07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Fina! :love:

Tror att hon kommer att bli en riktigt trevlig ridhäst! :laugh:
Vem vet, ödets makter kanske fixade ett extra år av vila som hon behövde, när sånt händer får man hoppas på att allt har en mening! :laugh:

Vilken fin film! Din Elle påminner väligt mycket om en häst jag hade hand om för några år sedan:)
31711819.jpg

En underbar häst ska tilläggas som jag fick lära mig piaff av:)

Här är lite bilder på min Cilantro och vår nykomling i stallet, Hugo. Barnens nya ponny. En riktig sötnos.
Cilantro tycker han är jättekul. Han hade aldrig sett en så liten häst och trodde nog det var ett UFO först.
Vi rider på bäst vi hinner. Det märks att det är höst nu, piggelin hästar med mycket spring i benen.
Idag red vi ut i skogen med kompisen och han var duktig som vanligt, fast kompisen busade och drog förbi oss i flygande fläng.
pic31714361]
31714361.jpg
[/url]

url=http://www.pixbox.se/pic31714378]
31714378.jpg
[/url]

KL

Oj, här har det hänt mycket det senaste dagarna. Kul att läsa och se bilder av era hästar.

Själv har jag Qvintus hemma igen, efter ett försök till försäljning där han dumpat av ryttaren. Var ju bara insutten och skrittad lite före.

Nu har jag varit uppe på honom två ggr. Igår bara satt jag upp och sedan av. Idag skrittade jag runt en liten stund och han var så avslappnad och jag är i livet. Men gud så nervös jag var.

Var även ute på en långpromenad med min nya inhyrning och hans matte. Och Qvintus är helt kanon i psyket. Inte ett enda snedskutt, knappt ens tittande. Trots att han inte varit ute på tur många gånger i sitt liv.

Känns kul nu. Hoppas verkligen jag får lusten till hästar tillbaka. Det är ju så bra motion och bra med frisk luft.

Har sett att ni pratat mat. Qvintus kom hem aningens mager. Så nu blir det att fodra upp. Så just nu öser jag på med Mustang pellets och korn/havrerkross och lite betfor. Höet rör de inte ännu, då det finns en hel de gräs här att äta nu. Lite synd då gräset säkerligen inte har så högt näringsvärde längre.

Bilddags snart.

Hälsning Maja

Tyvärr tog a***a bort den fasta självrisken för ett par år sedan. Hade den försäkringen när hon var föl. Men om jag byter bolag försvinner dolda fel försäkringen.
Självrisken är på 2800 + 20 % av kostnaden. Eftersom det hände på helgen blev det ju jourersättning både på vet som kom ut och i Skara.
Sen täcker inte försäkringen bandage och sårvårdsprodukter. Ska lägga om hela benet varje dag så det går åt en hel del.

Men hon är pigg och glad och samma lilla bushäst som vanligt så visst är det värt pengarna ändå.

Idag blev det riktigt roligt markarbete för Ariel. Hoppträning på onsdag, så T ville känna på henne innan. Vi höll till i lösdriftshästarna sommarhage (de har flyttat till en annan hage nu), först snirklade T omkring i skogen, lite uppför och nedför blev det också. :)

Sedan red hon ute på ängen, lite blandat jobb i skritt och trav. Bland annat lade jag ut några grenar som bommar och Ariel tyckte det var superroligt att trava över. T avslutade med att galoppera, första gången sparkade Ariel bakut i fattningen, bytte galopp i språnget och bockade sedan åtta gånger. :rofl: Men enligt T är hon så mjuk i rörelserna att det gör inte så mycket. Andra galoppen blev lite mer städad. :p

Jag längtar till onsdagens träning, då skall jag försöka filma så mycket som möjligt. :D

Hej Allesammans!!!

Har varit mkt de sista dagarna, kastrering och läkning och flytt till nytt stad/stall.Men nu är vi klara med allt och Benny trivs bra i nya stallet, lugn somen filbunke när vi kom och gjorde inte så mkt mer än så.

MEN jag har fått två små problem och undrar om nu har fått dem, hur har ni löst de eller om ni har tips på att lösa.

Jag gjorde ett misstag när ja börja rida in han då han hade svårt att fatta att gå fram. Tänkte att ja promenerar bort från stallet och hoppar upp och rider hem. Första dagen gick de super inga problem. Andra gången så lät han mig inte komma upp han rusar så fort ja satte foten i stigbygeln och när ja va halft uppe så drog han av i världens bockserie. Kom upp tillslut och vi skritta hem - utan problem.

Efter de så satt ja upp i ridhuset och red där. tog hjälp av pall och vägg = inga problem! Men nu står ja i stall med bara padock. Longerar och går runt utan problem. Skulle sitta upp i dag och gör allt som vanligt. vi står vid staketet och har pall. Han går fram och runt så ja stälde in han i hörnet. Hinner sätta foten i stigbygeln och är halft nere i sadeln han gör en 360 omvänding och drar iväg i världen bockserie. Jag flyger som en vante. Han ravar bort skitnöjd och inga problem att hämta han. ställer mig på ett annat ställe och kommer upp, nu travade han bara bort några meter och jag fick stop. Detta är första problemet.

Det andra är att han nästan iblan tjurar ihopp när ja ber han att gå fram. märkte de jätte mkt idag. I ridhuset va de inga problem att trava eller skrita fram. Men idag ville han inte och körde bockserie så fort ja bad han att gå fram. vi fick bara lite trav men kände att de fick räcka för idag. Jag vet inte riktigt om man kan kalla de att gå emot skänkeln eller så är de just de.

Har precis flyttat hit så har inte en aning om tränare men de e självkart tanken. Men vad har ni för erfarenheter? hur löser ni de? Vill inte göra fel! Vet att unghästar kan va lite "segstartade" men detta känns lite mer som trots....

Att han beter sig som han gör beror antagligen på att han inte förstår, och har ni flyttat och allt annat kanske han behöver lite längre tid att landa.

Ta det lugnt och backa tillbaka ett steg och försök få någon som kan longera dig och driva ifrån marken samtidigt som du gör hjälperna.
Var har du flyttat? Tänkte om du bor i närheten så har jag en jättebra tränare speciellt för unghästar.

oxo: Jag står i borås nu, ja det blir till att be ngn om hjälp så vi får ta de lite lugnt igen. hade varit super med en unghästtränare =)

känns som ja ligger så himla mkt efter alla. inte för att man skall jämföra på de sättet då alla hästar är egn individer o så men ändå. Det kommer säkert gå bra =)

När jag köpte min i slutet av maj var han riden ca 10 ggr.. Så de började i början av april kan jag tänka mig. Han är född 29 juni -07, så han var inte riktigt 3 år när de började med honom. Nu är han skrittad, travad, galopperad, har hoppat ett par naturhinder, börjar söka sig neråt i skritten, dessutom inkörd. Nu har vi inte kört på 1-1,5 månad, men i lördags hämtade vi vår nya gigg som vi väntat länge på! :)

22107_1286031508.jpg

Har idag haft vetten ute och vaccinerat alla hästarna samt tittat i munnen på Queenie och tvååringen.
Det såg bra ut i lillans mun. Hon har dock ett par vassa kanter som vet trodde kunde vara orsaken till att hon "biter tag" i bettet. Annars har hon växlat klart just tänderna kring bettet.
Vet kommer ut igen om ca fyra veckor och fortsätter grundvaccineringen och passar på att slipa lite kanter på Q då. Fram tills dess tar jag det lite lugnt med ridningen, hon skulle ändå ha vila nu så det blir bra!

Så tack för tipset om hakar! :laugh:

k.l.
Dåliga mig har inte ens skrivit i den här tråden ännu. Men jag följer alla 07:or och deras utveckling. Så kul:banana:

Idag gav jag mig ut med kameran, glanssprayen och gummisnoddar i högsta hugg. Tanken var att ta jättevackra porträttbilder på min vackra häst. Det tänkte inte min häst... Bakgrunder som fladdrade, ungar som skrek, och Attack som vände ändan till hela tiden. Förutom när han inte stod med huvudet i backen och käkade gräs.
Nåja, tur att photoshop finns i alla fall. Även om det känns lite överredigerat för min smak.

I övrig flyter allt på utmärkt. Jag rider för en ny tränare nu, och vi går framåt med stormsteg (tycker jag i alla fall). Förra gången gallopperade vi på volt över bommar - gick klockrent.

Så bildbomben då. Se och njut;)
attack3b.jpg

attack2b.jpg

attack4-1.jpg

marsazc.jpg

Vackra lillebror Azcaban (08 efter sandakan) fick också vara med:love:

:love:

Men du glömde skriva stammen på den aktuella herren! ;) :p NYFIKEN! Jättefin verkligen!

KL
Idag fick lillasyster träna på att linda ben och vi övade samtidigt på lite kroppsdelar, Queenie blev den självklara modellen! Hon trivs med vad man än gör med henne och hon passar ju (tyvärr) ganska bra i sina splitternya illgröna lindor. Min syster är helt såld i gröna saker och ska verkligen ha ALLT i grönt till den stackars hästen... :grin:

Hon är så fin din Ariel! :laugh: Jag hade en fjording på foder för ett x antal år sen, och den var lite lika i kroppen, fast musblack. :) Supermysiga hästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?