07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Ibland räcker det med väldigt väldigt lite, han reagerade säkert på flytten + ny människa + nya metoder och tillvägagångssätt + ny miljö. Allt på en gång. Det är ganska mycket på en gång för vissa hästar. Men fruktansvärt skönt att det går så bra hemmavid nu :)

Jag longerade Q idag, var inte det minsta halt. Ska ta en ridtur imorgon. Spände in honom lätt mer graman och han fattade direkt var han skulle gå. Han skuttade till lite när det kom en stor lastbil runt knuten på stallet (vi var på utebanan som ligger bredvid och lastbilen skulle spola ur en avloppsbrunn precis bredvid) men slutade bry sig så fort han hade sett vad det var, fastän den stod 50 m bort och lät som bara den medans den spolade. Tacksamt med hästar som inte är så hispiga, även om jag föredrar mina fullblod framför halvbloden.

Blev longering idag av prinsen över en bom gick som en gud, lyssnade bra och va lugn i sitt steg trost hornstormen som blåste upp =)

lite bonusbilder på lill JR
31726454.jpg

31726462.jpg

kanske blir en lite dressyrstjärna av denna sockerbit

*kl*

Igår var det hoppträning igen. Ariel var så himla duktig, känner mig så stolt. :D De hoppade tre hinder på s-båge, ett hinder med lite kortare anridning samt slutligen två hinder på rad med ett galoppsprång emellan. De andra hästarna fick sedan sätta ihop alltihopa till en bana, men Ariel fick skippa det. Hon var så duktig (och snärtig enligt tränaren!) att nästa gång så blir det premiär på oxer. :love:

Oh så roligt! :laugh:

Jag har aldrig (förlåt :o) sett fjordingar som sporthästar men jag tror nog att Ariel börjar ändra den synen minsan! :D

(Finns några till på Buke, en galet krallig hingst :d & Linus - superhopparen!! :love:)

Måste få lägga in två bilder på en kompis fjording då! ;) En mycket trevlig herre född -02 (tror jag) som är ovanligt lätt och högställd för att vara fjording!

Lotus är 139,7 i mnkh, hindret är på 130(!) - och han klarade det galant! ;)
31731642.jpg

Här ser man kroppen lite bättre.
31731643.jpg

Fjordingar KAN! ;)

Måste tyvärr göra dig besviken. Tyckte inte alls han var ovanligt lätt och högställd. Han ser ut som en vanlig fjordhäst, varken låg- eller högställd. Däremot är han i rätt hull och är musklad. Det är väldigt tråkigt att så många fjordhästar blir hagprydnader som är feta och omusklade. Det ger verkligen dåligt rykte till rasen. :(

Till Fashionistan: Fjordhästar som rids/körs på rätt sätt och ges rätt mängd foder fungerar som utmärkta sportponnyer upp til LA (sedan kan vissa gå ännu längre), det är tyvärr många som inte används utan bara är söta. :crazy:

Det är väldigt tråkigt att så många fjordhästar blir hagprydnader som är feta och omusklade. Det ger verkligen dåligt rykte till rasen. :(

I agree! Har haft ett musblackt fjordsto och en fjordkorsning arab/fjord. Otroligt trevliga hästar som man verkligen kunde göra ALLT med! Stoet var väldigt välriden i dressyr och hoppade bana på 110 hur lätt som helst.

Måste bara inflika, först jag är inget fjordfan, för det första jag kan inte skilja på två styckem om jag ska vara helt ärlig:o, Habina skulle kunna komma med bilder på en annan och säga att det var Ariel och jag skulle inte reagera:o
MEN de är riktigt trevliga hästar när de blir tränade på rätt sätt, vi hade två fjordingar som tävlade mycket på min ponnytid den ena i dressyr och den andra i hoppningen, och dom radade placeringar på i princip varenda tävling, det var så man suckade lite varje gång dom var med. Den som hoppade tävlade tom LättA med segrar och placeringar i LättB , och den som red dressyr tävlade tom LA:1 om jag inte minns fel. Så visst kan dom, bara de får rätt förutsättningar, det är precis som med alla hästar, ett halvblod skulle inte heller klara detta om det inte föregicks av rätt träning. Sen har alla hästar egna begränsningar, men i de flesta fall så är det ryttaren som är den egentliga begränsningen, det är mina tankar iallafall.

Det jag egentligen tror är det stora problemet är att fjordhästar är så lätta att känna igen. Om en överviktig och otränad new forest står i en hage så tänker man inte "Oj vilken tjock new forest" utan man tänker "Oj vilken tjock ponny". Ser man en fjordhäst så vet man att det är en fjordhäst... :p

Men nu kom vi lite från trådämnet ju! Nu vill jag höra vad alla har för planer för 2011! :bump:

Håller helt med Habina här (helt opartisk! :D), fjordingar som får rätt mängd mat och motion ser ut som på bilderna ovan.. Tyvärr är det ju vanligt med rätt feta fjordingar och det gör att folk har fördommar om fjordhästen - den är en fet skogsmulle som inte ska göra något annat än just lunka i skogen.

Men idag är det mer vanligt att se sporttypen av fjordhäst än skogsmullar! ;) Fjordingar kan! :D

Precis, fjoringar KAN! :D

Habina: Mål för 2011 har jag inte riktigt planerat... Vi tar det som det kommer. Det blir sommarlov på stort bete - men med skritturer hela sommaren så att hon inte blir lika fet som i somras... ;) Och så kanske vi är med på lite fler träningar, eventuellt nån liten klubbtävling på hösten. Men vi skyndar långsamt!

Vårt största mål är ju att börja hoppa på riktigt :d och ev några små tävlingar just för att börja ge henne rutin, sen om jag eller någon med bättre tävlingsnerver :angel: gör det får vi se, A är ju så himla mammig! ;):love:
Är också himla sugen på att visa henne hoppad eller så! :D

Annars kommer vårt dagliga schema vara:

2 Uteritter
2 Vilodagar
1 Hoppträning (Förhoppningsvis för Lotta W i unghästgrupp)
1 Dressyrträning (För min stallvärd)
1 Markpass (Löshoppning, Tömkörning, Longering eller Promenad)

:laugh:

När får vi se bilder från löshoppningen???

Min plan 2010 är:
Arbete 3-4 dar i veckan.
Varannan vecka hopp/dressyr träning.
Sedan mest ridning ut i skogen och tömkörning:)

Jag tar det lilla lugna jag:) Men planen är väl att starta några små dressyr tävlingar/träningstävlingar och nån clear round hoppning.

Ja nu fick vi nästan inga bilder då vi mest filmade och filmen går inte att lägga upp. Men jag ska se om det finns nån bild att lägga upp, det är min systers kamera och hon har den med sig men får se ikväll när hon är hemma från skolan! :)

Ibland räcker det med väldigt väldigt lite, han reagerade säkert på flytten + ny människa + nya metoder och tillvägagångssätt + ny miljö. Allt på en gång. Det är ganska mycket på en gång för vissa hästar. Men fruktansvärt skönt att det går så bra hemmavid nu :)

Jag longerade Q idag, var inte det minsta halt. Ska ta en ridtur imorgon. Spände in honom lätt mer graman och han fattade direkt var han skulle gå. Han skuttade till lite när det kom en stor lastbil runt knuten på stallet (vi var på utebanan som ligger bredvid och lastbilen skulle spola ur en avloppsbrunn precis bredvid) men slutade bry sig så fort han hade sett vad det var, fastän den stod 50 m bort och lät som bara den medans den spolade. Tacksamt med hästar som inte är så hispiga, även om jag föredrar mina fullblod framför halvbloden.

Ja, det känns skönt. Låter som din Q är lika lugn som min. Han stod och tittade på sopbilen i arbete tillsammans med mig på ett oengagerat sätt, med en gäspning nästan.

Skall ut nu och se om jag kan skritta på honom fem minuter i skogen.

Hälsning Maja

Härligt med lugna trygga hästar!!

Min är också lugn har ridit förbi fält med tröskor som är i full fart, traktorer, mjölkbilar etc, och han bryr sig inte så himla skönt, stora hagar med kossor i är mer spännande än otäcka och han bryr sig inte om dom heller (Nu är vi visserligen uppväxta med samtliga dessa saker då vi bor på bondgård).

Vi jobbar på har nu ägnat två veckor åt enbart uteridning i skog och mark, men nästa vecka kör vi på med lite "ordentlig" träning igen, måste bara säga att det är så skönt att ha en häst som är så lugn och trygg för första gången på 4år kan jag njuta av att rida ut igen och det är en fantastisk känsla! Däremot har lillkillen hittat sina turbomotorer vilket är fantastiskt kul att känna vilken kraft som finns där inne, tidigare har han varit lite i dvala han har bjudit och gjort det vi bett om men inte visat mer motor och energi än tillfället krävt. Så det känns bra att veta att det faktiskt finns en extramotor i honom nu.

Ska se om vi kan försöka ta lite bilder en dag och visa upp, han har ju växt en del i sommar och börjar nu bli riktigt stor, jag skulle inte ha en chans att komma upp utan pall med tanke på att jag är ungefär lika vig som ett kylskåp.

Ja det är verkligen skönt med trygga hästar!

Idag har vi varit ute på en liten tur i det fina vädret. Vi red tillsammans med kompisen som vars 4-åring har varit skadad och hon har inte kunnat rida sen i februari. Premiärturen gick strålande och Plutten fick gå först och visa vägen:)

*kl*
Jag och Chatsi är på G igen, idag red vi för första gången på 2 veckor, och tog vid där vi slutade. Skritt och trav på egen hand, sen skrittade vi över stallplanen upp till den stora paddocken, skritt och trav där med (gick bättre då det blev bättre framåtbjudning på den stora ytan), skrittade över några bomserier på marken och sen tillbaka till stallet igen.

:bump:

Inte hittat orsaken till hennes knackighet, den verkar komma och gå lite. Kiropraktor är bokad!

Ja, jag är orolig att Qvintus inte har mycket motor, men hoppas och tror att det bara handlar om försiktighet. Allt är ju så nytt, har inte promenerat med honom mycket ute alls. Så han är tveksam och spänd och går långsamt. Bättre försiktigt än att han drar på och skrämmer sig själv.

Idag fick jag tvinga mig av efter 7-8 minuter av skritt. Ville inte av. :D Roligt.

Hälsning Maja

Quadrat har dålig framåtbjudning av sig själv också, han börjar piggna till först när man galopperar i skogen i full fart med en annan häst. Jag bara antar att han är ett sävligt halvblod som växer lite hela tiden och kommer att hitta sin framåtbjudning med åldern. Inget jag bryr mig om och jag skulle bli förvånad om han inte blir ett energiknippe när han har kroppen och knoppen på plats, för övrigt är det en energisk häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar