Sv: 07rnas tråd nummer 7.
Min är spårklippt och tja, det är lite olika. Han är inne natt ibland, ute ibland, jag vill helst ha honom ute eftsm Cero inte trivs i box, men alla andra ska ju stallas in så han får helt enkelt vänja sig. Är han ute natt har han på sig fleecefodrat regntäcke, samma om det regnar. Har problemet att jag inte kan få täckesbyte i stallet, så om han ska vara ute natt så måste han gå ute hela dagen med täcket om han inte stått inne på natten, för då får han släppas ut på morgonen naken och jag slänger på täcket när jag är där under dagen. Står han inne flera nätter i rad går han naken om det inte regnar då..
Gud vad glad jag blev över Cero idag!
Som jag skrivit tidigare har vi haft problem med högergaloppen, eller ja han fattar inte högergalopp under ryttare, bara vänster. I hagen oftast höger. Veterinären hittar inget. Har helt enkelt tänkt att det kommer med tiden så eftersom jag nästan bara rider ute så får han alltid välja galopp själv.
Så idag red vi fram ute, jag gick in på banan för att jobba med lite bommar + att jag satte upp ett litet hinder på 50 cm som han fick skutta över ett par gånger, men han är seg som kola på ridbanan och även om vi kommer i galopp mot hindret så landar han i
skritt, dock hoppar han jättefint. Bestämde mig rätt snart för att rida några minuter ute innan jag avslutade passet. Red vanliga grusvägen, bad om galopp på en sträcka och han galopperar på friskt. Allt som vanligt. Sen tittar jag ner, och mot min förmodan galopperar han i HÖGER galopp! Överglad matte blir nästan tårögd, äntligen! Mycket godis (finns alltid i fickan när jag rider) och klappar och sen skrittade vi av på Ceros favoritstig i skogen. Underbara hästen förstod nog inte vad han gjort!
Sitter fortfarande och ler, äntligen har det släppt!
Nu kanske jag inte får se högergalopp på ett par månader igen, men jag vet iallafall att han kan. Han har på 2 månader fattat höger 2 ggr, då 2-3 steg innan han brutit av. Men idag galopperade han på friskt ca 100m!