Sv: 07rnas tråd nummer 7.
Hej Allesammans!!!
Har varit mkt de sista dagarna, kastrering och läkning och flytt till nytt stad/stall.Men nu är vi klara med allt och Benny trivs bra i nya stallet, lugn somen filbunke när vi kom och gjorde inte så mkt mer än så.
MEN jag har fått två små problem och undrar om nu har fått dem, hur har ni löst de eller om ni har tips på att lösa.
Jag gjorde ett misstag när ja börja rida in han då han hade svårt att fatta att gå fram. Tänkte att ja promenerar bort från stallet och hoppar upp och rider hem. Första dagen gick de super inga problem. Andra gången så lät han mig inte komma upp han rusar så fort ja satte foten i stigbygeln och när ja va halft uppe så drog han av i världens bockserie. Kom upp tillslut och vi skritta hem - utan problem.
Efter de så satt ja upp i ridhuset och red där. tog hjälp av pall och vägg = inga problem! Men nu står ja i stall med bara padock. Longerar och går runt utan problem. Skulle sitta upp i dag och gör allt som vanligt. vi står vid staketet och har pall. Han går fram och runt så ja stälde in han i hörnet. Hinner sätta foten i stigbygeln och är halft nere i sadeln han gör en 360 omvänding och drar iväg i världen bockserie. Jag flyger som en vante. Han ravar bort skitnöjd och inga problem att hämta han. ställer mig på ett annat ställe och kommer upp, nu travade han bara bort några meter och jag fick stop. Detta är första problemet.
Det andra är att han nästan iblan tjurar ihopp när ja ber han att gå fram. märkte de jätte mkt idag. I ridhuset va de inga problem att trava eller skrita fram. Men idag ville han inte och körde bockserie så fort ja bad han att gå fram. vi fick bara lite trav men kände att de fick räcka för idag. Jag vet inte riktigt om man kan kalla de att gå emot skänkeln eller så är de just de.
Har precis flyttat hit så har inte en aning om tränare men de e självkart tanken. Men vad har ni för erfarenheter? hur löser ni de? Vill inte göra fel! Vet att unghästar kan va lite "segstartade" men detta känns lite mer som trots....