.

Låter som om Q har dragit på sig lymfangit av sin mugg. Du kan ju prova med tjockt lager med bomull närmast benet, med bandage runt om, löst. Sedan häller du ner så mycket vatten utblandat med lite jodopax som det bara går och låter honom stå över natt. Är inte benet bättre i morgon kan vet behöva behandla med antiinflammatoriskt.

Idag galopperade jag på Qvintus på riktigt för första gången, har lagt till även bett nu. När polletten väl ramlade ner om vad jag ville så galopperade han så välbalanserat och fint med lätt stöd i handen som om han aldrig gjort annat. Jättehärlig galopp, lättriden. Jiiiiipieee!

Hälsning Maja

Jag gissade också lymfangit, men det märkliga är att han hade det (identiskt) för två veckor sedan. Då blev han halt, var ett stort mähä och hade huuuur ont som helst i 48 timmar och sen var han piggelin och fräch igen... han beter sig som om det är världens ände, men när man klämmer och trycker och böjer så reagerar han inte alls och får inte ont... typiskt karlar :angel:

Nåja, när jag tog in han nu så såg det redan lite bättre ut, får se hur det ser ut imorgon.

Ja, här också poletten ramlat ner! det var som en helt annan häst igår, från att bara hålla på och trilskas och sparka bakut när man begär galopp till att vilja galoppera hela tiden, hon är allt en underlig liten dam.Fast det är nog så att konditionen har blivit bättre, det kan förklara mycket.
I dag var det stora dynamitexplosioner inombords hon for omkring som ett reaplan utan att lyssna det minsta på mig.! kanske var det för att det blåste rejält, hon brukar inte "toka" sig för det, men idag var hon faktiskt livsfarlig så det blev en kort longering med promenad på tåspetsarna istället.
Snacka om ombytligt humör!

Vad roligt att det går så bra! :laugh:

KL
Idag hade lilla ponnytokan jättekul i hagen! Hon hoppade och studsade och for runt som en riktig liten raceponny! Man behövde inte mer än titta på henne så hoppade hon rakt upp i luften och for iväg som en raket! :D Liiiiite för mycket överskottsenergi gissar jag på! ;)
Hoppas det fryser på och kommer snö snart så man kan börja rida ordentligt!

Vad roligt att det går så bra! :laugh:

KL
Idag hade lilla ponnytokan jättekul i hagen! Hon hoppade och studsade och for runt som en riktig liten raceponny! Man behövde inte mer än titta på henne så hoppade hon rakt upp i luften och for iväg som en raket! :D Liiiiite för mycket överskottsenergi gissar jag på! ;)
Hoppas det fryser på och kommer snö snart så man kan börja rida ordentligt!

Oj nej, vinter här vill jag inte ha. Just nu är marken i Närke lagom torr och lagom mjuk för häst att gå på. Soliga dagar med några plusgrader. Hoppas det förblir så. Förra året var bedrövlig. Då var vägarna så trånga av stora snöbankar att det inte ens var att tänka på att ge sig ut där.

Idag gick jag på långpromenad, kombinerad med ridning tillsammans med tjejen som är inhyrd hos mig. Hennes håller också att på att ridas in. Det blev till att ta en närmre titt på tåget och klättra lite utan ryttare. Qvintus var svettig för första gången när han kom hem. :D

Världen är så stor så stor tyckte Qvintus. När godståget aldrig tog slut och den andra hästen kom lös, ja, då var det rent bedrövligt ansåg han. Hela hästen skakade men stod snällt hos matte. Men sedan blev det lugnt och skoj igen.

Hälsning Maja

KL
Jag har inte kommit så långt i själva utbildningen mer än att araben Gagarin går att rida på.
I går så red vi i nya paddocken som precis fått underlag på hela ytan. Den har varit 3/4 dels färdig innan. Jag travade mer än vad vi brukar göra och i ena hörnan så la han sig inåt i svängen och bogen trillade in. Usch så får han ju inte svänga. Blev lite arg på mig själv, skärp dig o rid ordentligt.
Nästa varv så försökte jag hålla honom uppe o hindra bogen från att trilla in. Jo, paddocken har ingen staket o utanför är det åker. Hästen svängde inte utan ställde bara huvudet åt höger o fortsatte rakt fram. Fick dock stopp på honom innan själva åkern men var ute i kanten o med allt regn som kommit så skönk vi ner en bra bit i leran.
Det är roligt med unghästar. Fast lite skrämmande ändå.
// Linda

Ja,det är en prövning många gånger att rida unghästar, för oss har det gått upp och ner ett tag, men du ska se att det ordnar sig för dig också med tiden.
nu kan man kräva lite mer av våran, det som gjorde susen för oss var att vi la allt vad gällde arbete på ridbanan åt sidan ett tag. Byggde upp motivationen i skog och mark.Nu funkar det utmärkt i padocken. Givetvis blev det ett lyft att börja rida för duktig instruktör, han gav en ovärderlig hjälp att hitta " nycklarna " på en unghäst. D.V.S vad man kan kräva av henne i dagsläget. Mycket viktig kunskap att ta till sig.

Jag har ett super tips på hur du löser det problemet! Så här gör vi alltid med våra unghästar; trava till hörnet, gör halt, väd till nästa sida, trava till hörnet och så vidare. När du upprepat det tills hästen är helt med på vad ni göra hoppar du över att göra halt i något hörn här och där. Det är en super bra övning som är lätt och fungerar jättebra!

KL!

Har ridit ut på min både torsdag & fredag! & han har skött sig exemplariskt!

Tycker dock att han blir mer & mer nervös när jag ska lägga på sadeln.. (Gör alltid i ordning honom i boxen.) När jag väl lagt på sadeln så går det bra, men det är just när jag kommer med sadeln & ska lägga på den.. Någon som har några tips?

Han har alltid stått still när jag hoppat upp på honom, brukar hoppa upp från stenar i skogen när jag rider ut. Men i torsdags vägrade han stå still när jag hoppade upp, även igår, då backade han t.o.m. :confused: Sen när jag väl får i foten i stigbygeln går det jättebra..

Jag har haft mycket problem med uppsittningen, han tycker det är obehagligt när jag håller på vid rumpan trots att han inte är bakskygg (körhäst).. Nu är det bättre, förut räckte det med att jag ställde mig på pallen så sköt han ut rumpan och stog med huvudet mot mig.
Har tränat med repgrimma och ledrep, går aldrig ner på pallen utan han får gå runt, vända eller hur han nu vill göra, tills han står där han ska och då får han beröm.. På 5 dagar är problemet löst :) Först dagen tog det 20min, andra 15min, tredje 10min och nu de sista dagarna har det gått på ett par minuter.
Några bilder när vi kör friendly game från pallen (Första leken i Seven games dvs NH).

Först lite skeptisk, undrar vad matte gör..
35507_1289048719.jpg

Sen mycket bättre..
86229_1289048720.jpg

Flyttar sig inte heller när jag suttit upp innan jag ber om det..
23884_1289048725.jpg

Råder dig att säga ifrån på skarpen, med skäll och rejält tag i tyglarna (jag rider visserligen in i kapson och ej bett när jag rider in). Har ridit in två hästar det senaste året och då jag red in den första var det ett litet tag sedan jag senast red in en häst.

Den första stod så snällt och stilla väldigt många gånger vid uppsittning, men sedan började han testa. Jag var då väldigt lugn för att inte skrämma unghästen och försökte vänta ut och prova. Det blev bara värre och värre. Då tog jag till den hårda metoden och då vände det gradvis till att åter bli en häst som var lätt att sitta upp på.

När jag märkte samma mönster på häst nr 2, så tog jag tag i det direkt istället. Så det var bara ett par gånger han försökte krångla.

Hälsning Maja

Idag blev A broddad för första ggn, hon var jätteduktig! :love: Imorgon åker dom stora gräsbroddarna på :eek:;):D och så ska jag tömköra en sväng, eller ptja, på volten i hagen då! :laugh:

Hennes schema kommer att bli så att hon går alla de dagar jag inte jobbar, vilket blir ca 3-4 dagar i veckan, tror att det blir lagom för min pigga tjej! :love:

Och sen helvila i December förmodligen! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar