07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Ooooh sikken liten söting det var på andra bilden! :love: Och den stora fina på första bilden är ju inte heller fy skam... ;) Kul att det går så bra för er! :laugh:

KL
Idag ska jag dressyra lite i sommarhagen! Bonden har ju spritt ut en massa illaluktande sörja på de andra lägdorna så det är bara att leta sig hemåt igen... :grin:

*kl*

Igår red jag Divan för sista gången innan vilan. Det var 2 ponnysar som galopperade runt hejdlöst i ridhuset så vi fick börja med 10 min uppvisningstrav innan hon spände av :D gick sen som vanligt som en klocka.
Det var första gången hon var så spänd när jag red men det var verkligen jättekul att hon fortfarande var påverkbar.

Jag drar till USA nu på lördag i 2 veckor och så lägger jag på 2 veckor till så 4 veckor vila totalt blir det. Sen blir det lite hårdkörning till jul och sen vila igen.

Ja man kan inte riktigt förstå att det är samma häst..tiden har gått så himla fort. Kommer ihåg när ja köpte honom. Hur skulle jag kunna vänta 2-3 år innan jag kunde rida på honom?? haha ja det gick ju som en dans ;)

Låter faktiskt riktigt kul! :laugh:
Nog för att A ska vara hopphäst på bana men hon måste ju kunna lyfta benen i skogen också tycker man! ;):D

Föresten, vad ska era snyggingar äta i höst/vinter?
Skriv gärna med om dom är lätt,normal eller svårfödda! :laugh:

Min tjej är ju relativt svårfödd och man kan proppa i henne nästan hur mycket som helst utan att hon går upp, nu börjar det dock bli lättare men oj vad vi har kämpat med hullet "genom åren"! Tänk om jag kunde ha fått samma förbränning! :angel: ;)
Vi börjar med detta så får vi se!

Fritt hö (Bal i hagen + 5-6kg natthö)
2 kg Krafft Groov 125
½ kg Betfor
Linfröolja
Ca 1 kg Morötter

Självklart vatten och en saltsten också!

Senast ändrad:

Startfälttävlan!! Det vill jag också vara med på! Vart hittar jag dem? :D

Tja, i år har det stått på ridsports fälttävlanssida, men annars tror jag man får hålla ögon och öron öppna. Ibland står det på klubbens hemsida, ibland nämns det i trådar på bukes fälttävlanssida.

Jag känner till en startfälttävlan i Björklinge, men det är enbart för att min catchrider T tävlar för den klubben. :p

Föresten, vad ska era snyggingar äta i höst/vinter?
Skriv gärna med om dom är lätt,normal eller svårfödda! :laugh:

Jag vet faktiskt inte om Ariel är lättfödd eller svårfödd. Hon har i omgångar fått för lite foder och då givetvis smalnat av, men det säger ju inte så mycket egentligen. :crazy:

Hon har fri tillgång på ett riktigt bra hösilage, 6,3 i kvot med ganska låg energi. :love: Jag kommer att ha munkorg på henne för att hålla lite koll på hullet, men hon petar definitivt i sig tillräckligt ändå. Till det får hon 1 dl torr betfor + 2 dl havre + 20 g foderkalk. Betfor för att binda kalken och havre för att hon vägrar äta betfor. :crazy:

Inga mineraler behövs i övrigt. :D

Min lilltjej är väldigt lättfödd, och kommer gå med fri tillgång på hösilage ute... :angel: Hon kommer rulla fram! :rofl: Men inne får hon bara lite havre på kvällen för att ha nåt att tugga på med lite betfor och mineraler.

KL
Idag red jag lite dressyr i sommarhagen, och oj oj oj vad jag är GLAD! :bump: Det gick så himla himla bra! Idag gick hon bara emot tygeln lite grann i början (08an och 10an hoppade runt i hagen bredvid) och sen gick hon med krökt och fin hals med mjukt stöd hela tiden! :love: Skrittade mest för att få in formen riktigt, och hon gjorde kanonövergångar skritt - halt - skritt fler gånger och låg fortfarande kvar "på tygeln"! :laugh:
Eftersom att hon gick så bra så provade jag trava lite större volter också och hon gick lika fint i traven! :love: Tappade koncentrationen lite en sväng men då gick jag bara ner till skritt igen och började om. Hon var så himla duktig! :love:

MEN!
Har nån nåt tips på hur man ska få henne att inte "bita tag" i vänstertygeln!? Hon är jättemjuk och fin i höger, men just i vänster så är det som om hon är lite låst i nacken liksom och vill inte alls vara lika följsam. Ser ingenting i munnen som kan störa. Det brukar släppa efter ett tag, men ALLTID i början är hon jättestel och helt ointresserad av att lyda vänstertygeln. Verkligen stoneface. Och i höger behöver jag knappt krama tygeln innan hon svänger.
Jag försöker göra så att jag håller kvar tills hon släpper efter och ger då eftergift. Det brukar fungera ibland, och ibland inte.

Någon som har bättre tips?

Kollat vargtänder? min vet va ute o vaccinera Prince idag o jag bad henne kolla munnen på honom o han hade en liten tendens till en liten topp på ena sidan..Gäller o va observant.

*KL*
passar på o fråga om nån vet nåt bra medel eller knep mot inkar? han har fått två små vis skapet..får ju bränna bort dom om dom växer mer men ja tänkte kanske nån visste om vårtmedel på apoteket funkar?

Drog vargtänderna på henne i vintras, så det är inte det heller... Annars hade jag tänkt samma sak! :)

Liten uppdatering från Effie och mig...
Kiropraktorn gick igenom henne i tisdags. Hon hade låsningar i korset och även i nacken. Han fick loss det mesta men inte allt.
Hon reagerade även vid manken och nu vet jag ju att hon inte var dum när hon exploderade, utan troligtvis kom en nerv i kläm...

Detta kommer troligtvis från olyckan när hon fastnade under bommen i transporten. Önskar nu i efterhand att jag kollat upp henne tidigare, då kanske jag sluppit sitta här med nackfrakturen. Men nu är hon på väg att bli OK. Ska behandlas om en månad igen och sen sätts hon nog igång lite försiktigt igen. Hoppas jag får rida då för min läkare!

Annars skötte hon sig exemplariskt vid lastning och körning. Skööönt... :)

Det finns ett medel som heter Xxterra mot inkar. Säljs hos bl.a veterinärer, kommer ursprungligen från N-vet. Helt fenomenalt! Men dyrt. Fast vi säljer dem uppdelade i mindre burkar så det inte ska bli så dyrt, man behöver inte mycket.

Testa att ta och "stryp" dom med en sytråd. Låt den sitta i några dar sen så brukar inkarna lossna. Dom försvinner ju inte men det blir ju mindre.

Mina går alla ute på lösdrift och har fri tillgång på hösilage. Årets skörd har en kvot på 8,1 och mina hästar är lättfödda hela bunten så jag hurrar väl inte precis... Men de klarar sig iaf på det och en saltsten! :)

Du får hålla mig a jour till nästa år med vad som finns därute att vara med på ;) Vi bor ju i samma del av landet så att säga hi hi Hurra!

Oh idag flyger jag på moln! :love:

Jag och min stallvärd S longerade Amazing med inspänning från början (först löst och sen kortade vi några hål när hon var uppvärmd) och GUD så bra hon gick! :laugh:
S var med och gav mig tips, det är ju lätt att bli hemmablind så det var toppen! Jag har haft henne lite inspänd innan men då har hon bara rusat, men nu är hon verkligen redo i kroppen för att jobba så ordentligt!
Hon börjar få en riktigt läcker hals, den har alltid varit lång och fin men nu börjar även nacken komma! :d
För första gången lyssnade Amazing på vartenda kommando! :bow: Hon har varit duktig innan men nu lyssnade hon som att det var Amazing 10 år gammal som longerades istället för Amazing 3 år! :D:d
Inte ett enda rus :eek:, bara ett par ökningar för att det var kul!!

Om jag hinner på lördag så ska jag göra om samma sak fast sitta upp också, tror det blir kanon!

Senast ändrad:

Q är ett högst ordinärt halvblod som äter högst ordinär halvblodsmat. Han är hyfsat lättfödd men bli inte fet av att se ett höstrå (som min 5-åring som går på konstant diet).

De får hö+kraft två gånger per dag och i hagen underhåller de sig fortfarande med gräset.

Hö: ca 8 kg
Havre: 1 krafftmått (ca 0,7 kg)
Betfor: ½ krafftmått
Mineraler (krafft blå): 1 dl

Idag vägrade mina hästar gå in när stallägaren skulle ta in dem vid 19.00-tiden. De hade bara stuckit iväg när hon försöka fånga dem. Jag fick åka dit efter universitetet vid 21.30 (skulle ändå titta på en av de andra hästarna som är halt och antagligen har början på en hovböld) och traska ut i bäckmörkret för att hämta dem. De är så nöjda i sin nya hage (släppte upp dem i en stor hage som fortfarande är full med gräs och inte har blivit använd i sommar) så de ville inte alls in. Skönt när de får vara utomhus ordentligt, hästar är gjorda för det helt enkelt.

Vad han får att äta senare vet jag inte än men just nu får han:
ca5 kg hö, dom har fortfarande en massa gräs i hagen.
4dl havre
lite betfor
1 dl mineraler
b-vit
linfröolja
Dom fodras nu 2 ggr om dagen och detta är uppdelat på 2.

Han är lättfödd!

Film från gårdagen då jag rastade av honom innan ridturen. http://www.youtube.com/watch?v=oVGo92Fc7k0
Hade en riktigt mysig tur ut i skogen sen:)

Idag har vi övat lastning och sedan lite vett och etikett ala ledarskapsövningar. Han var kanon duktig men det behövdes allt ett litet snack mellan oss. Tonåringen inom honom börjar komma fram nu så det är lika bra att ta tag i det:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar