07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

sista försöket *asg
Masse 2 år och om ni vill se honom som 3-åring är det bäst att detta funkar nu :D

28182201.jpg

Vad va det för stam på honom?

Idag har plutten fått nya skor:) han skötte sig men var lite rastlös för han ville ut och busa med sina kompisar och leka! Så matte fick passa honom så att han inte skulle sno plånboken ur farbror hovis bakficka. Iofs kanske det hade varit smart att låta honom göra det:p
I morrn blir det kanske lite bom träning:)

Idag är Amazing DYR!!!!! :love:

Hon hoppade KANON, öppnade som aldrig förr och hon hoppade ca 115-120cm, toppenbra för en häst som bara vart i ridhus 2 ggr (med denna ggn) och löshoppat på riktigt lika många ggr! :love::bow:
Lotta sa att hon verkligen gillar henne, hon sa att A är en riktigt smidig och härlig häst! :love::d
Hon blev nog lite paff över att A hoppade så starkt idag med tanke på att hon var så mesig sist (koncentrerade sig på allt annat än att själv vara i centrum)! :D

OH vad jag älskar henne, hon kommer att bli så GRYM! :love::bow:

(Sorry för massa skryt men jag är så fruktansvärt stolt och impad!!)

*kl*
Just nu är Cero en riktig liten pärla och det gillar vi! ;) Jag har haft jour på skolan (hästgymnasie) så han vilade hela förra veckan, i måndags var jag och min mor ute och körde en sväng på 40-45min och han var pigg och glad :) Igår blev det trickträning och trava över bommar löst, vilket han inte tyckte var roligt, nej galopp och brall är mycket roligare! :D Idag ska vi förhoppningsvis rida ut (beror på om jägarna är i skogen, de brukar sätta upp skylt när de är ute så jag hoppas verkligen att dom stannat hemma idag!), annars blir det nog lite bomövningar på banan :)

Hej! Har hängt med i denna tråden ett tag nu! Tänkte att det var dags att skriva något själv. Jag har ett 3:årigt sto som heter La Granda. Vi håller just nu på med att befästa grunderna i ridningen som de flesta andra här. Härom dagen när vi var ute och red träffade vi på en älg, både jag, älgen och Granda blev lika förvånade och stod bara och kollade på varandra ett tag. Nöjd att inte Granda fick panik och rusade därifrån.

Har ni tänkt använda täcke till era treåringar i vinter? Är inte riktigt säker på hur jag ska göra med min så tänkte höra vad ni har för planer! :)

img_1850_109459267.jpg

img_1855_109459910.jpg

// Lisen

Jag använder inte täcke på min Paint och kommer inte göra heller. Han kommer på sin höjd få på sig ett fleece om han blir svettig och ha det under tiden han torkar upp men det är Thats it

*kl*
Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii vad glad jag är över min underbara kille. Han är inte riden så många gånger men efter 2 övningar så sitter både ryggning och framdelsvändning. Mycket markarbete och frihetsdressyr har verkligen lönat sig då det jag gjort från marken verkligen fungerar även från ryggen :love:

Senast ändrad av en moderator:

Min har gått täckad rätt länge redan. Däremot kommer jag inte att klippa henne.

Idag fick Chatsi besök av kiropraktorn. Tyvärr kunde inte jag vara med eftersom jag var (är :angel:) på jobbet. Hon hade varit stökig som tusan och kiropraktorn svor åt henne. När jag är med står hon still...

Iaf, så hittades en låsning i vänster bog och på vänster sida av manken, en ömhet över tungbenet (:confused:) och en ömhet i ländryggen. Låsningarna kunde bero på tungbenet, ska byta bett nu. Iaf så verkar det vara dessa låsningar som gett hennes knackiga gång. Alt växtvärk.

Ömheten i ryggen kunde bero på sadeln (vilket känns konstigt då hon knappt har haft den på sig alls), eller bara på pälssättning. Ska kolla över hur sadeln ligger också.

Skönt att ha henne kollad, och hoppas att vi kan komma igång ordentligt igen nu!

Min treåring är täckad o har så varit i nån månad nu. Han kommer förmodligen inte behöva klippas. Jag hopppas han har ärvt sin mors håranlag, hon är korthårig o blank året om :D

Ja det är jättekul! Har ju vart lite sisådär sen jag ramlade av och A har vart så sjukt pigg och rätt jobbig, men detta var ett stort steg framåt igen! :laugh:

HAHAH va rolig du är! :rofl:

Min har varit täckad sen hon var ett år på hösten där (vid kasst väder eller kyla) så hon är givetvis täckad nu också! Har gått med täcke sen ett bra tag tillbaka, hon är känslig för regn och jag vill inte riskera att unga muskler blir kalla!
Just nu har hon ett Bucas Smartex Rain och när snön kommer åker det på ett Bucas Smartex Medium om jag inte minns fel! (fodrat vintertäcke iaf)

Jag är kluven om täcke till min arab. Han har hittills inte behövt täcke trots den tuffa förra vintern där de gick ute till kl 20 om kvällarna, även i snöyra.
Men nu har vi flyttat ut på Skåneslätten där det alltid blåser o regnar horisontellt med noll skydd i hagarna.
Hans päls var inte att leka med i vintras i heller. Inte lång men så tjock att man bara rafsade lite på ytan när man borstade. Ska han nu ridas i vinter är det praktiskt med ett täcke som plattar till.
Men så länge de kan gå utan täcke ju bättre.
// Linda

kommer inte att täcka våran, hon går på lösdrift och har börjat anlägga nallepäls. Lik sin mamma, hon såg oxå ut som en "brunbjörn" vinterhalvåret.
Får se nästa vinter, när hon ska motioneras mer, om hon ska klippas.

Min lilla ponnybuse kommer inte ha täcke, bara om det antingen regnar vågrätt, blåser storm eller snöar jättemycket. Dvs vid dåligt väder. :)

Min är spårklippt och tja, det är lite olika. Han är inne natt ibland, ute ibland, jag vill helst ha honom ute eftsm Cero inte trivs i box, men alla andra ska ju stallas in så han får helt enkelt vänja sig. Är han ute natt har han på sig fleecefodrat regntäcke, samma om det regnar. Har problemet att jag inte kan få täckesbyte i stallet, så om han ska vara ute natt så måste han gå ute hela dagen med täcket om han inte stått inne på natten, för då får han släppas ut på morgonen naken och jag slänger på täcket när jag är där under dagen. Står han inne flera nätter i rad går han naken om det inte regnar då..

Gud vad glad jag blev över Cero idag! :love: Som jag skrivit tidigare har vi haft problem med högergaloppen, eller ja han fattar inte högergalopp under ryttare, bara vänster. I hagen oftast höger. Veterinären hittar inget. Har helt enkelt tänkt att det kommer med tiden så eftersom jag nästan bara rider ute så får han alltid välja galopp själv.

Så idag red vi fram ute, jag gick in på banan för att jobba med lite bommar + att jag satte upp ett litet hinder på 50 cm som han fick skutta över ett par gånger, men han är seg som kola på ridbanan och även om vi kommer i galopp mot hindret så landar han i skritt, dock hoppar han jättefint. Bestämde mig rätt snart för att rida några minuter ute innan jag avslutade passet. Red vanliga grusvägen, bad om galopp på en sträcka och han galopperar på friskt. Allt som vanligt. Sen tittar jag ner, och mot min förmodan galopperar han i HÖGER galopp! Överglad matte blir nästan tårögd, äntligen! Mycket godis (finns alltid i fickan när jag rider) och klappar och sen skrittade vi av på Ceros favoritstig i skogen. Underbara hästen förstod nog inte vad han gjort! :D

Sitter fortfarande och ler, äntligen har det släppt! :) Nu kanske jag inte får se högergalopp på ett par månader igen, men jag vet iallafall att han kan. Han har på 2 månader fattat höger 2 ggr, då 2-3 steg innan han brutit av. Men idag galopperade han på friskt ca 100m! :D

Har du hoppat honom mycket? Annars kanske det blir för ansträngande för honom att hoppa så pass högt, så han orkar inte galoppera efter hindret?

Ariel travhoppas nästan hela tiden, dels för att hon skall lära sig hoppa av rätt och dels för att det inte skall vara för ansträngande. Men så högt som 50 cm har hon inte hoppat än. :p

Min har tunt täcke nu de dagar jag ska rida eftersom jag skulle behöva sanera hästar flera timmar per dag annars. Fyra stycken att rida, om alla rullar sig så tar det för lång tid helt enkelt.

Han ska inte täckas sen när vintervilan börjar. Kommer att gå i unghästflock hela vintern, det gjorde han förra busvintern också och det gick finemang. Eftersom så unga hästar ändå vilar nästan hela vintern så är det ju ingen idé att täcka och klippa. Jag klipper dem tidigast det året de är 5 år, vintern mellan 5 och 6 ska de ju gå lite mer. Vintern som 4-åringar kan man täcka dem regelbundet eftersom de ska gå aningens mer och vintervilan inte blir lika lång.

Så nu på söndag ska jag ta fram klippmaskinen och snygga till 15-åringen och 5-åringen. Första gången för henne.

Min har haft vintertäcke på i ca en månad nu.Det är för att jag vill att hon ska få kort vinterpäls så jag slipper rida en nallebjörn eftersom hon inte ska klippas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar