07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL
Nova börjar piggna på sig nu och börjar tröttna på att stå i sjukhage.
Försöker tränga sig ut ur boxen på morgonen för "det är ju så tråkigt att vara snäll jämnt".
Har fortfarande bandage men byter varannan dag nu. Såret ser fint ut, ingen feber och inte den minsta hälta.
Hon byter också tänder nu för ibland grejar hon väldigt med munnen. Passar ju bra nu när jag ändå inte kan rida henne.
Hon kommer få vila ett tag efter att såret är läkt så får hon ju fått sin höst vila på samma gång.

Skönt att höra att hon blir bättre!

Idag har vi varit ute på en härlig tur i skogen:) hästarna var riktigt pigga i kylan och vi skrittade och travade lite. Så det blev en tur på ca 30 min.
Super härligt att få komma ut på pigga små monster!

Idag tog jag och Chatsi vår premiärtur ut i skogen!! :bump: Hon var fantastiskt duktig. :love:

När jag gjorde i ordning henne var hon asjobbig, stökade omkring och stod till och med och viftade med frambenen, något hon inte gjort på länge. Väl ute coolade hon ner sig och jag satt upp för första gången helt utan assistans. Sen red vi ut och längs vägen, höll oss på cykelbanan först (tillåtet att rida där) och det kom bilar från alla håll, inklusive en stor lastbil lastad med sten, som passade på att pysa när den närmade sig. Chatsi tittade lite, men reagerade inte.

Sen kom det barn på cykel bakom oss, så vi klev över cementklumparna som skiljer vägbanan från cykelbanan (hon lyfte högt på fötterna, men ingen tvekan) och ut i vägen. Mötte en häst i trav, inga problem.

Ute i skogen travade vi längs en grusväg och sen över en äng och upp en bit i skogen, sen tog vi en stig hem, då Chatsi fick prova att gå först, inga problem det heller. På hemvägen blev det stabila sällskapet rädd för en brunn (som hon gått förbi 1000 gånger), men Chatsi reagerade inte på det heller. :love:

SÅ nöjd med min lilla häst!
Nu ska jag sko henne fram och så ska vi rida ut mer! :bump:

Det lustiga är att jag fortsatte att jobba henne försiktigt medan jag försökte bestämma mig för om och till vem jag skulle lämna iväg henne för inridning. Nu är hon plötsligt riden i alla gångarter! :angel:

KL

Idag blev det mer trav på Qvintus. Har ridit honom i kapsonen hittills, la till bett och en tygel till idag. Han var så himla positiv och följsam. Så roligt så. Snart lär det bli premiärgalopp. Känner mig helt trygg på honom nu.

Hälsning Maja

*kl*

Och jag red lite på banan idag. Första gången sedan sommarvilan och helt utan draghjälp. Travade över några bommar och hoppade ett litet hinder ett par gånger. Gjorde han utan problem. Kunde galoppera i båda varven och få en riktigt framåt galopp, blev ett par bocksprång också. Såhär framåt har han inte varit på banan innan, skönt att det börjar komma lite energi.

Så roligt att läsa om hur duktiga ni är, med tanke på hur tråkigt det var i er start ihop. :)

*kl*
Ett söndertuggat gummibett senare så blev nog ändå slutsatsen att hon verkade uppskatta det. Frågan är bara om det går att ha om hon ska tugga sönder det? Vågar nog inte investera i ett nova nu när jag vet hur hon misshandlar det, de är ju inte gratis direkt. :crazy:

Var inte alls lika kastig med huvudet som hon varit de två senaste gånger, om allt beror på bettet eller om det även var bytet av sadeln som gjorde det, det vet jag inte men kändes totalt sett bättre idag iaf. En skrittrunda ut först och sen lite trav och några fattningar på fältet. Gick som en dans och vi fick dels några fina fattningar, verkar som att hon börjar koppla förberedelserna för fattning och inte behöver så mycket fart längre. Sen fick jag ett par riktigt fina övergångar från skritt till trav ffa.

Just nu är det dock 10 min pigg som en spigg, 5 min nedvarvning, 5 min jobb och sen total bensinstopp. Normalt? Förlängs tiden innan bensinstopp per automatik med åldern utan nödvändigtvis mer träning? Annars känns det som att vi aldrig kommer att komma framåt. :p

Sen kanske en dum fråga men har ju aldrig gjort det här förut, i galoppen, sätta sig ner lite mer? Hittills har jag bara stått upp i lätt sits men känner att jag blir lite forcerande i fattningarna då, för att komma upp så snabbt som möjligt. Är ju "inlärd" att man inte ska sitta ner på de små men hur farligt är det om man kommer ner lite mer?

Min är ungefär så också, pigg - en kort stund vettigt jobb - sen nedtakten till totalt bensinstopp, men tiden innan bensinstoppet förlängs långsamt ju äldre han blir. Så jag oroar mig inte. Tror på att unghästar ska vila sig i form och att det ger sig med åldern, efter varje viloperiod orkar han lite mer. Sen är min en stor häst som kommer att behöva tid på sig, han växer ju för tusan fortfarande och det är inte till mattes glädje, snarare tvärtom. Vi lattjar bara just nu, tar det inte på allvar precis. Men det blir väl lättare så när man har 3 hästar till att träna också, och jag tycker bara att det är bra. Han behöver inte mer uppmärksamhet och aktiverande än han får (max 3 dagar i veckan).

Ok. Jag funderade nämligen på och jämförde med en i min hoppgrupp som red sin fyraåring på en av våra lektioner, typ i februari-mars och som det känns nu skulle ju min aldrig orka det om bara ett par mån, även om hen gjorde kortare sekvenser av allting.

Hästar är individer. En treåring som jag hade på jobbet var överallt hela tiden och blev inte trött av något, henne fick man lugna ner. Den jag har nu får bensinstopp, är småseg och går inte att rida utan dressyrspö.

Det är bara att ta det som det är, en 3-åring som är av segare typ kan man egentligen bara se till att inte göra för mycket med och sen får man balansera det. Det går inte att rida till den energin, den kommer. Jag har börjat kräva att han ska gå fram lite till när han börjar bli trött för att han ska lära sig att man inte kan stanna närhelst det passar, men sen kan man inte tvinga dem till alltför mycket när bensinen är slut heller, för det ger inget i längden.

Jag tror som underbarn att det är väldigt individuellt hur länge dom orkar men att dom får bensinstopp efter en liten stund ser jag som helt normalt. Jag har ridit lite olika sorters unghästar, de som "dör" efter 10 min och de som känns som duracell kaniner. På modell nr 2 känner jag att man märker när de blir trötta arr de blir springiga och inte bär sig lika bra. Min egen är nog en mittimellan variant..

Ang att sitta ner i galoppen har jag inte gjort det än men vid vissa tillfällen har jag kommit ner mer i sadeln då jag känt att han behövt lite mer stöd.

Var förresten på en unghäst clinic för eamon hickey idag och kikade en stund. Blev lite inspirerad att testa lite av hans bom övningar som han körde. Så nästa vecka byter jag ut en av mina uteritter till en bom dag i paddocken:)

Jag har gjort just så det senaste att när jag känt att det börjar tryta, då kör jag en sväng till. Så vi inte alltid slutar direkt när hon tycker så. Men som jag sagt någon gång tidigare, att sitta och tvinga fram känns inte bra, kommer väl bara bli skänkeldöd i längden i så fall.

Hoppas lite längre sekvenser med framåtanda kommer. Hennes mor är ju ett energiknippe så. :D

oxo: Galoppen ja. Kan också känna att det behövs lite mer stöd ibland och vill då gärna komma ner men så blir det lite halvmesyr, på tok för framåtlutad för att man "ska" stå upp egentligen.

Senast ändrad:

Man får som sagt balansera, när man känner att det tar slut så ber man om lite till och sen berömmer man. Tror att det är rätt spår.

Jag har aldrig känt mig så mycket som en ponnyryttare som nu. När jag sitter och driver med spö och skänkel så känner jag mig snarare som lilla Fia, 10 år, på en envis ridskoleponny än som en unghästryttare. Men nu händer det i alla fall något när jag ber om det, även om det inte är någon energikavalkad så går han i alla fall framåt.

Och vad det gäller galoppen så kan man väl gott närma sig sadeln bitvis för att de ska få känna på det. Sen behöver man ju inte tycka ner arslet och försöka driva med sätet för kung och fosterland bara för det :D

När jag hoppar yngre hästar med obalanserad galopp så håller jag mig gärna lite närmare sadeln utan att sitta ner helt, då rubbar man inte den lilla balans hästen har, kan släppa fram galoppen men man kan ändå rama in dem när de blir lite vingliga och tittiga. Samma sak när de ska lära sig att man sitter ner i traven, det går också lite i taget.

Sådan var min Bionix också när han reds in i våras. Hjärnan sa lets go och så tog han i för kung och fosterland och så var det slut på bensinen.

Hälsning Maja

KL
Idag har jag ridit lillan igen! Blev lite dressyr på lägdan och lillmatte Julia tog kort! Kameran till ära lindade vi med hennes gröna fina lindor, och försökte knoppa... Men hon har helt enkelt FÖR tjock man! Så det gick bara inte! Måste rycka henne först...

Bildbevis! Hon har blivit så väldigt mycket stadigare bara sen vilan!

Här är kort precis från början, hon var superpigg och hade inte riktigt tid att lyssna. I början körde hon upp huvet vid varje blixt så det blev inte så snygga kort... Men här är några vettiga.
31767433.jpg

31767437.jpg

Hmmm... Undrar hur jag sitter egentligen!?
31767446.jpg

Efter dessa kort släppte jag ner stigbyglarna ett par hål, och jäklar vilken skillnad det blev direkt! Hon blev väldigt mycket stadigare och lyssnade på ett helt annat sätt! Så i fortsättningen köe vi med lite längre när det är dags för "skola"... Och plötsligt satt jag mycket bättre också! :o
31767425.jpg

31767427.jpg

31767431.jpg

31767432.jpg

Hon är väääääldigt rund än, men det ska jobbas bort med tiden!

Vad fint det ser ut :) magen försvinner säkert, jag tycker att min börjar gå ner lite nu. Ponnyn jag har ser ut som om hon ska föla vilken dag som helst.helst:p

I dag satte vi på skor på Elle efter att hon under sommaren gått barfota under sin mammaledighet. Nästa skoning sätter vi även på bak. På lördag flyttar hennes föl och helgen efter de så åker hon i väg på fortsatt inridning efter 7 månaders "semester". Har även lagt på henne täcke nu trots att hon har föl vid sidan, men nu börjar det bli riktigt kallt på nätterna och snart ska hon ju flytta in på stall igen.
Senaste bilderna:

*kl*

Tog en ridtur imorse. Kunde hoppa upp utan att någon höll i och sedan red vi ut och klättrade i skogen. Han har börjat fatta det här med var huvudet ska vara (dvs inte uppe i det blå som en annan giraff) men än så länge går det mest att hålla det på plats i skritten. Nu ska denna nyvunna insikt även överföras till trav och galopparbetet så vi kan börja rida något som skulle kunna benämnas som dressyr.

Nåja, han är inhoppad på stockar och banhoppningshinder och går att rida i alla gångarter självständigt både i paddocken och i skogen. Så himla mycket mer behöver de inte kunna som 3-åringar. Vi pysslar väl på ett par veckor till innan jag ställer av honom för iår.

KL

Liten uppdatering
Har låtit Masse bus vila lite ibåde förra veckan och nu i veckan, har transporttränat lite och varit uppe på klubben för att vänja oss lite vid rihus. Kom på att jag nog inte visat upp honom än *ups

pic_show_id28182201.html

Masse bus som 2-åring

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 240
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar