07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Tagit blodprov? Oroväckande många hästar i min trakt som nu helt plötsligt fått erlichias efter att ha gått på sommarbete hela sommaren...

Jag kan också ansluta mig till gruppen med trygga hästar! Däremot inte till gruppen med "sega"... :angel: Queenie går supersegt när jag leder henne (brukar leda henne och skritta fram vid hand, sedan fortsätta skritta fram en stund till från ryggen), men sen när man kommer upp på ryggen är hon plötsligt superglad och sprallig och vill helst bara springa! Tilläggas kan att jag alltid rider själv då det inte finns någon annan ridbar häst i stallet för tillfället.
De (två) gånger vi varit på bana har hon däremot varit jätteseg, men å andra sidan kommer väl framåtbjudningen dit också!

KL
I fredags var jag och syster på promenad med Queenie och 08an. Vi gick på "klätterstigen", vilken är ruggigt brant vissa sträckor, och både vi och hästarna fick ta i ordentligt! Var ute ca en timma i skogen. Den stigen är blandad terräng med både bred stig (ursprungligen en travslinga), smal djurstig full med rötter och grusväg sista biten hem - alltså jättebra träning! På några ställen hade det blåst omkull ett par träd med enorma grenar, så då fick vi även hoppa bank både uppför och nedför för att ta oss runt på sidan. Inga problem alls. Ett träd var så lågt att vi "hoppade" över. 08an hoppade, Queenie klev... :grin:
Queenie glad att få göra nåt igen efter nån veckas vila.

Tagit blodprov? Oroväckande många hästar i min trakt som nu helt plötsligt fått erlichias efter att ha gått på sommarbete hela sommaren...

:eek: Säg inte så. Här Blekinge är ju värsta fästingnästet. :crazy:

Ang trygga unghästar: Min kompis hade en supercool unghäst e Q-E - Lemon, hon var nästan irriterande lugn, liksom världsfrånvänd... Brydde sig inte om nåt, tills en dag plötsligt när hon var 6 liksom vaknade till liv och såg farorna i världen runt omkring henne. :D:angel:

Min är också rätt trygg, hon tyckte det var otäckt på ett ställe i skogen när vi tömkörde häromdagen. Ingen panik eller så, utan hon vänder bara och skrittar hemåt igen. :p Det blev mycket vändande där på vägen innan vi kom förbi. :D

Ehrlichias är klurigt och värt att kolla upp.

En av mina fick det för ungefär 2 månader sen. Hade från ena dagen till den andra nästan 41 graders feber och var stocktjock i alla ben. Vi klurade ut rätt snabbt va det var eftersom symptomen var så påtagliga. Han är frisk nu och ska precis ridas igång.

Men det är jävligt i och med att symptomen kan vara vad som helst i stort sett :crazy:

Ang trygga unghästar: Min kompis hade en supercool unghäst e Q-E - Lemon, hon var nästan irriterande lugn, liksom världsfrånvänd... Brydde sig inte om nåt, tills en dag plötsligt när hon var 6 liksom vaknade till liv och såg farorna i världen runt omkring henne. :D:angel:

Eftersom det är QE-blod i min och jag har sett hur pappan hans kan bocka och lattja runt så går jag mest och inväntar att min ska börja bete sig så, det var ju därför jag valde hingsten... hade han inte bockat och betett sig på hingstvisningen så hade jag antagligen valt något annat :angel:

Du låter precis som en av mina galna klasskompisar som köpte häst för att den slängde av henne på provridningen! :rofl: Beundrar er som har sånt mod! Jag törs knappt hoppa alls längre, så jag hyr nog in en testpilot när det är dags för lite mera höjder. Upp till 70 kanske jag överlever... :angel: :D Men fältävlans terränghinder!? NONO! :eek:

Idag var vi ute och provkörde vagnen i 40min, Cero som normalt sett är lite seg att rida är superpigg nästintill het att köra! ^^ Han älskar det! Han har inte blivit körd på 2 månader men gick som en klocka ändå. Träningen ligger på att hålla sig i mitten av vägen (konstigt de där tycker Cero, man ska ridas på höger sida men köras i mitten? Knepigt! :D) än så länge.
Och matte älskar nya vagnen! :love:

På bilden har vi stannat till och Cero undersöker en kattunge i diket ;)
12096_1286722228.jpg

Red ut idag och nu började motorn komma igång.

Hoppade upp hemma och red iväg, draghjälpen var ytterst seg och flera meter bakom oss hela turen (så mkt till draghjälp alltså). Red en slinga i skogen där vi har några små stockar liggande (ca 7 st á 40-60 cm), han hoppade alla i galopp och var riktigt framåt. Han missade en smalare stock som kom ur skarp kurva en gång men gick då tillbaka och tog den igen utan problem. Han var inte ens trött när vi kom tillbaka till stallet. Brydde sig inte om bilar, motorsågar, högtryckstvättar eller annat nämnvärt heller.

Jag har fått ta bort betforn nu, A är så galet pigg att det nästan är för mycket!
Inte så att jag inte kan hantera, herregud det är en unghäst och hon får lov att vara pigg, men energin ska riktas mot att jobba, inte studsa eller jogga som en polishäst på uppdrag! ;)

Här kommer lite kassa bilder från löshoppningen och hennes första gång i ridhus! Önskar så att jag kunde få visa er filmen som blev så himla bra, hon är så snygg att jag nästan får tårar i ögonen när jag kollar! :love:

Men men... Vi får ta detta sålänge, då får ni iaf se hennes svarta täcke med guldprickar på! :D

71911_450681943179_569283179_5291424_4752814_n.jpg

66671_450683863179_569283179_5291471_1278227_n.jpg

68462_450682988179_569283179_5291452_1020060_n.jpg

71901_450684973179_569283179_5291557_7143845_n.jpg

68704_450685028179_569283179_5291559_239144_n.jpg

Jag är inte mycket för guld, så det tar emot lite att säga, men det där täcket var ganska charmigt. Inte sett något sådant förr. Varför kan du inte lägga upp filmen? :)

Håller med, vi vill se filmen!

Idag galopperade jag och Chatsi för första gången!! :banana::banana:
Det var inget konstigt tyckte hon, vi travade på stora utebanan och så gav jag kommando för galopp och då galopperade hon. :love:
Hon bjöd också på en cavalettibom som låg på banan, men jag lyckades avvärja uppsutten hoppning första galoppen. :angel:

Sen skrittade vi terrängspåret efter en annan häst, som var lite hispig, Chatsi undrade vad den andra hästen var så rädd för??

:love::love:

För att den är filmad med videokamera och vad jag vet så går det ej att föra över filmer från sådana band till en dator.

Tyvärr! :(

Ååh vad synd! Men det borde gå på nåt sätt tycker jag! Såvida det inte är en jättegammal kamera...

KL
Idag var Queenie glad!
Vilan slut för denna gång, och lilla hästen blev superglad när jag kom med sadeln! Öronen spetsade under hela sadlingen! :laugh: Provade dessutom ett annat bett, har både ett tvådelat och ett rakt, båda med fasta ringar, och hittills har hon alltid gått på det tvådelade. Men idag testade vi alltså det raka, och OJ OJ OJ vilken skillnad!!! :o :love:
Ute satt jag för en gångs skull upp direkt utanför stallet, och hon stod stilla tills jag bad om nåt annat, vilket är ovanligt för oftast är det bråttom iväg! Sen bar det av upp i skogen! Superpigg och jättelycklig och full med spring i benen! Och inte en enda gång var hon motsträvig i munnen! Hon bjöd jättefint hela tiden och tog stöd på bettet hela tiden! Och vilken form jag fick smaka på då! :love: Helt underbart!
Jobbade bitvis på tygeln i skritt, sen trav i lättridning - lite nedsittning - lättridning - skritt osv. Hon var superduktig! Lyssnade som aldrig förr! Känns verkligen att bettet kan ha mycket att göra med om man har "problem" i ridningen! Och att jag inte tänkte på det förut är bara skumt, min andra häst funkar inte alls på nåt annat än rakt, så jag borde ju ha kommit på det tycker man... :grin:
Var ute ca 45 minuter, och då skrittade vi jättelänge på hemvägen. :) Jag är så GLAD över min lilla flicka idag! :bump: Måste få med nån med kamera framöver så att ni får se! Men får nog photoshoppa bort lite mage först... Hon ser ut som om hon ska föla imorrn... :grin:

Linade min lite i solen idag. Hon är helt förskrämd av de lätta inspänningstyglarna som ni ser. De är på yttersta hålen. Hon är helt fantastisk på att ta smackning och ptro, två röda reagerar hon på. Både smack från skritt upp till trav och sedan ökning i trav på ett smack till och så tillbaks till skritt på ett kort ptro.

Och så två när hon är "frisläppt", mycket trevligare. :p

Ja jag ska lura lite på den! :laugh:

Oh va kul att det gick så bra, längtar tills fölet i stallet kan vara själv så att jag och stallvärden kan rida ut! :D

Vad roligt med lite bilder på er!

Idag har jag och plutten varit ute på tur med kompisen igen. Plutten skrittade på först och agerade stoppkloss när tosca tyckte det skulle gå fortare:p
Efter den lilla skritt turen red jag en sväng i paddocken och travade över bommar. Vi har även gjort vårat första "galoppombyte" :D
På torsdag blir det nog en liten skritt tur ut igen:)

Idag blir de första uteritten tillsmmans med en gamling så vi får hoppas att prins sköter sig. Blir bara 10-15 min så de ska nog gå bra =)

31751314.jpg

Finns mer bilder på Bloggen om någon är intereserad

Idag har vi haft lastträning! :laugh: Queenie var som vanligt jätteduktig, klev rakt in i transporten tre gånger i rad, varav vi stängde luckan en gång. Inte en min, bara äta morötter! Så skönt med lättlastad ponny!

KL

Tänk så långt efter vi är jag och Qvintus. Fast å andra sidan är han ju treåring nr två som jag ridit in sedan förra hösten.

Idag red jag i deras vanliga hage - har ingen ridbana - då älgjakten hindrar oss från skogen. Annars har jag ridit honom lite ute nu. Han var lite mer spänd än vanligt, då det var FEL ställe att rida på. Men sedan gick det fint. Skrittade fint på volt och så travade lite lite. Andra gången bara sedan han kom hem.

Håller på att renovera hästtransporten inför besiktning nästa lördag. Har körförbud. Så då kan det bli dags att ta sig för träning och löshoppning. På tiden.

Hälsning Maja

Äsch, hellre att man är lite efter än att man går för fort fram. Om fem år spelar det ingen som helst roll vem som travade först. :p

*kl*

Har haft ett riktigt skitpass med Ariel, tack och lov kunde jag prata av mig med både T (som hoppar henne) och V (hopptränaren) och de sade bara kloka saker. Som att det alltid går lite upp och ned med unghästar. :p Som kompensation hade jag ett riktigt fint pass idag, där Ariel verkligen kändes som en miljon. :love:

Damen är för stunden väldigt mycket på tårna och ser spöken både här och där. Hon har en vana att kasta sig någon meter åt sidan innan hon stannar, det sistnämnda är något jag lärt henne. Idag gjorde hon dock ett tvärnit ifrån trav, inte lika lätt att följa med då. :angel: Inte verkar det hjälpa att jobba henne lite "tuffare" heller, får hon bara pusta någon minut är hon lika tossig igen.

Imorgon blir det longering och sedan hoppning på fredag. Bäst hon sköter sig då, det blir förmodligen sista passet för året, då tränaren åker ned till breeders samma helg. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar