07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Cero, normalfödd fjording på ca 380kg får 7 kg hö, 1 kg lusern, mineraler och en näve kornkross lr krafft morot efter motion som belöning. Har sett honom som svårfödd förut eftersom jag stoppade i honom hur mycket som helst under sommaren utan nått hände, men så växte han 5 cm (!) maj-september också, nu har han stannat av lite igen och är normal i hullet.

Att hon biter sig tag i vänster tygeln är säkerligen inget unghästproblem utan det problemet alla hästar har hela livet, den naturliga krokigheten.
Alla hästar har en svag och en stark sida. Varför det släpper efter ett tag är för att hon bli lösgjord.
Det du ska tänka på är att inte låta henne lura dig att hålla kvar i den tygeln för det är det hon vill. Så fort hon fastnar ger du efter i tygeln och matar på med innerskänkeln.
Min gör samma sak fast i höger :D Min gamla häst som var 8 år gjorde det i vänster.

Divan, normalstort halvblod, går ej i gräshage :( fodras 4 ggr om dagen

11 kg hösilage
2 kg hö
1 kg havre
mineraler, morötter

KL
Nu har Nova kommit hem igen. :love:
Ingen antydan till inflammation i leden som tur var. Nu har hon bara såren kvar som ska läggas om dagligen.
Fick beröm över att hon var så snäll och lätthanterlig. Hade stått som ett ljus när de lade om såren på henne. Roligt att få höra.
Väldigt skönt att allt gick vägen. Det är bara plånboken som lider nu. Hitills har det kostat 10 000 kr ur egen ficka:crazy:. Ändå har jag försäkring som täcker även 80% av medicinen.

Du får hålla mig a jour till nästa år med vad som finns därute att vara med på ;) Vi bor ju i samma del av landet så att säga hi hi Hurra!

Haha, det enda jag kommer ha koll på är ju Björklinge RF, men du är välkommen dit också. :D

*kl* Pratade med Upplands Ridsportförbund och tävlingsterminen kommer inte ut förrän på måndag. :cry: Förstör min helg bara! :devil::angel:

Skönt att hon är hemma! Men har du ingen självrisk? Låter väldigt mycket det där.

Fast om man har självrisk + 20-25% (eller något sådant) så matar det ju snabbt på när de står uppstallade på klinik. Hade en på klinik i sex veckor plus diverse svindyra mediciner och två operationer och hela kalaset slutade på ex antal hundra tusen (dock täcke ett annat försäkringsbolag upp det som vi eg skulle betala då olyckan inte var vårat fel).

Låter faktiskt riktigt kul! :laugh:
Nog för att A ska vara hopphäst på bana men hon måste ju kunna lyfta benen i skogen också tycker man! ;):D

Föresten, vad ska era snyggingar äta i höst/vinter?
Skriv gärna med om dom är lätt,normal eller svårfödda! :laugh:

Min tjej är ju relativt svårfödd och man kan proppa i henne nästan hur mycket som helst utan att hon går upp, nu börjar det dock bli lättare men oj vad vi har kämpat med hullet "genom åren"! Tänk om jag kunde ha fått samma förbränning! :angel: ;)
Vi börjar med detta så får vi se!

Fritt hö (Bal i hagen + 5-6kg natthö)
2 kg Krafft Groov 125
½ kg Betfor
Linfröolja
Ca 1 kg Morötter

Självklart vatten och en saltsten också!

Min ena häst är väldigt svårfödd men blir väldigt fin med lussern, du hade kanske kunnat prova det. Ge också extra B-vitaminer när de fäller/sätter ny päls för då är det lätt att de tappar i vikt om de är svårfödda.

Kollat vargtänder? min vet va ute o vaccinera Prince idag o jag bad henne kolla munnen på honom o han hade en liten tendens till en liten topp på ena sidan..Gäller o va observant.

*KL*
passar på o fråga om nån vet nåt bra medel eller knep mot inkar? han har fått två små vis skapet..får ju bränna bort dom om dom växer mer men ja tänkte kanske nån visste om vårtmedel på apoteket funkar?

En av mina gamla tävlingsto hade en ink vid ögat. Jag hade en vetrinär som kom och spruta bort den två gånger tror jag det var och sen var den borta.

Jag hade tagit ut en riktigt hästtandläkare för att se så där inte är något, hake, mm.
Vet du om den har överbett?
20% av alla halvblod har överbett och detta gör att de får hakar, samt att alla bett inte ligger bra i munnen och stör då hästen då betten fastnar mellan tänderna. Var bara en tanke. :)

Annars kan det ju ta ett tag innan unghästarna hittar formen och blir gämna.

Senast ändrad:

knapplån

Nu har vi tagt det lite lugnt denna veckan, jag är mtt inne i en hysterisk tentaperiod, och då är det oerhört tacksamt med unghäst, då det inte är hela värlen om de får vila någon dag extra. Förra hösten hade jag det kämpigt med hans mamma som helst inte skulle stå nåndag alls utan röra sig så mycket som möjligt för att överhuvudtaget vara ridbar, då fick jag inte ihop det och luftfärderna var många det året:crazy:, samtidigt skulle R ridas in och den ekvationen gick som sagt inte ihop jag var rätt glad den dagen jag fick hem honom inriden och hans mamma flyttade till sitt nya hem kort därefter.

När det gäller maten så äter v här
8-9kg hö
1kg mustang orginal
går i storgräshage men finns inte mycket kvar att äta.

"Vanligt" halvblod relativt lättfödd (allt är lättfött i jämförelse med hans mamma som var både svårfödd och kräsen....)

Efter dom här små jämförelserna med hans mamma är jag evigt tacksam för alla hans egenskaper som mer påminner om tjuren ferdinand än en treårig unghäst:p

Det kan inte vara problem med tornutskott? Låt en kiropraktor titta om det inte blir bättre. Det räcker med att de rullar på en sten för att de ska få problem.

Min mycket lättfödda och feta häst äter 1kg färdigblandat foder samt fritillgång på hösilage under dagen och 2,5kg halm under natten (=fri tillgång). Långt ifrån optimal lösning men vill jag inte ha henne ensam i en egen hage ser jag ingen annan lösning.

Senast ändrad:

Min ena häst är väldigt svårfödd men blir väldigt fin med lussern, du hade kanske kunnat prova det. Ge också extra B-vitaminer när de fäller/sätter ny päls för då är det lätt att de tappar i vikt om de är svårfödda.

Hon hatar lucern tyvärr, hon pillar ut den även om jag blöter det tillsammans med Krafft! :crazy: Men krafft älskar hon, hon börjar bli riktigt snygg och vuxen i kroppen och kräver ganska mycket mat för att bygga på sig nu, samma som med idrottare, mycket pasta där! :D:D

Ja hon får B-vit också, glömde skriva det! :laugh:

Jo det är sant. Vi har bara haft fast självrisk och har då sluppit att betala dom där 20-25%
Dock har jag lite dålig koll vad som gäller med Pluttens försäkringsbolag då jag har olika på hästarna tyvärr.

Okej! Båda mina ston äter lusernpellets nu men det tog flera dagar/vecka för dem att vänja sig. Jag blötte pelletsen bara väldigt lite och sen fick de äta det tillsammans med betfor i början.

Annars är det många som ger soya när deras hästar ska gå upp i vikt, och även korn.

*kl*

Fick med kameran idag och lyckades få någar bilder, dock inga som var särskilt bra exteriört. Jaja. Har inte hunnit rycka manen sen han kom hem heller, ser ut som en vildvuxen ponny.

dsc_0019_110134732.jpg

dsc_0034_110134376.jpg

Red i alla fall ut idag. Tog en ganska kort sväng eftersom det var första ridpasset sen 4 månaders sommarbete (satt bara på honom i början av veckan för att checka att han inte glömt bort mig). Men han skötte sig, kunde hoppa upp utan att longera innan och rida iväg. Han va pigg och drog fint i galoppen, börjar få framårbjudning och acceptera att jag kräver lite mera.

Senast ändrad:

Angående smala hästar och vikt...

Mina andra är fullblod och mycket mera svårfödda. De äter lucernhack (aldrig blivit kompis med pelletsvarianten så jag använder hack istället), vetekli och majsolja. I perioder också kornkross men min ena blir för het av det, honom kan man inte ge någonting med något som helst energiinehåll (han får lucern och vetekli, enbart). Mash och krossad majs är superbra fodermedel för smala hästar men jag har tyvärr inte hittat något av det i Sverige, i Tyskland är majs mycket vanligare då det odlas precis överallt. Mash är verkligen något jag saknar.

Jo jag har testat, men hon tar sig fint på Krafft och det är ju utvecklat för just unghästar! :laugh:
Korn vågar jag inte ge henne, det ska vara väldigt dåligt för unghästar, vet inte exakt vad i kornet men det var något!

Ska bada svansen och testa nya pälsglanset på söndag, får väl se till att tvinga med min syster då, hon är mycket duktigare än jag på att fota!

Och gud vad jag längtar tills tisdag, då är det dags för löshoppning! Då kommer även A´s uppfödare, ska bli kul! :laugh:

Korn är inte dåligt för unghästar, däremot innehåller det väldigt lite lysin, en aminosyra, som yngre hästar har ett väldigt mycket högre behov av än äldre hästar. Därför är kanske inte korn ett lämpligt foderval till yngre hästar då man ofta behöver tillföra lysin i mängder som är svårt att komma upp i med korn. Men skulle man komma upp tillräckliga värden med andra fodermedel, då skulle man även kunna fodra yngre med korn. :)

Det kraftig ökade behovet av lysin är dock "normaliserat" vid den ålder våra hästar har nu (kan vara under det tredje året de ligger aningens högre fortfarande), dvs de kräver inte mer än de hästar som är 10 år.

Vidare gällande foder så är planen att min ska äta ca 15 kg hösilage, ts runt 60% och kvot på strax under 7, knappa kilot Hippo Grow Alfa samt fosforbalanserande mineraler, blir nog Wiromins Balansmineral.
Skulle gissa på att hon kommer att bli hyffsat normalfödd, åt det svårare hållet dock så jag fodrar henne i överkant tills motsatsen är bevisad. ;)

Tack allihopa för tipsen! :bow:

På måndag kommer min vet ut och ska vaccinera, hon är dessutom hästtandläkare så ska be henne kika lite. Om ingenting verkar konstigt får vi gå vidare sen! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?