Sv: 07rnas tråd nummer 7.
*knapplån*
Kanske dags för lite uppdatering?
Jag och Lotta har tagit det rätt lugnt i september och i början av oktober. Min axel, sen flygturen i maj, bråkar än och jag har velat ge Lotta en chans att återhämta sig och få lite stabilitet i vardagen. De andra hästarna kommer in på nätterna och vi planerar för att släppa Lotta ihop med ett annat sto och en ponny under november.
Mitt underbara silage kom för några veckor sen och jag är så himla nöjd! Blev inte dyrt heller, trots att balarna väger endast 50 kg styck. 12 lager plast, inget nät, bra leverans. (Jag skulle kunna tala gott om fodret i många timmar.) Lotta äter det med god aptit och är fin i magen. Vi börjar få ordning på hullet/överlinjen och min hösnuva.
Lotta får 13 kg silage + 1 morot + 1-2 kg halm. Inget mer.
Värden på silaget: 4,8 MJ, 38 gram smrp, 45% TS.
För några veckor sen tröttnade jag på att ha ont i min axel, så när varken akupunktur, värmebehandling eller träning (både i och ur vattenbassäng) inte gett positiva resultat kontaktade jag läkare. Håll gärna en tumme för mig den 4/11. Sen dess har jag bitit ihop och satt igång ändå. Jag har mockat ur hagen (har lite kvar), varit på Gekås och handlat nya täcken till Lotta, provat ut en sadel och börjat sätta igång träningen igen. Vi började med lite longering och promenader och har den här veckan tömkört. Lotta har skött sig exemplariskt, som vanligt.
Idag la vi träningen åt sidan och gjorde rent svansen istället. Det behövdes.
Lotta stod duktigt i stallgången heeela tiden. Underbara häst!
Jag har under sommaren varit på väg mot ridrädslan, men har de senaste veckorna vänt på den stigen och är nu väldigt ridsugen. Planen för det närmaste halvåret är att jag ska sitta upp på Lotta, klia på Lotta och sen sitta av. Sen blir det inkörning och vi siktar på en kort slädtur i januari/februari. I vår blir det inridning och i april ska jag ställa Lotta (d v s visa på tävling) om hon är lika fin som nu.
Känns mycket bra att vara igång och ha fått tillbaka viljan.
Video från igår:
Video från september: