07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag kände också att jag låg långt bakom alla andra, men nu har det gått snabbt framåt ett tag här!

Bilder från gårdagens ridpass:
DSC_0448.jpg

En bild där jag faktiskt sitter ordentligt! :p
DSC_0455.jpg

Vår allra första galopp, fångad på bild!! :love: (noterat att jag ser tung ut i rumpan, men tanken var att stå upp..)
DSC_0464.jpg

Toknöjda efter att ha galopperat i bägge varven!
DSC_0477.jpg

Va fin hon är!

Longerade Q lite igår och ska rida imorgon. Han får hänga med en av konvalecenterna ut som ska klättra. Får se hur han tar sig under hösten, ställer av honom senast i slutet av november. Han har mycket kvar att växa, höjden har han, men annars så är han som ett staket. En riktig lång och ranglig nybliven tonårsgrabb det där...

Min tjej gick ut i skogen 3 gånger förra veckan och var pigg som en mört! :) Vi lyckades till och med ta oss över några små stockar, det tyckte hon var jätte kul! Ute har hon alltid bra frammåtbjudning men i paddocken blir den direkt sämre och jag har haft svårt att hitta någon takt alls det blir antingen helt av eller bara spring. Idag slog det mej att det nog är för att jag är mesigare när jag rider än när jag tömkör, får alltid driva henne ordentligt frmmår i början av mina tömkörningspass. Så idag tömkörde jag 5-10min innan jag hoppade upp på henne och jisses vilken skillnad det blev!!! Hon pinnande på som bara den men bad jag henne om ett lägre tempo kortade hon traven utan att tappa allt. Kunde inte rida mer än 10 min för sen var hästen helt slut :D. Tömkörning is the shit (trots att jag är urkass)

Jag har även hunnit med jobbets 3åring idag. Hon gick 3års testet i våras och har vilat fram tills nu.... hon har verkligen fått bli sista prio men nu är det slut på det! Igår fick hon följa med på sitt livs första uteritt och hon skötte sig prickfritt

Här kommer en bild från i sommras på flickorna
img_5913_112058926.jpg

Senast ändrad:

Vad roligt att det funkade så bra med tömkörningen innan. Tror att jag ska göra så i morgon innan ridturen ut:) nu har ju iofs min bra framåtbjudning i paddocken också men man kan ju arbeta dom på ett helt annat sätt på töm än när man longerar.

Du får berätta mer om den andra 3 åringen!

Idag tömkörde jag Amazing och HEJ VAD DET GICK! :devil:
Hon var pigg som bara den och visade verkligen att hon ville jobba! :love: Efter ett par galna varv med A som bara rusade och jag som flög efter som en vante :angel: :eek: ;) lugnade hon sig ett par hack, eller iaf omvandlade energin till jobbenergi och lyssnade toppen, mjuk och fin i munnen och långa trevliga framben! :d Lät henne rulla på tills hon gick som en klocka, mycket övergångar för att verkligen aktivera hjärnan! Det var en trött, lite svettig och nöjd Amazing som följde efter mig som en hund när vi skrittade av! :love:

Det börjar bli dags att ta tag i ridningen också, har ju inte ridit sen jag ramlade av, inte för att jag har blivit rädd, utan för att det helt enkelt inte har passat med tanke på att jag vill ha någon med mig osv! :laugh: Börjar jobba nästa vecka så nu kan jag snart ta tag i sadeljakten också! Kan jag väl nu också egentligen, men det känns bättre att vänta så att jag kan köpa allt på en gång, man glömmer lätt av att tillbehören kostar ett par tusen dom också!

Den ser fin ut!
Här går det jättebra med! Rider lektion 1 g/veckan och nu verkar galoppfattningarna sitta stadigt i båda varven, går ordentligt i form i alla gångarter o galoppen sist var :D Är som en liten smörklick att sitta på, ställer igenom o arbetar korrekt. Har börjat med lite mer tempoväxlingar utan problem. Här blir nog ingen försäljning ändå...:angel:

Var ute en sväng och klättrade idag, Q är säker på foten efter att ha växt upp i kuperade skogshagar (till skillnad från min tyska import som aldrig hade sett en skog innan jag tog med honom hem till Sverige och snubblade över vareda granbarr det förta halvåret).

Testade att rida honom på novabett idag också, han verkade gilla det. Håller på att tappa en tand framme i underkäken.

Annars är han lugn och foglig, lite väl lugn och foglig för min smak. Men jag hoppas fortfarande att det ändras med tiden. Han är charmig och har ett väldigt stort behov att vara med mitt i hela tiden, lite bökigt ibland.

Den bruna är ett sto efter richfield - Marino - indus - chagall. Hennes mamma står i stallet så det finns några avkommor till. Alla avkommor är otroligt trevliga dubbeltalanger med otroligt bra huvuden! Tyvärr är dom lite små, den här tjejen är 160cm. Shadow som hon heter är en otroligt lättjobbad och snäll liten tjej, mycket försynt. Hon rör sig bra och hoppar dessutom bra tror hon fick större delen 7or på 3års och några 8or. Tanken är att hon ska gå 4års och sen vet jag inte om chefen säljer eller behåller och tävlar vidare och avlar.

Eftersom det är QE-blod i min och jag har sett hur pappan hans kan bocka och lattja runt så går jag mest och inväntar att min ska börja bete sig så, det var ju därför jag valde hingsten... hade han inte bockat och betett sig på hingstvisningen så hade jag antagligen valt något annat :angel:

Jag har också en QE 3-åring nu och detta är femte QE hästen jag rider in eller utbildar från treårs ålder och jag tycker QE hästarna är de lättaste. Väldigt snäll och trevliga att ha att göra med. Orädda tar sig fram överallt. Har faktiskt inte upplevt någon QE häst som bockig. Har sett någon QE häst sparka bakut på tävling men eftersom han har fått så otroligt många avkommer så är det ju klart att några kanske blir bockiga men jag tror det mest handlar om ett dåligt ryckte att QE skulle nedärva det.

Så snyggt med schabrak och lindor som matchar! :love: Dessutom en väldigt läcker färg på en mörk häst. :d Önskar jag kunde använda lindor på Ariel också...:angel:

Idag har jag ridit dressyrträning på Ariel och oj vad det var givande! Jag var ganska trött efteråt och Ariel var också ganska trött, men så fick vi trava nästan hela passet. Tränaren tyckte att vi utvecklats enormt sedan sist (eh, juli...) men att vi måste få igång traven mer. Det är ju mitt fel, har suttit och hållit in henne på uteritterna då jag vill ha joggtrav. :o

Fick rida lite olika linjer i trav och verkligen känna hur hennes arbetstrav känns. Mycket snabbare än jag trodde, men eftersom den fortfarande kändes taktmässig och fin, så blir det till att lära sig rida i den. :laugh:

Jag blev så peppad och motiverad efter träningen, längtar redan till nästa gång! :bump:

Igår blev den en trav lång nog för mig att få känna på hans steg. Det var smile från öra till öra. Men jisses, hur skall jag kunna sitta ner i den.

Hälsning Maja

Åh, vad härligt att kunna träna!! Jag längtar!

Igår gjorde vi om vår bedrift och galopperade i bägge varv, helt utan dramatik. I morgon ska vi rida ut för första gången på riktigt!!! :bump:

Idag rök resterna av Chatsis man, som hon flitigt har kliat sönder. Tog en sax och klippte bara. Ni skulle hört skriken i stallet! :angel: "Vad GÖÖÖR du!!! :eek::eek:" Chatsi goes fjording helt enkelt, hehe. Hon fick en rätt söt ponnyaktig look. Hoppas nu att manen hinner växa ut innan kvalitéten...

Min är efter Qalle, och jag har eg inte heller direkt upplevt QE-avkommor direkt speciella. Om det är någon hingst som nedärven skarpa huvuden och avkommor som bockar och lever lattjo så är det Star Regent xx. Alla jag ridit och sett efter honom kan bocka som fan, inklusive min egen...

Att jag sedan önskar mig något åt det livligare hållet är en annan sak :angel: just nu skulle jag nog bästa beskriva honom som tjuren Ferdinand i psyket, innan han blir stucken av getingen :D

Vilken rolig liknelse med tjuren Fredinand! Kan nog stämma i bäcken med vårat sto som inte gör mer än hon behöver liksom ferdinand, orsaken i vårat fall är nog tandfällning. Är ganska avogt inställd till bett i munnen just nu. vet inte vad som är bäst?, ett rakt syntetbett(applemouth) verkar vara det enda som funkar just nu. .
hoppas att det går bra när vi nu ska iväg och rida för instruktör ,
har inte hunnit göra så mycket med henne då hon varit väldigt sen i utvecklingen (och haft diverse sårskador i och med flytten till lösdriften med skogshage, stod tidigare på en gräsplättshage) men nu flyter det på förutom "muntjafset". känner att det behövs kontinuerlig hjälp för att komma vidare i utbildningen nu.

Min har tandfällning nu och då testade jag ett novabett (rakt gummibett utan kärna) istället för det KY rotary bit (den enkla tvådelade modellen) som han har gått på innan. Tyckte han verkade gilla det mera i alla fall, så vi kör på det ett tag. Men får ju testa och lirka lite, och acceptera att det kanske är lite si och så med acceptansen under såna perioder...

Men min är verkligen skrämmande lik Ferdinand, liksom lite i sin egen värld, flummig och väldigt snäll och accepterande... fast ändå alert när det händer saker, men mera att han registrerar att något händer och sedan är det bra än en direkt reaktion som jag är van vid med fullbloden. De hoppar till när något händer, han tittar dit intresserat och sedan är det bra. Och om han tycker att något är läskigt så närmar han sig det precis som självaste Ferdinand när han ska kika ut på tjurfäktningsarenan första gången :D

Jösses vad beskrivnigen på din häst stämme överrens med våran! hon har mycket fullblod i stammen, hon är nog lite sämre med just acceptansen, för vissa dagar går det bara inte och dom kommer ofta, tror att det har med tänderna att göra för hon är inte riktigt sig lik för närvarande. Hur länge brukar perioder av tandfällning pågå? Har ingen erfarenhet, men vill gärna vetamer.

Har också funderat på tänder. Hon har ju alltid grejat och tuggat mycket men så tyckte jag det gick framåt och hon lugnade sig lite och började söka sig mot det bättre, tills nu, hon kastar något väldigt med huvudet, ffa i skritt, lite i trav och i galopp har hon nog fullt upp med annat för då är det lugnt.

Funderade också på att testa ett novabett på henne och se.

Min fäller tänder just nu så man ser gluggar lite här och där. Även han är lite tjafsig i munnen just nu men så länge jag är mjuk i handen går det bra med hans vanliga bett.

Nu ska jag snart iväg och rida ut en sväng och jag hoppas att det inte är för kallt ute :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar