07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Q var fin på löshoppningen. Såg helt fräch ut och gjorde allt precis som han skulle, otroligt okomplicerad häst att löshoppa, men det är så det ska vara. Höjde inte upp idag utan lät honom skutta på låg höjd. Avslutade runt 110. Bara för att checka att han minns hur man gör.

Är han fortsatt fräch efter idag så tar jag en tur i veckan. Han får väl vila två dagar först.

*knapplån*

Kanske dags för lite uppdatering?

:D

Jag och Lotta har tagit det rätt lugnt i september och i början av oktober. Min axel, sen flygturen i maj, bråkar än och jag har velat ge Lotta en chans att återhämta sig och få lite stabilitet i vardagen. De andra hästarna kommer in på nätterna och vi planerar för att släppa Lotta ihop med ett annat sto och en ponny under november.

Mitt underbara silage kom för några veckor sen och jag är så himla nöjd! Blev inte dyrt heller, trots att balarna väger endast 50 kg styck. 12 lager plast, inget nät, bra leverans. (Jag skulle kunna tala gott om fodret i många timmar.) Lotta äter det med god aptit och är fin i magen. Vi börjar få ordning på hullet/överlinjen och min hösnuva.

Lotta får 13 kg silage + 1 morot + 1-2 kg halm. Inget mer.
Värden på silaget: 4,8 MJ, 38 gram smrp, 45% TS.

För några veckor sen tröttnade jag på att ha ont i min axel, så när varken akupunktur, värmebehandling eller träning (både i och ur vattenbassäng) inte gett positiva resultat kontaktade jag läkare. Håll gärna en tumme för mig den 4/11. Sen dess har jag bitit ihop och satt igång ändå. Jag har mockat ur hagen (har lite kvar), varit på Gekås och handlat nya täcken till Lotta, provat ut en sadel och börjat sätta igång träningen igen. Vi började med lite longering och promenader och har den här veckan tömkört. Lotta har skött sig exemplariskt, som vanligt. :love: Idag la vi träningen åt sidan och gjorde rent svansen istället. Det behövdes. :crazy:
Lotta stod duktigt i stallgången heeela tiden. Underbara häst!

Jag har under sommaren varit på väg mot ridrädslan, men har de senaste veckorna vänt på den stigen och är nu väldigt ridsugen. Planen för det närmaste halvåret är att jag ska sitta upp på Lotta, klia på Lotta och sen sitta av. Sen blir det inkörning och vi siktar på en kort slädtur i januari/februari. I vår blir det inridning och i april ska jag ställa Lotta (d v s visa på tävling) om hon är lika fin som nu.

Känns mycket bra att vara igång och ha fått tillbaka viljan. :banana:

Video från igår:

Video från september:

Här kommer bildbevis på våran lilla hoppnig. Ibban är fetare nu än hon var i sommras :grin: dock borde jag väl inte uttala mej om hennes vikt insåg jag efter att ha sett mej själv på korten!! :crazy:

Galoppbom
img_6057_113787566.jpg

Ett riktigt hinder!!
img_6071_113787800.jpg

Blev ingen dressyrträning igår då marken var stenhård. :( Red ut tillsammans med tränaren istället och provade att få fram riktigt snabb (men balanserad) trav med Ariel. Hon var lite chockad över att hon verkligen fick trava så snabbt och jag var lite chockad över att hon kunde trava så snabbt. :p

Om det blir lite mjukare i marken unden veckan så blir det hoppning. Annars blir det några uteritter och så ställer jag av Ariel från och med nästa vecka. Känns lite dumt då vi verkligen är igång nu, men samtidigt så behöver hon vila och det smartaste är att göra det när det är tråkväder.

I går åkte Elles föl i väg. :cry: Hon verkade ta det ganska bra. I dag vandrade hon runt lite och jag hörde henne gnägga ett par gånger, stackarn. Var lite svullen och hård i juvren men ingen feber. Kan inte fatta att det gått över 6 månader sen hon fölade. Nu är vilan över för denna unga dam på ett tag...

Aw! Förstår att du fäst dig vid den lille även om han inte var planerad! :love:

Du får ha ett grattis till en god och väldigt väldigt vacker mamma!!, och nu vet du ju att hon är fertil och kan lägga spännande fryshingstar på henne med en gång i framtiden! :laugh:

Inget ont som inte för något gott med sig brukar man väl säga? :o:D

*knapplån*

Kanske dags för lite uppdatering?

g
Jag har under sommaren varit på väg mot ridrädslan, men har de senaste veckorna vänt på den stigen och är nu väldigt ridsugen. Planen för det närmaste halvåret är att jag ska sitta upp på Lotta, klia på Lotta och sen sitta av. Sen blir det inkörning och vi siktar på en kort slädtur i januari/februari. I vår blir det inridning och i april ska jag ställa Lotta (d v s visa på tävling) om hon är lika fin som nu.

Känns mycket bra att vara igång och ha fått tillbaka viljan. :banana://

Vad roligt att ni är på gång igen!:)

Senast ändrad av en moderator:

KL!

Jag är så himla stolt över min lilla 3 åring! I Januari när jag köpte honom var han totalt ohanterad, livrädd för allt, bara man skulle sätta på grimma rullade han fram ögonvitan..

Idag, red jag ut på honom helt själv för första gången! Travade en hel del & allt gick kanon! Han är så himla duktig! :love:

Tack vad snäll du är! Själv ser jag BARA hennes stora mage när jag tittar på henne :D

Det blir dressyr lektion i morrn bitti, hoppas hon är på hugget då! Hon var mycket bitter idag när jag bara kom och kliade lite på henne i hagen utan att ta in henne! Hur understår jag mej denna dissning?! :p

Hon är jättefin!

När era vilar nån dag här och där som bäbisarna ska, blir de inte pigga då?

Chatsi har vilat sedan i tisdags nu, kiropraktorn var ju ute och då skulle hon vila efter det, och sen har jag varit bortrest i helgen. När jag kom dit idag var det en liten :devil: i stallet som klättrade på väggarna, bökade och pillade på allt och var allmänt rastlös. Tänkte att jag nog inte skulle jobba henne utan bara släppa henne i paddocken, men när vi kom ut var den upptagen. Och min lilla häst som oftast är som en kattunge att hantera blev en stor eldsprutande drake med svansen rakt upp!! :eek:

Givetvis en dag när jag för en gångs skull inte hade hjälm på mig eller riktiga handskar... Nåja, jag brukar ju oroa mig att hon är för lugn, det var hon ju inte idag iaf. Till slut blev ridhuset ledigt och jag släppte henne där och hon drog några repor, och sen gick jag ner och lekte lite med henne. :love: I morgon blir det ridning.

Amazing blir :devil::devil::devil: om hon får vila för mycket!

Får hon vila mer än 2 dagar i rad är det med skräckblandad förtjusning jag tar ut henne för att träna! Är superglad för min fina arbetsmyra :love: men det är jobbigt när jag måste tvinga henne att vila så att säga, hon blir så ledsen och tittar på mig i hagen som om att jag glömt av henne! :cry:
TROTS att jag har borstat och myst med henne en bra stund! :laugh::love:

Jag har aldrig märkt av att Ariel skulle vara tossigare när hon vilat några dagar. Hon rids ju nästan alltid onsdag, fredag, söndag men är snäll så länge vädret är bra. :p Dock kan hon ju busa med de andra hästarna i lösdriften och med en lekfull sjuåring och två åringar tror jag hon får utlopp för den energi som lagras under lediga dagar.

Jag märker ingen skillnad på R oavsett om jag rider dan efter ett ridpass eller om han vilat en vecka, men sen är han ju tjuren ferdinand också. Ifredags fick vi till ett sånt superpass. det kändes bara så bra, så jag bara satt och log hela tiden. På torsdag ska vi träna igen, var en månad sen nu, så det ska bli kul att se vad tränaren säger denna gången!

Min tjej är alltid lugn men visst varierar det lite grann, dock inte när hon vilat snarare när vi ska göra något hon tycker är extra kul. Hon är oftast seg första 10 min när jag rider, rider jag ute så blir hon bara piggare och piggare. Är jag i paddocken är hon seg 10 min, sen halvseg i 10 min och sen tar bensinen slut.

KL
Nu är Nova helt frisk igen och i helgen fick hon gå ut i vanlig hage med min andra häst. Hon tyckte det var jättekul och förvandlades till typ arab med svansen rätt upp och världens travsteg. Hade tyvärr ingen kamera med.
Hon ska få vila någon vecka till innan jag börjar rida och sen håller jag på ca 2 månader innan hon får en kortare viloperiod.
Hur brukar ni sätta igång dem efter vila? Börja om lite från början eller bara börja rida?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar